Jan Ligthartschool in Woudenberg

Het team van Jan Ligthartschool in Woudenberg

Current section: team
Frans Halslaan 4
3931 Woudenberg

Zie hier hoe het team van Jan Ligthartschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Jan Ligthartschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Jan Ligthartschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Jan Ligthartschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Jan Ligthartschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Jan Ligthartschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (14.3%)
35-45 jaar (42.9%)
45-55 jaar (7.1%)
55-65 jaar (28.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Jan Ligthartschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (78.6%)
Direct ondersteunend personeel (7.1%)
Indirect ondersteunend personeel (7.1%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Jan Ligthartschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invallerspool: Zorgeloze Lescontinuïteit op de Jan Ligthartschool

Op de Jan Ligthartschool streven we naar optimale lescontinuïteit, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Bij ziekte of verlof zetten we primair in op interne flexibiliteit. We benutten de deskundigheid van onze eigen parttime collega's om klassen te voorzien van gekwalificeerde lesgevers. Dit zorgt voor een vertrouwde omgeving en minimaliseert de impact op het leerproces van uw kind. Indien een interne oplossing ontoereikend is, wordt een beroep gedaan op de gespecialiseerde invalpool van Transvita. Via deze samenwerking garanderen we toegang tot een breed netwerk van ervaren oproep-leerkrachten, perfect afgestemd op de behoeften van ons basisonderwijs. In uitzonderlijke situaties, waar vervanging onverhoopt niet geregeld kan worden, kunnen klassen tijdelijk worden verdeeld over andere groepen of kan een thuismelding noodzakelijk zijn. We communiceren hierover proactief met ouders om transparantie te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De directie van de school bestaat uit een fulltime schoolleider.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op de Jan Ligthartschool

7

Taal en Rekenen: Aandacht voor Lezen, Spellen en Cijferen

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Rekenspecialist
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist
Schoolopleider
ICT-specialist

Toelichting van de school:

Leerlingen met specifieke uitdagingen op het gebied van taal en rekenen ontvangen op de Jan Ligthartschool op maat gemaakte ondersteuning. We hanteren drie niveaus van hulp, beginnend met gerichte instructie in de klas door de eigen leerkracht. Bij behoefte aan meer intensieve begeleiding bieden we verlengde instructie en pre-teaching, afgestemd op onze lesmethoden. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij technisch lezen en spelling, zet de school het programma BOUW! in. Dit zorgt voor een gestructureerde aanpak. Onze taalspecialisten, Marije en Anne, bieden collegiale consultatie en groepsondersteuning. Zij denken actief mee met leerkrachten om de beste aanpak te ontwikkelen voor leerlingen die extra aandacht nodig hebben. Dit garandeert effectieve en geïntegreerde hulp. Voor leerlingen met lichte taal- en spraakproblemen zetten we verlengde instructie en pre-teaching in om hun taalontwikkeling te stimuleren. Een logopedist biedt aanvullende begeleiding tijdens schooluren. Onze interne TOS-specialist werkt nauw samen met externe experts van Auris en een logopedist, zodat de ondersteuning naadloos aansluit bij het lesprogramma. Ondersteuning voor anderstalige leerlingen omvat het gebruik van vertaalapps en een buddy-systeem in de klas voor sociale en praktische hulp. Een onderwijsassistent kan extra instructie bieden indien nodig. Bovendien maken we gebruik van de expertise van de taalklas binnen onze stichting en gemeente om meertalige leerlingen optimaal te begeleiden. De Jan Ligthartschool biedt ook gerichte rekenondersteuning op drie niveaus. Dit begint met reguliere instructie in de klas en kan uitgebreid worden met verlengde instructie, pre-teaching en intensieve begeleiding via Rekensprint. Onze rekenspecialist, Manon, ondersteunt collega's met groepsbezoeken en het gebruik van meetinstrumenten zoals de Mijlpalentoets. Samen met de leerkracht wordt de meest effectieve aanpak bepaald voor leerlingen die extra ondersteuning op rekengebied nodig hebben.

