Basisschool Basisschool de Regenboog in Venlo

Het team van Basisschool de Regenboog in Venlo

Current section: team
Albert Verweystraat 4
5921 Venlo

Zie hier hoe het team van Basisschool de Regenboog is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool de Regenboog. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool de Regenboog bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool de Regenboog bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool de Regenboog zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool de Regenboog. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (3.6%)
25-35 jaar (42.9%)
35-45 jaar (14.3%)
45-55 jaar (32.1%)
55-65 jaar (7.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool de Regenboog werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (67.9%)
Direct ondersteunend personeel (25%)
Indirect ondersteunend personeel (3.6%)
Management (3.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool de Regenboog gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsplanning: Zo Borgen Wij Continuïteit op Basisschool de Regenboog

Bij Basisschool de Regenboog begrijpen we dat het waarborgen van de continuïteit van het onderwijs cruciaal is. Ondanks de uitdagingen van lerarentekorten, zetten wij ons volledig in om elke dag een stabiele leeromgeving te bieden. Onze aanpak voor personeelsvervanging is erop gericht om onderbrekingen voor uw kind tot een minimum te beperken. Om korte periodes van afwezigheid van leerkrachten op te vangen, maken wij gebruik van een professionele flexibele schil. Deze interne pool van reservekrachten stelt ons in staat om snel en efficiënt in te springen. Indien de flexibele schil volledig is ingezet, zoeken we binnen ons samenwerkingscluster in Blerick naar een passende oplossing. Soms kan dit betekenen dat een leerkracht van een naburige school tijdelijk ondersteuning biedt. We hebben duidelijke afspraken met de Medezeggenschapsraad (MR) over het inzetten van onderwijsassistenten wanneer de reguliere vervangingsmogelijkheden ontoereikend zijn. Als laatste redmiddel, en enkel na uitputting van alle andere opties, kunnen we medewerkers inzetten die normaal gesproken ingezet worden voor werkdrukverlichting. Deze middelen zijn dit schooljaar al strategisch gebruikt om klassen kleiner te houden en het samenvoegen van groepen te voorkomen. In het uiterste geval dat er ondanks alle inspanningen geen vervanging geregeld kan worden voor de volgende dag, kan het voorkomen dat een specifieke groep kinderen die dag niet naar school kan komen. Wij informeren ouders hierover zo spoedig mogelijk, bij voorkeur de dag van tevoren via ISY. Wanneer dit probleem zich over meerdere dagen voordoet, proberen we de impact zo gelijkmatig mogelijk te verdelen over verschillende groepen en leerjaren, zodat elke groep slechts een beperkt aantal dagen thuis moet blijven. Deze maatregelen zien wij als een noodoplossing. Wij erkennen de impact van de huidige krapte op de arbeidsmarkt voor het onderwijs, zowel voor leerlingen als voor ons toegewijde team. Basisschool de Regenboog blijft zich inzetten voor hoogwaardig onderwijs, ook in uitdagende tijden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op basisschool de Regenboog bieden we onderwijs waarbij we rekening houden met de ontwikkelmogelijkheden van het kind. Voor schooljaar 2024-2025 betekent dit dat we werken met twee groepen 1 en twee groepen 2. De groepen 3 t/m 8 zijn vooralsnog homogeen gegroepeerd. Binnen deze groepen wordt op drie niveaus onderwijs aangeboden en individueel gedifferentieerd als dit nodig is. Dit kan groepsdoorbrekend zijn. Bij voorkeur doen we dit tussen de parallelgroepen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op Basisschool de Regenboog: Onze Specialistenteams

6

Taal en Rekenen: Expertise voor Succesvolle Leerontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerlingen
Orthopedagoog voor Onderwijsadvies
Rekenspecialist voor Wiskundige Vaardigheden
Remedial Teacher voor Gerichte Hulp
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist voor Taalontwikkeling

Toelichting van de school:

Op Basisschool de Regenboog zetten we vol in op een sterke taal- en rekenbasis voor al onze leerlingen. Drie ervaren teamleiders, die zowel managementtaken als leerlingondersteuning op zich nemen, coördineren onze inspanningen. Daarnaast beschikken we over een toegewijde taal- en rekenspecialist. Voor leerlingen die de Nederlandse taal nog aan het leren zijn, is er een speciale NT-2 (Taal) en cultuurspecialist. Deze expert werkt intensief met jonge kinderen, zowel in kleine groepen als individueel, en ondersteunt ook leerkrachten en onderwijsassistenten bij het verbeteren van het taalonderwijs. Sinds januari 2023 bieden we extra ondersteuning door een onderwijsassistent, specifiek gericht op de taalontwikkeling van kinderen in groep 1 en 2, om een vliegende start te garanderen.

