Basisschool De Plantage in Veenendaal

Het team van De Plantage in Veenendaal

Current section: team
Zoete Inval 8
3901 Veenendaal

Zie hier hoe het team van De Plantage is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Plantage. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Plantage bij jullie?

Ontdek hoe goed De Plantage bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Plantage zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90%)
Man (10%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Plantage. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (9.1%)
25-35 jaar (27.3%)
35-45 jaar (27.3%)
45-55 jaar (27.3%)
55-65 jaar (9.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Plantage werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (70%)
Direct ondersteunend personeel (10%)
Indirect ondersteunend personeel (10%)
Management (10%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Plantage gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele en Effectieve Leerkrachtvervanging op Basisschool De Plantage

Op Basisschool De Plantage begrijpen we het belang van continuïteit in het onderwijs. Ons beleid voor leerkrachtvervanging is erop gericht om de impact van afwezigheid van lesgevend personeel tot een minimum te beperken. Het algemene vervangingsbeleid van onze onderwijskoepel, CorDeo, is op aanvraag verkrijgbaar. Voor de specifieke invulling van vervanging op De Plantage hanteren we de volgende werkwijze, met de flexibiliteit om hiervan af te wijken indien de situatie dit vereist. Bij afwezigheid van een leerkracht melden we dit direct bij 'Vervangnet', ons centrale meldpunt voor vervanging. Zodra een geschikte vervanger is gevonden, wordt deze op school verwelkomd en ondersteund door een collega die hiervoor is aangewezen. Een verantwoordelijke, bij voorkeur een ambulante collega, wordt toegewezen om de vervanging in goede banen te leiden. Ons streven is om het aantal verschillende leerkrachten dat voor een specifieke groep staat, te beperken tot maximaal drie per week, om zo de groepscohesie te bevorderen. Wanneer het niet lukt om via Vervangnet of ons eigen netwerk een geschikte vervanger te vinden, volgen we een gestructureerd plan. Op de eerste dag van afwezigheid verdelen we de leerlingen van de betreffende groep over andere klassen, met een maximale duur van één dag. Op de tweede dag kan de groep tijdelijk vrijgesteld worden van reguliere lessen. Op de derde dag schakelen we een collega uit ons eigen team in om de groep les te geven, wat betekent dat een andere groep op dat moment mogelijk vrijgesteld wordt. We zorgen ervoor dat geen enkele groep langer dan één dag achter elkaar vrijgesteld is; de vrijstelling rouleert om de continuïteit voor alle leerlingen te waarborgen. Ouders worden zo spoedig mogelijk, bij voorkeur de dag van tevoren, geïnformeerd wanneer hun kind door het niet kunnen regelen van vervanging niet in de eigen groep kan worden opgevangen. Indien ouders zelf geen opvangmogelijkheden hebben, wordt hun kind opgevangen binnen een van de andere groepen op school, zodat de educatieve continuïteit gewaarborgd blijft.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Onderwijsexperts voor Optimale Kindontwikkeling

4

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Brede Ondersteuning
Gespecialiseerde Rekencoach
Remedial Teacher voor Gerichte Hulp
Expert voor Meer- en Hoogbegaafde Leerlingen

Toelichting van de school:

Op De Plantage monitoren we jaarlijks zorgvuldig het rekenaanbod en de behaalde resultaten. Indien nodig passen we het lesprogramma aan voor optimale leervooruitgang. Deze verbeteringen worden geïnitieerd door onze rekencoördinator, het beleidsteam, de intern begeleider en de schooldirectie. We streven ernaar ons team uit te breiden met een toegewijde taalspecialist om ook op dit gebied excellentie te waarborgen. Dit onderstreept onze toewijding aan de brede academische ontwikkeling van elk kind.

3

Sociaal-Emotionele Expertise voor een Positieve Schoolervaring

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Holistische Ontwikkeling
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Gecertificeerde Kanjertrainers voor Sociale Vaardigheden

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen is een kernwaarde binnen ons onderwijs. We integreren deze aspecten dagelijks in de lessen en maken gebruik van bewezen methodes zoals de Kanjertraining. Ons team heeft duidelijke afspraken over pedagogisch handelen, ondersteund door ontwikkeld beleid. Alle leerkrachten zijn getraind in de Kanjertraining, waardoor zij deze waardevolle lessen kunnen verzorgen. Bovendien bieden CorDeo (OnderwijsPunt) en ons samenwerkingsverband toegang tot orthopedagogen voor gespecialiseerde expertise.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Deskundige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Gedragsstrategieën
Specialist voor Uitdagende Leerlingen

