
De resultaten van odab Westerschool in Wildervank
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van odab Westerschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past odab Westerschool bij jullie?
Ontdek hoe goed odab Westerschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op odab Westerschool
Ontdek hoe veel leerlingen van odab Westerschool het essentiële fundamentele niveau voor taal en rekenen beheersen aan het einde van hun basisschoolcarrière. Dit cruciale niveau, gemeten in groep acht met de doorstroomtoets, is de basis voor verdere educatie. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau, een norm die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief de onze.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten: Ambitie en Prestatie op odab Westerschool
Bekijk de indrukwekkende resultaten van odab Westerschool op het gebied van het streefniveau, een ambitieus doel dat verder gaat dan de basisvaardigheden. Voor elke school wordt door de inspectie een specifiek streefniveau percentage vastgesteld, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als belangrijke signaleringswaarde om de onderwijskwaliteit te beoordelen en te optimaliseren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van odab Westerschool?
Bij odab Westerschool wordt het schooladvies zorgvuldig opgebouwd, beginnend in groep 6 met de Plaatsingswijzer. Dit instrument wordt gedeeld tijdens elk Voortgang Ontwikkeling en Leergesprek (VOLG-gesprek) met zowel leerlingen als ouders. Een eerste voorlopig advies wordt gegeven aan het einde van groep 7, gevolgd door een tweede voorlopig advies in november van groep 8. Het definitieve schooladvies wordt in maart van groep 8 besproken met de leerling en ouders, waarna het officieel wordt vastgesteld. Dit advies is enkelvoudig en richt zich op één schooltype. De beoordeling voor het voortgezet onderwijs advies is gebaseerd op diverse factoren. Dit omvat de resultaten van toetsen, de sociaal-emotionele ontwikkeling, de algemene werkhouding, de mate van motivatie en het gedrag van de leerling. Specifiek wordt gekeken naar de toetsresultaten van begrijpend lezen, rekenen, spelling en technisch lezen over de groepen 6, 7 en 8.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkel een Sterke Sociale Basis op ODAB Westerschool
Op ODAB Westerschool staan wij voor een veilige en prettige leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Wij garanderen een sfeer van welbevinden voor zowel leerlingen als medewerkers, omdat een gevoel van veiligheid de fundering vormt voor succesvol leren en groeien. Wij tolereren absoluut geen gedrag dat de veiligheid bedreigt, zoals pesten, agressie, geweld, seksuele intimidatie, discriminatie, bedreigingen of ander sociaal wangedrag. Deze gedragingen passen niet binnen onze schoolcultuur. Respect en vertrouwen zijn de kernwaarden die ons handelen sturen. Wij geloven in een actieve en open samenwerking met ouders, waarbij heldere communicatie en wederzijds begrip centraal staan. Communicatie is voor ons meer dan alleen informatie uitwisselen; het is het opbouwen van een partnerschap voor de groei van uw kind.
Respect voor elkaar en de omgeving
Vertrouwen in eigen kunnen en elkaar
Samenwerken aan een positieve schoolcultuur
Hoe bevordert ODAB Westerschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?
ODAB Westerschool hanteert de effectieve KiVa-methode om de sociale ontwikkeling te stimuleren. Ons toegewijde KiVa-team, bestaande uit leerkrachten en de Intern Begeleider, werkt actief aan een positief sociaal klimaat. Voor een veilige omgeving hebben we een interne en externe vertrouwenspersoon en een duidelijke klachtenregeling. We onderhouden een breed netwerk om tijdig hulp in te schakelen bij zorgen over de veiligheid van leerlingen of personeel. Door middel van initiatieven zoals de Gouden Weken en de KiVa-lessen moedigen we actief sociaal wenselijk gedrag aan. Diverse protocollen ondersteunen ons streven naar een veilige en respectvolle school voor iedereen: leerlingen, leerkrachten, directie, ondersteunend personeel en ouders.