0

Sociaal-emotionele Ontwikkeling: Welzijn staat voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Het welzijn van onze leerlingen is essentieel. Bij signalen van extra ondersteuningsbehoeften op sociaal-emotioneel gebied, starten we een open gesprek met ouders. Op basis hiervan passen we de begeleiding aan. Wanneer meer intensieve ondersteuning gewenst is, stellen de leerkracht, de kwaliteitscoördinator en de ouders gezamenlijk een plan van aanpak op. Indien de benodigde ondersteuning de basisondersteuning overstijgt, werken we nauw samen met het centrum voor jeugd en gezin en het samenwerkingsverband.

0

Gedrag en Werkhouding: Een Positieve Leeromgeving Creëren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak, voeren we eerst een gesprek met de ouders om de behoeften in kaart te brengen. Vervolgens stellen we, indien nodig, samen met ouders, de leerkracht en de kwaliteitscoördinator een plan van aanpak op. Als de ondersteuning verder gaat dan de basisondersteuning, werken we samen met externe partners zoals het centrum voor jeugd en gezin en het samenwerkingsverband om de best mogelijke begeleiding te garanderen.

1

Motorische Vaardigheden: Bewegen en Ontwikkelen

Beschikbare specialisten:

Gymleerkracht met bevoegdheid

Toelichting van de school:

Vijf van onze leerkrachten beschikken over een gymbevoegdheid, wat garant staat voor kwalitatieve bewegingsonderwijs. Voor leerlingen met specifieke motorische uitdagingen kan extra ondersteuning worden aangevraagd bij een Cesartherapeut. Deze therapeut biedt gespecialiseerde begeleiding aan leerlingen tijdens schooluren, waardoor de ontwikkeling van motorische vaardigheden optimaal wordt gestimuleerd.

1

Veiligheid en Verzorging: Gekwalificeerd Personeel

Beschikbare specialisten:

BHV-gediplomeerd personeel

Toelichting van de school:

Meerdere leerkrachten op de Jan Ligthartschool zijn in het bezit van een BHV-diploma (Bedrijfshulpverlening). Zij volgen jaarlijks een verplichte herhalingscursus om hun kennis en vaardigheden up-to-date te houden. Dit zorgt ervoor dat de school altijd voorbereid is op calamiteiten en de veiligheid en het welzijn van alle leerlingen gewaarborgd zijn.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal
Leerplein

Optimale Leerlingondersteuning op de Jan Ligthartschool

Onze Visie op Inclusief Onderwijs en Extra Hulp

Op de Jan Ligthartschool geloven we dat elk kind uniek is en recht heeft op uitstekend, op maat gemaakt basisonderwijs. We onderschrijven het belang van inclusief onderwijs, waarbij we streven ernaar zoveel mogelijk leerlingen binnen onze reguliere schoolomgeving te laten floreren. Onze school neemt haar zorgplicht serieus en biedt zowel basisondersteuning als, waar mogelijk, gespecialiseerde extra hulp. Ons uitgebreide schoolondersteuningsprofiel schetst nauwkeurig welke faciliteiten en expertise wij bieden om aan diverse onderwijsbehoeften te voldoen. Door de inzet van toegewijd ondersteunend personeel en leerkrachten met specifieke specialisaties, garanderen we een optimale afstemming op de individuele leerontwikkeling. Ontdek ons Toekomstig Aanbod voor Extra Ondersteuning Sinds januari 2023 heeft de gemeente Woudenberg een versterkt bovenschools programma voor hoogbegaafde leerlingen. De Jan Ligthartschool was een trotse deelnemer aan het project 'Van denken naar doen, inclusief onderwijs in 2035' van SWV de Eem. Dit initiatief heeft geleid tot concrete samenwerkingsverbanden met alle scholen binnen SWV de Eem in Woudenberg. Deze afspraken zijn vastgelegd in een strategisch projectplan, dat wij actief zullen voortzetten en stimuleren binnen onze schoolgemeenschap.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolplan van Jan Ligthartschool

Welke ambitieuze doelen zijn opgenomen in het schoolplan van Jan Ligthartschool?

