
De resultaten van IKC de Vlashoek in Westmaas
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC de Vlashoek, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC de Vlashoek bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC de Vlashoek bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing Fundamenteel Niveau Taal en Rekenen
IKC de Vlashoek streeft ernaar dat alle leerlingen aan het einde van hun basisschooltijd essentiële taal- en rekenvaardigheden beheersen. Dit wordt gemeten met de eindtoets in groep acht. De landelijke norm, vastgesteld door de onderwijsinspectie, vereist dat minimaal 85% van de leerlingen dit basisniveau haalt. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland. Bij IKC de Vlashoek zien we dat 100% van onze leerlingen dit cruciale basisniveau bereikt, wat aanzienlijk hoger is dan de landelijke vergelijkingsscore van 95.88%. Dit toont onze toewijding aan kwalitatief hoogstaand onderwijs voor iedereen.
Grafiek
Grafiek laden...
Prestaties Streefniveau Taal en Rekenen
Het streefniveau vertegenwoordigt een ambitieuzer leerdoel dan het fundamentele niveau. IKC de Vlashoek moedigt leerlingen aan om dit hogere niveau van taal en rekenvaardigheid te bereiken tegen het einde van groep acht. De onderwijsinspectie bepaalt per school, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, welk percentage van de leerlingen dit streefniveau zou moeten halen. Dit percentage vormt de specifieke signaleringswaarde voor elke basisschool. Op IKC de Vlashoek behaalt 66.67% van de leerlingen het streefniveau, wat boven de school-specifieke signaleringswaarde van 47.1% ligt. Hoewel dit iets onder de landelijke vergelijkingsscore van 57.79% ligt, onderstrepen we de individuele vooruitgang en inspanningen van elke leerling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC de Vlashoek?
Bij IKC de Vlashoek begeleiden we uw kind met zorg naar de volgende stap in het voortgezet onderwijs. Een passend schooladvies is hierbij cruciaal, zodat uw kind kan instromen op een school die aansluit bij zijn of haar talenten en capaciteiten. Ons adviesproces is zorgvuldig en gebaseerd op een brede kijk op uw kind. Wij kennen elke leerling vanaf de start op onze school. Jaarlijks houden we alle vorderingen, onderwijsbehoeften en ontwikkelingen bij in een persoonlijk leerlingvolgsysteem. Dit, samen met de resultaten van de IEP-toetsen voor rekenen, lezen en taal, geeft vanaf groep 7 een indicatie van het potentieel voor het voortgezet onderwijs. In januari van groep 8 stellen we een voorlopig schooladvies op. Dit is een samenspel van onze observaties, de resultaten van methodetoetsen en de IEP-leerlingvolgsysteemtoetsen. De definitieve doorstroomtoets, de IEP-Doorstroomtoets, wordt begin februari afgenomen. De resultaten hiervan ontvangen we in maart, waarna we het definitieve schooladvies vaststellen. Een hoger advies van de doorstroomtoets dan ons voorlopige advies? Dan passen we het definitieve advies aan. Alleen als het in het belang van uw kind is, en na overleg met u, kunnen we besluiten een hoger advies niet te volgen, dit wordt dan uiteraard gemotiveerd naar de middelbare school. Bij een lager advies van de doorstroomtoets blijft het voorlopige advies staan. Onze jaarlijkse monitoring van leerlingen in het voortgezet onderwijs bevestigt de betrouwbaarheid van onze advisering. Open dagen en aanmelden zijn belangrijke momenten. Wij nodigen u en uw kind uit voor open dagen in de regio. Deelname aan kennismakingsactiviteiten van middelbare scholen tijdens schooltijd is echter niet toegestaan. Individuele inschrijvingen voor activiteiten dienen buiten schooltijd te plaatsvinden. Eind maart vindt de centrale aanmeldingsweek plaats. Wij zorgen voor een vlotte overdracht van alle relevante informatie naar de door u gekozen middelbare school, met wie we uitstekende contacten onderhouden.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op IKC de Vlashoek: Groeien in Westmaas
Bij IKC de Vlashoek, gelegen aan de Van Koetsveldlaan 19 in Westmaas, geloven we dat een kind meer is dan alleen de basisvaardigheden zoals rekenen, lezen en taal. Onze visie 'De Vlashoek, waar je de wereld leert ontdekken' staat centraal in ons inspirerende onderwijs. Wij streven ernaar kinderen te begeleiden in het ontdekken van hun unieke talenten, voortbouwend op hun natuurlijke nieuwsgierigheid. Onze missie is om recht te doen aan de individuele ontwikkeling van elk kind, met respect voor ieders eigenheid en verschillen. Veiligheid en welzijn op school zijn hierbij van het grootste belang. Wij creëren een omgeving waarin elk kind zich geborgen en gewaardeerd voelt, essentieel voor een gezonde sociale ontwikkeling.
