IKC Succesbos in Zelhem

Het team van IKC Succesbos in Zelhem

Current section: team
Wolfersveenweg 3
7021 Zelhem

Zie hier hoe het team van IKC Succesbos is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Succesbos. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC Succesbos bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Succesbos bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC Succesbos zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC Succesbos. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (33.3%)
25-35 jaar (16.7%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (16.7%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC Succesbos werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (16.7%)
Management (16.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC Succesbos gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Personeel bij IKC Succesbos: Een Betrouwbare Aanpak

Bij IKC Succesbos, onderdeel van Scholengroep GelderVeste, zetten we ons in voor een stabiele leeromgeving. Daarom is onze personeelsvervanging optimaal geregeld via de vervangingspool van het PON. Wanneer er een vervanging nodig is, wordt dit direct via SchoolSupport 3.0 aangevraagd. Mocht de pool onverhoopt leeg zijn, dan kijken we intern naar flexibele oplossingen met ons toegewijde team. De rust en continuïteit voor uw kind staan hierbij altijd voorop. In uitzonderlijke situaties, waarin vervanging via de pool niet mogelijk is, kunnen we soms creatieve oplossingen vinden om de onderwijsdoorgang te waarborgen. Hoewel we streven naar een ideale situatie, kan het in het uiterste geval voorkomen dat een groep tijdelijk naar huis wordt gestuurd. Voor de kinderopvang, verzorgd door Avonturijn, geldt een aparte vervangingsregeling. Wanneer onze onderwijsassistent, die ook werkzaam is bij Avonturijn, afwezig is, zorgt Avonturijn zelf voor een passende vervanging. Zo garanderen we ook tijdens afwezigheid van personeel een hoge kwaliteit van opvang en onderwijs bij IKC Succesbos.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op IKC Succesbos werken we in units.

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elk Kind op IKC Succesbos

0

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Bij IKC Succesbos leggen we een sterke nadruk op de ontwikkeling van taal en rekenvaardigheden. Ons team werkt doelgericht met een ontwikkelbord om lesdoelen te formuleren, uit te werken en te evalueren in cycli van 6 tot 8 weken. Dit proces omvat specifieke aandacht voor het automatiseren van rekenvaardigheden en het verhogen van het niveau. Leerkrachten verdiepen zich continu in de nieuwste inzichten en passen hun lesmethoden aan voor optimale resultaten. Extra tijd voor automatisering van rekenen en spelling versterkt deze basis. Onze rekenspecialist/ondersteuningscoach participeert actief in een gespecialiseerde werkgroep binnen stichting GelderVeste. Met behulp van het programma 'Zin in Lezen', onder begeleiding van Tweemonds, koppelen we leesactiviteiten aan onderzoeksvragen en woordenschatontwikkeling. Hierdoor krijgt lezen een betekenisvolle context en wordt het verbonden met diverse vakgebieden. Voor leerlingen in groep 4 en hoger die extra ondersteuning nodig hebben, bieden we gerichte leestijd en begeleiding via Connectlezen, verzorgd door een onderwijsassistent/Ad Pep. Kinderen met specifieke leesuitdagingen werken met het succesvolle programma Bouw.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groeien in Verbinding

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Orthopedagoog
Pedagogisch educatief professional

Toelichting van de school:

IKC Succesbos stimuleert sociaal-emotionele groei door middel van groepsdoorbrekende activiteiten. Jongere en oudere kinderen leren waardevolle sociale vaardigheden van elkaar tijdens gezamenlijke projecten en samenwerkingen. Voorbeelden hiervan zijn oudere leerlingen die voorlezen aan jongere kinderen, wat hun zelfvertrouwen op taalgebied versterkt. In onze onderzoekruimte werken kinderen uit verschillende jaargroepen gemengd, presenteren zij hun bevindingen aan elkaar en leren zij van elkaars leerproces. Tijdens schoolactiviteiten en feesten worden vaak heterogene groepjes gevormd, wat samenwerking en wederzijdse hulp bevordert. Centraal in onze aanpak staan de 'Zeven Gewoontes' van The Leader In Me, die kinderen helpen zich sociaal en emotioneel te ontwikkelen. De open deur van unit 1 faciliteert contact met peuters uit unit 2, en gedeelde speelhoeken stimuleren interactie tussen verschillende leeftijdsgroepen. Door uitdagingen op sociaal-emotioneel gebied in de kring te bespreken, creëren we een veilige omgeving die respect en onderlinge ondersteuning bevordert.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Orthopedagoog
Pedagogisch educatief professional

