Basisschool Lambertus in Vessem

De resultaten van Basisschool Lambertus in Vessem

Current section: resultaten
Servatiusstraat 4
5512 Vessem

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Lambertus, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool Lambertus bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Lambertus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau: De basis voor succes op Basisschool Lambertus

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool moet beheersen. Dit wordt zorgvuldig gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een strikte norm: minimaal 85% van alle leerlingen dient dit basisniveau te halen. Deze 85% fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die we op Basisschool Lambertus serieus nemen. Wij streven ernaar om al onze leerlingen een solide basis mee te geven, zodat zij vol vertrouwen de volgende onderwijs- of loopbaanstap kunnen zetten. Onze gedreven docenten zetten zich dagelijks in om deze ambitie waar te maken.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en prestatie op Basisschool Lambertus

Het streefniveau markeert een uitdagender doel, waarbij we streven naar een diepergaand begrip en een hogere beheersing van taal en rekenen bij onze leerlingen aan het einde van groep acht. De inspectie stelt voor elke school een specifiek streefpercentage vast, afgestemd op de unieke leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau. Op Basisschool Lambertus moedigen we leerlingen aan om hun volledige potentieel te benutten en excelleren. Onze aanpak is gericht op het individuele succes van elke leerling, met als doel hen niet alleen aan de basisnorm te laten voldoen, maar ook uit te dagen om het streefniveau te bereiken en te overtreffen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Lambertus?

De leerresultaten aan het einde van het basisonderwijs zijn cruciaal. Ze geven aan hoe goed Basisschool Lambertus leerlingen voorbereidt op het voortgezet onderwijs, met de juiste basiskennis en vaardigheden. Ouders en leerlingen ontvangen in groep 7 en 8 uitgebreide voorlichting over het schoolkeuzeadvies. Dit advies wordt zorgvuldig samengesteld op basis van diverse factoren, waaronder leerlinggegevens uit het leerlingvolgsysteem en de resultaten van de Doorstroomtoets. Ook de schoolloopbaan van de leerling, observaties, aanvullende toetsen en persoonlijke kenmerken zoals motivatie en werkhouding spelen een belangrijke rol. Na aanmelding bij een school voor voortgezet onderwijs, wordt het onderwijskundig rapport met het schooladvies doorgestuurd. Basisschool Lambertus onderhoudt actieve contacten met het voortgezet onderwijs. Dit omvat zowel overleg voorafgaand aan plaatsing als terugkoppeling van de prestaties van leerlingen, wat bijdraagt aan een soepele overgang.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Basisschool Lambertus: Een Plek om te Groeien

Basisschool Lambertus in Vessem streeft ernaar om kinderen op te leiden tot verantwoordelijke en actieve leden van onze samenleving. De school fungeert als een oefenplaats waar leerlingen leren deel uit te maken van een hechte gemeenschap, de klas. Wij stimuleren kinderen om bij te dragen aan het algemeen belang, oog te hebben voor medeleerlingen en zich verantwoordelijk te voelen. Onze pedagogische visie is gericht op het ontwikkelen van initiatief, zorgzaamheid en betrokkenheid bij elk kind. Centraal in onze aanpak staan het constructief oplossen van conflicten door middel van mediatie, het creëren van positieve sociale en morele normen, en het bevorderen van sociale verbondenheid en een sterke gemeenschapszin binnen de schoolmuren.

Respect voor elkaar

Bevordering van autonomie

Continue persoonlijke ontwikkeling

Hoe bevordert Basisschool Lambertus sociale ontwikkeling bij leerlingen?

Onze aanpak voor sociale ontwikkeling is gebaseerd op het programma 'De Vreedzame School'. Dit programma integreert dagelijks gestructureerde aandacht voor belangrijke sociale vaardigheden. We focussen op het oplossen van conflicten met mediatie, het cultiveren van een positieve sociale en morele omgeving, en het versterken van de onderlinge verbondenheid en gemeenschapszin. Dit uit zich in praktische activiteiten zoals mediatie door leerlingen uit groep 6, 7 en 8, een actieve leerlingenraad met vertegenwoordigers, en het gebruik van 'tutoren' ter ondersteuning van jongere leerlingen. Leerkrachten geven zelf het goede voorbeeld door een respectvolle en positieve benadering van alle leerlingen, wat bijdraagt aan een veilige en stimulerende leeromgeving voor iedereen op Basisschool Lambertus.

Welke methoden gebruikt Basisschool Lambertus om sociale vooruitgang te meten?

Om de sociale en emotionele vooruitgang van onze leerlingen nauwkeurig te volgen, maken we gebruik van specifieke registratiemethoden:

  • Sociaal Emotionele Vragenlijst (SEV)
  • Veiligheidsthermometer Vreedzaam

Welke lesmethoden hanteert Basisschool Lambertus voor sociaal-emotioneel leren?

Voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen, zet Basisschool Lambertus de volgende effectieve methode in:

  • De Vreedzame School

Inspectierapport Basisschool Lambertus: Bevindingen en Kwaliteit

De onderwijsinspectie heeft in het najaar van 2019 een grondig verificatieonderzoek uitgevoerd bij Veldvest, de stichting waar Basisschool Lambertus deel van uitmaakt. Dit onderzoek beoordeelde de implementatie en acceptatie van het bestuursbeleid binnen de gehele organisatie, inclusief leerlingen, leerkrachten, directies en toezichthouders. De inspectie concludeerde dat de visie van Veldvest, gericht op duidelijke onderwijskundige en pedagogische doelen, sterk verankerd is in de organisatie. Medewerkers ervaren binnen de gestelde beleidskaders voldoende ruimte en ondersteuning om hun onderwijspraktijk autonoom vorm te geven, wat bijdraagt aan een effectieve leeromgeving. Het eindrapport prijst de professionele kwaliteitscultuur van Veldvest. De leerresultaten behoren al jaren tot de bovengemiddelde prestaties, en dankzij een positief pedagogisch klimaat voelen leerlingen zich veilig en gestimuleerd om zichzelf te ontwikkelen. De proactieve houding van de directieleden op het gebied van onderzoek en samenwerking wordt eveneens benadrukt, evenals het solide financieel beheer. De inspectie adviseert om het speciaal (basis)onderwijs nauwer te betrekken bij bovenschoolse afstemming. Daarnaast is er het advies aan Veldvest om de kwaliteiten en successen van de stichting actiever te communiceren naar de buitenwereld, zodat de uitstekende prestaties beter zichtbaar worden.