
De resultaten van De Wheemschool in Voorthuizen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Wheemschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Wheemschool bij jullie?
Ontdek hoe goed De Wheemschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op De Wheemschool
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt nauwkeurig gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. Elke basisschool, inclusief De Wheemschool, streeft ernaar dat minimaal 85% van de leerlingen dit basisniveau bereikt. Dit percentage, de signaleringswaarde, is een landelijke norm die de basiskwaliteit garandeert.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten: De Wheemschool's Ambitie
Het streefniveau op De Wheemschool daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden, met als doel een hogere academische prestatie te behalen aan het einde van groep acht. Dit ambitieniveau draagt bij aan een optimale voorbereiding op het vervolgonderwijs. De onderwijsinspectie stelt voor iedere school individueel een streefniveau vast, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie. Dit percentage, de unieke signaleringswaarde, weerspiegelt de doorlopende ontwikkeling en het potentieel van onze leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Wheemschool?
Bij De Wheemschool begeleiden we leerlingen zorgvuldig naar hun middelbare schoolkeuze. In het begin van groep 8 informeren we ouders en leerlingen uitgebreid over het verloop van het schooljaar en de mogelijkheden voor het vervolgonderwijs. Gedurende november tot januari kunnen leerlingen en hun ouders open dagen van diverse middelbare scholen bezoeken. Er is nauw contact tussen deze scholen en onze leerkrachten om een passend advies te garanderen. Het voorlopige schooladvies wordt aan het einde van groep 7 besproken. In januari of begin februari vinden de ouder-kind-gesprekken plaats. Hierin stellen we, samen met u en uw kind, het definitieve schooladvies vast. Dit advies is gebaseerd op de prestaties en toetsresultaten van groep 6, 7 en 8, aangevuld met observaties over werkhouding en zelfstandigheid. Na de doorstroomtoets wordt het advies definitief en kunnen ouders de aanmelding bij de gekozen middelbare school verzorgen. Wij streven naar een optimaal advies dat aansluit bij de capaciteiten en ambities van elke leerling.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op De Wheemschool
Op De Wheemschool stimuleren we de sociale ontwikkeling van onze leerlingen met de effectieve Kanjertraining. Deze methode is speciaal ontworpen om sociaal vaardig groepsgedrag te bevorderen en preventief te werken aan het voorkomen van sociale problemen. Een veilige leeromgeving begint bij een sfeer van wederzijds vertrouwen. Wij leren kinderen zich bewust te worden van hun eigen gedrag en de impact daarvan op anderen. Ze ontwikkelen strategieën om zich in groepsverband sociaal vaardig op te stellen. Dagelijkse situaties, emoties en conflicten worden actief besproken en nagespeeld om inzicht te vergroten. De Kanjerlessen richten zich op het creëren van een positieve en veilige klassfeer, het versterken van sociale vaardigheden, het aanleren van effectieve oplossingsstrategieën voor pesten en conflicten, en het bevorderen van zelfbewustzijn en authenticiteit bij elke leerling. Meer details vindt u op www.kanjertraining.nl. Ons uitgebreide pestprotocol is beschikbaar op de schoolwebsite. De Wheemschool is trots op haar status als gecertificeerde Kanjerschool.
Toegewijd aan onze missie
Verbonden met elkaar en de gemeenschap
Ontspannen en met levensvreugde leren
Hoe pakt De Wheemschool de sociale ontwikkeling van leerlingen aan?
Onze kernwaarden, gekozen door het team, weerspiegelen de essentie van ons geloof en handelen. 'Toegewijd' (Kolossenzen 3:21) betekent dat we alles voor de Heer doen. 'Verbonden' benadrukt 'It takes a village to raise a child', de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor opvoeding. 'Ontspannen' moedigt aan tot levensvreugde en positiviteit. Deze waarden fungeren als leidraad voor ons dagelijks handelen, aangevuld met de Kanjerprincipes: respect voor God, onszelf en anderen, elkaar helpen en vertrouwen, niet uitlachen, geen dominantie, en niemand als zielig behandelen. We evalueren de sociale opbrengsten tweejaarlijks met de KanVas-vragenlijsten voor leerlingen en leerkrachten. De resultaten worden geanalyseerd door onze gedragsspecialist en besproken met de betreffende leerkrachten, waarna indien nodig specifieke ondersteuningsplannen worden opgesteld.
Welke instrumenten gebruikt De Wheemschool om sociale resultaten te meten?
De Wheemschool maakt gebruik van de KanVas-vragenlijsten om de sociale opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen.
- KanVas-vragenlijsten
Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren hanteert deze basisschool?
De Wheemschool zet de Kanjertraining in als primaire methodiek voor sociaal-emotioneel leren, om zo een positieve en veilige leeromgeving te creëren.
- Kanjertraining
Inspectierapport De Wheemschool: Een Blik op Kwaliteit en Schoolklimaat
De Wheemschool is in 2017 grondig onderzocht door de Onderwijsinspectie. Dit rapport bevestigt onze voortdurende ontwikkeling naar een school die hoogwaardig onderwijs levert. We zijn verheugd met de erkenning van ons positieve en prettige schoolklimaat, dat naadloos aansluit bij onze kernwaarden: Toegewijd, Verbonden en Ontspannen. Deze waarden weerspiegelen zich in de uitstekende beoordeling van 'goed' voor zowel het schoolklimaat als de kwaliteitsverbetering. In 2018 ontving onze stichting een inspectiebezoek op bestuursniveau. Als een hechte organisatie zijn we trots op de aanzienlijke vooruitgang die we in slechts vier jaar hebben geboekt sinds de invoering van het Raad van Toezicht model in 2014. De inspectie heeft ons uitgedaagd om diepere analyses te maken van de resultaten van onze leerlingentoetsen, met name binnen het kerngebied 'Zicht op Ontwikkeling'. Door onze expertise op dit vlak verder te ontwikkelen, kunnen we de voortgang van elk kind nauwgezetter volgen en gerichte ondersteuning bieden. Dit streven naar continue verbetering stelt ons in staat om onderwijsresultaten te behalen die optimaal aansluiten bij de specifieke behoeften van onze leerlingenpopulatie, wat onze toewijding aan excellentie binnen het basisonderwijs benadrukt. We zetten ons dagelijks in voor een stimulerende leeromgeving waarin elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen.