IKC de Vlashoek in Westmaas

Het team van IKC de Vlashoek in Westmaas

Current section: team
Van Koetsveldlaan 19
3273 Westmaas

Zie hier hoe het team van IKC de Vlashoek is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC de Vlashoek. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC de Vlashoek bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC de Vlashoek bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC de Vlashoek zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 86% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (86%)
Man (14%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC de Vlashoek. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (16.7%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (16.7%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (23%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (21.2%)
55-65 jaar (19.3%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC de Vlashoek werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (83.3%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Management (16.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC de Vlashoek gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Onderwijsvervanging bij IKC de Vlashoek: Altijd Kwaliteit Gegarandeerd

Bij IKC de Vlashoek zorgen we ervoor dat uw kind altijd kan rekenen op hoogwaardig onderwijs, zelfs bij afwezigheid van de vaste leerkracht. Onze interne vervangingspool bestaat uit bekwame en ervaren onderwijsprofessionals die direct inzetbaar zijn. Dit garandeert continuïteit in de lesprogramma's en een vertrouwde omgeving voor uw kind. Deze proactieve aanpak minimaliseert onderbrekingen in het leerproces en zorgt ervoor dat alle leerlingen de aandacht krijgen die ze verdienen, wat essentieel is voor hun ontwikkeling en welzijn.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school telt komend schooljaar 85 kinderen in het basisonderwijs die zijn verdeeld over 6 groepen: groep 1, groep 2-3, groep 4-5, groep 6 en groep 7-8. Omdat de school momenteel flink groeit in de onderbouw, hebben we dit jaar een andere groepsindeling moeten maken dan andere jaren. Groep 1 groeit vooral, vandaar dat deze groep nu apart zit. Voorheen werd groep 1 gecombineerd met groep 2. Groep 2 en 3 hebben we dit jaar voor het eerst gecombineerd. Een mooie combinatie gezien de vloeiende overgang van spelend naar schools leren, waar we veel aandacht aan besteed hebben de afgelopen tijd. Groep 4-5 en 7-8 zitten gecombineerd, iets waar we vele jaren ervaring mee hebben. Groep 6 zit dit jaar voor het eerst apart, wat fijn is voor de groep omdat er zo extra veel aandacht besteed kan worden aan individuele onderwijsbehoeften van de kinderen.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op IKC de Vlashoek

0

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning en Verrijking

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op IKC de Vlashoek zetten we ons in voor optimale taal- en rekenontwikkeling. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij spelling, bieden we gerichte RT-interventies met individuele handelingsplannen. Bij technisch lezen volgen leerlingen na screening of signalering het programma 'Bouw!' en ontvangen ze, indien nodig, aanvullende leesbegeleiding volgens de Ralfi-methode. Rekenen wordt versterkt met 'Automatus' en bijbehorende individuele handelingsplannen om leerdoelen te behalen. Leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong krijgen uitdagende verrijkingsmaterialen en compacte lesprogramma's. Dit geldt voor zowel taal, technisch lezen als rekenen, met specifieke pluswerkboeken en digitale tools. Bij onvoldoende resultaat van interne interventies schakelen we externe hulp in via het samenwerkingsverband. Voor taalontwikkelingsproblemen werken we samen met een logopediste van Spreekvaart.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind staat centraal op IKC de Vlashoek. Onze intern begeleider werkt nauw samen met de leerkracht om passende ondersteuning te bieden. Daarnaast is onze gedragsspecialist beschikbaar voor consultatie en advies, zowel voor leerkrachten als voor de intern begeleider. Dit zorgt voor een brede expertise binnen de school. Voor specifieke vragen rondom gedrag, thuissituaties of persoonlijke uitdagingen van uw kind, kan de intern begeleider u doorverwijzen naar Schoolmaatschappelijk Werk. Zij bieden laagdrempelige ondersteuning voor allerlei opgroei- en opvoedvragen. Aarzel niet om contact op te nemen met de leerkracht of intern begeleider als u denkt dat Schoolmaatschappelijk Werk uw kind of gezin kan ondersteunen. Zij zijn er voor al uw vragen, groot en klein.