Toelichting van de school:

Hoewel we momenteel geen specifieke gedragsspecialist binnen ons team hebben, beschikken we over uitgebreide expertise en een proactieve aanpak voor gedrag, werkhouding en taakaanpak. We ontwikkelen onze expertise continu en streven ernaar op termijn een gedragsspecialist aan te stellen. Tot die tijd maken we effectief gebruik van bovenschoolse specialisten van CorDeo, waaronder gedragsspecialisten en orthopedagogen van ons samenwerkingsverband. Ook bieden onze gecertificeerde leerkrachtcoaches uitstekende ondersteuning aan leerkrachten op deze belangrijke gebieden.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Levensstijl

Beschikbare specialisten:

Gekwalificeerde Vakleerkracht Bewegingsonderwijs
Motorisch Remedial Teacher voor Fijne Afstelling

Toelichting van de school:

Hoewel we geen 'eigen' motorische specialisten in dienst hebben, onderhouden we een breed en actief netwerk van experts. We zijn bijzonder trots op onze hooggekwalificeerde vakleerkracht bewegingsonderwijs, die zorgt voor uitdagende lessen en nauw contact onderhoudt met leerkrachten over de lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment zijn er geen specifieke specialisten binnen onze school voor medisch handelen en persoonlijke verzorging, en dit is ook geen prioriteit voor de korte termijn. We erkennen echter dat sommige leerlingen extra ondersteuning nodig hebben op deze gebieden. Indien nodig, zetten we ons uitgebreide netwerk in om de best mogelijke zorg en begeleiding voor deze kinderen te garanderen, in samenwerking met externe deskundigen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal

Optimale Ontwikkeling: Extra Ondersteuning op Basisschool De Plantage

Ons Gids voor Leerlingbegeleiding en Passend Onderwijs

Op Basisschool De Plantage in Veenendaal staat de persoonlijke groei van elk kind centraal. Wij koesteren de unieke talenten en gaven van iedere leerling en zetten ons in om een stimulerende leeromgeving te creëren. Onze toegewijde leerkrachten stemmen het onderwijs af op de individuele leerbehoeften, zodat elk kind zijn of haar potentieel volledig kan benutten. Onze Ondersteuningsstructuur: Elk Kind in Beeld De school hanteert een proactieve ondersteuningsstructuur die ervoor zorgt dat alle leerlingen, zowel cognitief als sociaal-emotioneel, nauwlettend gevolgd worden. Dit stelt ons in staat om gerichte ondersteuning te bieden waar dat nodig is. Binnen De Plantage werken we consequent met handelingsgericht en opbrengstbewust werken, methodieken die we graag verder toelichten. Passend Onderwijs: Zorgplicht voor Elk Kind Sinds de invoering van de Wet Passend Onderwijs op 1 augustus 2014, draagt elke school de zorgplicht voor passend onderwijs. De Plantage voldoet aan deze plicht door zelf passende ondersteuning te bieden of, indien nodig, een geschikte onderwijsplek te regelen binnen ons samenwerkingsverband Rijn & Gelderse Vallei. Dit samenwerkingsverband, bestaande uit 35 schoolbesturen, garandeert dat alle leerlingen in de regio de onderwijsbehoeften krijgen die aansluiten bij hun individuele profiel. Passend onderwijs op De Plantage omvat zowel lichte als intensieve begeleiding, variërend van extra klassikale ondersteuning tot aangepast lesmateriaal en gespecialiseerde hulpmiddelen. Begeleidingsstructuur: Handelingsgericht en Opbrengstbewust Werken Onze begeleidingsaanpak rust op drie pijlers: handelingsgericht werken, opbrengstbewust werken en het gebruik van groepsplannen. Deze methoden zorgen voor een gestructureerde aanpak van leerstof en begeleiding. Handelingsgericht Werken (HGW): Focus op Behoeften Handelingsgericht werken is de kern van onze zorgroute. Het doel is om het onderwijs en de ondersteuning te optimaliseren door nauw aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van leerlingen. HGW bevordert effectieve omgang met verschillen tussen leerlingen en kent zeven uitgangspunten: doelgerichtheid, afstemming, centrale rol van onderwijsbehoeften, het belang van leerkrachten en ouders, het benutten van positieve aspecten, constructieve samenwerking en een systematische, transparante werkwijze. Dit kader maakt onderwijs passend op groeps-, school- en individueel niveau, volgens de cyclus: waarnemen, begrijpen, plannen, realiseren en opnieuw waarnemen. Opbrengstbewust Werken (OBW): Streven naar Verbetering Opbrengstbewust werken houdt in dat we systematisch en cyclisch werken aan het verbeteren van de onderwijsresultaten. Dit betekent hoge verwachtingen hebben van leerlingen en doelgericht werken. Doelen worden geformuleerd op groepsniveau en vertaald naar groepsplannen, ondersteund door observaties en methodetoetsen zoals Cito 'Leerling in Beeld'. De analyses hiervan vormen de basis voor de dagelijkse onderwijspraktijk, gericht op groeps- of individueel niveau. Synergie tussen HGW en OBW: Krachtige Combinatie De combinatie van handelingsgericht werken en opbrengstbewust werken versterkt onze aanpak voor planmatige en cyclische verbetering van onderwijsresultaten. Beide methoden benadrukken doelgerichtheid, ambitieuze doelen, hoge verwachtingen en het belang van groepsplannen. Ze gebruiken data-analyse en convergente differentiatie om kwalitatief hoogwaardig onderwijs te garanderen. Toekomstvisie: Inclusief Onderwijs en Innovatie CorDeo, en daarmee Basisschool De Plantage, streeft naar inclusiever onderwijs. We onderzoeken de mogelijkheden voor een Integraal Kindcentrum, waar expertise wordt gebundeld en leerlingen vanuit hun talenten kunnen uitgroeien tot volwaardige maatschappelijke participanten. Deze ontwikkeling wordt ingegeven door de geplande nieuwbouw en de ambitie om samenwerking met speciaal onderwijs te versterken, ondanks huidige uitdagingen op het gebied van huisvesting in Veenendaal.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan Basisschool De Plantage