De Jan Ligthartschool streeft naar uitmuntend onderwijs door een continue cyclus van beoordeling en verbetering. Ons kwaliteitsbeleid is nauw verweven met ons personeelsbeleid, zodat de professionele ontwikkeling van onze medewerkers de schoolontwikkeling ondersteunt. We formuleren concrete verbeterpunten vanuit de school- en individuele ontwikkelingen, waarbij de schoolleider de voortgang monitort. Jaarlijks evalueren we ons beleid via kwaliteitskaarten en een jaarverslag, waarin de schoolontwikkelingen worden geanalyseerd. Om onze kwaliteit objectief te beoordelen, betrekken we zowel interne auditcommissies als externe partijen. Een ouderresponsgroep en een leerlingenraad dragen bij aan de input. Tevredenheidsonderzoeken onder leerlingen en ouders (tweejaarlijks) en onder medewerkers (STEV-breed, tweejaarlijks) bieden waardevolle inzichten. Onze focus ligt op het verdiepen van geïntegreerd thematisch aanbod voor wereldoriëntatie, taal, begrijpend lezen, wereldburgerschap en Engels. We implementeren en actualiseren ons leerplan wereldburgerschap en optimaliseren de didactische aanpak, zoals Expliciete Directe Instructie (EDI), met gezamenlijke lesvoorbereidingen en feedbacksessies binnen het team. We cultiveren een professionele cultuur waarin teamleden gedeelde verantwoordelijkheid dragen voor alle schoolprocessen. Open communicatie, betrokkenheid en constructieve feedback zijn hierbij cruciaal. Samen met het samenwerkingsverband verbeteren we de onderwijscontext om inclusief onderwijs te garanderen met een dekkend aanbod. Door samenwerking met Reinaerde (zorginstelling) leren leerlingen omgaan met diversiteit, en via TLiM-principes werken we met voorscholen en ouders aan een sterk fundament voor optimale leerontwikkeling.

Hoe monitort en bereikt de Jan Ligthartschool haar onderwijsdoelen?

De Jan Ligthartschool werkt gericht aan haar onderwijsdoelen, die gedetailleerd zijn vastgelegd in het jaarplan en de bijbehorende ambitiekaarten. Deze plannen vormen de leidraad voor de activiteiten gedurende het schooljaar. In februari voeren we een tussentijdse evaluatie uit met behulp van de monitor in MijnSchoolPlan (MSP). Dit instrument helpt ons om de voortgang ten opzichte van de in het jaarplan gestelde doelen te beoordelen en waar nodig bij te sturen. Daarnaast evalueren we de voortgang van de ambitiekaarten structureel met het gehele team, om gezamenlijk te zorgen dat we onze kwaliteitsdoelstellingen effectief behalen.

Voorbereiding op de Basisschool: Programma voor Jonge Kinderen op de Jan Ligthartschool

Toelichting van de school

De Jan Ligthartschool in Woudenberg hecht veel waarde aan een soepele overgang naar het basisonderwijs. Wij werken intensief samen met alle voorscholen in onze directe omgeving. Deze samenwerking zorgt ervoor dat de overdracht van uw kind soepel verloopt, zowel via digitale kanalen als door persoonlijke, warme overdrachten tussen de pedagogisch medewerkkers en onze leerkrachten.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt de Jan Ligthartschool voor jonge kinderen?

De Jan Ligthartschool richt zich op een naadloze aansluiting met de voorschoolse educatie. Ons programma zorgt voor een gestructureerde overgang, waarbij we de ontwikkelingen van jonge kinderen nauwlettend volgen en integreren in ons onderwijs. We bieden geen apart 'extra' programma, maar integreren de beste elementen voor een optimale start in ons basiscurriculum.

Met welke partnerschappen werkt de Jan Ligthartschool samen voor jonge kinderen?

De Jan Ligthartschool werkt nauw samen met toonaangevende kinderopvangorganisaties in Woudenberg en omstreken om de continuïteit in de ontwikkeling van jonge kinderen te waarborgen. Onze gewaardeerde partners zijn Kinderopvang Eigenwijs en Kinderopvang Happy Kids. Deze samenwerkingen garanderen een effectieve kennisuitwisseling en een warme overdracht voor een succesvolle schoolstart.

De Jan Ligthartschool werkt nauw samen met toonaangevende kinderopvangorganisaties in Woudenberg en omstreken om de continuïteit in de ontwikkeling van jonge kinderen te waarborgen. Onze gewaardeerde partners zijn Kinderopvang Eigenwijs en Kinderopvang Happy Kids. Deze samenwerkingen garanderen een effectieve kennisuitwisseling en een warme overdracht voor een succesvolle schoolstart.