Basisschool Openbare basisschool KlimOp in Zwaag

De resultaten van Openbare basisschool KlimOp in Zwaag

Current section: resultaten
Akkerwinde 74. Hoofdingang tegenover Hondsdraf 95
1689 Zwaag

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare basisschool KlimOp, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Openbare basisschool KlimOp bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare basisschool KlimOp bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Elke Leerling

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling bij het verlaten van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep acht met de doorstroomtoets, een cruciaal meetmoment. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Hoger Reiken op Basisschool KlimOp

Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hogere academische doelen te bereiken aan het einde van groep acht. Dit niveau is essentieel voor verdere educatieve trajecten. De inspectie stelt voor elke school een specifiek streefniveaupercentage vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als de officiële signaleringswaarde voor het streefniveau van onze school, KlimOp.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare basisschool KlimOp?

Bij Openbare Basisschool KlimOp in Zwaag stellen we jaarlijks ambitieuze doelen om een passend schooladvies te garanderen voor elke individuele leerling. We zetten ons volledig in om optimale ontwikkeling te stimuleren, zodat het advies naadloos aansluit bij de unieke groei van uw kind. Ons schooladvies is gebaseerd op een holistische benadering, waarbij we letten op de inzet en werkhouding van de leerling, diens motivatie om te leren, en de resultaten van zowel methodetoetsen als de cruciale tussentijdse IEP-toetsen en de centrale doorstroomtoets. Deze toetsen bieden waardevolle inzichten in vaardigheden op het gebied van taal, rekenen en begrijpend lezen. Daarnaast evalueren we de voortgang en groei van de leerling gedurende de gehele basisschoolperiode. De dagelijkse observaties van onze ervaren leerkrachten vormen een essentieel onderdeel van dit proces, omdat zij inzicht geven in zowel cognitieve capaciteiten als sociale vaardigheden. Het definitieve advies wordt zorgvuldig bepaald door een team van leerkrachten, de kwaliteitscoördinator en eventueel de directie. Dit team bundelt alle beoordelingsfactoren om het best passende advies voor het voortgezet onderwijs te formuleren, met als doel de grootste kans op succes voor uw kind te creëren. Wij geloven in een transparant proces met drie adviesgesprekken: een eerste gesprek voor het initiële advies, een tweede voor het voorlopige advies, en een derde voor het definitieve advies. Ouders en leerlingen zijn altijd welkom voor aanvullende vragen of extra gesprekken. Het definitieve schooladvies kan worden bijgesteld indien de uitslag van de doorstroomtoets hoger uitvalt dan het voorlopige advies. Mocht onze school van mening zijn dat het oorspronkelijke advies te hoog is, dan lichten we dit met een gedegen onderbouwing toe. Het tijdspad van basisschool naar voortgezet onderwijs is zorgvuldig gepland: groep 7 ontvangt in juni/juli een eerste advies. In oktober start groep 8 met de IEP-toetsen, gevolgd door voorlopige adviesgesprekken in november. Een vervolggesprek vindt plaats in januari. De doorstroomtoets wordt in februari afgenomen, waarna de definitieve adviezen in maart worden gedeeld tijdens een persoonlijk gesprek met ouders, inclusief de uitslag van de doorstroomtoets en het adviesbrief. De centrale aanmeldweek is van 25 tot en met 31 maart. In april/mei verzorgen de leerkrachten de warme overdracht naar het VO, geïnitieerd door de ontvangende scholen. De kennismakingsdagen voor groep 8 bij de VO-scholen vinden plaats in juni. De doorstroomtoets, afgenomen in februari, biedt elke leerling een gelijke kans om zich aan te melden voor de middelbare school die het best past bij hun niveau. KlimOp gebruikt de IEP doorstroomtoets om de taal- en rekenvaardigheid na acht jaar basisonderwijs te meten. De uitslag levert informatie over het beheersingsniveau en een schooltype-advies. Een hogere score op de doorstroomtoets kan leiden tot een aangepast advies, terwijl een lagere score geen automatische aanpassing vereist. De toets is geen examen; leerlingen kunnen niet slagen of zakken. De digitale overdracht naar het voortgezet onderwijs verloopt via DigiDoor. In maart ontvangen ouders een link naar hun OKR in Digidoor, waar zij hun zienswijze kunnen toevoegen en hun kind kunnen aanmelden voor een vo-school. Het OKR in Digidoor wordt automatisch klaargezet voor de eerst gekozen vo-school.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkel Je Sociaal: Een Veilige Basis op KlimOp Zwaag

