Roald Dahl basisschool voor Daltononderwijs in Zwaag

Het team van Roald Dahl basisschool voor Daltononderwijs in Zwaag

Current section: team
Meetketting 1
1689 Zwaag

Zie hier hoe het team van Roald Dahl basisschool voor Daltononderwijs is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Roald Dahl basisschool voor Daltononderwijs. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Roald Dahl basisschool voor Daltononderwijs bij jullie?

Ontdek hoe goed Roald Dahl basisschool voor Daltononderwijs bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Roald Dahl basisschool voor Daltononderwijs zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.5%)
Man (18.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83%)
Man (17%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Roald Dahl basisschool voor Daltononderwijs. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (44.4%)
35-45 jaar (22.2%)
45-55 jaar (18.5%)
55-65 jaar (14.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7%)
25-35 jaar (26.1%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (17.6%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Roald Dahl basisschool voor Daltononderwijs werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (88.9%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Indirect ondersteunend personeel (7.4%)
Management (3.7%)
Onbekend (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Roald Dahl basisschool voor Daltononderwijs gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen

Vervanging Leerkrachten: Onze Aanpak op Roald Dahl Basisschool

Bij onvoorziene afwezigheid van een leerkracht, zoals bij ziekte, zetten we direct onze interne vervangingspool in. Ons toegewijde team van collega's staat klaar om de lessen naadloos over te nemen en de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. We streven ernaar om uw kind altijd op school te kunnen ontvangen. Mocht het onverhoopt toch voorkomen dat we geen vervanging kunnen regelen, dan informeren we u direct via de Kwieb ouderapp en vragen we u vriendelijk uw kind thuis op te vangen. Dit willen we te allen tijde voorkomen. Indien thuis opvang niet mogelijk is, zorgen we ervoor dat uw kind naar school kan komen. Zij zullen dan tijdelijk worden opgevangen in een andere klas, waar ze met open armen worden ontvangen. Bij langdurige afwezigheid verdelen we de impact over de hele school. Door flexibel om te gaan met ons personeel, kunnen we de belasting eerlijk verdelen en zorgen we ervoor dat steeds een andere groep tijdelijk een rustigere dag heeft. Een eventuele groepsafmelding is altijd een laatste redmiddel, na het uitputten van alle andere opties. We begrijpen dat dit vervelend kan zijn en vragen daarom om uw begrip en medewerking in deze uitzonderlijke situaties.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De leerkrachten van de verschillende bouwen werken intensief samen. Er zijn 4 bouwen in ons team, bouwteam groep 1-2, bouwteam groep 3-4, bouwteam groep 5-6 en bouwteam groep 7-8.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

spel en spelend leren
24.5%
taal
20.4%
rekenen
20.4%
bewegend spel binnen en buiten
18.4%
kunstzinnige en creatieve vorming
12.2%
divers
4.1%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
23.8%
Rekenen/wiskunde
20.4%
Wereldoriëntatie
16.3%
Lezen
14.6%
Kunstzinnige en creatieve vorming
8.2%
Overig
6.8%
Bewegingsonderwijs
6.1%
Levensbeschouwing
2%
Engelse taal
1.7%

Ons Ondersteuningsteam: Deskundige Hulp voor Elke Leerling

4

Taal en Rekenen: Sterke Basis voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Onze toegewijde specialisten, waaronder een intern begeleider, rekenspecialist, taalspecialist en een expert in meer- en hoogbegaafdheid, versterken ons onderwijs continu. Zij coachen onze leerkrachten, ontwikkelen lesmateriaal en begeleiden gerichte instructiegroepen om elke leerling optimaal te ondersteunen. Met hun expertise waarborgen en verbeteren zij de kwaliteit van ons taal- en rekenonderwijs, met aandacht voor zowel individuele behoeften als groepsdynamiek.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn en Groei

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Leerkracht Sociaal-Emotionele Ontwikkeling
Leerkracht Burgerschap en Gedrag

Toelichting van de school:

Een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling is cruciaal voor leerplezier en succes. Onze gedragsspecialist, intern begeleider en gespecialiseerde leerkrachten bieden hierin ondersteuning. Zij helpen ons team met het creëren van een veilige en stimulerende leeromgeving, waarin elk kind zich gezien en gehoord voelt. Ook adviseren zij bij specifieke ontwikkelingen, zoals het bevorderen van mediatorschap. Door gezamenlijke coaching en inhoudelijke expertise waarborgen we de kwaliteit van het sociaal-emotioneel welzijn binnen onze school.

