Rooms Katholieke Basisschool Groeneveld in Venlo

Het team van Rooms Katholieke Basisschool Groeneveld in Venlo

Current section: team
Wethouder Receveurlaan 5
5913 Venlo

Zie hier hoe het team van Rooms Katholieke Basisschool Groeneveld is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Rooms Katholieke Basisschool Groeneveld. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool Groeneveld bij jullie?

Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool Groeneveld bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Rooms Katholieke Basisschool Groeneveld zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88%)
Man (12%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Rooms Katholieke Basisschool Groeneveld. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4%)
25-35 jaar (16%)
35-45 jaar (20%)
45-55 jaar (24%)
55-65 jaar (36%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Rooms Katholieke Basisschool Groeneveld werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (72%)
Direct ondersteunend personeel (16%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (12%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Rooms Katholieke Basisschool Groeneveld gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op Groeneveld: Continuïteit Gegarandeerd

Op Rooms Katholieke Basisschool Groeneveld begrijpen we het belang van ononderbroken onderwijs. Daarom hebben we een robuust systeem voor leerkrachtvervanging opgezet. Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht, zoals bij ziekte of professionele ontwikkeling, zetten we direct onze interne vervangerspool van Stichting Fortior in. Deze ervaren en bevoegde leerkrachten zijn een essentieel onderdeel van ons flexibele personeelsbestand en zorgen voor directe continuïteit. Indien de interne pool niet kan voorzien in de behoefte, schakelen we de expertise van Clooser in. Dit landelijk erkende bureau helpt ons om snel gekwalificeerde vervangers te vinden, waardoor de kwaliteit van het onderwijs gewaarborgd blijft. Daarnaast maken we optimaal gebruik van de flexibiliteit van onze eigen medewerkers. Tijdens de jaarlijkse personeelsplanning geven zij aan wanneer zij beschikbaar zijn om collega's te ondersteunen, wat bijdraagt aan een hechte schoolgemeenschap. Onze prioriteit ligt bij continuïteit, vertrouwde gezichten en hoogwaardig onderwijs. Hoewel we alles op alles zetten, kunnen er uitzonderlijke situaties ontstaan waarin geen directe vervanging beschikbaar is. In zulke zeldzame gevallen zoeken we naar interne oplossingen. Alleen als alle opties zijn uitgeput, en als laatste redmiddel, kan een groep tijdelijk naar huis worden gestuurd, waarbij we zorgen voor tijdige communicatie naar ouders en verzorgers.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Leerstofjaarklassensysteem en groepsindeling

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek de Ondersteunende Specialisten op Basisschool Groeneveld Venlo

6

Taal- en Rekenspecialisten voor Succesvol Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerlingenzorg
Gespecialiseerde Rekencoach
Expert voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Logopedische Ondersteuning
Trainer Rots en Water voor Sociaal Gedrag
Externe Orthopedagoog (kwartaalbasis)

Toelichting van de school:

Op Rooms Katholieke Basisschool Groeneveld in Venlo bieden onze teamleiders, die tevens fungeren als intern begeleiders, cruciale ondersteuning. Zij sturen de onder- en bovenbouw aan en coördineren de leerlingenzorg, monitoren de ontwikkeling van leerlingen en ondersteunen leerkrachten bij specifieke hulpvragen. Ouders kunnen bij hen terecht voor vragen over extra begeleiding. Daarnaast ontvangt onze school wekelijks een externe logopediste. In nauwe samenwerking met ouders, werkt zij met kinderen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van spraak, taalontwikkeling of mondmotoriek. Deze gespecialiseerde hulp vindt altijd plaats na verkregen toestemming van de ouders, met als doel optimale taal- en rekenontwikkeling voor elk kind.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Positief Gedrag

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positieve Ontwikkeling
Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Specialist voor Talentontwikkeling (Meer- en Hoogbegaafdheid)
Pedagogisch Educatief Professional voor Groei

Toelichting van de school:

Basisschool Groeneveld in Venlo focust sterk op een positief, veilig en stimulerend pedagogisch klimaat. Ons onderwijs is gebaseerd op 'The Leader in Me', een programma dat kinderen leert verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen groei en ontwikkeling, en persoonlijk leiderschap, samenwerking en wederzijds respect bevordert. Ter aanvulling op 'The Leader in Me' integreren we effectieve elementen uit 'De Vreedzame School' en 'Positive Behavior Support (PBS)'. Deze methodieken, waarvoor alle leerkrachten geschoold zijn, bieden een gedeelde taal en structuur in ons pedagogisch handelen. Ze versterken de schoolcultuur, bieden houvast aan leerlingen en leerkrachten, en zorgen ervoor dat iedereen zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt in onze leergemeenschap.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Optimalisatie

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Gerichte Ondersteuning

Toelichting van de school:

