Koning Willem-Alexander-school in Waddinxveen

Het team van Koning Willem-Alexander-school in Waddinxveen

Current section: team
Willem De Zwijgerlaan 53
2741 Waddinxveen

Zie hier hoe het team van Koning Willem-Alexander-school is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Koning Willem-Alexander-school. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Koning Willem-Alexander-school bij jullie?

Ontdek hoe goed Koning Willem-Alexander-school bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Koning Willem-Alexander-school zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87.5%)
Man (12.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Koning Willem-Alexander-school. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (40%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (13.3%)
55-65 jaar (13.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Koning Willem-Alexander-school werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (26.7%)
Management (6.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Koning Willem-Alexander-school gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging Leerkrachten: Onze Aanpak bij Afwezigheid

Onze school, de Koning Willem-Alexander-school, hanteert een proactieve aanpak voor leerkrachtvervanging bij ziekte of verlof. Wij streven ernaar u tijdig te informeren over eventuele vervanging, vaak nog voor aanvang van de schooldag. Ons team van toegewijde professionals, aangevuld met stagiaires en onderwijsassistenten onder deskundige begeleiding, zorgt voor continuïteit in het onderwijs. Gezien onze huidige klassengroottes is het verdelen van leerlingen over andere groepen een laatste redmiddel. In uitzonderlijke situaties, na tijdige aankondiging, kan het voorkomen dat een lesgroep tijdelijk naar huis wordt gestuurd. Voor ouders die hierdoor in opvangproblemen komen, bieden we in overleg met de directie een noodopvangmogelijkheid binnen de school. Bij langdurige afwezigheid of wanneer fysiek onderwijs niet mogelijk is, faciliteren we online lessen. Dit wordt doorgaans niet op de eerste ziektedag geïmplementeerd. We benadrukken het belang van een eigen achtervangplan voor ouders, via buren, familie of vrienden, om onverwachte situaties op te vangen. Onze vervangingsprocedure, in volgorde van prioriteit: 1. Inschakelen van onze gecertificeerde invalpool. 2. Verzoek aan duo-leerkrachten of collega's voor extra ondersteuning. 3. Inzet van onderwijsassistenten of bekwame stagiaires onder supervisie van een leerkracht of directielid voor één dag. 4. Benaderen van ervaren gepensioneerde leerkrachten voor invallen. 5. Tijdelijke spreiding van leerlingen over andere groepen, indien haalbaar. 6. Bij noodzaak, en na aankondiging de dag ervoor, een groep naar huis sturen. 7. Voor ouders zonder opvang: flexibele opvang in een andere groep of ruimte. 8. In specifieke gevallen, en voor langdurige vacatures, schakelen we gespecialiseerde detacheringsbureaus in. We rekenen op uw begrip voor situaties waarin we door omstandigheden, zoals een griepgolf, genoodzaakt zijn creatieve oplossingen te vinden. Een eigen noodplan (Plan B) voor thuisopvang wordt sterk aanbevolen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Ondersteuningsspecialisten: Extra Hulp voor Uw Kind

4

Taalvaardigheid en Rekenen: Sterke Basis voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Optimale Leerontwikkeling
Rekenspecialist voor Wiskundig Succes
Hoogbegaafdheidsspecialist voor Talentontwikkeling
Taalspecialist voor Leesplezier en Schrijfvaardigheid

Toelichting van de school:

Onze toegewijde taalspecialist versterkt het lees- en schrijfplezier bij alle leerlingen. Zij ondersteunt collega's actief met praktische lesmethoden en zorgt voor een gestructureerde aanpak van taalontwikkeling. Met programma's als Bouw!, Letterster en Alinea bieden we extra ondersteuning aan kinderen die extra oefening nodig hebben met lezen. Onze rekenspecialist stimuleert interactief en uitdagend rekenonderwijs, met aandacht voor automatisering en het opsporen van leemtes met tools als Bareka. Beide specialisten werken nauw samen met de intern begeleiders om de nieuwste inzichten en materialen te integreren in ons curriculum. Dit garandeert een continue verbetering van het taal- en rekenonderwijs op de Koning Willem-Alexander School.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welbevinden en Veiligheid