Wat zijn de doelen van ons schoolplan voor onderwijsverbetering?

Op De Plantage streven we naar voortdurende verbetering van ons onderwijs door middel van een gestructureerde kwaliteitscyclus. Hierin brengen we periodiek onze resultaten in kaart om ons handelen te evalueren en te verantwoorden. Deze rapportages en data zijn essentieel voor het voeren van zinvolle gesprekken over de onderwijssituatie, zowel op schoolniveau als binnen individuele klassen en voor specifieke leerlingen. Via deze cyclische aanpak stellen we vast wat nodig is om de ontwikkeling van onze leerlingen en de professionele groei van onze medewerkers te optimaliseren. We gebruiken diverse instrumenten en systemen, waaronder WMK voor tevredenheidsonderzoeken en het vastleggen van afspraken over pedagogisch en didactisch handelen. Daarnaast verzamelen we gegevens over leeropbrengsten, zoals CITO-resultaten en sociaal-emotionele ontwikkeling, en feedback van externe partners. Deze informatie wordt besproken in het beleidsteam en verwerkt in een jaarplan, dat aansluit bij de thema's van het schoolplan en wordt uitgevoerd volgens de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act). De school legt jaarlijks verantwoording af aan het bestuur over het schoolplan, de resultaten, tevredenheid, financiën en personeel. Binnen ons bestuurlijke kader hanteren we tevens een managementcyclus die is vastgelegd in het bestuurlijk kwaliteitsbeleid, wat zorgt voor een integrale aanpak van kwaliteitszorg.

Hoe garandeert De Plantage de continue ontwikkeling van leerlingen?

Wij registreren de leerlingresultaten nauwkeurig in ParnasSys, ons leerlingvolgsysteem. Dit omvat niet-methode toetsen, methodegebonden toetsen (rekenen, taal), gespreksverslagen, groepsplannen en notities over belemmerende en stimulerende factoren, evenals de onderwijsbehoefte van elke leerling. Ons team evalueert continu welke registraties het meest bijdragen aan een compleet beeld van de leerling, om zo onnodige administratieve last te minimaliseren. Voor een ononderbroken ontwikkeling hanteren we een specifieke kwaliteitscyclus. Leerkrachten werken dagelijks met geëvalueerde lesdoelen, die zijn opgenomen in de dagplanning. Instructie wordt afgestemd op het instructieniveau van de leerling, zoals vastgelegd in groepsplannen. De langetermijndoelen voor rekenen, taal en lezen zijn uitgewerkt in groepsplannen, waarin de aanpak per instructieniveau is beschreven. Deze plannen worden halfjaarlijks geëvalueerd, waarbij tussentoetsen zoals CITO een belangrijke rol spelen bij het vaststellen van de beginsituatie en het aanbod voor het volgende halfjaar. Leerlingen die afwijken van hun instructiegroep worden besproken en indien nodig ingedeeld in een passend niveau. We monitoren de ontwikkeling van elke leerling door de onderwijsbehoefte en het instructieniveau te bespreken met de leerling en ouders, en passen dit waar nodig aan. Leerkrachten houden meerdere keren per jaar groeps- en leerlingbesprekingen met de intern begeleider, conform het schoolondersteuningsplan. Bij specifieke ondersteuningsbehoeften kan een individueel plan opgesteld worden, waarbij we, in overleg met externe partners, kijken naar de noodzaak van handelingsgerichte ondersteuning (HGO). Aan het einde van de basisschool maken leerlingen een verplichte doorstroomtoets. Dit helpt bij het adviseren over het juiste niveau in het voortgezet onderwijs. De leerkracht heroverweegt het advies bij een significant verschil met de toetsresultaten.