Onze twee teamleiders, die tevens de rol van intern begeleider vervullen, houden nauwlettend toezicht op het gedrag, de werkhouding en de specifieke onderwijsbehoeften van alle leerlingen op Basisschool Groeneveld in Venlo. Zij werken nauw samen met de groepsleerkrachten om een optimale leeromgeving te garanderen. Deze intern begeleiders adviseren het team over effectieve aanpakken bij signalen van leer- of gedragsproblemen en begeleiden het proces van extra ondersteuning. Zij zorgen voor een consistente leerlingenzorg en een vlotte afstemming tussen team, ouders en eventuele externe partners, wat bijdraagt aan een veilig en kansrijk leerklimaat voor iedere leerling.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Basisschool Groeneveld in Venlo bieden we kwalitatief hoogstaand bewegingsonderwijs. Een gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs verzorgt gymlessen, aangevuld door leerkrachten die bevoegd zijn om zelfstandig gymlessen te geven. Dit zorgt voor een breed en deskundig aanbod van bewegingsactiviteiten. De gymlessen zijn een vast onderdeel van het lesrooster en gericht op het ontwikkelen van motorische vaardigheden, het bevorderen van samenwerking en sportiviteit, het stimuleren van spelplezier en het bijdragen aan een gezonde leefstijl. We waarborgen zo dat het bewegingsonderwijs voldoet aan de hoogste kwaliteitsnormen en de leerdoelen voor lichamelijke opvoeding in het primair onderwijs volledig wordt ondersteund.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Momenteel zijn er geen specifieke gediplomeerde medische of verzorgende specialisten direct op Basisschool Groeneveld in Venlo werkzaam. De school voldoet echter wel aan de wettelijke vereisten met betrekking tot het aantal getrainde BHV'ers (Bedrijfshulpverlening) om de veiligheid en eerste hulp te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Plusklas
Taalklassen

Ontdek Onze Aanpak voor Extra Ondersteuning op Basisschool Groeneveld

Gedetailleerde Uitleg over Leerlingondersteuning

Basisschool Groeneveld heet kinderen van 4 tot 13 jaar van harte welkom voor kwalitatief hoogstaand basisonderwijs in Venlo. Wij streven ernaar om voor elke individuele leerling een passend en verantwoord onderwijsaanbod te realiseren, afgestemd op specifieke hulpvragen. Indien nodig schakelen we gespecialiseerde hulp in, zoals ambulante begeleiding vanuit het Speciaal (Basis)Onderwijs (S(B)O), of adviseren wij een doorverwijzing naar deze vorm van onderwijs. Meer gedetailleerde informatie over ons ondersteuningsprofiel vindt u op onze schoolwebsite onder het kopje "De school". Toekomstige Ontwikkelingen in Extra Ondersteuning: 1. Versterking van het Ondersteuningsprofiel: We werken continu aan een helder en praktisch toepasbaar ondersteuningsprofiel. Dit profiel definieert nauwkeurig welke zorg wij intern kunnen bieden en wanneer we de samenwerking met ons samenwerkingsverband of externe specialisten zoeken. Dit stelt ons in staat om snel en adequaat te reageren op uiteenlopende hulpvragen. 2. Professionalisering van ons Onderwijsteam: Al onze leerkrachten zetten zich in voor voortdurende professionele ontwikkeling, met een focus op het herkennen en effectief begeleiden van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. In de komende periode intensiveren we onze inspanningen op: * Handelingsgericht werken (HGW) voor optimale leerresultaten. * Effectieve differentiatie in zowel instructie als verwerkingsopdrachten. * Versterking van sociaal-emotionele ondersteuning en gedragsspecialisatie. * Gestructureerd werken met groepsplannen en individuele ontwikkelplannen. Daarnaast volgen wij gespecialiseerde scholingstrajecten op het gebied van executieve functies, meer- en hoogbegaafdheid, en traumasensitief onderwijs om onze expertise te verbreden. 3. Versterking van de Rol van Intern Begeleiders: Onze intern begeleiders, die tevens een teamleidersrol vervullen, zijn cruciaal bij het signaleren, analyseren en begeleiden van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Wij investeren in hun deskundigheid en garanderen voldoende tijd voor het coachen van leerkrachten, het begeleiden van ouders en het onderhouden van contacten met externe professionals. 4. Versterking van Samenwerking met Externe Partners: Wij streven naar een nog hechtere samenwerking met ons samenwerkingsverband, logopedisten, jeugdverpleegkundigen, orthopedagogen, schoolmaatschappelijk werk en andere zorgprofessionals. Door korte communicatielijnen, gezamenlijke aanpakken en duidelijke afspraken kunnen we sneller de juiste hulp bieden. 5. Passende Ondersteuning binnen de Klas: Onze prioriteit is om ondersteuning zoveel mogelijk binnen de vertrouwde klasomgeving te bieden. Leerkrachten worden hierbij ondersteund door onderwijsassistenten, gedragsspecialisten of externe experts. Dit minimaliseert de noodzaak voor uitstroom of verwijzingen, en zorgt ervoor dat leerlingen zich veilig en geborgen voelen in hun dagelijkse leeromgeving. 6. Actieve Ouderbetrokkenheid en Communicatie: Goede en open communicatie met ouders is essentieel, zeker als het gaat om de begeleiding van hun kind. Ouders worden actief betrokken bij besluitvorming en het opstellen van ondersteuningsplannen. Transparantie en een sterke samenwerking met ouders vormen de basis van ons handelen. Met deze ambitieuze doelstellingen bouwen we aan een school waar elk kind wordt gezien, waar diversiteit wordt omarmd, en waar we ons gezamenlijk inzetten om elke leerling – met of zonder extra ondersteuningsbehoefte – te laten excelleren in kennis, zelfvertrouwen en schoolplezier.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg op Basisschool Groeneveld: Ons Schoolplan voor Succes

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan voor het komende schooljaar?

