OBS Sigmond in Werkendam

Het team van OBS Sigmond in Werkendam

Current section: team
H.J.Roubosstraat 5
4251 Werkendam

Zie hier hoe het team van OBS Sigmond is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS Sigmond. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS Sigmond bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS Sigmond bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS Sigmond zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS Sigmond. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8.3%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (8.3%)
55-65 jaar (33.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS Sigmond werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (70%)
Direct ondersteunend personeel (20%)
Management (10%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS Sigmond gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging bij Afwezigheid: Kwaliteit van Onderwijs Gegarandeerd

Bij OBS Sigmond zorgen we ervoor dat de continuïteit van het onderwijs gewaarborgd blijft, zelfs wanneer een teamlid tijdelijk afwezig is. We zetten ons in om elke schooldag een stabiele leeromgeving te bieden aan onze 111 leerlingen. Onze prioriteit is het minimaliseren van de impact op de lesroosters en de leerervaringen. Daarom hanteren we een gelaagd systeem voor personeelsvervanging, waarbij we eerst kijken naar interne oplossingen. Dit kan betekenen dat we beschikken over een eigen bovenschoolse invaller of dat collega's binnen het team de taken tijdelijk overnemen. Ook stagiaires spelen een belangrijke rol in het flexibel opvangen van afwezigheid. Wanneer interne vervanging niet toereikend is, onderzoeken we de mogelijkheid om leerlingen tijdelijk te verdelen over andere klassen. Dit doen we om ervoor te zorgen dat de lesprogramma's zoveel mogelijk doorgang vinden en de groepsdynamiek behouden blijft. Deze aanpak is erop gericht om de impact op zowel leerlingen als leerkrachten te beperken. In uitzonderlijke, zeldzame gevallen waarbij geen van de interne oplossingen mogelijk is, kunnen ouders gevraagd worden om hun kind(eren) tijdelijk thuis op te vangen. Dit is een maatregel die we alleen in zeer specifieke situaties overwegen en altijd in overleg met de betrokkenen. OBS Sigmond hanteert een duidelijk beleid voor personeelsvervanging, ontwikkeld door SOOLvA, om de kwaliteit van ons basisonderwijs te waarborgen. Meer informatie over dit beleid is opvraagbaar bij de schoolleiding. Wij streven naar transparantie en flexibiliteit in alle aspecten van ons onderwijs.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op OBS Sigmond: Specialisten voor Elk Kind

5

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Hulp op Maat

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op OBS Sigmond geloven we in het bieden van optimale ondersteuning aan elke leerling. Via ons samenwerkingsverband hebben we toegang tot een breed scala aan specialisten die ons team versterken. Binnen onze school werken een specialist meer- en hoogbegaafdheid, een NT2-specialist en een dyslexiespecialist. Daarnaast investeren we continu in de deskundigheid van ons team door medewerkers op te leiden tot specialist taal/lezen en rekenspecialist. Deze interne expertise stelt ons in staat om gerichte hulp te bieden. We erkennen dat er grenzen aan onze mogelijkheden kunnen zijn bij leerlingen waar, ondanks onze inspanningen, geen cognitieve groei plaatsvindt en wij als school handelingsverlegen worden. In dergelijke situaties gaan we in gesprek met ouders, het samenwerkingsverband en externe professionals om samen de best passende onderwijsplek voor het kind te adviseren.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig Leerklimaat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Anti-pest Coördinator
Kanjercoördinator

Toelichting van de school:

Het welzijn en de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staan centraal op OBS Sigmond. We maken gebruik van de expertise van ons samenwerkingsverband, dat ons toegang geeft tot gedragsspecialisten en orthopedagogen. Binnen ons eigen team hebben we een toegewijde medewerker die is opgeleid als anti-pestcoördinator en kanjercoördinator. Dit zorgt voor een proactieve aanpak op het gebied van pestpreventie en het bevorderen van een positieve groepsdynamiek.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Professionele Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

OBS Sigmond biedt gespecialiseerde ondersteuning voor gedrag, werkhouding en taakaanpak. Ons samenwerkingsverband stelt ons in staat om te rekenen op de expertise van gedragsspecialisten, orthopedagogen en ambulante begeleiders. Komend schooljaar zal onze werkgroep gedrag zich verder professionaliseren, met een focus op emotieregulatie, agressiehantering en trauma-sensitieve zorg. We hanteren echter duidelijke grenzen in onze begeleidingsmogelijkheden. Dit geldt wanneer een leerling niet meer gelukkig is binnen de groep, of wanneer de veiligheid van leerlingen, leerkrachten of andere teamleden niet meer gegarandeerd kan worden door interne medewerkers. In zulke situaties zoeken we samen met ouders, het samenwerkingsverband en externe professionals naar de meest geschikte onderwijsplek voor het kind.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Stimuleren van Beweging

Beschikbare specialisten:

Pedagogisch Educatief Professional
Logopedist

Toelichting van de school:

Op OBS Sigmond zetten we ons in voor de brede ontwikkeling van onze leerlingen, inclusief hun motorische vaardigheden. Voor jonge leerlingen met spraak- of taalachterstanden bieden we logopedische screenings aan om vroegtijdige signalering mogelijk te maken. Onze vakdocent gym werkt nauw samen met de sportcoach van de gemeente om jaarlijks motorische screenings uit te voeren. Leerlingen met motorische achterstanden of problemen worden hierdoor tijdig gesignaleerd. Het doel van deze screenings is om, waar nodig, verwijzingen naar externe specialisten te adviseren, zodat elk kind de juiste ondersteuning krijgt.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Aandacht voor Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

OBS Sigmond faciliteert de persoonlijke verzorging van onze leerlingen in een toegankelijke omgeving. Al onze schoolruimtes zijn gelijkvloers, met brede doorgangen en zonder drempels, wat de toegankelijkheid voor iedereen garandeert. We stellen echter wel grenzen aan onze mogelijkheden wanneer de cognitieve groei van een leerling stagneert en wij als school handelingsverlegen worden. Dit geldt ook bij complexe combinaties van ondersteunings-, behandelings- en begeleidingsbehoeften die de onderwijskundige taak van onze interne medewerkers te boven gaan. In dergelijke situaties zoeken we altijd naar de meest passende oplossing in samenspraak met ouders en het samenwerkingsverband.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Leerplein voor zelfstandig werk of kleine groepjes
Handvaardigheidlokaal/ taalklas
Kookmogelijkheid in dorpshuis
Gebruik van Chromebooks; per leerling beschikbaar

Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling bij OBS Sigmond

Ontdek Ons Toegewijde Ondersteuningsaanbod

OBS Sigmond biedt een sterke basisondersteuning aan al onze leerlingen. De relatief gelijkmatige spreiding in leerbehoeften en achtergronden binnen onze school maakt het mogelijk om effectief aan de individuele noden van veel kinderen te voldoen. Wij stemmen ons onderwijs zorgvuldig af op de unieke leerbehoeften van elke leerling. Voor kinderen met specifieke leeruitdagingen bieden we binnen onze basisondersteuning diverse faciliteiten. Dit omvat ondersteuning op niveau 2 en 3 door het aanpassen van leertijd, lesmateriaal en pedagogisch-didactische werkwijzen, afgestemd op zowel de individuele leerling als de groep. Onze gespecialiseerde leraarondersteuner assisteert leerkrachten bij deze cruciale ondersteuning. Daarnaast ontvangen we extra onderwijsondersteuning op het gebied van pedagogisch-didactisch handelen, lesaanbod en leertijd, met expertise van ambulant begeleiders van het Samenwerkingsverband (SWV) en collegascholen. Verrijking wordt geboden door het aanbieden van compacte basis lesstof, gevolgd door gerichte instructie en verwerking van uitdagende opdrachten en materialen die diverse vaardigheden ontwikkelen. Voor meer- en hoogbegaafde leerlingen met specifieke behoefte aan executieve functietraining, is er de mogelijkheid om wekelijks een dagdeel aan te sluiten bij de instroomgroep van Talentenschool De Almgaard, wat valt onder de basisondersteuning. Op het gebied van taal, zowel NT2 als TOS, bieden we basis- en extra onderwijsondersteuning. Alle leerlingen krijgen het basisaanbod, versterkt door effectieve pedagogische en didactische aanpak, pre-teaching en re-teaching binnen de groepen met geschikte leermiddelen. Jonge nieuwkomers in hun eerste jaren in Nederland ontvangen extra ondersteuning, waarbij het samenwerkingsverband de school versterkt. Leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften op het gebied van TOS krijgen deskundige hulp van Auris. **Toekomstvisie op Ondersteuning bij OBS Sigmond** Onze ambities voor de periode 2023-2027 zijn gericht op drie kern thema's: talentontwikkeling, eigenaarschap en een doorlopende leerlijn. We streven ernaar dat elke leerling zijn of haar talenten kan benutten, zelfvertrouwen ontwikkelt en een duidelijk leerpad volgt. In het schooljaar 2025-2026 focussen we onze jaarplannen op het versterken van een solide basisaanbod binnen de vakgebieden rekenen, technisch en begrijpend lezen, de doorlopende leerlijn voor groep 1-2, en gedrag en veiligheid, conform het kwaliteitskader. We zetten ons in om ons aanbod op ondersteuningsniveau 1, 2 en 3 van de ondersteuningspiramide te optimaliseren en naadloos af te stemmen op de veranderende en diverse behoeften van onze leerlingenpopulatie. Dit doen we door de expertise van onze teamleden op het gebied van didactiek te vergroten en te differentiëren binnen de aangeboden lesstof. Naast de onderwijsprocessen binnen de klas, versterken we onze ondersteuningsstructuur en teamcultuur, met een duidelijke focus op inclusiever onderwijs voor alle leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolplan van OBS Sigmond

Welke Ambitieuze Doelen Bevat Ons Schoolplan 2023-2027?

