Basisschool Rooms Katholieke Basisschool De Toren in Zevenbergen

Het team van Rooms Katholieke Basisschool De Toren in Zevenbergen

Current section: team
Witte Arend 2
4761 Zevenbergen

Zie hier hoe het team van Rooms Katholieke Basisschool De Toren is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Rooms Katholieke Basisschool De Toren. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool De Toren bij jullie?

Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool De Toren bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Rooms Katholieke Basisschool De Toren zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87.5%)
Man (12.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Rooms Katholieke Basisschool De Toren. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (27.8%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (5.6%)
45-55 jaar (11.1%)
55-65 jaar (22.2%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Rooms Katholieke Basisschool De Toren werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (52.9%)
Direct ondersteunend personeel (41.2%)
Indirect ondersteunend personeel (5.9%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Rooms Katholieke Basisschool De Toren gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Lesgevend Personeel op Basisschool De Toren

Op Basisschool De Toren dragen we gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor het hoogwaardige onderwijs aan al onze leerlingen. We streven ernaar dat verlof van ons onderwijspersoneel zoveel mogelijk samenvalt met de officiële schoolvakanties. Voor situaties zoals studieverlof, extra verlof wegens leeftijd, ziekte of onvoorziene calamiteiten, zetten we ons eigen flexibele personeel of de bovenschoolse invalpool in. Ons primaire doel is het waarborgen van continue en kwalitatieve lesuitvoering voor elke leerling. We minimaliseren de impact van afwezigheid door proactief te plannen en te beschikken over een betrouwbaar netwerk van invallers. Zo zorgen we ervoor dat de leerontwikkeling van uw kind altijd voorop staat.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Toren is een basisschool met inspirerend, eigentijds onderwijs. Om die reden werken we met units. Wij zijn ervan overtuigd dat wij met unitonderwijs het best denkbare onderwijsaanbod voor onze leerlingen kunnen realiseren. De leerlingen uit de leerjaren 1, 2 en 3 / 4, 5 en 6 / 7 en 8 krijgen onderwijs in een unit. Daarbinnen worden de leerlingen onderverdeeld in niveaugroepen. Een niveaugroep wil zeggen dat er gekeken wordt naar de ontwikkeling van de leerlingen. Leerlingen worden niet meer alleen op basis van de leeftijd ingedeeld. Op deze manier kunnen leerlingen zich beter op hun eigen niveau ontwikkelen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Toren

2

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider De Toren
Taalspecialist Basisonderwijs

Toelichting van de school:

Op De Toren in Zevenbergen zetten we ons in voor een sterke basis in taal en rekenen. Onze gespecialiseerde leerkrachten bieden gerichte ondersteuning om elke leerling te helpen excelleren op deze cruciale vakgebieden. Wij geloven in een persoonlijke aanpak, waarbij we de unieke leerbehoeften van uw kind centraal stellen. Door middel van extra begeleiding en specifieke lesmethoden zorgen we ervoor dat alle leerlingen hun potentieel volledig kunnen benutten.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn en Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider De Toren
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Het welzijn en de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen zijn essentieel voor een succesvolle schoolloopbaan. Op Basisschool De Toren bieden we een veilige en stimulerende omgeving waar kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Onze intern begeleider en specialist meer- en hoogbegaafdheid werken nauw samen om leerlingen met specifieke behoeften te ondersteunen. Indien nodig, maken we gebruik van het expertisecentrum binnen onze stichting, waar een breed scala aan specialisten klaarstaat om onze school te adviseren en te ondersteunen.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Leren voor het Leven

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider De Toren
Coach Coöperatief Leren

Toelichting van de school:

Een positieve werkhouding en een effectieve taakaanpak zijn cruciaal voor leerprestaties en zelfstandigheid. Basisschool De Toren besteedt veel aandacht aan de ontwikkeling van deze vaardigheden bij alle leerlingen. Onze intern begeleider en coach coöperatief leren bieden ondersteuning bij gedragsaspecten en leerstrategieën. Via ons stichtingsexpertisecentrum hebben we toegang tot aanvullende expertise om onze aanpak continu te verbeteren en aan te passen aan de individuele behoeften van onze leerlingen.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Bewegen en Leren

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog
Motorisch Remedial Teacher

Toelichting van de school:

Een gezonde motorische ontwikkeling draagt bij aan het algehele welzijn en leervermogen van kinderen. Op De Toren stimuleren we actieve deelname en bieden we ondersteuning waar nodig. Onze school werkt samen met een orthopedagoog en een Motorisch Remedial Teacher om leerlingen te begeleiden bij hun fysieke ontwikkeling. Deze specialisten helpen ons om bewegingsactiviteiten en motorische vaardigheden te optimaliseren, wat een positieve impact heeft op de leerervaring van elk kind.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we op Basisschool De Toren geen specifieke medische specialisten in dienst hebben voor dagelijkse zorg, werken we nauw samen met ouders en externe professionals om te voldoen aan de individuele behoeften van onze leerlingen. De gezondheid en het comfort van elk kind staan voorop. We zorgen voor een veilige omgeving en faciliteren de nodige ondersteuning in overleg met de juiste deskundigen, zodat alle leerlingen zich volledig kunnen concentreren op hun schoolwerk en persoonlijke groei.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Groen Schoolplein, Tiny Forest - het Torenbos
Buitenlokaal
Flexgroep, voor meer- en hoogbegaafde kinderen
Leerplein voor unit 1, 2 en 3