Toelichting van de school:

Op IKC Succesbos streven we ernaar om ondersteuning zoveel mogelijk binnen de eigen unit te bieden, wat zorgt voor continuïteit en herkenbaarheid voor de leerlingen. Dankzij extra formatie vanuit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) en de werkdrukregeling, kunnen we de groepen verkleinen. Dit maakt effectievere, gerichte ondersteuning in kleinere leergroepen mogelijk. Onze orthopedagoog biedt maandelijks expertise door observaties en meedenken bij specifieke hulpvragen, wat bijdraagt aan een optimale leeromgeving. De intern begeleider, binnen GelderVeste bekend als ondersteuningscoach, onderhoudt nauwe contacten met leerkrachten en leidt unitoverleggen. Hierin worden belangrijke thema's zoals gedrag, werkhouding en taakaanpak systematisch besproken en geoptimaliseerd.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel IKC Succesbos geen specifieke motorische specialisten in dienst heeft, besteden we veel aandacht aan de ontwikkeling van de fijne motoriek. Schrijfonderwijs is een prioriteit, met duidelijke afspraken en methoden zoals Schrijfdans en Novoscript om de schrijfvaardigheid te bevorderen. Daarnaast integreren we braingym oefeningen om lateralisatie te stimuleren, wat essentieel is voor een goede motorische ontwikkeling. Deze activiteiten vinden doorgaans plaats tijdens de onderzoekstijd, waar leerlingen op hun eigen tempo kunnen werken. Indien de geboden begeleiding onvoldoende resultaat oplevert, onderhouden we nauwe contacten met fysiotherapeuten in Ruurlo en regelen we, indien nodig, een verwijzing voor gespecialiseerde hulp.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Buitenruimte bestaat uit veel groen, een amfitheater en nodigt uit tot spel en bewegend leren. Veel ruimte voor ieder wat wils.
Onderzoeksruimte en atelier. Gericht op het doen van onderzoek en creatief bezig zijn. Ook geschiedenis en aardrijkskunde vinden hier plaats.
Werkplaats. Buiten is er een werkplaats waar een motorblok uit elkaar gehaald kan worden en waar timmerwerkzaamheden plaats vinden.

Ontdek de Extra Ondersteuning op IKC Succesbos

Onze Visie en Aanpak voor Elke Leerling

IKC Succesbos biedt een unieke leeromgeving voor kinderen van 2 tot 12 jaar, waar onderwijs en opvang naadloos in elkaar overvloeien. Ons motto 'VAN WILLEN NAAR KUNNEN' staat centraal in onze aanpak. We creëren een veilige, stimulerende omgeving waar kinderen durven te ontdekken en te groeien, begeleid door betrokken professionals. Binnen ons Integraal Kindcentrum (IKC) werken we met units om de ontwikkeling van kinderen te structureren. Unit 1 (2-4 jaar) en Unit 2 (4-7 jaar) werken nauw samen, met gedeelde ruimtes en leerdoelen, wat zorgt voor een soepele overgang en wederzijdse ondersteuning. Unit 3 (8-10 jaar) en Unit 4 (11-12 jaar) richten zich op specifieke leergebieden zoals rekenen en taal in een onderzoeksgerichte omgeving. Elk kind volgt een eigen leerroute, aangepast aan niveau en tempo. We bieden extra ondersteuning waar nodig, vaak binnen de eigen unit of in groepjes met vergelijkbare leerbehoeften, ongeacht leeftijd. Dit bevordert motivatie en een gevoel van succes. Kinderen kunnen doorstromen naar een volgende unit wanneer zij daar aan toe zijn, wat zorgt voor een geleidelijke en passende ontwikkeling. Kwaliteit staat voorop bij IKC Succesbos. Een toegewijde ondersteuningscoach, Rianne Worm, werkt nauw samen met leerkrachten, ouders en externe professionals om de onderwijsbehoeften van elk kind te signaleren en te ondersteunen. Ons ondersteuningsprofiel en onderwijsplan bieden een gedetailleerd overzicht van onze aanpak. Wij zetten ons in voor een rijke leeromgeving, met een focus op taalontwikkeling, technisch lezen en spelling. Via programma's zoals 'Taalkracht' en 'Zin in Lezen' stimuleren we leesplezier en woordenschat. Ook voor meer- en hoogbegaafde kinderen ontwikkelen we specifieke activiteiten en bieden we verbredende lesstof. In de toekomst willen we de 'werkplaats' verder ontwikkelen, een ruimte voor technische vaardigheden zoals houtbewerking en sleutelen. We blijven investeren in vroegsignalering en ondersteuning voor jonge kinderen, en streven ernaar om ook voor meer- en hoogbegaafde leerlingen een uitdagend aanbod te blijven bieden. Ontdek de mogelijkheden bij IKC Succesbos, waar elk kind de kans krijgt om te excelleren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Optimale Kwaliteitszorg en Ontwikkelingsgericht Schoolplan IKC Succesbos

