Basisschool Basisschool de kleine Wereld in Vaals

Het team van Basisschool de kleine Wereld in Vaals

Current section: team
Adelbertstraat 1 A
6291 Vaals

Zie hier hoe het team van Basisschool de kleine Wereld is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool de kleine Wereld. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool de kleine Wereld bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool de kleine Wereld bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool de kleine Wereld zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool de kleine Wereld. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.7%)
25-35 jaar (7.7%)
35-45 jaar (38.5%)
45-55 jaar (15.4%)
55-65 jaar (30.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool de kleine Wereld werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.9%)
Direct ondersteunend personeel (23.1%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool de kleine Wereld gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Duitse taal
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op Basisschool De Kleine Wereld: Onze Aanpak

Op Basisschool De Kleine Wereld zorgen we voor een naadloze voortzetting van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. We lossen de meeste vervangingen intern op. De collega uit de parallelklas neemt de instructie over, terwijl onze onderwijsassistenten de leerlingen begeleiden bij het oefenen en verwerken van de lesstof. Dit zorgt voor continuïteit en herkenbaarheid voor de kinderen. Onze flexibele aanpak omvat diverse oplossingen wanneer interne vervanging niet mogelijk is. We zetten onze enthousiaste stagiaires in, voegen klassen tijdelijk samen, bieden een aangepast lesprogramma of geven in uiterste noodzaak leerlingen vrij. Uw kind kan altijd rekenen op kwalitatief goed onderwijs.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam voor Kinderen op Basisschool de Kleine Wereld

5

Academische Groei: Taal & Rekenen Expertise

Beschikbare specialisten:

Dyslexie Coach
Educatie Coördinator
Rekenmeester
Talent Ontwikkelaar (Meer- en Hoogbegaafdheid)
Taalpedagoog

Toelichting van de school:

Ons toegewijde team van vijf specialisten werkt nauw samen om uw kind optimaal te begeleiden op het gebied van taal en rekenen. Deze experts komen regelmatig bijeen in onze didactiekstuurgroep. Hier delen ze inzichten en zorgen ze voor een consistente leerlijn door alle klassen heen. Extra uren worden geïnvesteerd om deze doorgaande lijn te versterken, en deelname aan kenniskringen op clusterniveau garandeert dat we altijd op de hoogte zijn van de nieuwste onderwijsmethoden.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsdeskundige
Educatie Coördinator
Talent Ontwikkelaar (Meer- en Hoogbegaafdheid)

Toelichting van de school:

Het welzijn en de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind staan centraal. Ons team van drie specialisten biedt gerichte ondersteuning. Deze specialisten bundelen hun krachten in onze gedragsstuurgroep, waar kennis wordt uitgewisseld en best practices worden gedeeld. Ze krijgen de ruimte om te werken aan een soepele overgang tussen leerjaren en dragen actief bij aan kennisdeling op clusterniveau, wat ten goede komt aan de algehele sfeer en leeromgeving op school.

3

Gedrag, Studiehouding en Taakgericht Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsdeskundige
Educatie Coördinator
Talent Ontwikkelaar (Meer- en Hoogbegaafdheid)

Toelichting van de school:

Voor een optimale leerervaring focussen we op gedrag, studiehouding en taakgericht werken. Drie ervaren specialisten staan klaar om uw kind hierin te begeleiden. Deze professionals werken structureel samen binnen de gedragsstuurgroep. Hier wordt kennis gedeeld die direct ten goede komt aan de leerlingen. Met specifieke uren voor deze ondersteuning en actieve deelname aan kenniskringen, waarborgen we een consistente en effectieve aanpak voor alle leerlingen in Vaals.

1

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Bewegingspedagoog

Toelichting van de school:

Basisschool de Kleine Wereld stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Onze gymlessen worden verzorgd door gediplomeerde professionals. We werken nauw samen met de gemeentelijke bewegingsconsulent van Vaals om een uitdagend en gevarieerd bewegingsprogramma aan te bieden. Dit zorgt ervoor dat elk kind de kans krijgt om zijn of haar fysieke vaardigheden te ontwikkelen in een veilige en stimulerende omgeving.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische handelingen of persoonlijke verzorging verwijzen wij u graag naar de daarvoor bestemde externe professionals en instanties. Wij zorgen voor een goede communicatie met hen waar nodig.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Activiteitenplein
Toilet voor mindervaliden
Lift
Speelplaats groep 1 t/m 3 & 4 t/m 8
Tiny Forest

