Basisschool Openbare Basisschool de Regenboog in Voorthuizen

De resultaten van Openbare Basisschool de Regenboog in Voorthuizen

Current section: resultaten
Van Den Berglaan 14
3781 Voorthuizen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool de Regenboog, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Openbare Basisschool de Regenboog bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool de Regenboog bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing Fundamenteel Niveau Taal en Rekenen

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten middels de doorstroomtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van 85% voor dit basisniveau. Dit betekent dat minimaal 85% van alle leerlingen dit niveau moet behalen om aan de basiseisen te voldoen. Deze norm geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland.

Grafiek

Grafiek laden...

Ambitie Streefniveau: Hogere Prestaties op Basisschool de Regenboog

Het streefniveau biedt een uitdagender doel dan het fundamentele niveau, met als ambitie dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit niveau bereikt aan het einde van groep acht. De inspectie stelt voor elke basisschool een individuele signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Deze wordt bepaald op basis van de specifieke leerlingpopulatie van de school, wat de persoonlijke ambitie weerspiegelt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool de Regenboog?

Bij Openbare Basisschool de Regenboog begeleiden we elke leerling naar het meest passende vervolgonderwijs. Het schooladvies is hierin een cruciale stap, die we zorgvuldig en met oog voor het individuele kind bepalen. Ons adviesproces is gebaseerd op een brede evaluatie van de ontwikkeling van uw kind gedurende de basisschoolperiode. Factoren zoals inzet, werkhouding en motivatie wegen zwaar mee, naast de prestaties. De resultaten van de centrale doorstroomtoets vormen een aanvullende indicatie, maar zijn niet doorslaggevend voor het definitieve schooladvies. We zijn trots op de effectiviteit en betrouwbaarheid van onze schooladviezen. Ons onderzoek toont aan dat leerlingen van Obs de Regenboog succesvol doorstromen naar het voortgezet onderwijs, dankzij een advies dat recht doet aan hun potentieel en ontwikkeling. Ontdek de mogelijkheden voor uw kind.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Basisschool de Regenboog

Op Openbare Basisschool de Regenboog geloven we dat onderwijs meer is dan alleen kennisoverdracht; het is een essentiële sociale beleving. Wij creëren een omgeving waar kinderen leren samenleven, samenwerken en samen ontdekken. Om de sociale vaardigheden van onze leerlingen te versterken, maken we effectief gebruik van de methode Kwink. Deze methode helpt kinderen bijvoorbeeld te begrijpen hoe belangrijk oogcontact is tijdens gesprekken, wat luisteren met aandacht bevordert. We streven ernaar dat elke leerling zich betrokken voelt en bijdraagt aan het algemene welbevinden. Dit doen we door kritisch denken te stimuleren, met een diepgaand respect voor elkaar. Gelijkheid en solidariteit krijgen extra aandacht, met name binnen ons burgerschapsonderwijs. Onze aanpak voor sociaal-emotionele en burgerschapsontwikkeling is geïntegreerd voor alle leerlingen, van groep 1 tot en met groep 8, om een solide basis te leggen voor hun persoonlijke groei.

Vrijheid en Zelfstandigheid

Gelijkheid en Respect

Solidariteit en Samenwerking

Hoe bevordert Basisschool de Regenboog de sociale ontwikkeling van uw kind?

Onze school hanteert kernwaarden die centraal staan in onze visie op sociale opbrengsten, te weten vrijheid, verantwoordelijkheid en respect. We koesteren de vrijheid van elk kind om zichzelf te zijn en zich te ontwikkelen tot een zelfstandig, autonoom individu. Dit proces omvat ook de verantwoordelijkheid voor elkaars welbevinden en veiligheid. Leren maken we zichtbaar door middel van portfolio's, waarin leerlingen door de jaren heen hun groei presenteren, wat hun autonomie versterkt. Het sociaal-emotioneel functioneren wordt nauwkeurig gemonitord. Voor de jongste leerlingen (groep 1-2) gebruiken we het KIJK kleuterobservatiesysteem. Vanaf groep 3 tot en met 8 maken leerkrachten tweemaal per jaar gebruik van Kindbegrip, aangevuld met zelfevaluatie door de leerlingen via vragenlijsten over hun veiligheidsbeleving. De resultaten van deze observaties en evaluaties vormen de basis voor gerichte interventies, zowel individueel als schoolbreed. Duidelijke schoolafspraken en de actieve stimulering van positief gedrag zorgen voor een veilige en prettige leeromgeving. We omarmen inclusief wereldburgerschap door democratische waarden centraal te stellen. Leerlingen leren verschillen te waarderen, overeenkomsten te ontdekken en elkaar met respect te behandelen. Ze ontwikkelen een besef van het algemeen belang, leren zelfstandig keuzes te maken en erkennen dat ze niet alleen staan. Onze leerlingen ontdekken de wereld en begrijpen de onderlinge samenhang van globale ontwikkelingen. We leren ze wat solidariteit inhoudt en faciliteren dialogen over diverse onderwerpen. Inclusief wereldburgerschap is een leidraad voor het maken van verantwoorde keuzes, waarbij we leerlingen vanaf de start van hun schoolcarrière betrekken. We verbinden vakgebieden en werken samen met externe experts om ons onderwijsaanbod te verrijken. De school dient als een veilige oefenplaats waar leerlingen uitgroeien tot wereldburgers die geloven in hun eigen kunnen en een positieve impact willen maken.

Welke observatie- en registratiemethoden zet Basisschool de Regenboog in voor sociaal-emotionele ontwikkeling?

Voor het monitoren en registreren van sociale opbrengsten en sociaal-emotioneel welbevinden, maakt Openbare Basisschool de Regenboog gebruik van de volgende methoden:

  • KIJK! kleuterobservatiesysteem voor groep 1 en 2
  • Kindbegrip observaties en vragenlijsten voor groep 3 tot en met 8

Welke methodiek voor sociaal-emotionele vorming wordt toegepast op onze school?

Openbare Basisschool de Regenboog maakt gebruik van de veelzijdige en effectieve methode Kwink om de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren en te versterken.

  • Kwink

Inspectierapport Openbare Basisschool de Regenboog: Kwaliteit en Vooruitgang

Openbare Basisschool de Regenboog in Voorthuizen voldoet met trots aan de basiskwaliteit van het onderwijs, zoals vastgesteld door de onderwijsinspectie. Ons toegewijde team werkt dagelijks aan continue verbetering en innovatie binnen ons basisonderwijs. We passen differentiatie toe in zowel instructie als verwerking om elke leerling optimaal te ondersteunen en uit te dagen. Wij stimuleren de betrokkenheid van onze leerlingen actief in een rijke en stimulerende leeromgeving. Voortdurend verkennen we mogelijkheden om ons onderwijsaanbod te verrijken en hogere leerdoelen te realiseren voor alle kinderen op onze school.

Resultaten | Openbare Basisschool de Regenboog in Voorthuizen | [2025] Schoolregister