
De resultaten van Rooms Katholieke Basisschool De Neerhof in Zevenbergen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Rooms Katholieke Basisschool De Neerhof, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool De Neerhof bij jullie?
Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool De Neerhof bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op De Neerhof
Op De Neerhof streven we ernaar dat alle leerlingen de basisvaardigheden voor taal en rekenen aan het einde van groep 8 meester zijn. Dit essentiële niveau wordt gemeten met de doorstroomtoets. De landelijke norm stelt dat minimaal 85% van de leerlingen dit basisniveau moet halen; dit is de landelijke signaleringswaarde. Op De Neerhof zetten we ons dagelijks in om deze norm te overtreffen en een solide basis te leggen voor de toekomst van elk kind.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten De Neerhof: Meer dan de Basis
Naast het fundamentele niveau, stimuleren we leerlingen om het hogere streefniveau te behalen. Dit niveau weerspiegelt een verdere verdieping en verbreding van kennis en vaardigheden. De specifieke streefwaarde per school wordt door de inspectie vastgesteld, rekening houdend met de unieke leerlingenpopulatie. Op De Neerhof behalen we een uitstekende score ten opzichte van deze ambitieuze doelstellingen, wat de inzet van ons team en de motivatie van onze leerlingen onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Rooms Katholieke Basisschool De Neerhof?
Ontdek hoe wij het schooladvies voor onze leerlingen van Rooms Katholieke Basisschool De Neerhof vormgeven. Ons advies is gebaseerd op een brede evaluatie, waarbij we de resultaten van leerlingvolgsysteemtoetsen uit groep 6, 7 en 8 analyseren. De ontwikkelprognoses voor begrijpend lezen en rekenen vormen hierbij de kern. Daarnaast kijken we naar resultaten van methodegebonden toetsen, vooral bij zichtbare verschillen met de Cito-toetsen. Indien beschikbaar, integreren we ook resultaten van capaciteiten- of intelligentieonderzoeken (niet ouder dan 2-3 jaar) en de uitkomsten van de NIO-test, die we afnemen wanneer aanvullende gegevens wenselijk zijn. De drempeltest biedt inzicht in prestatie, motivatie en sociaal wenselijke antwoorden. Ook de doorstroomtoets IEP wordt meegenomen in de beoordeling. Het zorgdossier van de leerling, met informatie over benodigde extra ondersteuning, en de werkhouding en motivatie, verwerkt in het leerlingprofiel, zijn essentieel voor een compleet beeld. Voor een kansengelijk en weloverwogen advies werken we samen. Het team van leerkrachten van groep 7/8, de intern begeleider en de directeur stellen het advies gezamenlijk op. Dit zorgt voor een gedegen beslissing die het beste aansluit bij elke individuele leerling. Om een soepele overstap naar het voortgezet onderwijs te garanderen, onderhouden we nauwe banden met middelbare scholen. Via 'warme overdrachtsgesprekken' en tussentijdse updates over schoolprestaties in de brugklas, verkrijgen we waardevolle inzichten in de voortgang van onze leerlingen. Dit helpt ons om in te schatten wat leerlingen op de basisschool extra nodig hebben voor succes op de middelbare school. Het schooladviesproces start in groep 7 met een voorlopig advies, zodat leerlingen en ouders gerichter middelbare scholen kunnen bezoeken. In groep 8 vinden de laatste Cito-toetsen plaats vóór de kerstvakantie. In januari bespreken we alle gegevens intern en geven we een voorlopig advies tijdens een persoonlijk gesprek met ouders en de leerling. Na de landelijke doorstroomtoets, die eind januari/begin februari wordt afgenomen, volgt het definitieve schooladvies. Alle leerlingen melden zich vervolgens in dezelfde week aan bij hun voorkeursmiddelbare school met dit definitieve advies, zodat gelijke kansen op plaatsing worden gewaarborgd.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welbevinden op Basisschool De Neerhof
Op Basisschool De Neerhof staat sociale ontwikkeling centraal, waarbij we streven naar een omgeving waarin ieder kind zich welkom, gerespecteerd en gewaardeerd voelt. We moedigen samenwerking aan en geloven dat gezamenlijke inspanning leidt tot betere resultaten voor iedereen. Ons onderwijsprogramma besteedt expliciete aandacht aan het ontwikkelen van sociale vaardigheden, essentieel voor zowel persoonlijke groei als succesvolle samenwerking. Met duidelijke regels en afspraken creëren we een veilige en prettige leeromgeving, waar kinderen met plezier naar school gaan en zich optimaal kunnen ontwikkelen. Wij stimuleren eigen verantwoordelijkheid door een positief klassenklimaat te bevorderen, effectieve sociale vaardigheidstrainingen zoals "Rots en Water" aan te bieden en coöperatieve werkvormen toe te passen. Open communicatie en dialoog zijn hierbij cruciaal. Als katholieke basisschool met respect voor alle overtuigingen, omarmen we diversiteit en moedigen we kinderen aan om zichzelf te zijn.
Ontwikkelen van sociale vaardigheden
Versterken van zelfvertrouwen
Leren opkomen voor jezelf
Hoe bevordert Basisschool De Neerhof de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Elk schooljaar begint met een focus op groepsvorming, waarbij we samen met de kinderen duidelijke regels en afspraken opstellen die zichtbaar worden in de klas. Gezien ons belang voor het welbevinden van kinderen, investeren we in gespecialiseerde trainingen zoals Rots & Water en SOVA om de sociale weerbaarheid te vergroten. Jaarlijks evalueren we het veiligheidsgevoel van leerlingen uit groep 5 tot en met 8, zowel binnen als buiten de schoolmuren. Met behulp van observatielijsten uit "Leerling in Beeld" volgen we de sociaal-emotionele ontwikkeling nauwkeurig. Indien nodig, implementeren we gerichte interventies op individueel en groepsniveau om optimale ondersteuning te bieden.
Welke methoden gebruikt De Neerhof om sociale vooruitgang te meten?
Basisschool De Neerhof gebruikt de volgende registratievormen om de sociale opbrengsten te monitoren:
- Onderbouwd (voor groep 1-2)
- Leerling in Beeld (voor groep 3-8)
Welke lesprogramma's zet De Neerhof in voor sociaal-emotioneel leren?
Voor het sociaal-emotioneel leren maakt Basisschool De Neerhof gebruik van de volgende effectieve methoden:
- Rots & Water trainingen
- SOVA-trainingen
Inspectierapport Basisschool De Neerhof: Beoordeling Kwaliteitszorg
De Onderwijsinspectie onderzoekt de kwaliteit van het onderwijs op bestuursniveau. In het schooljaar 2023-2024 voerde de inspectie een grondig kwaliteitsonderzoek uit binnen onze stichting. Basisschool De Neerhof maakte deel uit van dit onderzoek, specifiek op het gebied van Kwaliteitscultuur en Kwaliteitszorg. De stichting behaalde op alle onderdelen een voldoende beoordeling, wat onze toewijding aan hoogwaardig onderwijs onderstreept.