6

Sociaal-emotionele Ontwikkeling: Een Veilige en Positieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Sociaal Welzijn
Intern Begeleider voor Emotionele Steun
Orthopedagoog voor Psychologische Begeleiding
Remedial Teacher voor Gedragsuitdagingen
Specialist voor Hoogbegaafdheid en Sociaal Gedrag
Specialist Jonge Kind voor Vroege Ontwikkeling

Toelichting van de school:

De Regenboog besteedt veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. We werken samen met een leerkracht gespecialiseerd in gedrag en een gedragsspecialist vanuit SSOE (Stichting Speciaal Onderwijs Eindhoven). Onze specialist sociaal-emotionele ontwikkeling is nauw betrokken bij de SCOL-afnames om de voortgang te monitoren. Bovendien hebben we een collega die getraind is in het geven van Rots en Watertrainingen, een programma dat we ook extern inkopen voor groep 5 om weerbaarheid te vergroten. Deze expertise zorgt ervoor dat leerlingen zich veilig en gesteund voelen, wat essentieel is voor een positieve leerervaring op onze basisschool in Venlo.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur voor Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Leerlingondersteuning
Remedial Teacher voor Studievaardigheden
Pedagogisch Educatief Professional voor Ontwikkeling

Toelichting van de school:

Op Basisschool de Regenboog hanteren we een proactieve aanpak voor gedrag en werkhouding, ondersteund door ons Positive Behavior Support (PBS) borgingsteam. Dit team zorgt ervoor dat onze schoolafspraken consequent worden nageleefd en dat de ontwikkelde vaardigheden continu worden versterkt. Daarnaast is er een leerkracht met speciale taken op gedragsgebied en werken we nauw samen met een gedragsspecialist van SSOE (Stichting Speciaal Onderwijs Eindhoven). Deze samenwerking garandeert een consistente en effectieve begeleiding. Onze specialist voor sociaal-emotionele ontwikkeling, die ook betrokken is bij de SCOL-afnames, draagt bij aan een omgeving waarin leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen en concentreren op hun schooltaken.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs voor Fysieke Educatie

Toelichting van de school:

Basisschool de Regenboog stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Als onderdeel van een multifunctioneel gebouw maken we gebruik van uitstekende faciliteiten voor bewegingsonderwijs. Onze gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs zorgt voor een gevarieerd en uitdagend lesprogramma. Daarnaast onderhouden we nauwe contacten met externe partners zoals logopedisten, fysiotherapeuten en ergotherapeuten. Indien nodig kunnen deze externe specialisten ingeschakeld worden om aanvullende ondersteuning te bieden binnen onze school, wat bijdraagt aan een brede ontwikkeling van onze leerlingen.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

BHV-ers voor Noodsituaties en Veiligheid

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop op Basisschool de Regenboog. Om deze reden zijn er meerdere gediplomeerde BHV-ers (Bedrijfshulpverleners) op school aanwezig. Deze professionals zijn getraind om eerste hulp te verlenen bij ongevallen of calamiteiten. Hun aanwezigheid zorgt voor een veilige omgeving, waarin snel en adequaat kan worden gehandeld. Daarnaast organiseren onze BHV-ers de periodieke ontruimingsoefeningen, zodat zowel leerlingen als personeel goed voorbereid zijn op eventuele noodsituaties.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
18
Totaal specialisten
18
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Mogelijkheid tot logopedie in hetzelfde gebouw waa
chromebooks ter beschikking

Ontwikkelingsondersteuning op Maat voor Elke Leerling

Onze Visie op Educatieve Groei

Bij Basisschool de Regenboog bieden we een stimulerende leeromgeving voor kinderen van 4 tot 13 jaar. Ons doel is om elke leerling de kans te geven zich optimaal te ontwikkelen, zowel academisch als persoonlijk. We zetten actief in op het versterken van onze onderwijskwaliteit door middel van gerichte ontwikkelingsgebieden. Dit omvat het verbeteren van de ondersteuning voor zowel meer- als hoogbegaafde leerlingen, zodat zij optimaal worden uitgedaagd. Daarnaast investeren we in de professionele groei van onze leerkrachten, met een sterke focus op effectieve lesmethoden zoals Expliciete Directe Instructie (EDI). Ook versterken we de didactische vaardigheden op het gebied van rekenen en breiden we het aanbod voor wereldoriëntatie uit met een vernieuwde aanpak. De doorlopende leerlijnen, van peuterspeelzaal tot groep 3, worden continu geoptimaliseerd. Dit geldt zowel voor de ontwikkeling van taal en cultuur in de kleutergroepen als voor de samenwerking tussen de kinderopvang en de school. Deze verbeteringen zorgen voor een consistente en uitdagende leerervaring voor alle kinderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Schoolplan: Kwaliteitsborging en Toekomstvisie voor Basisonderwijs

Welke ambitieuze doelen stelt het schoolplan van Basisschool De Regenboog?

