Basisschool Daltonschool de Meene in Zelhem

De resultaten van Daltonschool de Meene in Zelhem

Current section: resultaten
Frans Halsstraat 25
7021 Zelhem

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Daltonschool de Meene, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Daltonschool de Meene bij jullie?

Ontdek hoe goed Daltonschool de Meene bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op Daltonschool de Meene

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Deze 85% fungeert als de signaleringswaarde, een cruciaal meetpunt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Daltonschool de Meene.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op Daltonschool de Meene

Het streefniveau op Daltonschool de Meene ligt hoger dan het fundamenteel niveau, met als doel om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen uit te dagen dit niveau te bereiken voor het einde van groep acht. Per basisschool, rekening houdend met de unieke leerlingpopulatie, stelt de inspectie een specifiek streefniveau vast. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor de school, waardoor we onze prestaties continu kunnen evalueren en verbeteren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Daltonschool de Meene?

Daltonschool de Meene begeleidt ouders en leerlingen van groep 8 met een heldere aanpak richting de doorstroomtoets en het definitieve schooladvies. Dit proces omvat een informatieavond en persoonlijke adviesgesprekken. Deze gesprekken vinden plaats in aanwezigheid van het kind, de leerkracht van groep 8 en de schoolleider. Hierbij wordt de ontwikkeling van de leerling centraal gesteld om een passend advies te garanderen.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Daltonschool de Meene

Daltonschool de Meene in Zelhem legt een sterke nadruk op de persoonlijke en sociale groei van elke leerling. Als trotse Daltonschool integreren we de vijf kernprincipes van Daltononderwijs in ons dagelijks lesprogramma. Elke maand belichten we een specifiek kernprincipe, waarbij leerlingen zowel individuele als groepsdoelen stellen om deze principes te omarmen. Samenwerken staat centraal in onze aanpak. Wij leren kinderen dat gezamenlijke inspanningen leiden tot betere resultaten en meer plezier. Door samen te werken, ontwikkelen leerlingen respect voor diverse ideeën, culturen en meningen. Ze leren van elkaar en helpen elkaar, wat essentieel is voor een harmonieuze leeromgeving. Zelfstandigheid stimuleren we door leerlingen actief problemen te laten oplossen en creatief te denken. We moedigen hen aan om weloverwogen keuzes te maken en zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces. Dit bevordert een proactieve houding en probleemoplossend vermogen. Verantwoordelijkheid nemen en geven is een ander fundamenteel aspect. Leerlingen leren zichzelf de vraag te stellen: "Doe ik het goed en doe ik het juiste?" Dit reflectieve proces helpt hen om zich bewust te worden van hun rol binnen de groep en school. Reflecteren op eigen handelen en leerresultaten is cruciaal. Kinderen leren hun werk en aanpak te evalueren, te beoordelen of ze op de juiste weg zijn en waar nodig aanpassingen door te voeren. Dit draagt bij aan continue verbetering. Effectiviteit in het leerproces wordt bevorderd door leerlingen eigenaarschap te geven over hun eigen ontwikkeling. Dit omvat het beheren van hun weektaken, het nakijken van werk en het netjes houden van de leeromgeving, wat bijdraagt aan een zelfverzekerde en capabele leerling.

Samenwerken en effectiviteit

Verantwoordelijkheid nemen en geven

Reflecteren en zelfstandigheid bevorderen

Hoe bevordert Daltonschool de Meene de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen?

Op Daltonschool de Meene besteden we dagelijks aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit doen we onder andere met onze 'Gouden en Zilveren Weken' na schoolvakanties, die groepsvorming stimuleren door middel van spel en activiteiten. Het 'Trefwoord'-moment in de ochtend start de dag met een gezamenlijk verhaal, gedicht of gespreksonderwerp, wat de verbinding bevordert. Daarnaast hanteren we de 'Rots en Water'-methode, die via spel en activiteiten sociale en communicatieve vaardigheden versterkt. Leerlingen leren hierdoor steviger in hun schoenen te staan. We zetten diverse samenwerkingsvormen in om leerlingen gedurende de schooldag te stimuleren tot interactie en gezamenlijke projecten. Elk jaar vullen leerkrachten een screeningslijst in, gebaseerd op "Leerling in Beeld", om inzicht te krijgen in de sociaal-emotionele ontwikkeling op zowel individueel als groepsniveau. Deze inzichten gebruiken we om gerichte groeps- of individuele vervolgdoelen te formuleren.

Welke tools gebruikt onze basisschool om sociale resultaten te meten?

Daltonschool de Meene monitort de sociale vooruitgang van leerlingen met behulp van specifieke registratievormen. Deze tools bieden ons waardevolle inzichten in zowel individuele prestaties als de algehele groepsdynamiek. We gebruiken deze gegevens om ons onderwijs continu te optimaliseren en waar nodig extra ondersteuning te bieden. Onze primaire registratiemethode om sociale opbrengsten in kaart te brengen is de 'Sociaal Emotionele Vragenlijst'.

  • Sociaal Emotionele Vragenlijst

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op onze school?

Voor het versterken van sociaal-emotionele vaardigheden maakt Daltonschool de Meene gebruik van effectieve methoden. Deze programma's zijn ontworpen om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van zelfbewustzijn, zelfbeheersing, sociale vaardigheden en verantwoordelijk gedrag. We streven ernaar een veilige en ondersteunende omgeving te creëren waarin elk kind kan floreren. Een van de kernmethoden die we inzetten is 'Rots en Water'.

  • Rots en water

Officiële Inspectierapporten Daltonschool de Meene: Kwaliteit en Ontwikkeling

Daltonschool de Meene in Zelhem hecht veel waarde aan transparantie en kwaliteit. We nodigen u van harte uit om de officiële inspectierapporten in te zien die de onderwijskwaliteit en de ontwikkeling van onze school beschrijven. Deze rapporten bieden een gedetailleerd inzicht in hoe wij presteren op diverse onderwijsgebieden. Ontdek hoe Daltonschool de Meene zich inzet voor een stimulerende leeromgeving en het behalen van optimale resultaten voor al onze 136 leerlingen.

Resultaten | Daltonschool de Meene in Zelhem | [2025] Schoolregister