
De resultaten van Kleur-Rijk in Venlo
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Kleur-Rijk, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Kleur-Rijk bij jullie?
Ontdek hoe goed Kleur-Rijk bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Behaald Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool beheerst. Onze leerlingen in groep acht worden getoetst met een doorstroomtoets om dit niveau te meten. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Basisschool Kleur-Rijk scoort hier uitstekend met 93.55%, wat aanzienlijk boven de landelijke norm van 85% ligt. Dit toont aan dat onze leerlingen een sterke basis meekrijgen voor hun verdere schoolcarrière.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan het basisniveau en biedt een uitdagend leerpad voor optimale ontwikkeling. Voor elke basisschool wordt een specifieke signaleringswaarde vastgesteld, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit streefniveau is een belangrijke indicator voor de ambitie en het succes van onze onderwijsaanpak. Basisschool Kleur-Rijk behaalt hier een score van 49.46%, wat positief afsteekt tegen de specifieke signaleringswaarde van 31.7% voor onze school. Dit resultaat onderstreept onze inzet om leerlingen te stimuleren het beste uit zichzelf te halen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Kleur-Rijk?
Leerlingen van Basisschool Kleur-Rijk in Venlo maken een succesvolle overstap naar het voortgezet onderwijs. Onze school begeleidt leerlingen naar diverse niveaus, zoals VMBO, HAVO en VWO. We zetten ons actief in om elke leerling een passend en kansrijk schooladvies te geven, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Bij Kleur-Rijk geloven we in het potentieel van ieder kind. Daarom besteden we veel aandacht aan een gedegen voorbereiding op de middelbare school. Onze docenten werken nauw samen om ervoor te zorgen dat leerlingen de juiste schooladviezen ontvangen die aansluiten bij hun talenten en ambities. Dit resulteert in een soepele overgang en een goede start op het vervolgonderwijs. Ontdek hoe wij uw kind voorbereiden op een succesvolle schoolcarrière. Wij bieden een stimulerende leeromgeving waarin talenten worden ontdekt en ontwikkeld, met een focus op een positieve doorstroom naar het vervolgonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Basisschool Kleur-Rijk
Op basisschool Kleur-Rijk zetten we ons actief in voor de sociale ontwikkeling en het welzijn van al onze leerlingen. We hanteren het 'Vreedzaam'-programma, een uitgebreide methode gericht op sociale competenties en democratisch burgerschap. Dit programma helpt ons een warme en veilige schoolomgeving te creëren, waarin kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf, hun medeleerlingen, de school en de bredere samenleving. Ons doel is een positief sociaal klimaat te bevorderen waar elke leerling zich veilig voelt, respect ervaart en soepel kan samenwerken. We monitoren de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van de kinderen twee keer per jaar. Een gedragsspecialist en een werkgroep analyseren deze monitoring om aandachtspunten te identificeren en onze aanpak te verfijnen. Dit schooljaar hebben we extra nadruk gelegd op de 'gouden weken' aan het begin van het schooljaar en de 'zilveren weken' na de kerstvakantie, ter versterking van sociale verbindingen. Daarnaast hebben we een leerlingenraad geïntroduceerd en Rots&Water trainingen aangeboden om de weerbaarheid en sociale vaardigheden van de kinderen te vergroten. Ook de mediatorentraining en aanpak van 'meidenvenijn' zijn aangescherpt en verder ontwikkeld. Voor het komende schooljaar (2025-2026) werken we aan de implementatie van een gedragsladder, ontwikkeld in het voorgaande schooljaar, om positief gedrag actief te stimuleren en te belonen. Pesters aanpakken en voorkomen is een prioriteit. We bespreken het thema pesten openlijk met de kinderen en stellen samen duidelijke regels op. Mocht pestgedrag zich voordoen, dan zijn onze leerkrachten getraind om dit te signaleren, er duidelijk tegen te handelen en dit in samenwerking met ouders aan te pakken, conform ons pestprotocol. Ouders worden actief geïnformeerd over dit protocol en kunnen dit ook zelf opvragen.
Veiligheid
Respect
Verantwoordelijkheid
Hoe bevordert Basisschool Kleur-Rijk de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool Kleur-Rijk hanteert een gestructureerde en methodische aanpak voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, vastgelegd in ons sociale veiligheidsplan. Dit plan benadrukt dat leerlingen en medewerkers met plezier naar school komen en zich er thuis en veilig voelen. Er zijn duidelijke regels en afspraken die door iedereen worden nageleefd, wat zorgt voor rust en regelmaat. Iedereen mag zichzelf zijn, fouten maken en kan altijd bij iemand terecht voor een luisterend oor. Een positieve en vriendelijke sfeer waarin wederzijds respect centraal staat, is essentieel. Zoals we zeggen: 'Wie goed doet, goed ontmoet!' Respect betekent dat je zorgvuldig omgaat met mensen en spullen, zonder anderen negatief te beïnvloeden. Zorg goed voor jezelf, maar niet ten koste van een ander; het moet wederkerig zijn. Wat je ook niet wilt dat jou overkomt, doe dat ook niet bij een ander! Verder is verantwoordelijkheid een kerntaak. Leerlingen kunnen en worden aangesproken op taken, regels en afspraken. Het succesvol afronden van toegewezen taken en het naleven van afspraken is een verplichting. We zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor ons gedrag, onze relaties en de schoolmaterialen, inclusief de consequenties die hieraan verbonden zijn. Deze gedeelde verantwoordelijkheid draagt bij aan een positieve en productieve schoolsfeer.
Welke instrumenten gebruikt de school om sociale resultaten te meten?
Om de sociale opbrengsten van onze leerlingen in kaart te brengen, maakt Basisschool Kleur-Rijk gebruik van diverse registratievormen:
- Kijk! observaties
- Sociaal Emotionele Vragenlijst (SEV)
- Meidenvenijn monitoring
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op deze basisschool?
Basisschool Kleur-Rijk integreert de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren in het curriculum:
- Een doos vol gevoelens
- Plezier op school
- De Vreedzame School
Inspectierapport Basisschool Kleur-Rijk: Kwaliteit en Ontwikkeling
De Inspectie van het Onderwijs beoordeelt periodiek de kwaliteit van ons basisonderwijs. Dit omvat een grondige evaluatie van onze onderwijskundige aanpak, de leerresultaten van onze leerlingen en de algehele schoolorganisatie. We streven naar optimale leeromstandigheden voor elk kind. Onze school wordt regelmatig bezocht door inspecteurs die de dagelijkse gang van zaken, de lesmethoden en de sfeer in de klas beoordelen. Deze onafhankelijke toetsing helpt ons om de sterkste punten van ons onderwijs te identificeren en continu te verbeteren. Alle bevindingen en het meest recente inspectierapport van Basisschool Kleur-Rijk zijn openbaar beschikbaar. U kunt deze inzichten vinden op de officiële website van de Inspectie van het Onderwijs, zodat u volledig geïnformeerd bent over onze prestaties en toewijding aan excellentie.