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Groepsgedrag
Intern Begeleider voor Persoonlijke Groei
Hoogbegaafdheidsspecialist voor Sociale Vaardigheden

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Onze gedragsspecialist biedt gerichte ondersteuning aan leerkrachten bij specifieke gedragsvraagstukken in de klas of bij individuele leerlingen. De gedragsspecialist traint ook onze leerlingmediatoren, die actief helpen bij het oplossen van conflicten en het bevorderen van een positieve sfeer. Daarnaast monitoren we de sociale veiligheid en het welbevinden van onze leerlingen nauwgezet. Burgerschap is een integraal onderdeel van ons onderwijs, gecoördineerd door onze gedragsspecialist. Dit zorgt ervoor dat kinderen leren omgaan met elkaar en zich veilig en gewaardeerd voelen op school.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Leren met Plezier

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Effectieve Werkstrategieën
Intern Begeleider voor Studievaardigheden
Hoogbegaafdheidsspecialist voor Uitdagende Opdrachten

Toelichting van de school:

In elke groep besteden onze leerkrachten aandacht aan een positieve werkhouding en een gestructureerde taakaanpak. Dit helpt kinderen om zelfstandig en met plezier te leren. Ons team van specialisten, waaronder de gedragsspecialist, intern begeleider en de specialist meer- en hoogbegaafdheid, biedt aanvullende expertise. Zij ondersteunen leerkrachten bij het creëren van een stimulerende leeromgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Samen zorgen we ervoor dat kinderen leren hoe ze taken effectief kunnen aanpakken, doorzetten en hun leerdoelen bereiken. Dit draagt bij aan hun zelfvertrouwen en academische succes.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we geen specifieke motorische specialisten vermelden, stimuleren we actief beweging en een gezonde levensstijl binnen ons dagelijkse onderwijs. We geloven in de kracht van bewegen voor een optimale ontwikkeling.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor vragen rondom medisch handelen of persoonlijke verzorging werken we nauw samen met ouders en, indien nodig, externe professionals. De gezondheid en het welzijn van onze leerlingen staan bij ons voorop.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Leerpleinen tussen de lokalen
BSO

Brede Ondersteuning voor Elke Leerling op de Koning Willem-Alexander School

Ons Aanbod voor Optimale Ontwikkeling

Op de Koning Willem-Alexander School in Waddinxveen zetten we ons in voor de brede ontwikkeling van al onze leerlingen. Naast onze toegewijde taal- en leesspecialisten, rekenspecialisten en gedragsspecialisten, beschikken we over expertise in jonge kindontwikkeling en de begeleiding van (hoog)begaafde leerlingen. Onze ambitie reikt verder: we streven ernaar om op korte termijn een gespecialiseerde dyslexiebegeleider op te leiden. Dit versterkt ons vermogen om individuele leerbehoeften effectief aan te pakken en zorgt ervoor dat elke leerling de best mogelijke ondersteuning krijgt om zijn of haar volledige potentieel te bereiken.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan: Een Focus op Excellente Educatie

Welke Ambities en Doelen Bevat ons Schoolplan (2023-2027)?

Onze schoolambitie is om leerlingen te laten presteren op of boven het landelijk gemiddelde, gemeten aan de referentieniveaus. We zetten ons in voor een rijk taalaanbod dat alle leerlingen ten goede komt. Dit omvat ook het versterken van leerkrachtvaardigheden op gebieden als taakaanpak, verlengde instructie, het handelingsmodel en EDI. Daarnaast willen we de executieve functies van onze leerlingen stimuleren, wat leidt tot meer eigenaarschap over hun leerproces. De specifieke doelen worden jaarlijks aangepast aan de behoeften van de leerlingen. Voor de periode 2023-2027 richten we ons op drie hoofdthema's: het kwalitatief verbeteren van ons onderwijs afgestemd op onze leerlingpopulatie, het integreren van burgerschap in het curriculum om kinderen voor te bereiden op actieve maatschappelijke deelname, en het optimaal benutten van de talenten binnen ons team door samenwerking te bevorderen.

