
De resultaten van Basisschool De Rank in Vianen (Utrecht)
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Rank, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool De Rank bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool De Rank bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op De Rank
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit niveau wordt gemeten in groep acht met een doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een strikte norm: minimaal 85% van alle leerlingen moet dit basisniveau halen. Dit percentage vormt de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een graadmeter voor de kwaliteit van het basisonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op De Rank
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau en daagt leerlingen uit om hun volledige potentieel te benutten. Ons doel is om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken bij het verlaten van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Deze waarde is gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie, waardoor we een gepersonaliseerd leerdoel nastreven om de ontwikkeling van elke leerling te optimaliseren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Rank?
Ontdek het traject voor het schooladvies op Basisschool De Rank. Sinds het schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door een doorstroomtoets, afgenomen door CITO. Leerlingen van groep 8 ontvangen in januari hun voorlopige schooladvies. Hierna volgt de doorstroomtoets in februari. Het definitieve schooladvies wordt bepaald na de doorstroomtoets. Een hoger toetsresultaat kan leiden tot een aangepast definitief advies. Indien dit in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen, met een duidelijke motivatie en overleg met de ouders. Ouders en leerlingen ontvangen medio maart het definitieve schooladvies. Eind maart melden alle leerlingen zich gelijktijdig aan bij de middelbare school, voorzien van hun definitieve advies. De leerkracht stuurt vervolgens een onderwijskundig rapport naar de gekozen middelbare school, waarvan ouders een kopie ontvangen.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling Sociaal Emotionele Vaardigheden op Basisschool De Rank
Op Basisschool De Rank hechten we veel waarde aan de sociale en emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Om deze ontwikkeling goed te volgen, maken we gebruik van de KanVas vragenlijst. Deze vragenlijst geeft ons waardevolle inzichten in hoe leerlingen zich sociaal-emotioneel ontwikkelen en functioneren. Het stelt ons in staat om tijdig gerichte ondersteuning te bieden en interventies te ontwikkelen waar nodig. Door het systematisch afnemen van KanVas kunnen we de groei in sociale vaardigheden van onze leerlingen monitoren en evalueren, wat bijdraagt aan een positieve schoolervaring.
Vertrouwen in elkaar en de omgeving
Veiligheid voorop in de klas
Rust en wederzijds respect bevorderen
Hoe bevordert Basisschool De Rank de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Een prettige en veilige schoolomgeving is essentieel voor de optimale ontwikkeling van elk kind. Daarom hanteert Basisschool De Rank de bewezen Kanjermethode. Deze methode richt zich op het versterken van sociaal-emotionele vaardigheden. Het bevordert vertrouwen, creëert een veilige sfeer en stimuleert wederzijds respect. Het hoofddoel is om kinderen te leren positief over zichzelf en anderen te denken. De Kanjertrainingen bieden kinderen praktische handvatten voor sociale situaties, zoals effectief samenwerken, constructieve feedback geven, uit een slachtofferrol stappen en op een gezonde manier de regie nemen. Kinderen leren hun eigen karakter beter kennen en beter op elkaar af te stemmen. Basisschool De Rank werkt nauw samen met ouders om de Kanjerprincipes te delen. Tijdens informatieavonden lichten we het lesprogramma toe en bespreken we de voortgang, zodat iedereen op de hoogte is van de uitgangspunten en doelen.
Welke meetinstrumenten gebruikt onze school voor sociale opbrengsten?
Basisschool De Rank gebruikt KanVas om de sociale opbrengsten van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen. Dit gestandaardiseerde instrument helpt ons om een helder beeld te krijgen van de sociaal-emotionele groei binnen de school.
- KanVas vragenlijst
Welke effectieve methodes voor sociaal-emotioneel leren passen wij toe?
Om het sociaal-emotioneel leren te stimuleren, maakt Basisschool De Rank gebruik van de Kanjer trainingen. Deze trainingen zijn specifiek ontworpen om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van belangrijke sociale en emotionele vaardigheden.
- Kanjer trainingen
Onderwijsinspectie Rapport: Inzicht in Basisschool De Rank
Basisschool De Rank, gelegen in het hart van Vianen, Utrecht, hecht veel waarde aan transparantie en kwaliteit van het onderwijs. De school streeft naar een stimulerende leeromgeving waar elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. De onderwijsinspectie speelt een cruciale rol in het waarborgen van de onderwijskwaliteit in Nederland. Ze beoordeelt scholen op diverse aspecten, waaronder pedagogisch klimaat, didactische aanpak en de ontwikkeling van leerlingen. Ontdek de bevindingen en beoordelingen van de Onderwijsinspectie met betrekking tot Basisschool De Rank. Via de onderstaande link kunt u de officiële rapporten en resultaten inzien, wat u een gedetailleerd beeld geeft van de prestaties en aandachtspunten van onze school.