
De resultaten van De Plantage in Veenendaal
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Plantage, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Plantage bij jullie?
Ontdek hoe goed De Plantage bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen op De Plantage
Basisschool De Plantage streeft ernaar dat alle leerlingen aan het einde van hun basisschooltijd een solide basis hebben in taal en rekenen. Dit essentiële kennisniveau, het fundamentele niveau, wordt gemeten met de eindtoets in groep acht. De norm voor het behalen van dit basisniveau is 85%, een landelijk vastgestelde signaleringswaarde die voor elke basisschool geldt. Dit betekent dat minimaal 85% van onze leerlingen aan deze belangrijke standaard moet voldoen om te laten zien dat ze goed voorbereid zijn op de volgende stap in hun onderwijs. Op De Plantage zien we dat 93.22% van onze leerlingen het fundamentele niveau bereikt. Dit ligt boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en ook boven de vergelijkingsscore van 96.78%, wat duidt op sterke prestaties in de basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten: Meer dan de Basis op De Plantage
Naast het fundamentele niveau, zet De Plantage ook in op het bereiken van een ambitieus streefniveau. Dit hogere niveau daagt leerlingen uit om hun vaardigheden verder te ontwikkelen, wat essentieel is voor een succesvolle toekomst. Voor het streefniveau wordt per school een specifieke doelstelling vastgesteld door de onderwijsinspectie, gebaseerd op de leerlingpopulatie. Dit percentage dient als de signaleringswaarde, waarmee de schoolprestaties worden beoordeeld. Bij Basisschool De Plantage behaalt 52.54% van de leerlingen het streefniveau. Hoewel dit onder de vergelijkingsscore van 63.12% ligt, is het belangrijk te weten dat dit percentage boven de specifieke signaleringswaarde van 51.8% voor onze school uitkomt. Dit toont aan dat we leerlingen stimuleren om verder te gaan dan de basis.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Plantage?
Op deze pagina vindt u een gedetailleerd overzicht van de schooladviezen voor het schooljaar 2023-2024 voor basisschool De Plantage in Veenendaal. Deze inzichten helpen bij het maken van een weloverwogen keuze voor het voortgezet onderwijs. De schooladviezen voor het schooljaar 2024-2025 zullen in de volgende uitgave worden gepresenteerd. Voor een actueel beeld van de schooladviezen kunt u ook terecht op www.scholenopdekaart.nl.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Plantage: Een Veilige Basis
Op Basisschool De Plantage in Veenendaal koesteren we een omgeving van wederzijds vertrouwen, essentieel voor de optimale ontwikkeling van ieder kind. Wij geloven dat vertrouwen en oprechte aandacht de fundamenten zijn voor het ontplooien van individuele talenten en een sterk zelfvertrouwen. Onze school biedt een veilige haven waar kinderen zichzelf mogen zijn en zich in eigen tempo kunnen ontwikkelen op sociaal-emotioneel en cognitief gebied. Dit veilige leerklimaat, zowel fysiek, sociaal als emotioneel, zorgt ervoor dat leerlingen, personeelsleden en ouders zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen. Kinderen leren hier over grenzen, respect en het maken van fouten, terwijl ze verantwoordelijkheid leren nemen in diverse situaties. Wij stimuleren betrokkenheid en verbinding, zowel onder leerlingen als binnen ons team. Door te leren van en met elkaar halen we het beste uit elk kind. Onze leerkrachten werken met passie en overtuiging, gedreven door de voldoening van waardevol werk. Samen doen, denken en ontwikkelen staat centraal, met ouders als onmisbare partners in dit proces. Open communicatie, wederzijds respect en duidelijke structuren vormen de basis van onze samenwerking. Ambitie en plezier gaan hand in hand op De Plantage. We zorgen voor boeiende, uitdagende lessen die aansluiten bij de talenten en nieuwsgierigheid van onze leerlingen. Een positieve benadering en de ruimte om fouten te maken creëren een omgeving waar leren plezierig is. Dit noemen wij opbrengstbewust onderwijs: we streven naar optimale resultaten die passen bij de mogelijkheden van elk kind, verrijkt met de principes van Ontwikkelingsgericht Onderwijs, waarbij een leerlinggerichte pedagogiek hand in hand gaat met activerende didactiek.
Veiligheid en geborgenheid voor elke leerling
Gehoord en gezien worden door team en medeleerlingen
Actieve betrokkenheid bij het schoolleven
Hoe bevordert Basisschool De Plantage de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Wij creëren een positief schoolklimaat waarin elk kind zich veilig en optimaal kan ontwikkelen. Ons protocol pedagogisch handelen beschrijft onze visie en aanpak, met speciale aandacht voor preventie van ongewenst gedrag zoals pesten. De effectieve Kanjertraining vormt hierin een belangrijk onderdeel, waarbij ons team continu wordt geschoold. Om deze veilige omgeving te garanderen, hanteren we duidelijke afspraken over ons pedagogisch handelen. Deze afspraken zijn erop gericht om een omgeving te scheppen waarin kinderen zich gewaardeerd voelen en positieve interacties centraal staan. Dit draagt bij aan een gezonde sociaal-emotionele groei.
Welke methoden gebruikt De Plantage voor het registreren van sociale opbrengsten?
Basisschool De Plantage monitort de sociale opbrengsten nauwkeurig met behulp van diverse registratiemiddelen. Dit stelt ons in staat om de voortgang en het welzijn van onze leerlingen te volgen en waar nodig ondersteuning te bieden. Onze registratievormen omvatten: * Kanvas * Leerlijnen binnen ParnasSys * Specifieke vragenlijsten uit het kader van Werken met Kwaliteitskaarten
- Kanvas
- leerlijnen ParnasSys
- vragenlijsten Werken met Kwaliteitskaarten
Welke sociaal-emotionele leerprogramma's worden ingezet op onze basisschool?
Op Basisschool De Plantage zetten we de Kanjertraining in als kernmethode voor sociaal-emotioneel leren. Deze training is specifiek ontworpen om kinderen belangrijke sociale vaardigheden bij te brengen en een positieve groepscultuur te bevorderen. De Kanjertraining helpt leerlingen bij het ontwikkelen van zelfvertrouwen, het aangaan van positieve relaties en het effectief omgaan met uitdagingen. Ons team is gespecialiseerd in het toepassen van deze methode om de beste resultaten voor onze leerlingen te garanderen.
Onderwijsinspectie Rapport Basisschool De Plantage Veenendaal
De Plantage in Veenendaal voldoet aan alle onderwijseisen, zoals bevestigd door de onderwijsinspectie. Ons basisarrangement blijft ongewijzigd, wat onze stabiele onderwijskwaliteit weerspiegelt. Om continuïteit in kwaliteit te waarborgen, hanteren wij een eigen, proactief kwaliteitssysteem: Werken met Kwaliteitskaarten (WMK). Via dit systeem toetsen, evalueren en verbeteren we ons onderwijs continu. Ouders en leerlingen worden actief betrokken bij de beoordeling van ons onderwijs, zodat we samen streven naar de beste leerervaringen. We wachten niet af, maar identificeren zelf proactief onze sterke en zwakke punten, die we vastleggen in onze interne beoordelingen en ontwikkelplannen.