Kwaliteitszorg vormt de kern van onze aanpak bij OBS Sigmond. Het is de methodiek waarmee wij continu werken aan de verbetering en borging van hoogwaardig onderwijs voor al onze leerlingen. Ons actuele schoolplan, dat de periode 2023-2027 bestrijkt, legt de fundamenten voor onze toekomstige ontwikkeling en bevat concrete doelen en strategieën. Onze school streeft naar een omgeving waarin elke leerling zijn of haar talenten kan ontdekken en optimaal kan benutten. Dit doen we door vakexperts in te zetten voor gespecialiseerde lessen en ouders actief te betrekken bij de talentontwikkeling. Leerlingen krijgen inzicht in hun eigen leerproces, kennen hun sterke punten en ontwikkelpunten, en nemen een actieve rol in zowel de klas als de bredere gemeenschap. Een heldere, doorlopende leerlijn van groep 1 tot en met 8 garandeert een consistente educatieve ervaring, zowel voor leerlingen als voor ouders. We bieden gerichte ondersteuning aan leerlingen die extra zorg nodig hebben, met aandacht voor zowel sociale als pedagogische aspecten. Ons team cultiveert een professionele omgeving met effectieve overlegstructuren, ondersteund door de Deep Democracy methode voor open communicatie en samenwerking. Nieuwe teamleden ontvangen begeleiding van geschoolde coaches, en continue professionele ontwikkeling is een prioriteit voor het gehele team. We passen ons onderwijs aan de veranderende leerlingpopulatie aan en waarborgen een ononderbroken ontwikkeling, inclusief structurele ondersteuning en een duidelijk beleid voor burgerschapsonderwijs conform wettelijke vereisten.

Hoe Realiseert OBS Sigmond Haar Educatieve Ambitie?

Bij OBS Sigmond implementeren we een vernieuwde kwaliteitscyclus, nauwkeurig afgestemd op het waarderingskader van de onderwijsinspectie. Dit raamwerk vormt de basis voor onze ambities op zowel school- als stichtingsniveau, en is gedetailleerd uitgewerkt in ons schoolplan voor de periode 2023-2027. Elk schooljaar stellen we, in gezamenlijk overleg met ons toegewijde team en de Medezeggenschapsraad (MR), een gedetailleerd jaarplan op. Dit jaarplan vertaalt onze prioritaire ambities naar concrete, evidence-based interventies. Deze worden geleid door enthousiaste kartrekkers en ondersteund door gespecialiseerde werkgroepen binnen ons team. De voortgang van de jaarplannen en tussentijdse resultaten worden minimaal tweemaal per jaar grondig geanalyseerd en geëvalueerd. Deze evaluaties vinden plaats op bovenschools niveau, teamniveau en groepsniveau, geïntegreerd binnen onze kwaliteitscyclus en zorgstructuur. Jaarlijks analyseren we onze eindresultaten via een dashboard, waarbij we deze vergelijken met vastgestelde schoolnormen. Deze analyse biedt waardevolle inzichten voor het ontwikkelen van gerichte verbeterplannen en nieuwe interventies. Bovendien gebruiken we het kwaliteitsinstrument WMKpo om de visie van zowel ons team als de ouders op het behalen van onze schooldoelen te peilen. De MR speelt een cruciale rol in het monitoren van de veiligheid, de educatieve opbrengsten en de jaarplannen, en voorziet ons van essentieel advies.

Ontdek ons Uitgebreide Jonge Kind Programma op OBS Sigmond

Toelichting van de school

OBS Sigmond biedt een stimulerende leeromgeving voor jonge kinderen, waarin ons toegewijde team thematisch en doelgericht lesgeeft. Elke activiteit is zorgvuldig ontworpen om specifieke leerdoelen te behalen, perfect afgestemd op het individuele niveau en de unieke behoeften van elke leerling. Ons programma omvat verrijkend taalonderwijs, gericht op zowel taalverwerving als woordenschatontwikkeling, en instructie in kleine, homogene groepen. Bij de overstap van de peuterspeelzaal of voorschoolse educatie (VVE) integreren we waardevolle informatie over de beginsituatie van uw kind. Indien uit deze gegevens blijkt dat uw kind extra ondersteuning nodig heeft (niveau 2, 3 of 4), voeren we een grondige analyse van de onderwijsbehoeften uit. Indien nodig, wordt in samenwerking met de voorschool een aanvraag voor een gespecialiseerd arrangement ingediend bij het samenwerkingsverband. Ons ultieme doel is een soepele overgang naar de basisschool te garanderen, zodat uw kind vanaf dag één de juiste, op maat gemaakte begeleiding ontvangt en zich optimaal kan ontwikkelen. LEES MEER

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft OBS Sigmond voor jonge kinderen?

OBS Sigmond biedt een rijk lesprogramma voor jonge kinderen, met thematische projecten en extra aandacht voor taalontwikkeling en instructie in kleine groepen. Dit alles is ontworpen om uw kind een optimale start te geven.

Met welke partners werkt OBS Sigmond samen voor het jonge kind?

OBS Sigmond werkt nauw samen met Trema Kids om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken en te optimaliseren. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en afgestemde ondersteuning.

OBS Sigmond werkt nauw samen met Trema Kids om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken en te optimaliseren. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en afgestemde ondersteuning.

Trema Kids
Team | OBS Sigmond in Werkendam | [2025] Schoolregister