Basisschool Openbare basisschool KlimOp in Zwaag

Het team van Openbare basisschool KlimOp in Zwaag

Current section: team
Akkerwinde 74. Hoofdingang tegenover Hondsdraf 95
1689 Zwaag

Zie hier hoe het team van Openbare basisschool KlimOp is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare basisschool KlimOp. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare basisschool KlimOp bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare basisschool KlimOp bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare basisschool KlimOp zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare basisschool KlimOp. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (25%)
55-65 jaar (8.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare basisschool KlimOp werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (90%)
Direct ondersteunend personeel (10%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare basisschool KlimOp gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging bij Basisschool KlimOp: Continuïteit van Onderwijs

Bij Openbare Basisschool KlimOp garanderen we de continuïteit van kwalitatief hoogstaand onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Onze prioriteit ligt bij het minimaliseren van de impact op uw kind. Bij ziekte of andere afwezigheid schakelen we direct onze zorgvuldig opgebouwde invalpool in, die bestaat uit gekwalificeerde en betrouwbare onderwijsprofessionals. Indien er geen externe invallers beschikbaar zijn, zorgen wij voor een creatieve en effectieve interne oplossing. Denk hierbij aan het flexibel inzetten van onze toegewijde parttime leerkrachten, die op de betreffende dag beschikbaar zijn om een extra groep te begeleiden. In zeldzame gevallen waarin een groep tijdelijk geen les kan ontvangen, verzekeren wij u dat dit alleen na uitputting van alle alternatieven gebeurt. Wij waarderen uw begrip en medewerking enorm in deze uitzonderlijke situaties, zodat we samen de beste leeromgeving kunnen blijven bieden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Bij KlimOp werken we met alle kinderen aan zelfdiscipline, doorzettingsvermogen en zelfregulatie. We leren hen omgaan met uitdagingen en geduldig te blijven, zodat ze in elke situatie weten hoe ze sterk en veerkrachtig kunnen handelen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool KlimOp: Onze Educatieve Specialisten

7

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Hulp voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Taalspecialist
Kwaliteitscoördinator
Cultuurcoördinator
Inclusiemedewerker

Toelichting van de school:

Bouw! is ons programma voor leerlingen in groep 2, 3 en 4 die extra ondersteuning nodig hebben bij de basis van geletterdheid en het leren lezen. Dit programma helpt kinderen die een verhoogd risico lopen op leesproblemen, zoals kinderen met een taalachterstand of een NT2-achtergrond. Bouw! legt een sterke basis voor lees- en spellingvaardigheid, wat resulteert in significant minder leesproblemen en een lagere kans op dyslexie bij deelnemende kinderen. Met Sprongen Vooruit versterkt ons rekenonderwijs met interactieve lessen, coöperatieve spelvormen en bewegend leren. Dit programma zorgt voor betere rekenresultaten en verhoogt het plezier in wiskunde doordat kinderen actief betrokken zijn. Het Bareka-muurtje en Rekensprint identificeren en verhelpen hiaten in rekenvaardigheden. Rekensprint focust op het automatiseren van sommen tot 100 door middel van herhaling en dagelijkse oefening, zowel op school als thuis.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Begeleiding en Training

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog
Remedial Teacher
Rots en Water Trainer
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Het Individueel Educatie Plan (IEP) LVS biedt kinderen instrumenten voor zelfreflectie op hun sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creativiteit. Op basis van deze inzichten en klassenobservaties, bieden onze inclusiemedewerkers, in samenspraak met de kwaliteitscoördinator, gerichte begeleiding en training. Deze trainingen zijn gericht op het versterken van de sociale, emotionele en cognitieve vaardigheden van elk kind.

1

Gedragsmanagement en Werkhouding Verbeteren

Beschikbare specialisten:

Alle medewerkers van ons Kindcentrum

Toelichting van de school:

Al onze medewerkers zijn getraind in de standaard Toolbox voor gedragsmanagement, die gericht is op efficiënt taalgebruik, directe communicatie en duidelijke lichaamstaal. Deze aanpak, vastgelegd in onze kwaliteitskaart, wordt regelmatig geëvalueerd en versterkt tijdens studiedagen. Dit zorgt voor een consistente en positieve benadering van gedrag en werkhouding in de klas.

2

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Ontwikkeling Ondersteunen

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Gymleraar

Toelichting van de school:

De MQ Scan brengt de motorische ontwikkeling van kinderen efficiënt in kaart met behulp van de Athletic Skills Track (AST) en digitale rapportages. FysioHoorn, onze partner sinds schooljaar 2023-2024, biedt observatie, onderzoek en behandeling voor leerlingen met motorische uitdagingen, zoals schrijven of balans. Verwijzingen naar fysiotherapie verlopen via school, altijd in nauw overleg met de ouders, om optimale ondersteuning te garanderen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Ontdek de Ondersteuningsmogelijkheden op Basisschool KlimOp