Basisschool De Regenboog, onderdeel van Kerobei, zet vol in op hoogwaardig en passend onderwijs. Ons strategisch beleidsplan 2023-2027, vertaald naar een gedetailleerd schoolplan, focust op drie kernpunten. Ten eerste bevorderen we de ontwikkeling van leerlingen tot 'eigenwijs, samenwijs en wereldwijs' individuen. Dit betekent dat onze leerlingen zichzelf kennen, veerkrachtig zijn, reflecteren op hun handelen en positief bijdragen aan de maatschappij. Ten tweede garanderen we gelijke onderwijskansen voor alle leerlingen, ongeacht hun onderwijsbehoeften of benodigde ondersteuning. Iedere leerling is welkom en krijgt de kans om te excelleren. Ten derde investeren we in de professionele groei en het werkgeluk van onze medewerkers, door middel van eigenaarschap, informeel leren en gerichte trainingen, zodat zij continu hun deskundigheid kunnen ontwikkelen en delen.

Hoe implementeert Basisschool De Regenboog de schoolplan doelen en waarborgt kwaliteit?

De ambitieuze doelen uit ons schoolplan worden gefaseerd geïmplementeerd: van richten en inrichten naar verrichten en borgen. Elk schooljaar stellen we concrete verbeterplannen op, gebundeld in een jaarplan, waar verbeterteams aan werken. Regelmatige evaluatiemomenten met zowel het managementteam als het voltallige team zorgen voor bijsturing en continue verbetering. Borgingsteams spelen een cruciale rol in het vasthouden van opgedane kennis en effectieve werkwijzen, mede door observaties en feedback. Specifieke aandacht gaat uit naar de implementatie van het instructiemodel EDI, verdieping van reken- en leesvaardigheden, en versterking van het onderwijs voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. We optimaliseren de doorgaande lijn van kinderopvang tot groep 8 en versterken ons taalbeleid, om Basisschool De Regenboog als een ware taalschool te profileren.

Voorzieningen voor Jonge Kinderen bij Basisschool de Regenboog Venlo

Toelichting van de school

Bij Basisschool de Regenboog in Venlo bieden we een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten. We begrijpen het belang van een goede start en zetten ons in om kinderen een veilige en leerzame omgeving te bieden, vol ontdekkingen en groei. Onze school is er trots op een breed scala aan activiteiten en ondersteuning te bieden die speciaal gericht zijn op de ontwikkeling van jonge kinderen. Van speelse leeractiviteiten tot persoonlijke aandacht, wij zorgen ervoor dat elk kind zich welkom en gewaardeerd voelt. Ontdek hoe Basisschool de Regenboog de basis legt voor een succesvolle schoolcarrière, met een focus op plezier, nieuwsgierigheid en het ontwikkelen van essentiële vaardigheden.

Veelgestelde vragen

Welk specifiek aanbod heeft Basisschool de Regenboog voor jonge kinderen?

Basisschool de Regenboog in Venlo richt zich op het creëren van een optimale leeromgeving voor jonge kinderen. We bieden een programma dat spelenderwijs leren centraal stelt, met aandacht voor sociale, emotionele en cognitieve ontwikkeling. Onze aanpak is erop gericht om de natuurlijke nieuwsgierigheid van jonge kinderen te prikkelen. Door middel van diverse activiteiten en een gestructureerd lesprogramma, ondersteunen we de kinderen in hun eerste stappen in het onderwijs. Kom langs en ervaar zelf hoe wij de ontwikkeling van jonge kinderen stimuleren met een warm welkom en deskundige begeleiding.

Met welke partners werkt Basisschool de Regenboog samen voor het programma voor jonge kinderen?

Basisschool de Regenboog werkt nauw samen met SPRING Kinderopvang om een naadloze overgang en doorlopende ontwikkeling voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en ondersteunende omgeving. Via onze samenwerking met SPRING Kinderopvang, met name hun locatie Dagopvang Zoef in Blerick, bieden we kinderen een vertrouwde basis. Dit helpt bij het bevorderen van hun groei en ontwikkeling vanaf de vroegste leeftijd. Meer informatie over de diensten van onze partner vindt u op hun website.

Basisschool de Regenboog werkt nauw samen met SPRING Kinderopvang om een naadloze overgang en doorlopende ontwikkeling voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en ondersteunende omgeving. Via onze samenwerking met SPRING Kinderopvang, met name hun locatie Dagopvang Zoef in Blerick, bieden we kinderen een vertrouwde basis. Dit helpt bij het bevorderen van hun groei en ontwikkeling vanaf de vroegste leeftijd. Meer informatie over de diensten van onze partner vindt u op hun website.

Team | Basisschool de Regenboog in Venlo | [2025] Schoolregister