2

Gedrag, Werk- en Taakaanpak: Effectieve Strategieën

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider

Toelichting van de school:

Op IKC de Vlashoek bieden we gerichte ondersteuning bij gedrag, werkhouding en taakaanpak. De leerkracht en intern begeleider werken hierin nauw samen om de optimale aanpak voor uw kind te bepalen. Onze gedragsspecialist denkt mee en adviseert, wat zorgt voor een brede expertise binnen de school. Samen met de leerkracht wordt gekeken naar de specifieke behoeften van elk kind. Indien de ingezette strategieën onvoldoende effect hebben, kunnen we externe hulp inschakelen, zoals een orthopedagoog van het samenwerkingsverband. Dit garandeert dat uw kind de best mogelijke begeleiding krijgt.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Groei

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Tijdens de lessen bewegingsonderwijs observeren we de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Onze vakleerkracht bewegingsonderwijs biedt extra ondersteuning bij specifieke ontwikkelingsuitdagingen. Indien extra begeleiding noodzakelijk blijkt, bespreken we dit met u als ouders. We kunnen dan gezamenlijk besluiten tot doorverwijzing naar bijvoorbeeld fysiotherapie voor gespecialiseerde hulp. Ons doel is om elk kind te stimuleren in zijn of haar fysieke ontwikkeling, zodat zij zich optimaal kunnen ontplooien.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

IKC de Vlashoek beschikt over gekwalificeerd personeel dat eerste hulp kan verlenen. Meerdere teamleden zijn in het bezit van een geldig BHV-diploma, wat de veiligheid van uw kind waarborgt. Voor specifieke medische handelingen of persoonlijke verzorging werken we volgens de geldende protocollen en bieden we, waar mogelijk, ondersteuning vanuit het schoolteam. Onze prioriteit ligt bij het welzijn en de veiligheid van alle leerlingen gedurende de schooldag.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
4
Totaal specialisten
4
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Keuken voor de leerlingen

Ontwikkelingsondersteuning op Maat: Uw Kind Centraal

Ons Ondersteuningsaanbod bij IKC de Vlashoek

Bij IKC de Vlashoek geloven we in een persoonlijke aanpak voor elke leerling. We bieden een gelaagd ondersteuningssysteem om ervoor te zorgen dat ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen en floreren. Ons systeem is opgebouwd uit vier duidelijke niveaus, die flexibel worden ingezet. Ons ondersteuningsmodel start met Niveau 0, het fundament van ons onderwijs, waarbij de expertise van de eigen leerkracht centraal staat. Dit niveau omvat zowel de dagelijkse begeleiding in de klas als de proactieve rol van de leerkracht in het signaleren van behoeften. De leerkracht is de eerste persoon die opmerkt wanneer een kind extra aandacht nodig heeft. Indien de leerkracht extra expertise nodig heeft, schakelen we intern de intern begeleider in (Niveau 1). Deze professional biedt aanvullende begeleiding en denkt mee over strategieën. Wanneer verdere specialisatie vereist is, wordt er externe expertise ingeschakeld, zoals een orthopedagoog of de schoolbegeleidingsdienst (Niveau 2). Deze samenwerking zorgt voor een breder scala aan oplossingen. In uitzonderlijke situheden, wanneer de ondersteuning binnen de school en van externe experts onvoldoende blijkt, kan uw kind worden aangemeld bij de Ondersteuningscommissie (Niveau 3). Belangrijk hierbij is dat de school eerst de stappen van Niveau 1 en 2 heeft doorlopen. Het welzijn, de leerprestaties en het gedrag van uw kind staan te allen tijde voorop. De ondersteuning op Niveau 1 en 2 heeft een minimale duur van zes maanden, waarbij Niveau 2 minimaal drie maanden duurt. In specifieke, ernstige gevallen kan de school hiervan afwijken, mits dit goed onderbouwd is. Wij informeren u proactief over alle stappen die in het ondersteuningstraject worden ondernomen. Bovendien werken we continu aan het verbeteren van ons aanbod, met speciale aandacht voor de ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Toekomstplan Basisonderwijs IKC de Vlashoek

Wat zijn de kernambities voor onze Integrale Kindcentra (IKC) ontwikkeling?

Voor het schooljaar 2026/2027 streven we naar een volledig gevormd IKC, met een naadloze doorgaande leerlijn voor kinderen van 2 tot 12, en potentieel tot 13 jaar. Dit omvat een doordacht lesaanbod voor groep 1/2, volledig geïntegreerd in de thema's van de Noordwijkse Methode, wat een soepele overgang naar groep 3 garandeert. Onze focus ligt op het effectief invullen van de Noordwijkse Methode, met nadruk op concrete eindproducten en nauwgezette ontwikkelingsmonitoring. We zetten in op doelgericht onderwijs met behulp van EDI (Expliciete Directe Instructie) om de basisvaardigheden van onze leerlingen op het niveau van onze schoolambities te brengen. Daarnaast willen we ons positieve imago in Westmaas behouden en ons leerlingenaantal verder uitbreiden. We voldoen aan de wettelijke vereisten voor burgerschapsonderwijs met een heldere visie, vastgestelde doelen, een geïntegreerd leerplan en continue voortgangsmonitoring.

Hoe waarborgt IKC de Vlashoek de onderwijskwaliteit en streeft het naar continue verbetering?