3

Gedrag en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Educatief Professional

Toelichting van de school:

Een goede werkhouding en effectieve taakaanpak zijn essentieel voor academisch succes. Onze specialisten bieden hierbij gerichte expertise. De intern begeleider, specialist meer- en hoogbegaafdheid en onze pedagogisch educatief professional werken nauw samen met de leerkrachten. Zij ontwikkelen strategieën en begeleiden instructiegroepen. Deze samenwerking zorgt ervoor dat we continu de kwaliteit van onze aanpak voor gedrag en taakgericht werken verbeteren, om zo het leerproces van elk kind te optimaliseren.

2

Motorische Vaardigheden: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Vakdocenten Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Beweging en motorische ontwikkeling dragen bij aan de algehele ontwikkeling van kinderen. Onze vakdocenten bewegingsonderwijs en de intern begeleider spelen hierin een belangrijke rol. Zij verzorgen inspirerende lessen bewegingsonderwijs en begeleiden het team bij het integreren van bewegend leren in het dagelijkse lesprogramma. Ook bieden ze extra ondersteuning via MRT en gymlessen. Deze deskundigheid zorgt ervoor dat leerlingen niet alleen plezier beleven aan bewegen, maar ook hun motorische vaardigheden optimaal ontwikkelen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we geen specifieke medische specialisten in vaste dienst hebben, waarborgen we de persoonlijke verzorging en medische ondersteuning van onze leerlingen door nauwe samenwerking met ouders en externe professionals. Bij specifieke behoeften stellen we gezamenlijk een plan op om de zorg en begeleiding te bieden die uw kind nodig heeft. Veiligheid en welzijn staan hierbij voorop, en we zorgen voor een omgeving waarin elk kind zich verzorgd en ondersteund voelt.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Atelier
Theater
KDV
BSO
Peuterspeelschool

Ontwikkelingsondersteuning op Maat: Roald Dahl Basisschool

Onze Visie op Leerlingontwikkeling en Doorstroming

Bij Roald Dahl basisschool in Zwaag geloven we in een toekomstgerichte aanpak voor extra leerlingondersteuning. We streven ernaar om onderwijs te bieden waarin elke leerling centraal staat, met oog voor zowel maatschappelijke doelen als persoonlijke leerbehoeften. Onze ambitie is om leerlingen in elke bouw een gebalanceerd leertraject te bieden. Dit zorgt ervoor dat zij het hoogst haalbare niveau bereiken, met de benodigde competenties om succesvol door te stromen naar het voortgezet onderwijs. We koesteren een intensieve en formele samenwerking met kinderopvangorganisaties, wat resulteert in een naadloze doorgaande lijn van 0 tot 12 jaar. Daarnaast faciliteren we een warme overgang naar het voortgezet onderwijs door nauwe banden aan te gaan met diverse VO-scholen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling: Een Daltonvisie

Welke ambitieuze doelen stelt de Roald Dahl School in het schoolplan?

