
De resultaten van OBS Sigmond in Werkendam
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van OBS Sigmond, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past OBS Sigmond bij jullie?
Ontdek hoe goed OBS Sigmond bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen op OBS Sigmond
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht via de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Op OBS Sigmond streven we ernaar dit niveau voor al onze leerlingen te waarborgen. Onze resultaten tonen aan dat 94.25% van de leerlingen het fundamentele niveau bereikt, wat ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% ligt. Dit betekent dat de overgrote meerderheid van onze leerlingen beschikt over de noodzakelijke basisvaardigheden voor een succesvolle doorstroom naar het voortgezet onderwijs. De vergelijking met het landelijk gemiddelde van 93.25% bevestigt onze sterke prestaties op dit kernonderdeel van het basisonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Prestaties op OBS Sigmond: Ambitieus Onderwijs
Het streefniveau vormt een uitdaging bovenop het fundamentele niveau, met als doel dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit hogere ambitieniveau bereikt aan het einde van groep acht. Voor OBS Sigmond wordt dit specifieke streefniveau bepaald op basis van de unieke samenstelling van onze leerlingenpopulatie, conform de richtlijnen van de onderwijsinspectie. Op OBS Sigmond bereikt 65.52% van de leerlingen het streefniveau, wat een uitstekend resultaat is ten opzichte van de specifieke signaleringswaarde van 34.3% voor onze school. Dit resultaat overtreft ruimschoots de verwachtingen en toont de effectiviteit van ons onderwijsbeleid. De vergelijking met het landelijk gemiddelde van 47.04% onderstreept de ambitie en het succes van onze school in het stimuleren van excellente leerprestaties bij onze leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van OBS Sigmond?
Bij OBS Sigmond hanteren we een zorgvuldig en transparant proces voor het schooladvies, genaamd 'De Brug Over'. Dit traject start al in groep 1 waar we elke leerling nauwgezet volgen. We monitoren de ontwikkeling via observaties, registraties en gestandaardiseerde toetsen die bij de lesmethodes horen. In groep 7 stellen we in het voorjaar, in samenspraak met de interne begeleiding en directie, een voorlopig advies op. Dit advies is gebaseerd op alle verzamelde gegevens en de observaties van werkhouding en leerattitude. Dit voorlopige advies wordt uitgebreid besproken met zowel de ouders als de leerling, meestal rond juni. In groep 8 vindt in oktober/november het laatste toetsmoment van het leerlingvolgsysteem plaats. Het definitieve schooladvies wordt vervolgens in januari verstrekt, waarna in februari de doorstroomtoets wordt afgenomen. Indien de resultaten van de doorstroomtoets hoger uitvallen dan het definitieve advies, kijken we opnieuw naar de plaatsing. Alleen wanneer de school, na overleg met de ouders, besluit het advies niet aan te passen ondanks hogere toetsresultaten, blijft het oorspronkelijke advies van januari van kracht. Alle argumenten voor een eventuele bijstelling worden zorgvuldig genoteerd in het leerlingvolgsysteem.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op OBS Sigmond: De Kanjerschool Ervaring
OBS Sigmond in Werkendam is trots de eerste Kanjerschool van Nederland te zijn, toegewijd aan de optimale sociale ontwikkeling van elk kind. Al onze leerkrachten zijn gecertificeerd door het Kanjerinstituut en volgen regelmatig bijscholing om de principes van de Kanjertraining te waarborgen. Deze methodiek vormt de kern van ons schoolbeleid, met Mariska Admiraal als onze toegewijde Kanjercoördinator. De Kanjertraining stelt ons in staat om een omgeving te creëren waarin leerlingen zich veilig en gerespecteerd voelen. We streven ernaar pestproblemen effectief aan te pakken, zodat kinderen zichzelf durven te zijn en zich betrokken voelen bij elkaar. Door de leerlingen te leren hun gevoelens te uiten en hun zelfvertrouwen te vergroten, leggen we een sterke basis voor hun persoonlijke groei. Met regelmatige Kanjerlessen in alle groepen ontwikkelen leerlingen een diepgaand begrip van groepsdynamiek en leren ze constructief om te gaan met verschillende rollen. Dit draagt bij aan een veilig schoolklimaat waar kinderen zich vrij voelen om te zijn wie ze zijn. Bovendien betrekken we ouders actief bij dit proces door hen te informeren en uit te nodigen voor Kanjerlessen, om zo gezamenlijk een positieve schoolomgeving te bevorderen. Daarnaast integreren we coöperatieve leerstrategieën in ons onderwijs, die vakoverstijgend worden aangeboden. Deze aanpak verbetert de groepssfeer, stimuleert leerresultaten, bevordert kansengelijkheid en ontwikkelt essentiële vaardigheden zoals begrip, empathie en communicatie, wat leidt tot een hogere motivatie bij onze leerlingen.
Vertrouwen in elkaar
Samenwerken aan groei
Groeien met ambitie
Hoe bevordert OBS Sigmond de sociale vaardigheden van leerlingen?
Op OBS Sigmond besteden we elke week 45 minuten aan een Kanjerles, waarbij de Kanjerregels centraal staan in zowel de les als de dagelijkse praktijk. Deze lessen worden vakoverstijgend geïntegreerd, zowel in de lesstof als in speciale teambuildingactiviteiten. Onze leerkrachten hanteren een pedagogische aanpak die gericht is op begrip, respect en hoge verwachtingen van de kinderen. Ze stimuleren zelfstandigheid, stellen duidelijke regels en grenzen, geven constructieve feedback en zorgen voor een veilige en rustige sfeer. Complimenten en thematische lessen met boeken, vertrouwensoefeningen en energizers, ondersteund door digitale middelen, versterken de sociale en emotionele ontwikkeling. Daarnaast zetten we coöperatieve leerstrategieën vakoverstijgend in. Deze werkvormen bevorderen respectvolle samenwerking en zijn gebaseerd op de GIPS-principes: Gelijke deelname, Individuele aanspreekbaarheid, Positieve wederzijdse afhankelijkheid en Simultane interactie. Dit helpt kinderen effectief samen te werken en van elkaar te leren.
Welke methoden gebruikt OBS Sigmond voor het monitoren van sociale vooruitgang?
Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt OBS Sigmond gebruik van de volgende registratie-instrumenten:
- Kijk!
- Kanvas
- WMKpo
Welke sociaal-emotionele lesprogramma's worden op OBS Sigmond gevolgd?
OBS Sigmond zet de volgende methodes voor sociaal-emotionele ontwikkeling in:
- Kanjer trainingen
- Kagan Coöperatieve Leerstrategieën
Inspectierapport OBS Sigmond: Kwaliteit en Ontwikkeling Gewaarborgd
OBS Sigmond in Werkendam, een bloeiende basisschool met 111 leerlingen, staat onder het vertrouwde toezicht van de onderwijsinspectie. De school opereert met een basisarrangement, wat getuigt van een solide en betrouwbare onderwijskwaliteit. Onze school blinkt uit in de aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Deze zorgvuldige benadering wordt breed gewaardeerd en vormt een essentieel onderdeel van ons pedagogisch beleid. We creëren een veilige en stimulerende omgeving waar kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Daarnaast ligt de focus op het versterken van de cognitieve vaardigheden door middel van opbrengstgericht werken. We zetten ons actief in om de leerresultaten continu te verbeteren en elk kind te helpen zijn of haar volledige potentieel te bereiken. Ontdek de sterke punten van OBS Sigmond.