Basisschool Openbare Parkschool in Zwolle

Het team van Openbare Parkschool in Zwolle

Current section: team
Westerlaan 22
8011 Zwolle

Zie hier hoe het team van Openbare Parkschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Parkschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Parkschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Parkschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Parkschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 89.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (89.5%)
Man (10.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Parkschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.3%)
25-35 jaar (52.6%)
35-45 jaar (10.5%)
45-55 jaar (21.1%)
55-65 jaar (5.3%)
&ge;65 jaar (5.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (27.5%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (17.2%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Parkschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (89.5%)
Direct ondersteunend personeel (5.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (5.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Parkschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Invallers en Flexibele Onderwijsondersteuning op Parkschool

Op de Openbare Parkschool in Zwolle zorgen we voor continuïteit in het onderwijs. Indien een leerkracht onverhoopt afwezig is wegens ziekte of een geplande verlofdag, staat ons toegewijde team klaar om de lessen naadloos over te nemen. Ons bestuur, OOZ, coördineert de inzet van gekwalificeerde invallers. Bij tijdig bekendheid van verlof streven we ernaar om eerst interne oplossingen te benutten. Dit garandeert een stabiele en vertrouwde leeromgeving voor al onze leerlingen, waar de ontwikkeling centraal staat.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op de Parkschool

7

Taalontwikkeling en Rekenen: Verbetering van Basisvaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Parkschool
Orthopedagoog Zwolle
Rekenspecialist Basisonderwijs
Remedial Teacher Parkschool
Taalspecialist Basisonderwijs
Logopedist School Zwolle
Leescoördinator Parkschool

Toelichting van de school:

Op de Openbare Parkschool in Zwolle bieden we gerichte zorg aan al onze leerlingen, met speciale aandacht voor zowel talentontwikkeling als ondersteuning bij leeruitdagingen. Door middel van observaties, zowel cognitief als sociaal-emotioneel, en diverse toetsen zoals CITO en methodegebonden toetsen, streven we ernaar de unieke mogelijkheden van elk kind te benutten. De groepsleerkracht draagt de primaire verantwoordelijkheid voor de begeleiding binnen de klas. Viermaal per jaar evalueren we de klassikale voortgang en resultaten tijdens groepsbesprekingen met de intern begeleider. Indien er specifieke hulpvragen voortkomen uit deze besprekingen, schakelen we onze interne specialisten in. Als de school er zelf niet uitkomt, bieden onze externe partners zoals de orthopedagoog, maatschappelijk werker, logopedist, fysiotherapeut en schoolverpleegkundige ondersteuning. In nauw overleg met de ouders zoeken we gezamenlijk naar de meest effectieve oplossing voor elk kind.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Begeleiding en Coaching

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Parkschool
Intern Begeleider Zwolle
Orthopedagoog Basisonderwijs

Toelichting van de school:

Wanneer een leerling extra ondersteuning nodig heeft bij zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, zetten wij onze gespecialiseerde gedragsexpert in. Deze specialist beschikt over diepgaande kennis van gedragsbegeleiding en biedt coaching op het gebied van leerkracht-leerling interactie en sociaal-emotioneel leren. Individuele coachingsgesprekken met leerlingen behoren ook tot de mogelijkheden. Mocht de geboden ondersteuning niet het gewenste resultaat opleveren, dan werken we nauw samen met de intern begeleider en de orthopedagoog. Zij voeren verder onderzoek uit en bieden concrete handvatten voor de leerkracht om de leerling optimaal te begeleiden.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Strategieën

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Zwolle
Orthopedagoog Parkschool

Toelichting van de school:

Onze school biedt gespecialiseerde ondersteuning voor leerlingen met specifieke uitdagingen op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak. We hanteren effectieve strategieën en maken gebruik van de expertise van onze gedragsspecialist en orthopedagoog. Deze specialisten werken samen met de leerkrachten om passende aanpakken te ontwikkelen en eventuele externe middelen of faciliteiten in te zetten om de leerontwikkeling van elk kind te optimaliseren.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Fysieke Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Kinderfysiotherapeut Zwolle
Vakdocent Bewegingsonderwijs Parkschool

Toelichting van de school:

De Openbare Parkschool faciliteert toegang tot kinderfysiotherapie, een essentiële dienst voor leerlingen met motorische uitdagingen. Onze kinderfysiotherapeuten richten zich specifiek op de ontwikkeling van het bewegingsapparaat en bieden gespecialiseerde begeleiding. Deze expertise zorgt ervoor dat leerlingen met bewegingsgerelateerde problemen de juiste ondersteuning krijgen om hun motorische vaardigheden te verbeteren en optimaal te functioneren binnen en buiten de schoolomgeving.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veilige Omgeving

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische handelingen of ondersteuning bij persoonlijke verzorging werken wij nauw samen met ouders en, indien nodig, externe medische professionals. De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan hierbij centraal.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal
Logopediepraktijk
Fysiotherapie

Ontwikkelingsondersteuning op Maat: De Parkschool Zwolle

Ons Onderwijsbeleid: Zorg en Ontwikkeling

Bij de Openbare Parkschool in Zwolle geloven we dat elk kind uniek is en recht heeft op uitstekend onderwijs. Wij bieden een stevige basis met essentiële vaardigheden voor een zelfstandig en verantwoordelijk leven, geworteld in onze betrokkenheid bij de Zwolse gemeenschap. Onze aanpak is gericht op de individuele ontwikkeling van elk kind, met een sterke nadruk op basiszorg binnen de eigen klas. Onze onderwijsstructuur waarborgt een naadloze afstemming tussen onderwijs, zorg en veiligheid. We besteden aandacht aan sociaal-emotionele groei, kennisverwerving, talentontwikkeling en creatieve expressie. Door uit te gaan van en in te spelen op de verschillen tussen leerlingen, garanderen we een omgeving waarin iedereen kan floreren. Indien nodig, schakelen we externe expertise in, zoals logopedie of jeugdzorg, voor tijdelijke en effectieve breedtezorg. Voor leerlingen met specifieke onderwijs- of gedragsbehoeften bieden we toegang tot gespecialiseerde voorzieningen via samenwerkingsverband 2305, wat we dieptezorg noemen. Binnen onze school creëren we een veilige en respectvolle sfeer, ondersteund door duidelijke regels en positieve aandacht. We hanteren hoge verwachtingen en streven naar uitstekende leerresultaten en maximale betrokkenheid, met behoud van het leerstofjaarklassensysteem en een focus op individuele leerroutes. Onze didactische speerpunten omvatten het vergroten van betrokkenheid door eigenaarschap te stimuleren, het bieden van passend onderwijs met een 'wie ben ik, wat kan ik'-focus, en het versterken van taalvaardigheden, wereldoriëntatie, rekenen en gedragsmanagement. We zetten moderne methodes in die differentiatie en verrijkingsmateriaal mogelijk maken, ondersteund door een collegiaal team van leerkrachten dat continu investeert in professionele ontwikkeling. Samenwerking met ouders is cruciaal voor het succes van onze leerlingen. Voor leerlingen die een ander leertempo nodig hebben, stellen we individuele leerlijnen (OPP) op, na grondig onderzoek en in samenwerking met specialisten. Deze leerlingen worden begeleid om op hun eigen tempo te ontwikkelen, met regelmatige evaluaties om de voortgang te waarborgen. Hoewel deze leerlingen mogelijk op een lager niveau de school verlaten, behouden ze een ononderbroken onderwijstraject. Leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong of hoogbegaafdheid worden gestimuleerd via diverse programma's, zoals de Kangoeroe groep, Cnopius klassen en pluslessen, allemaal gedocumenteerd in ons HB-beleidsplan. We blijven ons aanbod voor extra ondersteuning ontwikkelen om te voldoen aan de uiteenlopende onderwijsbehoeften van al onze leerlingen, met een voortdurende focus op differentiatie en professionele groei van ons team.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Samen Bouwen aan Toekomstgericht Onderwijs

Welke ambitieuze doelen stellen we voor ons onderwijs op de Parkschool?