Bij IKC de Vlashoek hanteren we het WMK-PO (Werken met Kwaliteit - Primair Onderwijs) systeem om de kwaliteit van ons onderwijs continu te bewaken. Ons kwaliteitszorgsysteem is gebaseerd op onze schoolvisie en missie, met specifieke beleidsterreinen die de kern vormen van onze kwaliteitsaanpak. Uit de evaluaties leiden we concrete verbeterdoelen af, die we vastleggen in onze school- en jaarplannen. Elke vier jaar actualiseren we onze schoolambities in een nieuw schoolplan. Jaarlijks vertalen we de beleidsvoornemens naar meetbare doelen in ons jaarplan. Zowel het schoolplan als het jaarplan worden ter goedkeuring voorgelegd aan de Medezeggenschapsraad en ter definitieve vaststelling aan het schoolbestuur, die vervolgens de onderwijsinspectie informeert. Afhankelijk van de jaarlijkse doelstellingen investeren we in professionele ontwikkeling, implementeren we schoolbrede acties en passen we ons beleid aan. Deze aanpassingen worden gedocumenteerd in kwaliteitskaarten, waarin we onze visie per onderwerp uiteenzetten en de praktische uitvoering beschrijven. Deze kaarten worden periodiek geëvalueerd in teamvergaderingen om de kwaliteit te borgen en teamparticipatie te verzekeren.

Ontwikkeling voor Jonge Kinderen bij IKC de Vlashoek

Toelichting van de school

Peuterspeelzaal: Een Warme Start Bij IKC de Vlashoek verwelkomen we peuters tussen de 2 en 4 jaar. Kinderen bezoeken onze peuterspeelzaal voor minimaal twee en maximaal vier dagdelen per week. Momenteel genieten ongeveer 20 peuters van onze veilige en stimulerende omgeving, verdeeld over vier dagdelen. We werken met een vast dagritme, wat de kinderen helpt wennen aan de structuur van de basisschool. Dit zorgt voor een soepele overgang naar de volgende onderwijsfasen. Uk en Puk: Stimuleren van Ontwikkeling van 0-4 Jaar In onze peutergroepen zetten we het Uk en Puk ontwikkelingsprogramma in. Dit programma biedt boeiende activiteiten die de taalvaardigheid, motorische vaardigheden, sociaal-emotionele ontwikkeling en zintuiglijke waarneming van jonge kinderen bevorderen. Onze pedagogisch medewerkers begeleiden de kinderen op hun ontdekkingsreis, waarbij spel en leren hand in hand gaan. Kinderen ontwikkelen nieuwe competenties en maken een brede, natuurlijke groei door. Met behulp van het observatie-instrument KIJK volgen en documenteren we de voortgang van elk kind. Deze gedetailleerde inzichten worden gebruikt voor een warme overdracht naar de basisschool, met een persoonlijk gesprek tussen pedagogisch medewerkers en leerkrachten.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft IKC de Vlashoek voor jonge kinderen?

IKC de Vlashoek biedt een rijk aanbod speciaal gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en toegankelijke peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om kinderen een vliegende start te geven in hun educatieve reis. Deze initiatieven sluiten naadloos aan bij onze peuterspeelzaal en zorgen voor een doorlopende leerlijn vanaf de jongste leeftijd. We zetten ons in om elke peuter de best mogelijke kansen te bieden voor groei en ontwikkeling.

IKC de Vlashoek biedt een rijk aanbod speciaal gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en toegankelijke peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om kinderen een vliegende start te geven in hun educatieve reis. Deze initiatieven sluiten naadloos aan bij onze peuterspeelzaal en zorgen voor een doorlopende leerlijn vanaf de jongste leeftijd. We zetten ons in om elke peuter de best mogelijke kansen te bieden voor groei en ontwikkeling.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang: Ontdek onze uitgebreide programma's

Met welke partners werkt IKC de Vlashoek samen voor het jonge kind programma?

IKC de Vlashoek werkt nauw samen met De Hoeksche School om een optimaal ontwikkelingsklimaat te creëren voor alle jonge kinderen. Deze samenwerking versterkt ons aanbod en zorgt voor een brede ondersteuning. Via De Hoeksche School bieden we toegang tot hoogwaardige kinderopvangfaciliteiten en expertise, wat bijdraagt aan een holistische benadering van kinderontwikkeling. Ontdek meer over onze gezamenlijke inspanningen voor een succesvolle start.

IKC de Vlashoek werkt nauw samen met De Hoeksche School om een optimaal ontwikkelingsklimaat te creëren voor alle jonge kinderen. Deze samenwerking versterkt ons aanbod en zorgt voor een brede ondersteuning. Via De Hoeksche School bieden we toegang tot hoogwaardige kinderopvangfaciliteiten en expertise, wat bijdraagt aan een holistische benadering van kinderontwikkeling. Ontdek meer over onze gezamenlijke inspanningen voor een succesvolle start.