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Ons schoolplan voor 2019-2023, gericht op de ontwikkeling van IKC Succesbos, rust op drie essentiële pijlers: Doelgericht, Dynamisch en Betrokken. Doelgerichtheid staat centraal in het formuleren van ambitieniveaus op alle niveaus: schoolbreed, per leerjaar en individueel per kind. We stellen heldere uitstroomprofielen vast richting het voortgezet onderwijs en bieden de benodigde ondersteuning om elk kind zijn hoogst mogelijke potentieel te laten bereiken. Leerkrachten stellen gedetailleerde onderwijsplannen op vanaf het zesde leerjaar, waarin de uitstroomniveaus per kind worden vastgelegd. Op stichtingsniveau evalueren we jaarlijks de ambitieniveaus. Op het gebied van taalontwikkeling hebben we, na een grondige nulmeting, een plan opgesteld om het taalniveau van onze leerlingen te verhogen. Ons doel is dat 75-80% van de leerlingen het taalniveau 2F beheerst bij uitstroom. Met de training 'Zin in Lezen' en de implementatie van Logo 3000 en Logo voor leerjaar 4-5, stimuleren we de woordenschatontwikkeling, met speciale aandacht voor schooltaalwoorden. De inzichten uit de COVID-periode versterken onze focus op gerichte ondersteuning in kleinere groepen, mede dankzij het NPO-budget. Betrokkenheid creëren we via 'The Leader in Me', gebaseerd op de 7 eigenschappen van Happy Kids. Deze principes, zoals verantwoordelijkheid nemen, respect en samenwerken, worden door ons team omarmd na specifieke scholing. Elk kernconcept biedt kansen om de focus op deze gewoontes te versterken. In schooljaar 2022-2023 wordt dit verrijkt met een kindportfolio waarin reflectie op deze gewoontes centraal staat en leerlingen solliciteren op leiderschapsrollen. Daarnaast vergroten we de betrokkenheid door de inzet van een vakleerkracht gym, gefinancierd met NPO-gelden en een subsidie van de gemeente Bronckhorst, wat resulteert in naschoolse sportactiviteiten. Dynamiek bevorderen we door kinderen op diverse manieren te laten leren en zich te uiten. Samenwerking met De Gruitpoort in Doetinchem biedt scholing op het gebied van cultuureducatie. Na een pauze door COVID, hebben we in 2021-2022 drie muziekprojecten met Spöllenderwies gerealiseerd. Voor 2022-2023 hervatten we de muziek nascholing met De Gruitpoort en bieden we naschoolse activiteiten in kunst en dans. Ons schoolinterieur is ontworpen om beweging te stimuleren, met open ruimtes, flexibele werkplekken en beweegmeubilair. De vernieuwde buitenomgeving, met een amfitheater, waterpomp en wilgentenen hutjes, draagt hier verder aan bij, mede dankzij de inzet van ouders.

Hoe realiseren we onze ambitieuze onderwijsdoelen?