Onze 'Big Rocks' voor schooljaar 2025-2026 focussen op een sterke basis en toekomstgerichte ontwikkeling. We zetten in op het versterken van rekenonderwijs met behulp van Bareka en MSV/drempelspellen, zodat elke leerling optimaal kan presteren. Daarnaast verbeteren we het begrijpend lezen, een cruciale vaardigheid voor succes. Ons burgerschapsonderwijs wordt verrijkt en gekoppeld aan 'The Leader in Me', wat zorgt voor een zichtbare en planmatige aanpak. De 7 gewoonten van 'The Leader in Me' worden verder geborgd in ons dagelijks handelen. Daarnaast introduceren we de nieuwe taalmethode ‘Staal 2’ en verdiepen we de samenwerking met kinderopvang via ‘Thuis in Taal’ voor optimale taalontwikkeling en ouderbetrokkenheid. Andere belangrijke speerpunten omvatten ouderbetrokkenheid als partners, eigenaarschap bij leerlingen, actieve wijkparticipatie en doelgericht onderwijs, leren van en met elkaar, een gezonde leefstijl, cyclisch kwaliteitsbeleid met WMK, ontwikkelingsperspectieven en continue professionele ontwikkeling van ons team. We integreren ook 21e-eeuwse vaardigheden zoals mediawijsheid en ICT.

Hoe monitoren en evalueren we de voortgang van onze onderwijsdoelen?

Gedurende het schooljaar monitort het managementteam de voortgang van onze gestelde doelen via de monitor van "Mijn Schoolplan". We gebruiken WMK-kaarten, zowel voor het managementteam als voor leerkrachten, leerlingen en ouders, om de ontwikkeling van onze ambities nauwkeurig bij te houden. Dit zorgt voor transparantie en betrokkenheid. Aan het einde van het schooljaar evalueren we gezamenlijk met het team de behaalde resultaten. Op basis van deze evaluatie stellen we vervolgens het nieuwe schoolplan op voor het volgende academische jaar, gericht op continue verbetering.

Optimale Start: Ons Jonge Kind Programma op Basisschool Groeneveld

Toelichting van de school

Ontdek het gespecialiseerde jonge kind programma op Rooms Katholieke Basisschool Groeneveld in Venlo. Wij geloven in een naadloze ontwikkeling voor de allerkleinsten, daarom onderhouden we een hechte band met lokale peuteraanbod en kinderdagverblijven. Onze gezamenlijke inspanningen richten zich op het coördineren van thema's en leerdoelen, wat resulteert in een gestructureerde en vertrouwde overgang naar de basisschool. Door afstemming van lesmaterialen en methodieken, stimuleren we een natuurlijke en plezierige leerervaring voor elk kind. Ons toegewijde team, bestaande uit twee leerkrachten van de onderbouw en de teamleider Onderbouw, werkt actief samen met voorschoolse voorzieningen. Regelmatige overleggen garanderen een consistente aanpak in thema's, leerresultaten en de pedagogische benadering van jonge kinderen. Deze synergie zorgt voor een soepele overgang van de peuterspeelzaal naar de kleuterklas, en legt een solide basis voor een succesvolle schoolcarrière. Verken de voordelen van onze proactieve samenwerking voor de ontwikkeling van uw kind.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op Basisschool Groeneveld?

Basisschool Groeneveld biedt gespecialiseerde programma's en activiteiten die speciaal zijn afgestemd op de behoeften van jonge kinderen, waaronder nauwe samenwerking met kinderopvang en VVE-programma's voor een optimale start.

Basisschool Groeneveld biedt gespecialiseerde programma's en activiteiten die speciaal zijn afgestemd op de behoeften van jonge kinderen, waaronder nauwe samenwerking met kinderopvang en VVE-programma's voor een optimale start.

Kinderopvang Venlo
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke partners werkt Basisschool Groeneveld samen voor het jonge kind programma?

Wij werken nauw samen met Spring Kinderopvang om een doorlopende leerlijn te garanderen voor jonge kinderen, vanaf de kinderopvang tot aan de basisschool.

Wij werken nauw samen met Spring Kinderopvang om een doorlopende leerlijn te garanderen voor jonge kinderen, vanaf de kinderopvang tot aan de basisschool.

Team | Rooms Katholieke Basisschool Groeneveld in Venlo | [2025] Schoolregister