IKC Succesbos in Zelhem

De resultaten van IKC Succesbos in Zelhem

Current section: resultaten
Wolfersveenweg 3
7021 Zelhem

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC Succesbos, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past IKC Succesbos bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Succesbos bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Succes op het Fundamentele Niveau bij IKC Succesbos

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep 8 middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm: minimaal 85% van alle leerlingen moet dit basisniveau halen. Deze 85% fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief IKC Succesbos.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Streefniveau: Ambitie en Resultaten op IKC Succesbos

Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau en dient als ambitieus doel voor alle leerlingen aan het einde van groep 8. Voor elke basisschool, waaronder IKC Succesbos, stelt de inspectie een op maat gemaakte signaleringswaarde vast. Deze waarde is gebaseerd op de specifieke leerlingpopulatie en geeft aan welk percentage leerlingen het streefniveau idealiter zou moeten behalen. Dit stimuleert scholen om continu te streven naar optimale leerresultaten voor elke individuele leerling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC Succesbos?

IKC Succesbos in Zelhem begeleidt haar leerlingen met zorg naar het voortgezet onderwijs. In 2022 rondden 15 leerlingen hun basisschooltijd af, waarbij ze een breed scala aan vervolgopleidingen kozen. De uitstroom van deze leerlingen toont een diverse ontwikkeling. Eén leerling vervolgde het praktijkonderwijs, terwijl een ander koos voor VMBO basis/kader. Een aanzienlijke groep van vijf leerlingen ging naar MAVO, aangevuld met twee leerlingen die de MAVO/HAVO route insloegen. Daarnaast stroomden twee leerlingen door naar de HAVO en vier leerlingen naar het VWO/Gymnasium. Deze leerlingen vinden hun weg naar diverse middelbare scholen in de regio, met name in Doetinchem, Vorden en Borculo, wat de lokale verankering van IKC Succesbos benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op IKC Succesbos: Samen Groeien

Bij IKC Succesbos staat de sociale ontwikkeling van uw kind centraal. Wij geloven dat kinderen leren zichzelf te ontdekken in relatie tot anderen. Vragen als 'Wat heb ik nodig om goed samen te werken?' en 'Wat zijn mijn kwaliteiten?' worden dagelijks binnen onze schoolgemeenschap gestimuleerd. Wij gebruiken gesprek als krachtig middel om te reflecteren op eigen en andermans gedrag. Dit gebeurt zowel individueel als in groepsverband, waarbij we wenselijk gedrag bespreekbaar maken. Bij aanhoudend ongewenst gedrag stellen we consequenties vast, maar altijd vanuit een positieve grondhouding. We koesteren het vertrouwen dat elk kind de oplossing in zich heeft en dat leerkrachten en medeleerlingen ondersteunen bij het behalen van persoonlijke doelen, ook op sociaal gebied. Het belang van taal om emoties te uiten, verschillen in beleving te verhelderen en effectief vragen te stellen, is een kernpunt in onze begeleiding door ervaren leerkrachten.

Sterke relaties opbouwen

Effectief samenwerken stimuleren

Eigenaarschap van leerlingen bevorderen

Hoe bevordert IKC Succesbos de sociale ontwikkeling van uw kind?

Op IKC Succesbos werken kinderen samen met diverse leerkrachten, wat de kans vergroot dat elk kind een vertrouwenspersoon vindt. Essentieel hierbij is een gemeenschappelijke taal en uitleg van woorden door het gehele team. Een belangrijk instrument dat we hanteren is de 'Talentencirkel'. Deze Talentencirkel, ontwikkeld in samenwerking met Universiteit Twente, maakt deel uit van het leerling- en leerkrachtportfolio. Het geeft inzicht in de ontwikkeling van zelfvertrouwen, samenwerking en motivatie. Twee keer per jaar vullen we deze in en stellen we een ontwikkelingsplan op. Ons team onderzoekt momenteel de integratie van 'The Leader in Me'-werkwijze om onze visie op IKC Succesbos verder te versterken. In het schooljaar 2022-2023 verkennen we hoe de Talentencirkel en de principes van 'The Leader in Me' gecombineerd kunnen worden in een geoptimaliseerd reflectieformulier voor het portfolio.

Welke methoden gebruikt IKC Succesbos voor het registreren van sociale vooruitgang?

IKC Succesbos maakt gebruik van de volgende registratiemethoden om sociale resultaten te monitoren:

  • Talentencirkel voor persoonlijke ontwikkeling
  • 'The Leader In Me' voor leiderschapskwaliteiten

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op IKC Succesbos?

Onze school zet de volgende methoden in voor sociaal-emotioneel leren:

  • 'Een doos vol gevoelens' voor emotionele expressie
  • Diverse materialen zoals 'De Viskar' en 'Adembubbel' voor copingstrategieën
  • Het zichtbaar maken van doelen in dialoog met het kind

Onderwijsinspectie Rapport IKC Succesbos: Kwaliteit en Resultaten

IKC Succesbos in Zelhem is een bloeiende basisschool met 80 leerlingen. Wij streven naar excellent basisonderwijs, waarbij de ontwikkeling van elk kind centraal staat. Onze school onderscheidt zich door een veilige en stimulerende leeromgeving te bieden. Hierdoor kunnen leerlingen zich optimaal ontwikkelen op zowel educatief als persoonlijk vlak. Ontdek de officiële bevindingen en beoordelingen van de Onderwijsinspectie met betrekking tot de kwaliteit en prestaties van IKC Succesbos. Wij nodigen u van harte uit om deze inzichten te bekijken.

Resultaten | IKC Succesbos in Zelhem | [2025] Schoolregister