Ontdek de Extra Ondersteuning op Basisschool De Toren voor Optimale Kindontwikkeling

Ons Toegewijde Ondersteuningsaanbod

Bij Basisschool De Toren geloven we sterk in het bieden van thuisnabij en passend onderwijs aan elk kind. We streven ernaar dat alle leerlingen zich kunnen ontwikkelen op hun eigen hoogst mogelijke niveau, met hun welzijn als absolute prioriteit. Onze school maakt deel uit van Stichting De Waarden, waar we samen met kinderen, ouders, medewerkers en externe partners werken aan een waardengemeenschap. Wij geloven in een inclusieve maatschappij waarin iedereen, ongeacht achtergrond of mogelijkheden, volledig tot zijn recht komt. Een stimulerende leeromgeving met begrip en de juiste begeleiding draagt hier essentieel aan bij. Wij nemen onze zorgplicht zeer serieus en zetten ons in om een veilige en ontwikkelingsgerichte omgeving te creëren voor al onze leerlingen. Onze ondersteuning is onderverdeeld in basisondersteuning, lichte ondersteuning en zware ondersteuning. Basisondersteuning is standaard aanwezig binnen onze school. Wanneer dit niet volstaat, bieden we lichte ondersteuning, georganiseerd op bestuursniveau binnen De Waarden. Voor aanvullende hulp kunnen we een beroep doen op het samenwerkingsverband voor bijvoorbeeld leerkrachtondersteuning of een toelaatbaarheidsverklaring voor speciaal basisonderwijs. Ons schoolondersteuningsprofiel beschrijft gedetailleerd welke ondersteuning wij bieden. Binnen De Toren, en in samenwerking met andere scholen in Zevenbergen en Klundert, en de gehele stichting, beschikken we over een schat aan kennis en expertise. We kunnen altijd rekenen op de ondersteuning van interne en externe vakspecialisten en zorgprofessionals. Ons team bestaat uit een gediplomeerd kindercoach, een momentcoach Coöperatief Leren, een specialist hoogbegaafdheid, twee leerkrachtondersteuners, drie onderwijsassistenten, taalspecialisten, een specialist coaching en begeleiding en een rekenspecialist. Toekomstig Aanbod voor Verbeterde Leerlingenzorg Voor het komende schooljaar worden twee van onze onderwijsprofessionals opgeleid in TeamUp van War Child. Na deze training zullen zij ook collega's binnen de school en stichting trainen, waardoor we deze waardevolle methode breder kunnen inzetten voor onze leerlingen. Onze school ambieert een meer samenhangend en geïntegreerd onderwijsmodel. Hiermee willen we leerlingen de kans geven taal te gebruiken in betekenisvolle contexten, wat hun begrip en communicatieve vaardigheden versterkt. De Toren ontwikkelt zich tevens tot een expertiseschool op het gebied van NT2 en meertaligheid. De komende jaren implementeren we steeds meer traumasensitieve en cultuurresponsieve onderwijsmethoden. Deze ontwikkeling wordt ondersteund door de subsidie Ontwikkelkracht, in samenwerking met de Taalschool uit Utrecht, om ons onderwijs continu te verbeteren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg op Basisschool De Toren

Wat zijn de ambitieuze doelen van Basisschool De Toren?

Bij Basisschool De Toren geloven we dat ware kwaliteit begint met een gedeelde ambitie om uitmuntend onderwijs te bieden. Deze ambitie is de drijvende kracht achter ons streven om middelmatigheid te overstijgen en een duurzaam sterke school te worden. Kwaliteit is bij ons geen toeval, maar een resultaat van doelgericht werken. We richten onze kwaliteitszorg erop om deze ambitie concreet te maken, wat leidt tot zichtbaar succes in de ontwikkeling van onze leerlingen, medewerkers en de organisatie als geheel. Door kwaliteitszorg te verankeren in een cultuur van vertrouwen en professionele dialoog, stimuleren we een onderzoekende houding. Dit draagt bij aan een organisatie waar leren van en met elkaar centraal staat, ondersteund door bewuste ontwikkeling en de inbreng van alle betrokkenen. Onze school heeft over vier jaar de volgende doelen bereikt: Speerpunt 1: Samenhangend onderwijs waarin vakken, thema's en talentontwikkeling elkaar versterken voor brede ontwikkeling en sterk taalonderwijs. Speerpunt 2: Sterke verbindingen met ouders, netwerk en de wijk, waarbij De Toren fungeert als leer-, ontwikkel- en ontmoetingsplaats. Speerpunt 3: Leerkrachten die het verschil maken met activerend onderwijs en een stimulerende leeromgeving, met oog voor elke leerling. Speerpunt 4: Een ononderbroken doorgaande lijn van 0-13 jaar, met focus op groepsdoorbrekend werken en units voor optimale leerontwikkeling. Speerpunt 5: Versterking van onze aantrekkingskracht door doelgerichte communicatie en een sterk PR-beleid dat onze waarden uitdraagt. Speerpunt 6: Ontwikkeling tot een expertisecentrum voor NT2 en meertaligheid, ter versterking van onze regiofunctie.

