
De resultaten van Rooms Katholieke Basisschool De Toren in Zevenbergen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Rooms Katholieke Basisschool De Toren, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool De Toren bij jullie?
Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool De Toren bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Basisschool De Toren: Taal & Rekenen Succes
Ontdek het fundamentele niveau op Basisschool De Toren, de essentiële basis voor taal en rekenen aan het einde van de basisschoolperiode. Dit cruciale niveau wordt gemeten in groep acht met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% leerlingen die het basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau voor alle basisscholen, inclusief onze school in Zevenbergen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Basisschool De Toren: Hogere Leerdoelen Behaald
Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagender doel bovenop het fundamentele niveau, met als ambitie dat zoveel mogelijk leerlingen van Basisschool De Toren dit bereiken voor het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een apart streefpercentage vast. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau, toegespitst op de unieke context van onze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Rooms Katholieke Basisschool De Toren?
Rooms Katholieke Basisschool De Toren in Zevenbergen focust op optimale leerresultaten en het maximaliseren van het potentieel van elke leerling. Wij hanteren hoge verwachtingen en gebruiken De Plaatsingswijzer voor een gedegen advies voor het voortgezet onderwijs (VO). Onze schooladviezen voor groep 8 worden jaarlijks zorgvuldig vastgesteld door een team van ervaren leerkrachten uit groep 7 en 8, de intern begeleider en de directeur. Dit proces waarborgt een objectieve beoordeling, gebaseerd op tussentijdse resultaten uit het leerlingvolgsysteem (groep 6, 7 en 8) en essentiële kindkenmerken zoals concentratie en werkhouding. Om een soepele overgang naar het juiste vervolgonderwijs te garanderen, onderhouden we nauwe banden met VO-scholen. Door middel van 'warme overdrachtsgesprekken' en regelmatige updates over de prestaties van onze leerlingen in de eerste jaren van het VO, verkrijgen we waardevolle inzichten. Dit stelt ons in staat om te bepalen waar onze leerlingen succesvol zijn en welke extra ondersteuning zij mogelijk nodig hebben.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkel een Sterke Sociale Basis op Basisschool De Toren
Op Rooms Katholieke Basisschool De Toren geloven we sterk in de kracht van samen leren en groeien. We creëren een veilige en ondersteunende omgeving waar elk kind zich thuis voelt en de ruimte krijgt om gezonde relaties op te bouwen en te onderhouden. Dit vormt de basis voor succeservaringen en zelfvertrouwen, waarbij we de autonomie van elk kind respecteren. Vanaf het derde leerjaar maken we gebruik van Kwink, een innovatieve online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid. Kwink helpt uw kind essentiële levensvaardigheden te ontwikkelen en sociale competenties te versterken in een veilige groep. Het programma, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten, richt zich op preventie van ongewenst gedrag zoals pesten en benadrukt het belang van een positief groepsklimaat. Kwink is praktisch, boeiend en altijd up-to-date. Onze aanpak met Kwink en het volgsysteem Zien waarborgt een optimale monitoring van de sociale veiligheid. We streven naar een perfecte balans tussen welbevinden en leerontwikkeling, omdat deze twee onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Nauwe samenwerking met u als ouder is hierbij cruciaal. Door gedeelde normen en waarden en open communicatie creëren we een consistente omgeving die het welzijn van uw kind bevordert. Het Kwink magazine biedt u bovendien praktische tips en inspiratie om het sociaal-emotioneel leren thuis te ondersteunen.
Samenwerken voor Succes
Continu Leren en Groeien
Persoonlijke Ontwikkeling Centraal
Hoe bevordert Basisschool De Toren sociale ontwikkeling bij leerlingen?
Basisschool De Toren hanteert een gestructureerde aanpak voor sociaal-emotioneel leren (SEL), gericht op het creëren van een positief groepsklimaat. We passen de lesinhoud aan de verschillende groepsdynamische fases aan, zodat leerkrachten effectieve activiteiten kunnen inzetten voor een veilige leer- en leefomgeving. Dit stelt ons in staat om zowel sturend als ondersteunend te zijn, afhankelijk van de fase en de individuele behoeften van elk kind. We focussen op vijf bewezen SEL-competenties die essentieel zijn voor een veilige en succesvolle schoolervaring. Deze vijf kerncompetenties, die via Kwink systematisch worden aangeleerd, vormen de basis voor een veilige en stimulerende leeromgeving. Ze zijn geïntegreerd in een schoolbrede leerlijn en gekoppeld aan de natuurlijke groepsfasen, wat zorgt voor een effectieve ontwikkeling van sociale vaardigheden en een positieve groepservaring.
Welke systemen worden gebruikt voor het registreren van sociale voortgang?
Voor het nauwkeurig in kaart brengen van de sociale voortgang van leerlingen maakt Basisschool De Toren gebruik van het volgende registratiesysteem:
- Zien
Welke methodieken voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast?
Basisschool De Toren zet de volgende gerenommeerde methodieken in voor sociaal-emotioneel leren:
- Kwink!
- Team Up
Inspectierapport Basisschool De Toren: Kwaliteitsborging van het Onderwijs
De Rooms Katholieke Basisschool De Toren heeft in juni 2023 een grondig inspectiebezoek ondergaan. De onderwijsinspectie heeft de algehele kwaliteit van onze school als 'voldoende' beoordeeld, een bevestiging van onze inzet voor excellent onderwijs. Ons onderwijsaanbod is zorgvuldig samengesteld en doelgericht, met duidelijke leerdoelen voor elke groep. Wij zorgen ervoor dat alle leerlingen nauwlettend gevolgd worden in hun ontwikkeling, zodat we tijdig kunnen inspelen op individuele behoeften. Op basis van de verzamelde gegevens bieden we elke leerling, waar nodig, extra ondersteuning. Dit kan zowel door de eigen leerkracht als door een toegewijde onderwijsassistent, om zo de optimale leerresultaten voor iedereen te garanderen.