
De resultaten van Jan Ligthartschool in Woudenberg
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Jan Ligthartschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Jan Ligthartschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Jan Ligthartschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing Fundamenteel Niveau op de Jan Ligthartschool
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. In groep acht meten we dit met een doorstroomtoets, conform de richtlijnen van de inspectie. Onze school streeft ernaar dat minimaal 85% van onze leerlingen dit basisniveau bereikt. Dit percentage is de landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een cruciale indicator voor de kwaliteit van ons basisonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Prestaties Streefniveau Jan Ligthartschool: Meer dan Basis
Het streefniveau markeert een uitdagender doel dan het fundamentele niveau, waarbij we streven naar optimale ontwikkeling voor al onze leerlingen. De inspectie bepaalt voor elke basisschool, waaronder de Jan Ligthartschool, een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau, gebaseerd op onze unieke leerlingpopulatie. Dit percentage geeft aan hoeveel van onze leerlingen dit hogere niveau naar verwachting zal behalen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Jan Ligthartschool?
Het bepalen van het schooladvies op de Jan Ligthartschool is een zorgvuldig proces dat al in groep 7 start. We voeren gesprekken met ouders en leerlingen om verwachtingen af te stemmen en schoolresultaten te bespreken. Hierbij kijken we niet alleen naar de cognitieve ontwikkeling, gemeten met diverse toetsen, maar ook naar sociaal-emotionele vaardigheden, werkhouding en gedrag. In groep 8 volgen we een gestructureerd traject voor het definitieve schooladvies. In oktober/november maken leerlingen de 'Leerling in beeld' B-toetsen. Vervolgens melden we ons half november aan voor de doorstroomtoets, die we eveneens via 'Leerling in beeld' afnemen. In januari ontvangen de leerlingen hun voorlopig schooladvies. Dit wordt vastgesteld na overleg tussen de leerkracht van groep 7, de huidige leerkracht en de kwaliteitsمدewerker. De doorstroomtoets wordt begin februari afgenomen, met de uitslagen die half maart binnenkomen. Eind maart ontvangen leerlingen en ouders het definitieve schooladvies. Indien de doorstroomtoets een hoger advies suggereert dan het voorlopig advies, passen we dit aan, tenzij de school kan motiveren waarom het behouden van het oorspronkelijke advies beter is voor het kind. Eind maart schrijven alle leerlingen zich met hun definitieve advies in bij de middelbare school. Onze leerlingen stromen succesvol door naar diverse middelbare scholen, waaronder De Amersfoortseberg, Het Nieuwe Eemland, Het Corderius, Amsfort college, MAVO Muurhuizen, Het Element, NXT Maarsbergen, de Meerwaarde, Het Rembrandt college, Revius Doorn, Schoonoord Doorn, Trivium college, JVO, 't Atrium. Onderzoek door het NCO (Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs) bevestigt de effectiviteit en betrouwbaarheid van de schooladviezen van de Jan Ligthartschool. Onze adviezen, die we ruim vóór de doorstroomtoets geven, zijn gebaseerd op de prestaties van de afgelopen acht jaar. Naast de cognitieve ontwikkeling wegen ook inzet, werkhouding en motivatie zwaar mee in het uiteindelijke schooladvies.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op de Jan Ligthartschool: Leerlingen Bloeien Op
De Jan Ligthartschool functioneert als een levendige min-maatschappij. Hierbij besteden we veel aandacht aan het bijbrengen van essentiële waarden en normen. Ons doel is om kinderen te vormen tot zelfstandige, maatschappelijk betrokken individuen die verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen groei en die van anderen.
Verantwoordelijk
Open
Eigen initiatief
Hoe stimuleert de Jan Ligthartschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze aanpak voor sociaal-emotionele ontwikkeling is geworteld in de pedagogische principes van 'The Leader in Me'. Deze methode is integraal onderdeel van ons onderwijs en richt zich op de ontwikkeling van de '7 Gewoonten'. Deze gewoonten, met name de 4e ('Denk Win-Win'), 5e ('Eerst Begrijpen, Dan Begrepen Worden') en 6e ('Synergie'), zijn cruciaal voor het bevorderen van positieve interacties en effectieve samenwerking tussen leerlingen. We volgen de sociaal-emotionele groei nauwgezet via 'Leerling in Beeld: sociaal emotioneel', een instrument dat tweemaal per jaar wordt ingezet om zo nodig passende ondersteuning te bieden met een individueel plan van aanpak.
Welke methoden gebruikt de Jan Ligthartschool voor sociaal-emotioneel leren?
Voor het sociaal-emotioneel leren maakt de Jan Ligthartschool gebruik van de bewezen effectieve methode 'The Leader in Me'. Deze aanpak is volledig geïntegreerd in ons lesprogramma en helpt leerlingen om belangrijke levensvaardigheden te ontwikkelen.
- The Leader in Me
Hoe brengt de Jan Ligthartschool de resultaten op sociaal gebied in kaart?
De Jan Ligthartschool monitort de sociale opbrengsten van leerlingen systematisch. Hiervoor maken we gebruik van specifieke registratiemethoden die inzicht geven in de sociaal-emotionele vooruitgang.
- Leerling in Beeld: sociaal/emotioneel
Onderwijsinspectie Rapport Jan Ligthartschool Woudenberg
De Jan Ligthartschool in Woudenberg biedt kwalitatief hoogstaand basisonderwijs aan 234 leerlingen. Onze school, gelegen aan de Frans Halslaan 4, onderscheidt zich door een toegewijde aanpak en een stimulerende leeromgeving. Graag informeren wij u over de bevindingen van de onderwijsinspectie, zodat u een compleet beeld krijgt van onze educatieve prestaties en doorlopende ontwikkeling.