De Roald Dahl School streeft naar een onderwijsomgeving waarin leerlingen, in gelijkwaardige relatie met hun leerkrachten, excelleren. Per leerjaar en bouw wordt onderwijs georganiseerd dat een optimale balans biedt tussen maatschappelijke eisen en individuele leervragen. Ons doel is om elke leerling naar het hoogst haalbare niveau te begeleiden, voorzien van de benodigde competenties voor een succesvolle doorstroom naar het voortgezet onderwijs. Voor de komende vier jaar focussen we op concrete verbeteringen. Nieuwe collega's worden gestimuleerd om Dalton certificering te behalen via ons interne opleidingsaanbod, en Dalton vormt een essentieel onderdeel van onze teamtrainingen. Het digitale 'Roald Da(h)ltonboek' wordt jaarlijks geëvalueerd en geüpdatet om de actuele Daltonprincipes te weerspiegelen. Nieuw personeel ontvangt bij aanvang een uitgebreide introductie tot onze Daltonwerkwijze van de Dalton stuurgroep. Vanaf schooljaar 2024-2025 krijgt de leerlingenraad vorm, wat leerlingen meer inspraak geeft in schoolzaken. We personaliseren ons onderwijs door de takenkaart, kindgesprekken en groepsdoorbrekend werken continu te optimaliseren. Dit wordt aangevuld met specifieke Daltonactiviteiten, zoals 'binnen is beginnen' en 'de hele dag Dalton'. Kindgesprekken worden systematisch gevoerd en zijn zichtbaar gedocumenteerd. Aan het einde van groep 8 plannen leerlingen wekelijks hun taken, bestaande uit leerlijnactiviteiten en gepersonaliseerde doelen. Leerlingen volgen onderwijs binnen hun jaargroep, maar ook binnen een bredere bouw, waarbij ze les krijgen van meerdere leerkrachten op diverse locaties binnen de school. Daltononderwijs is gedurende de hele dag voelbaar en zichtbaar in onze school. We stemmen ons onderwijs af op de zone van de naaste ontwikkeling, gebruikmakend van methodieken zoals OVM in groep 1/2 en HGW, die doelgerichte leerlijnen hanteren. Voor groepen 3 tot en met 8 hanteren we vakspecifieke trappen van ondersteuning, gedocumenteerd op A4-kwaliteitskaarten die jaarlijks geëvalueerd en bijgesteld worden. Onze didactische vaardigheden verdiepen we in de kleuterklassen door middel van thematisering en in de hogere groepen met EDI en cyclisch werken, gericht op heldere doelen (SLO). Levensbeschouwelijke en maatschappelijke vorming zien we als de basis voor wereldburgerschap, die zich vormt in het basisonderwijs. Wetenschap en techniek zijn integraal onderdeel van ons thematisch aanbod, conform toekomstig curriculum. ICT wordt effectief ingezet om ons werk te vereenvoudigen en onderwijscontinuïteit te waarborgen, ook bij afwezigheid van personeel. Onze medewerkers dragen actief bij aan de ontwikkeling van nieuw onderwijstalent. Minimaal 50% van ons leerkrachtenteam is benoemd in een L11/LC-functie vanwege specifieke expertise. We werken met professionals die hun kennis continu ontwikkelen en delen, zowel binnen het team als met studenten. Medewerkers benutten hun ontwikkelingsbudget om hun talenten verder te ontplooien, in lijn met hun functiebeschrijvingen. We streven ernaar een erkende opleidingsschool te worden voor zowel MBO- als HBO-stagiaires, met optimale begeleiding. Binnen het team zijn er per bouw meerdere mentoren en werkplekbegeleiders met diverse expertisegebieden. De taakuitvoering van stagiaires is helder gedefinieerd. Het begeleiden van studenten is een natuurlijk en integraal onderdeel van ons werk, ongeacht de functie. Onze samenwerking met SKH West Friesland is intensief en formeel, met een vloeiende doorgaande lijn van 0 tot 12 jaar. De pedagogische aanpak van 't Herdertje sluit naadloos aan bij onze Dalton kernwaarden. Voor de komende vier jaar werken we toe naar de Dalton-IKC certificering van de Nederlandse Dalton Vereniging. Jaarlijks organiseren we een studiedag voor het team van de Roald Dahl School en SKH West-Friesland. Medewerkers van SKH West-Friesland en 't Herdertje behalen Dalton certificering, met specialisatie in VVE en taalontwikkeling. De Daltonkernwaarden zijn herkenbaar in de pedagogische aanpak van onze partners en vormen een verlengstuk van ons onderwijs. We onderzoeken met SKH West-Friesland en 't Herdertje mogelijkheden om kinderopvang schoolnabij te realiseren en leggen deze samenwerking formeel vast. De school heeft een actueel beeld van de leerlingpopulatie en past de ontwikkeling en professionalisering hierop aan. Elke leerling wordt overgedragen vanuit de peutergroep of kinderopvang, met inzicht in hun vaardigheden en eventuele specifieke ondersteuningsbehoeften, met name op taalgebied. We werken volgens de Kwaliteitskaart taal voor kleuters en groep 3, met jaarlijkse evaluatie en bijstelling. Daarnaast bieden we jaarlijks teamscholing aan op het gebied van taal en leesonderwijs, en voor bewustwording van culturele verschillen. Extra taalondersteuning, met focus op woordenschat, wordt geboden aan leerlingen die dit nodig hebben in de groepen 1 t/m 4. Jaarlijkse bijscholing en evaluatie van de thematische aanpak in groep 1-2 vindt plaats. Ouders van leerlingen uit minder taalrijke omgevingen ontvangen informatie over lezen en taalontwikkeling. Leerkrachten in groep 1 t/m 3 (en indien nodig groep 4) bieden klankgebaren aan bij de letters. Levensbeschouwelijk burgerschapsonderwijs is een kernonderdeel, gekoppeld aan sociale veiligheid. De grondwet van de Roald Dahl School wordt jaarlijks besproken en geëvalueerd met de leerlingen. In de groepen 1-4 wordt via de burgerschapskalender aandacht besteed aan belangrijke feestdagen, vieringen en thema's zoals WO2, milieu, pesten, vrede en politiek. Er is een duidelijk overzicht van het aanbod voor levensbeschouwelijk burgerschapsonderwijs binnen de bestaande thema's, met ruimte voor gesprekken in de klas en met individuele leerlingen. De leerlingcompetenties voor Daltononderwijs worden gefaseerd uitgebreid met competenties op het gebied van levensbeschouwelijk burgerschap, met volledige implementatie binnen vier jaar. Tijdens kindgesprekken besteden we aandacht aan persoonlijke identiteit en waarden. In elke bouw vindt per HGW-periode een steunoverleg plaats om de groepsdynamiek en het sociaal welbevinden te bespreken. Middels verhalen koppelen leerkrachten levensbeschouwelijke visies aan de huidige maatschappij, die we vastleggen in een leerlijn voor structureel onderwijs.