Ons team werkt sinds 2021-2022 met een gestructureerd ontwikkelbord, voortkomend uit scholing van Stichting Leerkracht. Dit bord visualiseert de doelen voor een ontwikkelthema, dat gedurende zes tot acht weken centraal staat, met wekelijkse voortgangsbesprekingen. Gezamenlijk lesontwerp en intervisie vormen een integraal onderdeel van dit proces, waarbij lesbezoeken in schooljaar 2022-2023 extra prioriteit krijgen. De thema's voor 2022-2023 omvatten 'The Leader in Me', automatiseren, meer- en hoogbegaafdheid, en 'Zin in Lezen/Logo 3000'. De doelen worden verder uitgewerkt en verdiept tijdens onze studiedagen, wat zorgt voor een continue kwaliteitsverbetering. We monitoren de betrokkenheid van kinderen door middel van 'Talentencirkels' en een specifiek formulier voor 'The Leader In Me'. Het ontwikkelbord wordt ook ingezet in units 3 en 4 om concrete leerdoelen, zoals het automatiseren van tafels of sociale vaardigheden, te behalen. De voortgang van onze leerlingen meten we met de School Vaardigheidstoetsen van Boom. De individuele groei is zichtbaar in de onderwijsplannen en het leerlingvolgsysteem Parnassys. Leerlingenparticipatie is gewaarborgd via de Leerlingenraad, die bestaat uit werkgroepen die meedenken over onderwerpen als 'bewegend leren'. Deze thema's staan standaard op de agenda van de leerlingenraadsvergaderingen. Ouderbetrokkenheid en team eigenaarschap zijn verankerd in de IKC Raad, waar de doelstellingen van het schoolplan regelmatig worden besproken. Het team is georganiseerd in drie werkgroepen: Dynamisch, Betrokken en Doelgericht. De kartrekkers van deze groepen zorgen voor de voortgangsbewaking en agenderen ontwikkelpunten tijdens teamoverleggen en studiedagen.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

IKC Succesbos biedt een bruisende speelleergroep voor peuters, een essentiële stap in de ontwikkeling van uw kind. Deze groep verwelkomt kinderen op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. Informeer gerust bij onze directeur voor de meest actuele informatie over beschikbaarheid, aangezien er op sommige dagen wachtlijsten kunnen zijn. U kunt uw peuter inschrijven voor deelname aan onze speelleergroep van 8.30 tot 12.30 uur, of kiezen voor een langere dag tot 14.00 uur. Elke groep bestaat uit maximaal acht peuters, wat zorgt voor persoonlijke aandacht. Het aantal dagdelen dat uw kind deelneemt, bepalen we in overleg. Bij een groeiende groep boven de acht kinderen, breiden we ons team uit met een extra pedagogisch medewerker om de kwaliteit te waarborgen. Voorafgaand aan de schooluren, van 7.00 uur, bieden we voorschoolse opvang. Onze buitenschoolse opvang is beschikbaar op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag op onze vertrouwde locatie. Op vrijdagen zijn er momenteel minder aanmeldingen, waardoor kinderen die op deze dag deelnemen, naar een locatie in Zelhem worden gebracht. Houd er rekening mee dat er voor de buitenschoolse opvang soms wachtlijsten gelden, vooral op dinsdag en woensdag, indien de groepen vol zijn of er onvoldoende pedagogisch medewerkers beschikbaar zijn. Zowel de speelleergroep als de buitenschoolse opvang profiteren van de vertrouwde gezichten van IKC Succesbos. Dit creëert een warme en veilige omgeving voor ouders, kinderen en ons team. Drie vaste medewerkers worden zoveel mogelijk ingezet bij zowel de speelleergroep als de buitenschoolse opvang. Eén van onze medewerkers is tevens onderwijsassistent binnen de school, wat de communicatie en de doorgaande leerlijn tussen opvang en onderwijs versterkt.

Veelgestelde vragen

Biedt IKC Succesbos extra ondersteuning voor jonge kinderen?

IKC Succesbos onderscheidt zich met een uitgebreid aanbod specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat zorgvuldig samengestelde programma's die aansluiten bij de behoeften van peuters en kleuters.

IKC Succesbos onderscheidt zich met een uitgebreid aanbod specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat zorgvuldig samengestelde programma's die aansluiten bij de behoeften van peuters en kleuters.

Kinderopvang Zelhem
Peuteropvang en VVE
Kindcentrum Zelhem

Met welke partners werkt IKC Succesbos samen voor het jongste kind?

Voor optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen werkt IKC Succesbos nauw samen met gerenommeerde partners zoals Avonturijn, bekend om hun expertise in peuteropvang en voor- en vroegschoolse educatie.

Voor optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen werkt IKC Succesbos nauw samen met gerenommeerde partners zoals Avonturijn, bekend om hun expertise in peuteropvang en voor- en vroegschoolse educatie.