
De resultaten van Basisschool Jan Ligthart in Zelhem
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Jan Ligthart, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool Jan Ligthart bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool Jan Ligthart bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Behalen van het Fundamentele Niveau op Basisschool Jan Ligthart
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschoolcarrière moet beheersen. In groep acht meten we deze vaardigheden met een doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die voor alle basisscholen in Nederland geldt.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitie en Prestaties op Basisschool Jan Ligthart
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau, met als doel dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen deze hogere standaard bereikt aan het einde van groep acht. De inspectie stelt specifieke streefniveau-doelstellingen vast voor elke school, rekening houdend met de unieke leerlingpopulatie. Deze doelstellingen, uitgedrukt als een signaleringswaarde, geven aan welk percentage van de leerlingen het streefniveau zou moeten behalen, afgestemd op de schoolcontext.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Jan Ligthart?
Bij Basisschool Jan Ligthart, onderdeel van Stichting IJsselgraaf, ronden alle leerlingen van groep 8 de doorstroomtoets af. Deze toets geeft ons waardevolle inzichten om te beoordelen of het schooladvies aansluit bij de resultaten van de doorstroomtoets. Ons streven is om kansrijk te adviseren en hier consequent naar te handelen. Voorafgaand aan het voortgezet onderwijs ontvangen leerlingen aan het einde van groep 7 een voorlopig advies. Dit advies is gebaseerd op diverse factoren, waaronder de motivatie van het kind, de werkplanning, individuele kindfactoren, de resultaten van methodetoetsen en de scores op niet-methodegebonden toetsen. Het team, de intern begeleider en de schoolleiding werken nauw samen om een weloverwogen voorlopig advies op te stellen. Dit advies wordt in juni met de ouders gedeeld tijdens een gesprek. Tijdens het schooljaar van groep 8, halverwege het traject, evalueren de leerkrachten van groep 7 en 8, samen met de intern begeleider en schoolleiding, het voorlopige advies opnieuw. Alle relevante factoren worden opnieuw bekeken. Dit definitieve advies wordt vervolgens besproken met de ouders en het kind tijdens een gesprek tussen 10 en 31 januari. Hierbij wordt ook het onderwijskundig rapport overhandigd, dat bestemd is voor de aan te melden middelbare school. De doorstroomtoets vindt plaats tussen 26 januari en 15 februari 2026. De school ontvangt de resultaten uiterlijk 15 maart. Zodra de definitieve resultaten en het bijbehorende schooladvies bekend zijn, communiceren we dit uiterlijk 24 maart schriftelijk aan de ouders of verzorgers. Vervolgens kunnen ouders hun kind aanmelden bij de middelbare school naar keuze tussen 25 en 31 maart 2026, met het definitieve schooladvies in handen.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling Sociaal Emotioneel Leren Basisschool Jan Ligthart
Bij Basisschool Jan Ligthart in Zelhem staat de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind centraal. We hanteren een proactieve aanpak met bewezen methodes zoals Kwink en Leerling in Beeld om de groei van onze leerlingen systematisch te volgen. Leerling in Beeld biedt leerkrachten waardevolle inzichten en handvatten, gebaseerd op observaties, om leerlingen met specifieke behoeften optimaal te ondersteunen. Ons eigen POWER-programma richt zich op het aanleren van nieuwe vaardigheden en positief gedrag, zowel individueel als in kleine groepen. Dit programma is een vast onderdeel van onze basisondersteuning. Na elke periode van 12 weken evalueren we de voortgang en passen we de aanpak waar nodig aan. Deze evaluaties worden breed binnen het team gedeeld. Uniek aan onze school is de inzet van onze schoolhond, Noortje, die samen met juf Melissa een veilige en vertrouwde omgeving creëert. De aanwezigheid van een schoolhond zoals Noortje verlaagt drempels en bevordert een positieve leerervaring. Kinderen voelen zich vrijer om zich te uiten en verbinding te maken, wat essentieel is voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van zelfvertrouwen, vriendschappen of gedragsregulatie. Noortje helpt kinderen die extra begeleiding nodig hebben bij het ontwikkelen van zelfvertrouwen, het aangaan en onderhouden van vriendschappen en het reguleren van gedrag. Tijdens trainingen met Noortje leren kinderen over zichzelf en anderen door middel van activiteiten. De verwerking van ervaringen, gevoelens en patronen met een begeleider stimuleert bewustwording en positieve gedragsverandering.
Veiligheid en Toekomstgerichtheid
Verbinding en Positiviteit
Hoe bevordert Basisschool Jan Ligthart de sociale en emotionele groei van leerlingen?
Basisschool Jan Ligthart in Zelhem hecht veel waarde aan een veilige en stimulerende omgeving waar leerlingen niet alleen leren, maar ook sociaal en emotioneel tot bloei komen. We gebruiken de methode Kwink om de sociaal-emotionele ontwikkeling te ondersteunen en een positieve groepsdynamiek te creëren. Daarnaast hebben we het POWER-programma ontwikkeld. Dit programma richt zich op het versterken van de aangeboren kwaliteiten en vaardigheden van elk kind. Door positief gedrag te belonen en te focussen op wat al goed gaat, stimuleren we de persoonlijke groei. Meer details vindt u op onze schoolwebsite.
Welke tools gebruikt onze school voor het meten van sociale vooruitgang?
Om de sociale opbrengsten en de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt Basisschool Jan Ligthart gebruik van specifieke registratiemethoden.
- Leerling in Beeld: specifiek gericht op het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op onze basisschool?
Basisschool Jan Ligthart zet diverse effectieve methoden in om het sociaal-emotioneel leren te bevorderen:
- POWER-training: een programma gericht op vaardigheidsontwikkeling.
- Kwink: een methode voor sociaal-emotionele educatie en groepsvorming.
- Begeleiding met de hond: inzet van onze schoolhond voor drempelverlagende en verbindende activiteiten.
Inspectierapport Basisschool Jan Ligthart: Kwaliteit en Ontwikkeling
Basisschool Jan Ligthart, gelegen in Zelhem, biedt kwalitatief hoogstaand basisonderwijs aan 185 leerlingen. Ontdek hoe onze school zich inzet voor de ontwikkeling en het welzijn van elk kind. Wij geloven in een veilige en stimulerende leeromgeving waar leerlingen groeien, zowel op academisch als op sociaal-emotioneel vlak. Ons team van toegewijde leerkrachten werkt continu aan vernieuwing en verbetering van ons onderwijsaanbod. Benieuwd naar onze prestaties en de beoordeling van de onderwijsinspectie? Hier vindt u een directe link naar het officiële inspectierapport. Transparantie en voortdurende kwaliteitsverbetering staan bij ons centraal.