
De resultaten van Rooms Katholieke Basisschool De Achtsprong in Zoetermeer
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Rooms Katholieke Basisschool De Achtsprong, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool De Achtsprong bij jullie?
Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool De Achtsprong bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau op De Achtsprong
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht middels de eindtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage, de signaleringswaarde, is uniform voor alle basisscholen in Nederland. Bij De Achtsprong in Zoetermeer streven we ernaar dit niveau ruimschoots te halen.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitie en Resultaten op De Achtsprong
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau, met als doel dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep acht dit ambitieuze niveau bereiken. Voor elke school wordt door de inspectie een specifieke signaleringswaarde vastgesteld, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Deze waarde geeft aan welk percentage leerlingen het streefniveau idealiter zou moeten behalen. Op De Achtsprong zetten we ons in om ook op dit hogere niveau uitstekende resultaten te boeken voor onze leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Rooms Katholieke Basisschool De Achtsprong?
Op Rooms Katholieke Basisschool De Achtsprong in Zoetermeer bereiden we onze leerlingen optimaal voor op een succesvolle overstap naar het voortgezet onderwijs. De doorstroomtoets, die wettelijk verplicht is vanaf schooljaar 2023-2024, speelt hierin een cruciale rol. Wij maken gebruik van de IEP doorstroomtoets, die begin februari wordt afgenomen bij onze groep 8 leerlingen. Deze toets meet de onderwijsbehoefte en geeft een indicatie of de leerling klaar is voor het vervolgonderwijs. Het adviesproces is zorgvuldig ingericht om iedere leerling te begeleiden naar de best passende middelbare school. Het schooladviesproces bij De Achtsprong omvat meerdere stappen, met als doel een weloverwogen keuze te faciliteren. We kijken hierbij naar diverse factoren, waaronder de resultaten van methodetoetsen en CITO-toetsen, de inzet en werkhouding van de leerling tijdens de lessen, en de houding ten opzichte van huiswerk. Ook eventuele intelligentieonderzoeken worden meegenomen in de beoordeling. Het advies wordt samengesteld door de leerkrachten van groep 7 en 8, de interne begeleider en de directie. Aan het einde van groep 7 ontvangen leerlingen een prognose, gevolgd door een voorlopig advies in januari van groep 8. Na de doorstroomtoets in februari volgt eind maart het definitieve schooladvies, waarmee leerlingen zich kunnen aanmelden voor het voortgezet onderwijs via zonaarhetvo.nl.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Achtsprong: Samen Sterk
Op Rooms Katholieke Basisschool De Achtsprong stimuleren we een omgeving van plezier en leerenthousiasme. Wij geloven in het belang van verantwoordelijkheid en streven ernaar het beste uit iedere leerling te halen. Onze focus ligt op het creëren van kansen en het benutten van mogelijkheden. Dit doen we door positieve en respectvolle communicatie, waarbij openheid, duidelijkheid en betrouwbaarheid centraal staan. Leerlingen leren hun grenzen aan te geven en respecteren die van anderen. Samen met ouders en de lokale gemeenschap werken we aan de optimale ontwikkeling van onze leerlingen. Door deze nauwe samenwerking, gericht op het welzijn en de groei van elk kind, bouwen we aan een sterke basis voor de toekomst.
Veiligheid en geborgenheid voor elke leerling
Vertrouwen in eigen kunnen en in elkaar
Ontwikkeling van zelfvertrouwen en zelfredzaamheid
Hoe bevordert Basisschool De Achtsprong de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool De Achtsprong hanteert een proactieve aanpak voor sociale ontwikkeling, met de Kanjertraining als kernmethode om een veilige en gewaardeerde leeromgeving te waarborgen. We monitoren de sociaal-emotionele groei nauwkeurig via gespecialiseerde volgsystemen. Voor de jongste leerlingen (groep 1-2) gebruiken we 'Kijk!', een observatiesysteem dat de ontwikkeling toetst aan leeftijdsnormen. Vanaf groep 3 tot en met 8 maken we gebruik van 'Kanvas', waarmee leerkrachten de sociaal-emotionele vooruitgang registreren en analyseren. Op basis van deze inzichten wordt een gedragsplan opgesteld, zodat elke leerling individuele ondersteuning ontvangt voor optimale ontwikkeling.
Welke registratiemethoden worden gebruikt voor het in kaart brengen van sociale resultaten?
Om de sociale opbrengsten van leerlingen gedetailleerd te volgen en te analyseren, maakt Basisschool De Achtsprong gebruik van de volgende registratiemethoden:
- Kijk! (voor groep 1-2)
- Kanvas (voor groep 3-8)
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast?
Basisschool De Achtsprong zet zich actief in voor de sociaal-emotionele ontwikkeling door middel van erkende methoden. De belangrijkste methode die hierbij wordt gehanteerd is:
- Kanjertraining
Inspectierapport Basisschool De Achtsprong: Vertrouwen in Onderwijskwaliteit
De Rooms Katholieke Basisschool De Achtsprong in Zoetermeer heeft van de Inspectie van het Onderwijs een basisarrangement ontvangen. Dit arrangement is een indicatie dat de onderwijsinspectie volledig vertrouwen heeft in de geboden onderwijskwaliteit en de verdere ontwikkeling van de school. Ouders en belangstellenden kunnen de officiële bevindingen en beoordelingen in het inspectierapport raadplegen voor een gedetailleerd inzicht.