Ontwikkel inzicht in jezelf en je unieke talenten.
Waardeer de eigenheid en bijdrage van iedere medemens.
Word een bewust en betrokken lid van de samenleving.
Hoe bevordert IKC de Vlashoek de sociale ontwikkeling van uw kind?
IKC de Vlashoek stimuleert de sociale ontwikkeling door kinderen te leren samenwerken, respect te tonen voor elkaar en zich bewust te worden van hun rol in de groep en de maatschappij. We integreren sociale vaardigheden in het dagelijks lesprogramma. Dit doen we door middel van activiteiten die empathie, communicatie en probleemoplossend vermogen aanmoedigen. Kinderen leren hun emoties te herkennen en te uiten, en ontwikkelen strategieën om met uitdagingen om te gaan. Onze aanpak is gericht op het creëren van een positieve groepsdynamiek en het bevorderen van wederzijds begrip tussen leerlingen.
Welke registratievormen gebruikt IKC de Vlashoek voor sociale opbrengsten?
Om de sociale vooruitgang van onze leerlingen nauwkeurig te volgen en te registreren, maakt IKC de Vlashoek gebruik van specifieke methodieken. Deze tools helpen ons om de ontwikkeling op sociaal-emotioneel gebied in kaart te brengen. Onze school zet hiervoor het registratiesysteem 'IEP Hart en Handen' in. Dit systeem biedt gedetailleerde inzichten in de sociale groei van elk kind, zodat we gerichte ondersteuning kunnen bieden waar nodig.
- IEP Hart en Handen
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op IKC de Vlashoek?
IKC de Vlashoek hecht veel waarde aan het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen. Om dit te waarborgen, maken we gebruik van bewezen effectieve lesmethoden. Onze school hanteert de methode 'Kwink' voor het sociaal-emotioneel leren. Deze methode is ontworpen om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van belangrijke sociale en emotionele vaardigheden, zoals zelfbewustzijn, zelfbeheersing en sociale vaardigheden. Met Kwink bieden we een gestructureerde aanpak die aansluit bij de belevingswereld van de kinderen, waardoor ze leren effectief met zichzelf en anderen om te gaan.
- Kwink
Officiële Inspectierapporten: Kwaliteit van IKC de Vlashoek Beoordeeld
In januari 2020 heeft de Onderwijsinspectie een grondig onderzoek uitgevoerd naar de onderwijskwaliteit van IKC de Vlashoek. De focus lag hierbij op de didactische vaardigheden van onze toegewijde leerkrachten, het hart van ons leerproces. De inspectie heeft geconcludeerd dat wij op IKC de Vlashoek uitblinken in het aanbieden van individueel gedifferentieerd onderwijs op een vakkundige en inspirerende wijze. Onze leerdoelen zijn helder en toegankelijk, zelfs voor onze jongste leerlingen die al leren om waardevolle feedback aan elkaar te geven. De inzet van coöperatieve werkvormen bevordert actief en betrokken leren, wat resulteert in een dynamische leeromgeving. Dit alles draagt bij aan een positieve en stimulerende schoolervaring voor elk kind. Een samenvatting van het zeer positieve oordeel van de inspectie benadrukt dit: “De inspectie constateert dat gelukkige kinderen beter presteren, wat op diverse manieren zichtbaar is binnen onze school en de lokale gemeenschap. Er heerst een uitstekend pedagogisch klimaat, gekenmerkt door de positieve betrokkenheid van zowel onze leerkrachten als de leerlingen onderling. Het aanstekelijke enthousiasme en de diepe bevlogenheid van onze onderwijzers zijn onmiskenbaar aanwezig.”