Ontwikkeling voor Jonge Kinderen op Basisschool De Plantage

Toelichting van de school

Basisschool De Plantage onderhoudt nauwe banden met vooraanstaande kinderopvangorganisaties en peuterspeelzalen. Deze samenwerking zorgt voor een soepele en gestructureerde overdracht van informatie over nieuwe leerlingen, wat essentieel is voor een goede start. Onze school werkt voor peuteropvang en buitenschoolse opvang (BSO) samen met Stichting KOALAH. Deze stichting, opgericht vanuit scholenkoepel CorDeo, heeft als missie het bieden van kwalitatieve christelijke kinderopvang. Peuteropvang en BSO De Plantage sluiten naadloos aan bij de basisschool, zowel qua inhoudelijke visie als praktische uitvoering. Ze onderscheiden zich door hun specifieke identiteit, hoge kwaliteitsnormen en een consistente opvoedkundige lijn. Deze synergie creëert een meerwaarde voor de ontwikkeling van kinderen door middel van samenwerking en afstemming, wat resulteert in een duidelijke doorgaande lijn. De peuteropvang is geopend op maandag-, dinsdag- en donderdagochtend van 8.35 tot 12.15 uur, voor peuters vanaf 2 jaar. De BSO is beschikbaar op maandag-, dinsdag- en donderdagmiddag van 14.45 tot 18.30 uur, in een verticale groep voor kinderen van 4 tot 12 jaar. De faciliteiten voor peuteropvang en BSO bevinden zich in een moderne, multifunctionele ruimte binnen De Plantage. De BSO biedt opvang tijdens acht van de twaalf schoolvakantieweken. Stichting KOALAH staat geregistreerd in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK) en voldoet aan de wettelijke eisen, waardoor ouders kinderopvangtoeslag kunnen aanvragen. Voor peuteropvang is er ook subsidie vanuit de gemeente Veenendaal beschikbaar voor ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag. Meer informatie over het aanbod en de contactgegevens vindt u op de website van KOALAH: https://koalah.nl/bso-de-plantage/. Aanmelden kan eenvoudig via www.koalah.nl/Aanmelden. Binnen de kleutergroepen hanteren we een ontwikkelingsgerichte aanpak. Leergebieden worden geïntegreerd in thematische projecten, waarbij elke 5 tot 6 weken een nieuw thema centraal staat, gekozen uit de belevingswereld van de kinderen. Christelijke feestdagen worden eveneens binnen deze thema's behandeld. Diverse activiteiten, variërend van spel en constructie tot gesprek, lezen, schrijven, beeldende kunst en rekenen, worden ontworpen om de ontwikkeling te stimuleren. De leerkracht fungeert als begeleider en coach, waarbij de voortgang van elk kind nauwkeurig wordt bijgehouden via ontwikkelingslijnen.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Plantage specifieke programma's voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Plantage stimuleert de ontwikkeling van jonge kinderen met een breed scala aan aanvullende activiteiten en programma's, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en toegewijde peuteropvang.

Ja, Basisschool De Plantage stimuleert de ontwikkeling van jonge kinderen met een breed scala aan aanvullende activiteiten en programma's, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en toegewijde peuteropvang.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke organisaties werkt De Plantage samen voor het jonge kind programma?

Basisschool De Plantage werkt nauw samen met Stichting KOALAH om een naadloze en kwalitatieve opvang en educatie voor jonge kinderen te garanderen.

Basisschool De Plantage werkt nauw samen met Stichting KOALAH om een naadloze en kwalitatieve opvang en educatie voor jonge kinderen te garanderen.

Team | De Plantage in Veenendaal | [2025] Schoolregister