Koning Willem-Alexander-school in Waddinxveen

De resultaten van Koning Willem-Alexander-school in Waddinxveen

Current section: resultaten
Willem De Zwijgerlaan 53
2741 Waddinxveen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Koning Willem-Alexander-school, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Koning Willem-Alexander-school bij jullie?

Ontdek hoe goed Koning Willem-Alexander-school bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Behaald Fundamenteel Niveau op de Koning Willem-Alexander-school

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit niveau wordt gemeten middels de doorstroomtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau, een norm die uniform geldt voor alle basisscholen in Nederland. Op onze school zien we dat 95,13% van de leerlingen dit cruciale niveau bereikt, wat gunstig afsteekt tegen de landelijke vergelijking van 95,28%.

Grafiek

Grafiek laden...

Behaald Streefniveau op de Koning Willem-Alexander-school

Het streefniveau markeert een ambitieuzer leerdoel dan het fundamentele niveau. Ons streven is om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De inspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de schoolpopulatie. Voor de Koning Willem-Alexander-school ligt deze waarde op 43,5%. Met 59,93% van onze leerlingen die het streefniveau behalen, presteren we boven dit gestelde doel en de landelijke vergelijking van 54,29%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Koning Willem-Alexander-school?

De Koning Willem-Alexander-school (KW-A) in Waddinxveen streeft naar een passend schooladvies voor elke leerling. Dit advies is gebaseerd op zowel de individuele kenmerken en ontwikkeling van het kind (zachte gegevens) als de leerprestaties (harde gegevens). De KW-A hanteert een kansrijk adviesbeleid. Het schooladvies van de KW-A sluit naadloos aan bij het vervolgonderwijs, met een maximale afwijking van 25% in op- of afstroom. Dit zorgt voor een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs. Het adviesproces begint in groep 6, waar halverwege het schooljaar een eerste beeld wordt gevormd van leerlingen die een 1S/2F of 1F leerlijn volgen. Dit wordt besproken tijdens groepsbesprekingen na de middentoetsen en eindtoetsen. In de oudergesprekken van juni wordt, indien nodig, gekeken of leerlingen in groep 7 kunnen doorstromen naar de 1F leerlijn, mits zij in groep 6 tweemaal een V-score hebben behaald. In groep 7 starten we het schooljaar met oudervertelgesprekken. In november en maart evalueren leerkracht, ouder en kind het welbevinden en de resultaten gezamenlijk. In juni vindt een pre-adviesgesprek plaats, zodat ouders en kinderen alvast middelbare scholen kunnen verkennen. Leerkrachten, de bovenbouwcoördinator en de intern begeleider (IB'er) beoordelen de Cito-uitslagen van E6, M7 en E7 om tot dit pre-advies te komen. Bij de oudergesprekken na de middentoetsen is de aanwezigheid van de leerling essentieel. Hierin wordt de opbouw van het schooladvies toegelicht en het proces richting de definitieve schoolkeuze besproken, inclusief concrete verbeterpunten. In groep 8 wordt na de leerlingvolgsysteem toetsen (B8) een tweede voorlopig advies gegeven. Na de doorstroomtoets in februari ontvangen leerlingen eind maart het definitieve schooladvies. Tussen 25 en 31 maart kunnen leerlingen zich met dit advies aanmelden bij de middelbare school. Leerlingen die doorstromen naar het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) kunnen zich eerder aanmelden met een voorlopig advies. Indien een leerling een hogere toetsuitslag behaalt dan het voorlopige schooladvies, wordt het definitieve advies verhoogd. Alleen in het belang van de leerling kan de school besluiten het advies niet te verhogen, mits dit gemotiveerd wordt. Een lagere uitslag op de eindtoets dan het schooladvies heeft geen gevolgen voor het advies; het voorlopige advies wordt dan het definitieve advies. Het indicatieve advies wordt opgesteld door een intern adviesteam, bestaande uit leerkrachten van groep 7 en 8, de IB'er en de directie. De samenstelling van dit team kan jaarlijks variëren.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Veiligheid op de Koning Willem-Alexander-school

Op de Koning Willem-Alexander-school in Waddinxveen staat sociale veiligheid centraal. Wij streven naar een inspirerende leer- en werkomgeving waar zowel leerlingen als medewerkers en ouders zich veilig en gewaardeerd voelen. Een positief schoolklimaat, waarin iedereen zich verbonden voelt, is essentieel voor succesvol onderwijs. We zetten ons actief in om elke vorm van agressie, geweld, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten te voorkomen. Mocht er onverhoopt toch een incident plaatsvinden, dan handelen we direct om verdere escalatie te voorkomen en de veiligheid te waarborgen. Ons uitgebreide sociale veiligheidsplan is beschikbaar via een heldere infographic op onze website www.kw-a.nl, die u direct naar de relevante informatie leidt.

Ieder kind verdient onze volledige aandacht en erkenning.

Onze school is een plek waar iedereen erbij hoort en zich welkom voelt.

Samen dragen we verantwoordelijkheid voor onze leeromgeving en elkaar.

Hoe bevordert de Koning Willem-Alexander-school de sociale ontwikkeling van leerlingen?

De Koning Willem-Alexander-school stimuleert de sociale ontwikkeling door middel van een gestructureerde aanpak gericht op sociaal-emotioneel leren en het actief observeren van sociale competenties. Hierbij maken we gebruik van erkende methodieken en observatielijsten om de voortgang van ieder kind te volgen en te ondersteunen. Ons team werkt continu aan het creëren van een omgeving waarin kinderen leren omgaan met elkaar, conflicten oplossen en positieve relaties opbouwen. Dit draagt bij aan een veilige en prettige schoolervaring voor iedereen.

Welke methodes gebruikt onze school voor het registreren van sociale vooruitgang?

Om de sociale opbrengsten en de ontwikkeling van sociale vaardigheden van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maken wij gebruik van de volgende registratiemiddelen: * **Sociale Competentie Observatielijst (SCOL):** Deze lijst helpt ons om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen systematisch te volgen. * **Mijn KleuterGroep:** Deze methode wordt ingezet om de sociale interacties en ontwikkeling van onze jongste leerlingen te observeren en te registreren.

  • Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)
  • Mijn KleuterGroep

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op onze basisschool?

Op de Koning Willem-Alexander-school hechten we veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarom maken we gebruik van de bewezen effectieve methode **De Vreedzame School**. Deze methode helpt kinderen om sociale vaardigheden te ontwikkelen, conflicten constructief op te lossen en een positieve bijdrage te leveren aan de groep.

  • Vreedzame school

Onderwijsinspectie Rapportages Koning Willem-Alexander School Waddinxveen

Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie over de Koning Willem-Alexander School in Waddinxveen. Onze school biedt kwalitatief hoogstaand basisonderwijs aan 245 leerlingen. De inspectierapporten bieden inzicht in de onderwijskwaliteit, de pedagogische aanpak en de resultaten van onze school. Wij streven naar continue verbetering en transparantie. Lees meer over de prestaties en de ontwikkeling van onze basisschool via de officiële kanalen van de onderwijsinspectie.