Op de Openbare Parkschool Zwolle streven we naar voortdurende verbetering van ons onderwijs door middel van gedegen kwaliteitszorg en een helder schoolplan. Ons onderwijskundig leiderschap en de professionele ontwikkeling van ons team vormen de kern van onze aanpak. Onze visie is vertaald naar concrete ambities, die de basis vormen voor onze dagelijkse praktijk en onze leeromgeving. We zetten in op samen leren, samen werken en samen doen, met als leidraad onze zes kernambities. Deze ambities zijn: Samen in verbinding met de wereld (burgerschap), Elke dag een beetje beter (duurzaam in beweging), Ieder kind een optimale plek (inclusiever onderwijs), Ruimte voor persoonlijke ontwikkeling (kansengelijkheid), Ruimte voor eigen keuzes en ontwikkeling, en Goed onderwijs in de basisvaardigheden. Om deze ambities te realiseren, werken we met toegewijde werkgroepen die verantwoordelijk zijn voor het behalen van de specifieke doelen. De voortgang wordt nauwlettend gemonitord in ons jaarplan, met regelmatige evaluaties en gesprekken om ons onderwijs continu aan te scherpen en te borgen.

Hoe implementeert de Parkschool haar schoolplan en kwaliteitsdoelen?

Ons schoolplan, inclusief onze ambitieuze doelen, is gedetailleerd vastgelegd in Parnassys via 'Mijn Schoolplan'. De kern van onze aanpak ligt bij onze werkgroepen, waarin leerkrachten zich verbinden aan specifieke ambities en de bijbehorende vierjarige doelen. Deze doelen worden vertaald naar concrete jaarplannen en tweemaal per jaar geëvalueerd. Bovendien versterken we onze onderwijskwaliteit door deelname aan het programma van stichting leerKRACHT. Dit stimuleert een cultuur van continu leren, met regelmatige bordsessies, lesbezoeken en gezamenlijke lesvoorbereidingen. Voor een systematische kwaliteitsborging maken we gebruik van het WMK-PO systeem. Dit helpt ons om beleidsterreinen te evalueren en waar nodig aan te scherpen. We monitoren de leskwaliteit en het pedagogisch-didactisch handelen door middel van minimaal twee lesobservaties per jaar, waaronder met de Digitale Lesobservatie Tool (DOT). Ook worden leerkrachten gecoacht en meten we periodiek de tevredenheid van leerlingen, ouders en het team, evenals de sociale veiligheid van de leerlingen.

Speels Leren voor Jonge Kinderen: Groep 1 & 2 op Parkschool Zwolle

Toelichting van de school

Op de Openbare Parkschool in Zwolle bieden we voor het jonge kind een bruisende omgeving waar spelenderwijs leren centraal staat. Met vier toegewijde kleutergroepen zorgen we voor een gestroomlijnd en consistent onderwijsaanbod, gecoördineerd door regelmatige afstemming tussen onze leerkrachten. Ons onderwijs is thematisch opgezet, wat betekent dat kinderen actief betrokken worden bij betekenisvolle leerervaringen. We stimuleren nieuwsgierigheid en moedigen kinderen aan om te experimenteren en zelf op ontdekkingstocht te gaan. Veiligheid, een prettige sfeer en het gevoel van geborgenheid zijn de fundamenten waarop wij bouwen, essentieel voor een optimale ontwikkeling. De overgang naar groep 3 en de daaropvolgende leerjaren wordt soepel gefaciliteerd door de nadruk te leggen op zelfstandigheid en spelend leren. We creëren een stimulerende leeromgeving die ruimte biedt voor vrije spelontwikkeling. Ons aanbod houdt rekening met de individuele behoeften van elk kind, ongeacht hun tempo, leerstijl of talent. Voor het schooljaar 2024/2025 implementeren we de leerdoelen uit de vernieuwde methode 'MijnKleutergroep'. Deze doelen worden aangeboden binnen uitdagende thema's, die elk ongeveer vier weken duren en aansluiten bij de belevingswereld van jonge kinderen. Alle vakgebieden, zoals rekenen, taal, wereldoriëntatie, beeldende vorming, motorische ontwikkeling en zelfs de basis van Engels, worden op een speelse manier geïntegreerd.

Veelgestelde vragen

Biedt de Openbare Parkschool Zwolle specifieke programma's voor jonge kinderen?

Ja, de Openbare Parkschool in Zwolle heeft een uitgebreid en thematisch onderwijsaanbod voor jonge kinderen in groep 1 en 2, gericht op spelenderwijs leren en ontdekken.

Met welke partners werkt de Parkschool samen voor het jonge kind?

De Parkschool werkt nauw samen met diverse partners om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken, waaronder Doomijn kinderopvang en Nynke.

De Parkschool werkt nauw samen met diverse partners om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken, waaronder Doomijn kinderopvang en Nynke.

Team | Openbare Parkschool in Zwolle | [2025] Schoolregister