Passend Onderwijs en Extra Hulp voor Elke Leerling

Bij Openbare Basisschool KlimOp geloven we in het belang van passend onderwijs voor elk kind. In Nederland heeft ieder kind recht op een school die aansluit bij zijn of haar capaciteiten en talenten. Wij streven ernaar om alle leerlingen, waar mogelijk, te ondersteunen binnen onze reguliere setting, dicht bij huis, ter voorbereiding op een succesvolle schoolloopbaan en een zelfstandige toekomst. Onze school maakt deel uit van Passend Onderwijs West-Friesland, een samenwerkingsverband dat ervoor zorgt dat leerlingen de juiste hulp krijgen. Of uw kind nu extra ondersteuning nodig heeft bij de basisvaardigheden, zoals lezen, schrijven of rekenen, extra uitdaging zoekt, of ondersteuning nodig heeft bij sociaal-emotionele ontwikkeling, wij bieden een breed scala aan mogelijkheden. Basisondersteuning is de hulp die wij standaard bieden aan leerlingen die net dat beetje extra nodig hebben om succesvol deel te nemen aan de lessen in de klas. Dit kan variëren van extra instructie op het gebied van taal, rekenen of spelling tot begeleiding bij gedrag of het omgaan met hoogbegaafdheid. Wanneer een leerling meer intensieve hulp nodig heeft, spreken we van extra ondersteuning. Deze hulp wordt waar mogelijk binnen de school geboden, eventueel met inzet van externe expertise. Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, zoals dyslexie of dyscalculie, werken we nauw samen met gespecialiseerde partners voor onderzoek en behandeling. Wij bieden specifieke ondersteuning voor diverse leergebieden. Voor lees- en spellingsproblemen zetten we extra begeleiding in, en bij vermoedens van dyslexie verwijzen we naar externe diagnostiek en behandeling. Kinderen die thuis een andere taal spreken, ontvangen extra taalhulp, en nieuwkomers kunnen terecht in speciale taalklassen. Bij rekenproblemen bieden we gerichte extra ondersteuning en begeleiding. Voor meer- en hoogbegaafde leerlingen hebben we uitdagende opdrachten en extra lesmateriaal beschikbaar. Kinderen die moeite hebben met leren, ontvangen intensieve begeleiding om hun leerproces te optimaliseren. De sociaal-emotionele ontwikkeling en het 'leren leren' staan centraal. We bevorderen positieve sociale interacties, verbeteren de werkhouding en bieden begeleiding bij gedrag. Duidelijke regels en een veilige omgeving helpen gedragsproblemen te voorkomen. Voor leerlingen met een ziekte, beperking of specifieke diagnose bieden we aangepaste ondersteuning, inclusief medicatiebeheer en de mogelijkheid tot online lessen. Met steun van Ziezon zorgen we ervoor dat ook langdurig zieke leerlingen zoveel mogelijk kunnen blijven deelnemen aan het schoolleven. Onze aanpak is gebaseerd op samenwerking met u, uw kind en externe professionals. De kwaliteitscoördinator bewaakt de voortgang en zorgt dat de afgesproken ondersteuning wordt geboden. Bij overstap naar een andere school dragen we alle relevante informatie over om continuïteit in ondersteuning te waarborgen. Indien de specifieke ondersteuningsbehoefte van uw kind niet binnen onze school kan worden vervuld, kijken we samen met u naar passende oplossingen bij andere scholen in de regio. Vanaf schooljaar 2022-2023 hanteren wij het 5-fasenmodel om ondersteuningsvragen vroegtijdig te signaleren en te versterken, gericht op zowel de leerkracht als de leerling.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolplan Basisschool KlimOp

Welke Leerdoelen Bevat Ons Schoolplan?

Op basisschool KlimOp streven we naar optimale basiskwaliteit en continue verbetering. Jaarlijks stellen we concrete doelen op in ons jaarplan, gericht op een rijke schooldag met een gevarieerd lesaanbod voor alle leerlingen. We stimuleren actieve deelname aan schoolbeslissingen via bijvoorbeeld een kinderraad. Onze focus ligt op sociaal-emotionele ontwikkeling, afgestemd op de behoeften van onze leerlingen. In mei 2025 selecteren we na grondig onderzoek een nieuwe methode voor wereldoriëntatie en begrijpend lezen die perfect aansluit bij onze visie. Wekelijkse leerteams, geleid door een voorzitter, werken samen aan thema's en evidence-based onderzoek. Onze visie benadrukt hoge verwachtingen op het gebied van leren en gedrag, met duidelijke structuur en veel oefening. Effectieve instructie (EDI-model) waarborgt de kwaliteit van ons onderwijs op ondersteuningsniveau 1. We blijven de taal- en woordenschatontwikkeling stimuleren, van peuters tot groep 3, met innovatieve methoden zoals Taaldans. Verbeterde communicatie en samenwerking met ouders is cruciaal voor de ontwikkeling van elk kind. Binnen ons Integraal Kind Centrum (IKC) bieden we een geïntegreerd pakket voor opvang, onderwijs, zorg en welzijn voor kinderen van 0-14 jaar. Jaarlijks volgen alle groepen een Rots en Water lessenserie om de groepsvorming te versterken.

Hoe Realiseren Wij Onze Schoolse Ambitie en Kwaliteit?