Op Basisschool KlimOp in Zwaag creëren we een omgeving waar elk kind zichzelf kan zijn en zich optimaal veilig en prettig voelt. Dit veilige klimaat is de sleutel tot succesvol leren. Kinderen die zich goed voelen, gaan met meer plezier naar school en functioneren beter in de klas, wat direct bijdraagt aan hun leerprestaties. Wij stimuleren onze leerlingen om actief deel te nemen aan onze democratische samenleving. Dit doen we door een beroep te doen op hun verantwoordelijkheidsgevoel, hen te leren samenwerken, respect voor elkaar te tonen en een sterk groepsgevoel te ontwikkelen. Wij zijn ervan overtuigd dat onze leerlingen hierdoor uitstekend worden voorbereid om als bewuste burgers deel te nemen aan onze diverse en dynamische maatschappij. Burgerschap is een kernonderdeel van ons onderwijs. We bereiden kinderen voor op hun rollen als consument, verkeersdeelnemer en burger in een democratische staat. Hiervoor ontwikkelen ze essentiële kennis over algemeen aanvaarde normen en waarden en leren ze hoe ze hiernaar kunnen handelen. Als Kindcentrum richten we ons op de samenleving en de directe leefomgeving. Met onze diverse leerlingenpopulatie bieden we volop kansen voor kinderen met verschillende culturele achtergronden om elkaar te ontmoeten en effectief samen te werken. We besteden actief aandacht aan: * **Democratie:** Kinderen leren denken en handelen volgens democratische principes. * **Participatie:** Leerlingen worden aangemoedigd actief deel te nemen aan alle schoolactiviteiten. * **Identiteit:** Er is ruimte voor vragen als ‘wie ben ik?’ en ‘wie is de ander?’. Hierdoor leren kinderen verschillende perspectieven te begrijpen, eigen meningen te formuleren en deze te onderbouwen. Burgerschap is verweven in onze dagelijkse lesmethoden en interacties. We moedigen kinderen voortdurend aan om na te denken over hun rol in de democratische samenleving. Ook ouders zijn hierbij een onmisbare partner voor ons Kindcentrum.

Samenwerken en samenleven

Respect voor normen en waarden

Gezamenlijke verantwoordelijkheid

Hoe pakt KlimOp de sociale ontwikkeling van leerlingen aan?

Onze school hanteert een strikt toetsprotocol voor tussenresultaten, vastgelegd in een toetskalender die de afnameperiodes van het IEP leerlingvolgsysteem (IEP LVS) specificeert. De resultaten worden op team-, groeps- en leerlingniveau geanalyseerd door de Kwaliteitscoördinator. We evalueren of leerlingen de verwachte groei doormaken en formuleren nieuwe verwachtingen. Groepsbesprekingen, gefaciliteerd door een gestructureerd format, focussen op leerdoelen en analyses van methodes en IEP LVS. Bij specifieke leerlingvragen plannen we individuele gesprekken. Het leerteam bespreekt gezamenlijk de behaalde resultaten van methodetoetsen en past de aanpak aan waar nodig, wat zorgt voor gezamenlijke verantwoordelijkheid en focus op resultaten. Voor het systematisch volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling en beleving van onze leerlingen is observatie door de leerkracht cruciaal. In de kleuterklassen gebruiken leerkrachten dagelijkse observaties en het IEP volgsysteem. Om een consistent referentiekader te waarborgen, vullen leerlingen via het IEP volgsysteem zelfvragenlijsten in over hun sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creativiteit.

Welke tools gebruikt KlimOp om sociale resultaten te meten?

Deze school meet sociale opbrengsten met de volgende registratievormen:

  • IEP Sociaal Emotionele Ontwikkeling
  • Leerlingtevredenheidsonderzoek via Vensters

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden bij KlimOp ingezet?

Basisschool KlimOp gebruikt de volgende methodes voor sociaal-emotioneel leren:

  • Beweegwijs
  • Rots & Water activiteiten

Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Resultaten van Basisschool KlimOp

Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie over Basisschool KlimOp in Zwaag. Wij streven naar excellent onderwijs en een veilige leeromgeving voor alle leerlingen. Onze school, met 105 enthousiaste leerlingen, focust op een brede ontwikkeling en het stimuleren van talenten. De inspectiebezoeken bieden waardevolle inzichten om onze onderwijskwaliteit continu te verbeteren. Op deze pagina vindt u directe links naar officiële rapporten en beoordelingen, zodat u volledig geïnformeerd bent over de prestaties en de ontwikkeling van onze school.