Hoe realiseert de Roald Dahl School haar schoolplan doelen?

De concrete doelen uit het schoolplan worden vertaald naar jaarlijkse schoolplannen. Deze plannen bieden per schooljaar een duidelijke focus op de te realiseren verbeteringen. De voortgang van deze plannen wordt regelmatig geëvalueerd en besproken tijdens de vergaderingen van de Medezeggenschapsraad (MR).

Optimale Start: Peuters & Kleuters op Roald Dahl Basisschool

Toelichting van de school

Op de Roald Dahl basisschool in Zwaag geloven we sterk in een naadloze overgang van peuter naar kleuter. Daarom werken we intensief samen met peuterspeelschool en kinderopvang binnen IKC de Kreek. Onze gezamenlijke thema's, speelse kennismaking met ons Daltononderwijs en vertrouwd raken met het schoolgebouw zorgen voor een soepele start in groep 1. Daarnaast onderhouden we nauwe banden met kinderopvang Het Herdertje. De Spelenderwijs groep aan de Noorderdracht sluit perfect aan bij onze Daltonprincipes en kernwaarden, wat we terugzien in de professionele aanpak van hun pedagogisch medewerkers.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt Roald Dahl Daltonbasisschool voor jonge kinderen?

Onze basisschool biedt een breed scala aan extra ondersteuning en activiteiten specifiek gericht op de behoeften van jonge kinderen. Dit omvat een gestructureerde voorbereiding op de basisschool, waarbij we de ontwikkeling stimuleren op meerdere vlakken. We focussen op een warme en veilige omgeving waar kinderen spelenderwijs leren en groeien. Dit draagt bij aan hun zelfstandigheid en nieuwsgierigheid, kernwaarden van ons Daltononderwijs.

Onze basisschool biedt een breed scala aan extra ondersteuning en activiteiten specifiek gericht op de behoeften van jonge kinderen. Dit omvat een gestructureerde voorbereiding op de basisschool, waarbij we de ontwikkeling stimuleren op meerdere vlakken. We focussen op een warme en veilige omgeving waar kinderen spelenderwijs leren en groeien. Dit draagt bij aan hun zelfstandigheid en nieuwsgierigheid, kernwaarden van ons Daltononderwijs.

Samenwerking met kinderopvangpartners
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) trajecten
Geïntegreerd kindcentrum aanbod

Met welke organisaties werkt onze Daltonbasisschool samen voor het jonge kind?

De Roald Dahl Daltonbasisschool onderhoudt strategische partnerschappen met toonaangevende kinderopvangorganisaties. Deze samenwerkingen waarborgen een optimale doorlopende leerlijn voor onze jongste leerlingen. We werken nauw samen met Stichting Kinderopvang Westfriesland en kinderopvang 't Herdertje om een consistente en stimulerende leeromgeving te creëren, die aansluit bij onze Daltonpedagogiek.

De Roald Dahl Daltonbasisschool onderhoudt strategische partnerschappen met toonaangevende kinderopvangorganisaties. Deze samenwerkingen waarborgen een optimale doorlopende leerlijn voor onze jongste leerlingen. We werken nauw samen met Stichting Kinderopvang Westfriesland en kinderopvang 't Herdertje om een consistente en stimulerende leeromgeving te creëren, die aansluit bij onze Daltonpedagogiek.

Team | Roald Dahl basisschool voor Daltononderwijs in Zwaag | [2025] Schoolregister