
De resultaten van Rooms Katholieke Basisschool Groeneveld in Venlo
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Rooms Katholieke Basisschool Groeneveld, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool Groeneveld bij jullie?
Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool Groeneveld bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden voor Succes op Groeneveld
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool moet beheersen. We meten dit zorgvuldig in groep acht met onze geavanceerde eind- of doorstroomtoetsen. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau, een norm die wij nastreven voor al onze leerlingen. Op Groeneveld zetten we ons in om deze basisvaardigheden te optimaliseren. Onze focus ligt op het waarborgen dat elk kind de nodige kennis en kunde opdoet om succesvol door te stromen naar het voortgezet onderwijs. Dit fundamentele niveau is cruciaal voor hun verdere academische carrière.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Prestatie op Groeneveld
Het streefniveau op Rooms Katholieke Basisschool Groeneveld daagt onze leerlingen uit om méér te bereiken dan de basale vaardigheden. We stimuleren een cultuur van ambitie, waarbij we streven naar het hoogst haalbare voor ieder kind aan het einde van groep acht. Dit niveau is essentieel voor een optimale voorbereiding op verdere opleidingen en toekomstige uitdagingen. De inspectie stelt specifieke streefniveaus vast per school, gebaseerd op onze unieke leerlingenpopulatie. Deze individuele signaleringswaarde dient als richtlijn voor onze onderwijskundige inspanningen. Op Groeneveld werken we continu aan methoden om onze leerlingen te begeleiden naar het behalen van dit ambitieuze streefniveau, wat resulteert in een solide basis voor hun toekomst.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Rooms Katholieke Basisschool Groeneveld?
Ontdek hoe Rooms Katholieke Basisschool Groeneveld leerlingen begeleidt naar het voortgezet onderwijs. Vanaf het schooljaar 2023-2024 verandert de aanpak van de eindtoets, die nu doorstroomtoets heet en eerder wordt afgenomen. Wij, als stichting, kiezen ervoor om de AMN doorstroomtoets te gebruiken. Voor het schooljaar 2025-2026 gelden de volgende belangrijke data: scholen melden zich aan voor de doorstroomtoets tussen 1 oktober en 15 november. Leerlingen ontvangen rond 20 januari hun voorlopige schooladvies. De doorstroomtoets wordt afgenomen in de eerste twee weken van februari. De uitslagen ontvangen scholen uiterlijk 15 maart. Het definitieve schooladvies wordt aan leerlingen en ouders verstrekt vóór 24 maart. Alle leerlingen, met hun definitieve advies, melden zich tegelijkertijd aan bij de middelbare school tussen 25 en 31 maart. Leerlingen die naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) gaan, kunnen zich eerder aanmelden met een voorlopig advies.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Persoonlijke Groei op Basisschool Groeneveld
Op Rooms Katholieke Basisschool Groeneveld in Venlo koesteren we een omgeving waar elk kind zich gezien, gewaardeerd en gerespecteerd voelt. Ons pedagogisch beleid rust op drie fundamentele pijlers: jezelf mogen zijn, een veilige leeromgeving en wederzijds vertrouwen. Deze kernwaarden integreren we dagelijks in onze interacties, het onderwijs en de manier waarop we samen leren en leven. Ze vormen de basis voor een positief schoolklimaat waarin kinderen floreren en hun volledige potentieel kunnen benutten. Bij Groeneveld stimuleren we kinderen om uniek te zijn en hun talenten te ontdekken. We omarmen verschillen als een verrijking en moedigen leerlingen aan om zelf keuzes te maken, verantwoordelijkheid te dragen en trots te zijn op wie ze zijn. Een omgeving waar leren en persoonlijke groei hand in hand gaan. Veiligheid is essentieel voor effectief leren. Daarom creëren we een warme en positieve sfeer, zowel in de klas als op het schoolplein. Elke leerling wordt erkend om zijn of haar kwaliteiten. Samen stellen we duidelijke regels en afspraken op, die bijdragen aan rust en duidelijkheid, zodat ieder kind zich thuis voelt. Vertrouwen is de motor voor ontwikkeling. Wij geloven in de potentie van elk kind en spreken dit ook uit. Door verbondenheid, veiligheid en verantwoordelijkheid te bevorderen, creëren we de ruimte voor groei. Met een pedagogisch optimisme gaan we uit van het goede en zien we kansen, waarbij we tijdig bijsturen met oog voor het welzijn van het kind. Samen bouwen we aan een school waar kinderen, ouders en leerkrachten met vertrouwen en plezier werken aan een succesvolle toekomst voor elk kind.
Elk kind mag zichzelf zijn
Een veilige leeromgeving voor iedereen
Wederzijds vertrouwen en respect
Hoe bevordert Basisschool Groeneveld de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Sinds schooljaar 2022-2023 hanteren wij de '7 Gewoonten' van The Leader in Me als leidraad voor ons pedagogisch handelen. Deze principes helpen kinderen om zelfstandigheid, effectieve samenwerking en persoonlijke groei te ontwikkelen. Daarnaast integreren we inzichten uit Positive Behavior Support (PBS) en De Vreedzame School. Deze methoden versterken onze aanpak op het gebied van gedrag, groepsvorming en sociale veiligheid, wat resulteert in een positief en ondersteunend leerklimaat. De eerste acht schoolweken staan in het teken van de 'Gouden Weken'. Hierin leggen we een sterke nadruk op het creëren van een veilige groepsdynamiek en het introduceren van de 7 Gewoonten. Elk kind leert de betekenis van 'gewoonte' en gedurende zeven weken wordt elke gewoonte actief behandeld. De 7 Gewoonten blijven gedurende het hele schooljaar een integraal onderdeel van ons onderwijs. Leerkrachten en leerlingen passen deze actief toe in diverse activiteiten en gesprekken, zowel binnen als buiten de klas. De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen monitoren we nauwgezet via het instrument 'Leerling in Beeld', onderdeel van ons Cito-leerlingvolgsysteem. Observaties vinden tweemaal per jaar plaats, waarna de resultaten worden geanalyseerd en besproken binnen het team om gerichte ondersteuning te bieden waar nodig.
Welke methodieken voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool Groeneveld?
Basisschool Groeneveld maakt gebruik van diverse bewezen methodieken om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te stimuleren en te registreren:
- School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
- De Vreedzame School
- The Leader in Me
Hoe worden de sociale opbrengsten van leerlingen op Basisschool Groeneveld gemonitord?
De sociale opbrengsten en de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen worden zorgvuldig gemonitord met behulp van het instrument 'Leerling in Beeld'. Dit instrument is geïntegreerd in ons Cito-leerlingvolgsysteem.
- Observatielijst Leerling in Beeld
Ontdek de Kwaliteit van Basisschool De Regenboog: Inspectierapport Inzichten
Bij Christelijke Basisschool De Regenboog in Venlo staat de ontwikkeling van uw kind centraal. We bieden een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind de kans krijgt om zijn of haar talenten te ontdekken en te ontplooien. Onze school hanteert een onderwijsconcept dat is afgestemd op de nieuwste inzichten en pedagogische methodes. Dit zorgt ervoor dat uw kind niet alleen de basisvaardigheden leert, maar ook wordt voorbereid op de toekomst. Transparantie over onze onderwijskwaliteit is belangrijk. Daarom delen we graag de bevindingen van de onderwijsinspectie. Bekijk de officiële rapporten voor een gedetailleerd beeld van onze prestaties en de zorg die wij besteden aan goed onderwijs.