
De resultaten van Basisschool de Regenboog in Venlo
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool de Regenboog, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool de Regenboog bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool de Regenboog bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamenteel Niveau door Onze Leerlingen
Op Basisschool de Regenboog streven we ernaar dat al onze leerlingen een solide basis leggen in taal en rekenen. Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële kennis en vaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Onze resultaten in groep acht, gemeten via de doorstroomtoets, laten zien dat een aanzienlijk deel van onze leerlingen dit cruciale niveau behaalt. De landelijke signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau is een belangrijke graadmeter voor ons onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitie en Resultaten op Basisschool de Regenboog
Naast het beheersen van de basisvaardigheden, zetten we ons op Basisschool de Regenboog in om leerlingen te stimuleren tot hogere prestaties. Het streefniveau weerspiegelt deze ambitie, waarbij we streven naar een zo hoog mogelijke participatie van onze leerlingen aan het einde van groep acht. De specifieke doelstellingen voor het streefniveau worden per school vastgesteld, rekening houdend met onze unieke leerlingenpopulatie. Onze huidige resultaten tonen aan dat we goed op weg zijn om deze ambitieuze doelen te realiseren en onze leerlingen optimaal voor te bereiden op hun toekomst.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool de Regenboog?
Bij Basisschool de Regenboog volgen we een gestructureerd drie-stappenplan voor het schooladvies, met focus op de ontwikkeling van elke leerling. Stap 1: Voorlopig advies in groep 6. Aan het einde van groep 6 stellen we intern een voorlopig uitstroomadvies op. Dit doen we met hoge verwachtingen, gericht op het realiseren van het potentieel van onze leerlingen. Dit initiële advies houden we intern. Na dit eerste advies, en met toestemming van ouders, plannen we de ADIT (groepsintelligentietoets) voor alle leerlingen in. Deze toets geeft aanvullende inzichten in de capaciteiten. Stap 2: Adviesgesprek in groep 7. Halverwege groep 7 bespreken we de voorlopige uitstroomverwachting met zowel ouders als de leerling. We evalueren de vooruitgang en identificeren gezamenlijk de aandachtspunten voor het komende halfjaar. Stap 3: Definitief schooladvies in groep 8. Na de herfstvakantie in groep 8 ontvangen de leerlingen hun definitieve doorstroomadvies. Dit advies wordt wederom uitvoerig besproken met ouders en de leerling. Bijzondere aandacht voor groei: Indien een leerling tijdens een doorstroomtoets beter presteert dan verwacht op basis van het initiële schooladvies, volgt een extra gesprek. Hierin wordt zorgvuldig beoordeeld of het advies bijgesteld dient te worden om de meest passende route te garanderen.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling Sociaal Emotionele Vaardigheden Basisschool de Regenboog
Basisschool de Regenboog hanteert een proactieve aanpak voor sociale ontwikkeling middels School Wide Positive Behavior Support (SWPBS). Deze methode bevordert een positieve leeromgeving en minimaliseert gedragsproblemen, waardoor leerlingen optimaal kunnen floreren. Sinds enkele jaren integreren wij het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD) om kinderen te leren omgaan met hun emoties en sociale uitdagingen. Elke week wordt een 'Kanjer van de Week' in het zonnetje gezet, die speciale aandacht en complimenten ontvangt van klasgenoten en leerkrachten. Op het schoolplein gelden duidelijke, schoolbrede regels, met aangewezen speelplekken en herkenbare surveillanten in groene hesjes. Kinderen leren emoties bij zichzelf en anderen te herkennen en te benoemen, wat leidt tot een merkbaar verbeterd pedagogisch klimaat en een significante afname van conflicten. We monitoren onze vooruitgang nauwkeurig via een uitgebreide incidentenregistratie. Twee keer per jaar vullen leerkrachten en leerlingen uit de bovenbouw de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) in. Dit leerlingvolgsysteem voor sociale competentie, welbevinden en sociale veiligheid stelt ons in staat om sociale vaardigheden planmatig op groeps- en schoolniveau te versterken. De SCOL-resultaten helpen ons ook te voldoen aan de jaarlijkse rapportageverplichting van de onderwijsinspectie betreffende de veiligheidsbeleving van leerlingen in groep 6, 7 en 8.
Respect en rekening houden met elkaar
Ontdekken en ontwikkelen van persoonlijke talenten
Samen leren met vertrouwen en plezier
Hoe bevordert Basisschool de Regenboog de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze aanpak voor sociale ontwikkeling is gedetailleerd beschreven onder het kopje 'visie' op onze schoolwebsite. Hierin lichten we onze methodieken en doelstellingen toe.
Welke methoden gebruikt Basisschool de Regenboog voor sociaal-emotioneel leren?
Basisschool de Regenboog zet diverse effectieve methoden in voor sociaal-emotioneel leren, waaronder:
- Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD)
- School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
- Marietje Kessels project
- Rots en water trainingen voor groep 5
Hoe meet Basisschool de Regenboog de resultaten van sociale ontwikkeling?
Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten en het volgen van de sociaal-emotionele groei maken wij gebruik van de volgende registratievormen:
- Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)
- Leerlijnen jonge kind binnen ParnasSys
- Driejaarlijks tevredenheidsonderzoek onder leerlingen
Onderwijsinspectie Basisschool de Regenboog Venlo: Bevindingen en Kwaliteit
Basisschool de Regenboog in Venlo heeft in het najaar van 2019 een uitgebreid vierjarig onderzoek ondergaan door de Onderwijsinspectie. De school scoort hierbij 'voldoende' op essentiële onderwijsonderdelen zoals de zichtbare ontwikkeling van leerlingen, effectief didactisch handelen van leerkrachten en een continue verbetercultuur binnen de school. Deze positieve beoordeling bevestigt dat er geen significante tekortkomingen zijn geconstateerd in de algehele kwaliteit van het onderwijs dat Basisschool de Regenboog biedt. Dit biedt ouders en leerlingen een solide basis van vertrouwen in onze educatieve aanpak. Voor een gedetailleerd overzicht van de bevindingen van de Onderwijsinspectie kunt u het volledige rapport raadplegen via de onderstaande links. Hierin vindt u alle specifieke details over de onderzochte aspecten en de conclusies van de inspecteurs.