
De resultaten van School met de Bijbel in Zegveld
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van School met de Bijbel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past School met de Bijbel bij jullie?
Ontdek hoe goed School met de Bijbel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van School met de Bijbel
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd middels de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% leerlingen die dit basisniveau halen. Deze 85% fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, van toepassing op alle basisscholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten op School met de Bijbel: Een Diepere Blik
Het streefniveau biedt een uitdagender perspectief dan het fundamenteel niveau, met als doel een zo hoog mogelijk percentage leerlingen in groep acht dit niveau te laten bereiken. Dit niveau wordt specifiek voor elke school vastgesteld door de inspectie, rekening houdend met de unieke leerlingpopulatie. Het door de inspectie bepaalde percentage dient als de officiële signaleringswaarde voor het streefniveau, afgestemd op de individuele schoolcontext.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van School met de Bijbel?
De School met de Bijbel in Zegveld hecht veel waarde aan een vroege en duidelijke communicatie over het schooladvies. Begin van het schooljaar ontvangen leerlingen een pre-advies, waarin ook wordt gekeken naar wat nodig is om de gestelde doelen te bereiken. Dit schooladvies is een combinatie van de beoordelingen van de leerkrachten en de resultaten van de Cito-toetsen. Naast toetsresultaten worden ook de werkhouding, inzet en motivatie van uw kind meegenomen in het schooladvies. Dit advies helpt u bij het maken van een weloverwogen keuze voor het voortgezet onderwijs. In januari volgt het definitieve schooladvies, dat leidend is voor de aanmelding. De Doorstroomtoets in februari biedt een extra, onafhankelijke toetsing. Mocht de Doorstroomtoets een hoger advies geven dan het definitieve schooladvies, dan wordt er contact opgenomen met de ouders voor een heroverweging. Het voortgezet onderwijs mag de scores van de Doorstroomtoets niet gebruiken voor de definitieve toelating, het schooladvies van de basisschool blijft leidend. Goede oriëntatie op de schoolkeuze is essentieel. Tijdens de informatieavond voor groep 8 wordt u uitgebreid geïnformeerd over de overstap naar het voortgezet onderwijs. Veel middelbare scholen organiseren open dagen, een uitstekende gelegenheid om de sfeer te proeven en het aanbod te ontdekken. Raadpleeg ook Scholenopdekaart.nl voor objectieve informatie over de kwaliteit van scholen. Leerlingen van de School met de Bijbel zijn in het verleden doorgestroomd naar diverse gerenommeerde scholen, waaronder het Kalsbeek College in Woerden, het Minkema College in Woerden, het Driestar College in Gouda, Yuverta College (voorheen Wellant College) in Montfoort en De Passie in Utrecht.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op School met de Bijbel
Op School met de Bijbel in Zegveld stimuleren we actief de sociale ontwikkeling van elk kind. We geloven dat kinderen leren en ervaren hoe het is om deel uit te maken van een gemeenschap en hoe zij hierin een positieve rol kunnen spelen. Onze aanpak richt zich op het aanleren van essentiële sociale vaardigheden zoals effectief samenwerken, conflictoplossing en het ontwikkelen van zelfredzaamheid. Deze vaardigheden zijn cruciaal voor een veilige en prettige schoolomgeving, wat direct bijdraagt aan betere leerprestaties en de algehele persoonlijke groei van onze leerlingen. We streven ernaar dat elk kind zich emotioneel veilig en thuis voelt op onze school. Daarom volgen we de sociaal-emotionele ontwikkeling nauwlettend en grijpen we tijdig in wanneer nodig. Onze leerkrachten creëren een ondersteunende klasdynamiek waarin leerlingen zich veilig voelen, uitgedaagd worden en gestimuleerd worden om te groeien. Vooral tijdens de 'gouden weken' aan het begin van het schooljaar leggen we hier extra nadruk op. Relationele verbinding, competentiegevoel en autonomie zijn de hoekstenen van ons positieve klassenklimaat. De leerkracht observeert elk kind individueel en stemt interacties af om de unieke behoeften van elk kind te herkennen en hierop in te spelen. Een positief sociaal klimaat is immers de basis voor succesvolle persoonlijke en academische ontwikkeling.
Samenwerken en saamhorigheid
Respect voor elkaar en de omgeving
Verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag en leerproces
Hoe bevordert School met de Bijbel de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze school monitort de sociale veiligheid van leerlingen via de Kindbegrip vragenlijsten, die jaarlijks in november door leerkrachten worden ingevuld voor alle groepen. In het voorjaar vullen leerlingen van groepen 6, 7 en 8 een individuele vragenlijst in. Op basis van deze resultaten, aangevuld met eigen observaties, plannen we vervolgacties indien nodig. Onze preventieve methode 'Kwink' biedt daarnaast praktische handvatten voor vervolgactiviteiten om sociaal gedrag te stimuleren. Kinderen kunnen individuele weerbaarheidstrainingen volgen, eventueel via ons samenwerkingsverband of de GGD. Indien de situatie daarom vraagt, kan de school groepstrainingen aanvragen om het sociaal-pedagogisch klimaat te versterken. Hiervoor onderhouden we nauwe banden met het Samenwerkingsverband Passenderwijs en Praktijk Pracht uit Breukelen.
Welke methoden gebruikt onze basisschool voor sociaal-emotioneel leren?
School met de Bijbel zet effectieve methoden in voor sociaal-emotioneel leren om een veilige en positieve leeromgeving te waarborgen. We maken gebruik van de volgende bewezen programma's:
- Kwink (van Kwintenssens) voor een gestructureerde aanpak van sociaal gedrag.
- Goed Gedrag (van Kwintenssens) gericht op het creëren van een veilige schoolcultuur.
Hoe worden sociale opbrengsten gemeten op onze school?
Om de sociale ontwikkeling en het welzijn van onze leerlingen te waarborgen, gebruiken we specifieke registratievormen om de sociale opbrengsten nauwkeurig in kaart te brengen. Een belangrijk instrument hierbij is:
- Kindbegrip, een gevalideerde methode voor het monitoren van sociale veiligheid.
Inspectierapport School met de Bijbel: Resultaten en Kwaliteit
De School met de Bijbel in Zegveld blinkt uit in kwaliteitsonderwijs, zoals bevestigd door de onderwijsinspectie. Het bestuur van de Vereniging tot Stichting en Instandhouding van een School met de Bijbel toont een scherp inzicht in de onderwijskwaliteit en stuurt proactief bij waar nodig. Dit zorgt voor een stabiele en veilige leeromgeving voor alle leerlingen. Financieel staat de school er uitstekend voor. De inspectie heeft geen risico's op korte of middellange termijn geconstateerd voor de financiële continuïteit. Bovendien voldoet de school volledig aan de wettelijke eisen voor financieel beheer, wat getuigt van een gedegen en verantwoordelijk beleid.