Hoe Realiseren Wij Onze Educatieve Doelen en Meten We Succes?

Ons onderwijs is zo ingericht dat leerlingen de leerstof binnen acht schooljaren volledig kunnen doorlopen. Vanaf groep 3 volgen we hun ontwikkeling nauwgezet met het Cito leerlingvolgsysteem. Elke school krijgt een wegingsfactor toegewezen, gebaseerd op sociaaleconomische factoren van de leerlingpopulatie. Voor schooljaar 2024-2025 bedraagt onze wegingsfactor 31,67, met een stabiel spreidingsgetal van 6,4. We gebruiken diverse toetsen, waaronder AVI en DMT voor lezen, spelling, begrijpend lezen en rekenen-wiskunde. De meeste toetsen worden tweemaal per jaar afgenomen, met aan het einde van groep 8 een doorstroomtoets. Deze gegevens geven ons inzicht over meerdere jaren en vormen de basis voor onze streefdoelen. Voor de kernvakken streven we naar het behalen van de signaleringswaarden (ondergrens) en, voor taal en lezen, richting het landelijk gemiddelde (2F scores, en 1S voor rekenen). Ons schoolplan 2023-2027 schetst de beleidsvoornemens en doelen, die we vertalen naar concrete jaarplannen. Elk schooljaar bepalen we gezamenlijk de focusdoelen en koppelen we deze aan specifieke acties en evaluaties om ons onderwijs continu te verbeteren.

Ontdek Ons Stimulerende Programma voor Jonge Kinderen in Waddinxveen

Toelichting van de school

De Koning Willem-Alexander School, in nauwe samenwerking met basisschool De Regenboog en kinderopvang Quadrant, vormt een geïntegreerd kindcentrum. Dit unieke concept garandeert een veilige en vertrouwde omgeving voor uw kind, van voor schooltijd tot na schooltijd, allemaal onder één dak. Quadrant biedt een gespecialiseerd voorschools educatieprogramma voor peuters. Voor onze kleuters verzorgen wij een vroegschools programma dat gericht is op spelenderwijs leren. Hiermee ondersteunen we kinderen om eventuele achterstanden vroegtijdig in te lopen, zodat ze vol zelfvertrouwen aan groep 3 kunnen beginnen. Quadrant verzorgt tevens opvang voor kinderen van 0 tot 4 jaar en op peuterspeelzalen voor de allerkleinsten vanaf 2 jaar en 3 maanden. Ons ultieme doel is om een naadloze samenwerking tussen school en opvang te realiseren, waardoor we als één kindcentrum fungeren. Door deze synergie kunnen we elkaar optimaal aanvullen en versterken, wat resulteert in de best mogelijke ontwikkeling voor elk kind.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op de Koning Willem-Alexander School?

De Koning Willem-Alexander School biedt diverse aanvullende programma's speciaal ontworpen voor de jongste leerlingen. Deze programma's stimuleren de ontwikkeling en bereiden kinderen optimaal voor op hun schoolcarrière.

De Koning Willem-Alexander School biedt diverse aanvullende programma's speciaal ontworpen voor de jongste leerlingen. Deze programma's stimuleren de ontwikkeling en bereiden kinderen optimaal voor op hun schoolcarrière.

Kinderopvang
Kindcentrum

Met welke partners werkt de school samen voor het programma voor jonge kinderen?

De Koning Willem-Alexander School werkt nauw samen met Quadrant, een erkende kinderopvangorganisatie, om een doorlopende leerlijn te garanderen. Deze samenwerking zorgt voor een soepele overgang en een consistente aanpak in de opvang en educatie van jonge kinderen.

De Koning Willem-Alexander School werkt nauw samen met Quadrant, een erkende kinderopvangorganisatie, om een doorlopende leerlijn te garanderen. Deze samenwerking zorgt voor een soepele overgang en een consistente aanpak in de opvang en educatie van jonge kinderen.