Hoe implementeert De Toren haar onderwijsdoelen?

Basisschool De Toren maakt gebruik van de bewezen methodiek van Stichting LeerKRACHT om een continue verbetercultuur te realiseren. Wij werken in een vast ritme en met specifieke instrumenten om ons onderwijs dagelijks, stap voor stap, te optimaliseren. Elk schooljaar stellen we gezamenlijk de belangrijkste onderwijsinhoudelijke verbeterpunten vast. Gedurende het jaar werken we in cycli van zes tot acht weken aan deze thema's. Hierbij formuleren we leerlinggerichte doelen, plannen we concrete acties en bepalen we de te behalen resultaten. Aan het einde van elke cyclus evalueren we het proces, de sfeer en de resultaten middels een 'retrospective'. Naast het schoolplan stellen we jaarlijks een jaarplan op dat minstens per kwartaal wordt geëvalueerd. Voor het komende schooljaar focussen we op: • Groepsvorming en een positief leerklimaat. • Verdieping in Expliciete Directe Instructie (EDI) voor verhoogde leseffectiviteit en betere leerresultaten. • Implementatie van de nieuwe rekenmethode 'Wereld in getallen 5', ontwikkeling van een leerlijn woordenschat en versterking van beredeneerd aanbod en spel in groep 1 en 2. • Verdere ontwikkeling van onze taalunits tot een regionaal expertisecentrum voor taalonderwijs. Op 17 juni 2024 heeft de Onderwijsinspectie onze school bezocht en de onderwijskwaliteit als 'voldoende' beoordeeld.

Downloaden

Ontwikkeling van Jonge Kinderen bij Basisschool De Toren

Toelichting van de school

Bij Rooms Katholieke Basisschool De Toren bereiden we ons voor op een toekomst als Kindcentrum voor kinderen van 0 tot 13 jaar, met een start in schooljaar 2025-2026. Onze groepen 1 en 2 hanteren een doorlopende leerlijn met een speciaal ontwikkeld lesprogramma. Dit programma sluit naadloos aan bij de ontwikkelingslijnen voor jonge kinderen zoals vastgelegd in Parnassys. Hierdoor waarborgen we de samenhang in het onderwijs en stimuleren we doelgericht de groei van elk individueel kind. Om het onderwijs efficiënter in te richten, werken we na een gezamenlijke start in de klas met kleine leergroepen. Dit stelt ons in staat om beter in te spelen op de specifieke ondersteunings- en begeleidingsbehoeften van onze leerlingen. We worden hierbij ondersteund door experts van de Kleuterrevolutie en de Gouwe Academie, wat onze visie op spelenderwijs leren versterkt. Een belangrijke ontwikkeling is de geplande opening van een 0-4 groep in februari 2026, afhankelijk van de voortgang van de verbouwingen. Dit creëert een ononderbroken ontwikkelingslijn van de peuteropvang tot aan de bovenbouw, waar kinderen kunnen opgroeien, spelen en leren in een veilige en stimulerende omgeving.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Toren extra programma's voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Toren biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een geïntegreerde aanpak binnen een toekomstig Kindcentrum. Deze programma's zijn ontworpen om een soepele overgang en optimale ontwikkeling te garanderen.

Ja, Basisschool De Toren biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een geïntegreerde aanpak binnen een toekomstig Kindcentrum. Deze programma's zijn ontworpen om een soepele overgang en optimale ontwikkeling te garanderen.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang
Integrale kinderopvang en onderwijs in een Kindcentrum

Met welke partners werkt Basisschool De Toren samen voor het jonge kind?

Voor de ontwikkeling en begeleiding van jonge kinderen werkt Basisschool De Toren nauw samen met Kibeo, een gerenommeerde kinderopvangorganisatie. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze aansluiting tussen opvang en onderwijs.

Voor de ontwikkeling en begeleiding van jonge kinderen werkt Basisschool De Toren nauw samen met Kibeo, een gerenommeerde kinderopvangorganisatie. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze aansluiting tussen opvang en onderwijs.

Team | Rooms Katholieke Basisschool De Toren in Zevenbergen | [2025] Schoolregister