Welke methoden gebruikt ODAB Westerschool voor sociaal-emotioneel leren?
ODAB Westerschool zet de KiVa-methode in voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen. Deze methode is essentieel voor het bevorderen van een positieve groepssfeer en het aanleren van belangrijke sociale vaardigheden.
- KiVa
Hoe registreert ODAB Westerschool de sociale vooruitgang van leerlingen?
De sociale vooruitgang van leerlingen op ODAB Westerschool wordt nauwkeurig bijgehouden met behulp van de KiVa-methode. Deze registratie helpt ons om de sociale ontwikkeling van elk kind te volgen en waar nodig extra ondersteuning te bieden.
- KiVa
Onderwijsinspectie Oordeel: Kwaliteit en Ontwikkeling bij odab Westerschool
De Onderwijsinspectie heeft op 30 januari 2018 een bezoek gebracht aan odab Westerschool voor een verificatieonderzoek. Het officiële inspectierapport schetst een beeld van de onderwijskwaliteit en de schoolontwikkeling. Het didactisch handelen van de leerkrachten wordt als voldoende beoordeeld. De school hanteert veelal een activerend directe instructiemodel met duidelijke uitleg, aandacht voor strategieën en een taakgerichte sfeer. Coöperatieve werkvormen worden ingezet om de betrokkenheid te vergroten. Er zijn echter ook groeimogelijkheden. De afstemming op individuele leerlingbehoeften kan worden versterkt door effectievere instructie op verschillende niveaus. Meer interactie tussen leerkrachten en leerlingen, en tussen leerlingen onderling, draagt bij aan een rijkere leerervaring. Het stimuleren van leerling-eigenaarschap, bijvoorbeeld door keuzes te bieden in extra instructie of oefenstof, is een belangrijk aandachtspunt. Bij de kleuters is er specifiek ruimte voor verbetering in het didactisch handelen. Een meer doelgerichte aanpak, afgestemd op de ontwikkelingsfase van elk kind, is wenselijk. Momenteel wordt er vaker klassikaal gewerkt, zonder optimale rekening te houden met de leeftijds- en ontwikkelingsverschillen. Het team werkt actief aan verbetering door feedback van observanten te verwerken, collegiale consultatie, scholing en het stellen van persoonlijke leerdoelen. Het systeem van kwaliteitszorg voldoet aan de eisen en volgt het beleid van OPRON. De cyclus van zelfevaluatie, planning, uitvoering, evaluatie en bijstelling is zichtbaar. De school heeft diverse plannen, waaronder voor Dalton, Kiva, Kei-groepen, instructiemodellen en vakspecifieke verbeteringen zoals begrijpend lezen en rekenen. Hoewel er veel initiatieven zijn, kan een scherpere focus op enkele kernverbeterpunten de schoolontwikkeling nog meer ten goede komen. De kwaliteitscultuur op odab Westerschool wordt als goed beoordeeld. De school stimuleert de professionele ontwikkeling en prestaties van leerkrachten. De expliciete Dalton visie vormt de basis voor het onderwijs en heeft concrete gevolgen voor de dagelijkse praktijk. Leerkrachten kennen de verwachtingen en hun professionele ruimte, die zij actief benutten. Er is ruime aandacht voor scholing en de leraren zijn gericht op hun eigen ontwikkeling, waarbij ze zowel feedback geven als ontvangen. Duidelijke kaders en een heldere verantwoordelijkheidsverdeling dragen bij aan een plezierige en competente werkomgeving. Op het gebied van verantwoording en dialoog scoort de school voldoende. Het bestuur en de school betrekken de medezeggenschapsraad en een leerlingenraad actief bij beleidsvorming. Ouders worden geïnformeerd via een ouderportaal, maandelijkse nieuwsbrieven en de website. Regelmatige tevredenheidsonderzoeken onder ouders en de transparante publicatie van leerresultaten in de schoolgids versterken de communicatie en verantwoording.