Kwaliteitszorg op basisschool KlimOp richt zich op de effectieve realisatie van onze schoolplandoelen. We maken het leerproces van onze leerlingen transparant en focussen op zowel de basiskwaliteit als onze specifieke ambities. We toetsen de basiskwaliteit aan de hand van drie kernvragen: Voelen leerlingen zich veilig? Leren ze voldoende? Is het onderwijsproces optimaal ingericht? Veiligheid omvat hierbij zowel fysieke als emotionele veiligheid, welbevinden en executieve functies. De leerlingtevredenheidsenquête van PO Venster helpt ons dit te monitoren, waarbij we teamoverleg en leerlinginput gebruiken voor verbeteracties. Leren draait om het beheersen van basisvaardigheden, met ambitieuze doelen gebaseerd op referentieniveaus. We evalueren vier keer per jaar de voortgang ten opzichte van deze ambities, waarbij we methodeonafhankelijke toetsen en resultaten uit voorgaande jaren analyseren. Onderzoekssignalen die we hanteren zijn: methode-afhankelijke toetsresultaten (4x/jaar), methode-onafhankelijke tussenresultaten (2x/jaar), resultaatstabiliteit tussen leerjaren (2x/jaar), verwachtingen voor groep 8 (jaarlijks), eindtoetsresultaten (jaarlijks) en de doorstroom naar het voortgezet onderwijs (jaarlijks). Het onderwijsproces evalueren we via observaties zoals flitsbezoeken en klassenbezoeken. We analyseren de oorzaken van signalen en formuleren concrete verbeteracties. Dit alles met het doel om het pedagogisch handelen, klassenmanagement, instructie en de actieve betrokkenheid van leerlingen te optimaliseren. Onze schoolambities reiken verder dan de basiskwaliteit. Ze omvatten specifieke doelen voor ons aanbod, didactiek, begeleiding, ondersteuning en personeelsbeleid. Jaarlijks evalueren we de speerpunten uit het jaarplan. Onze ambitie voor de referentieniveaus is om minimaal het landelijk gemiddelde te behalen voor taal, lezen en rekenen. In schooljaar 2023-2024 behaalden we het landelijk gemiddelde voor taal en lezen, en voor rekenen op 1F en 1S niveau. Onze ambitie is 100% 1F en 65% 2F/1S uitstroom. Transparante verantwoording aan het bestuur vindt vier keer per jaar plaats via managementrapportages. Jaarlijks informeren we ook andere stakeholders via onze website over onze prestaties.

Optimale Ontwikkeling voor Jonge Kinderen bij KlimOp Zwaag

Toelichting van de school

Bied uw peuter een vliegende start met onze peuterspeelschool. Twee- en driejarigen staan te popelen om de wereld te ontdekken en nieuwe vaardigheden op te doen. Onze peuterspeelschool in Zwaag is de ideale omgeving om deze nieuwsgierigheid te voeden en de basis te leggen voor basisschool succes. Bij onze peuterspeelschool staat de persoonlijke ontwikkeling van elk kind centraal. We stimuleren vrij spel en moedigen gezamenlijke activiteiten aan om sociale vaardigheden te ontwikkelen. Onze programma's zijn ontworpen om de fantasie te prikkelen, de taalontwikkeling te bevorderen en kinderen spelenderwijs te helpen de wereld om hen heen te begrijpen. Een betere voorbereiding op de basisschool is er niet. Ontdek de voordelen van onze peuteropvang voor een succesvolle schoolcarrière.

Veelgestelde vragen

Welk aanvullend aanbod biedt Basisschool KlimOp voor peuters en jonge kinderen?

Basisschool KlimOp biedt diverse extra programma's speciaal voor jonge kinderen. Deze programma's zijn gericht op een brede ontwikkeling, van taal tot sociaal-emotionele vaardigheden. Zo zorgen we ervoor dat elk kind optimaal voorbereid is op de basisschool.

Basisschool KlimOp biedt diverse extra programma's speciaal voor jonge kinderen. Deze programma's zijn gericht op een brede ontwikkeling, van taal tot sociaal-emotionele vaardigheden. Zo zorgen we ervoor dat elk kind optimaal voorbereid is op de basisschool.

Professionele kinderopvang Zwaag
VVE en peuteropvang: Voor- en vroegschoolse educatie
Geïntegreerde kindcentra in Zwaag

Met welke partners werkt Basisschool KlimOp samen voor peuteropvang en VVE?

Voor ons aanbod voor jonge kinderen werken we nauw samen met gerenommeerde partners. Een belangrijk samenwerkingsverband hebben we met Stichting Kinderopvang Hoorn, die bekend staat om hun kwalitatieve dienstverlening. Deze samenwerking garandeert hoogwaardige opvang en educatie voor uw kind.

Voor ons aanbod voor jonge kinderen werken we nauw samen met gerenommeerde partners. Een belangrijk samenwerkingsverband hebben we met Stichting Kinderopvang Hoorn, die bekend staat om hun kwalitatieve dienstverlening. Deze samenwerking garandeert hoogwaardige opvang en educatie voor uw kind.

Team | Openbare basisschool KlimOp in Zwaag | [2025] Schoolregister