Ontdek Ons Uitgebreide Ondersteuningsaanbod voor Elke Leerling

Gedetailleerde Uitleg van Basisschool De Kleine Wereld

Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) biedt een helder en realistisch beeld van de specifieke ondersteuning en begeleiding die wij als basisschool momenteel kunnen bieden binnen het kader van Passend Onderwijs. Dit profiel is een essentieel onderdeel van ons schoolplan en is volledig geïntegreerd in onze dagelijkse praktijk. U vindt ons actuele SOP op de website van de school, waar het fungeert als de basis voor effectieve communicatie met ouders en alle betrokkenen. Het garandeert transparantie en een gedeeld begrip van onze zorgplicht. **Specialistische Expertise voor Optimale Leerresultaten** Bij Basisschool De Kleine Wereld werken we nauw samen met diverse deskundigen om het onderwijsleerproces en de zorg voor onze leerlingen continu te verbeteren. Deze samenwerkingen stellen ons in staat om op maat gemaakte ondersteuning te bieden. Onze specialisten omvatten: * Judith Claessens: Gedragsspecialist, verbonden aan SO De Pyler, voor gerichte gedragsbegeleiding. * Susan Ubaghs: Specialist in leerstrategieën, verbonden aan SBO St. Bernardus, voor gerichte aanpak van leeruitdagingen. * Bart Goffin: Onderwijs- en ICT-adviseur binnen ons schoolbestuur Innovo, voor innovatieve onderwijstechnologie. **Toekomstgerichte Ambities voor Extra Ondersteuning** In lijn met de ankerpunten van basisondersteuning voor de planperiode 2019-2024, hebben we ambitieuze ontwikkelingsdoelen vastgelegd in ons school(jaar)plan. Deze doelen vormen de leidraad voor onze verdere ontwikkeling en verbetering van het onderwijs. Onze belangrijkste ontwikkelingsgebieden zijn: * **Onderwijs Anders Organiseren:** We focussen op het vergroten van eigenaarschap bij leerlingen, het stimuleren van differentiatie, en het optimaliseren van de organisatie en rapportage, geleid door ons vastgestelde onderwijs-kompas. * **Sociaal-emotionele Ontwikkeling:** We werken aan de verdere doorontwikkeling van SWPBS (School Wide Positive Behavior Support) en waarborgen een consistente, doorlopende lijn binnen zelfstandig werken. * **Didactische Verdieping:** We verdiepen ons in het aanbod van begrijpend lezen en implementeren een nieuwe, effectieve methodiek voor rekenonderwijs. * **Clusterontwikkelingen:** We zetten actief in op schoolondersteuningsprofielen, de ontwikkeling van een taalklas, ondersteuning voor hoogbegaafdheid, het toepassen van formatief handelen, vroegsignalering van leerproblemen en het verbeteren van aanvankelijk lezen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Basisschool de kleine Wereld

Wat zijn de kerndoelen in ons schoolplan?

Bij Basisschool de kleine Wereld hanteren we heldere, richtinggevende uitspraken die de kern vormen van ons onderwijs. Deze uitspraken focussen op essentiële dimensies van de ontwikkeling van uw kind. Ons streven is persoonsvorming en socialisatie, omdat we geloven dat dit de fundamenten zijn voor succesvol leren en persoonlijke groei. Kinderen ontwikkelen zich optimaal wanneer ze zich zowel als individu als in sociale context ontplooien. We stimuleren gedeeld eigenaarschap tussen leerkracht en leerling. De leerkracht faciliteert en begeleidt, terwijl kinderen de ruimte krijgen om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces. Feedback op proces en zelfsturing is hierbij cruciaal. Onze didactiek is doelgericht en maakt gebruik van leerlijnen en methoden als hulpmiddelen. Leren gebeurt door spel, samenwerking en beweging. Met behulp van planborden en weektaken bevorderen we zelfstandig werken en eigenaarschap. Bij de instructie volgen we een model met expliciete, directe instructie, activerende didactiek en continue controle op begrip. We werken in diverse groepsformaties, zowel heterogeen als homogeen, om aan te sluiten bij de leerbehoeften. Differentiatie passen we toe om elk kind optimaal te ondersteunen, zowel in de les als bij de verwerking. Bij specifieke behoeften zoeken we altijd in overleg met kind, ouders en de interne begeleider naar de beste oplossingen. De organisatie is ingericht rondom stamgroepen met vaste leerkrachten, aangevuld met groepsoverstijgende samenwerking waar dit meerwaarde biedt. Zo creëren we een rijke en uitdagende leeromgeving. We gebruiken zowel formatieve als summatieve toetsen om het leerproces van elk kind nauwgezet te volgen en ons onderwijs continu te optimaliseren. Rapportages, zoals het rapportfolio en kindgesprekken, betrekken kinderen en ouders actief bij de ontwikkeling. Onze zorg voor de kinderen is geïntegreerd in het onderwijs. We streven naar passend onderwijs binnen de veilige omgeving van de school. Ouders zijn onze belangrijke partners. We betrekken hen actief bij het leerproces en werken samen binnen het Kindcentrum voor een integrale aanpak van opvoeding en ontwikkeling. ICT en digitale middelen zijn dagelijks geïntegreerd in de lessen, met aandacht voor digitale geletterdheid en mediawijsheid via onze ICT-leerlijn. Voor meer gedetailleerde informatie en een begrippenlijst kunt u contact opnemen met de directie van Basisschool de kleine Wereld.

Hoe waarborgt Basisschool de kleine Wereld de onderwijskwaliteit?

Basisschool de kleine Wereld hanteert een gestructureerd kwaliteitszorgsysteem dat gericht is op continue verbetering en het waarborgen van hoogwaardig onderwijs. Dit systeem volgt een cyclisch proces van analyse, verbetering en borging. Onze school heeft een diepgaand inzicht in de onderwijsbehoeften van onze leerlingen, gebaseerd op een tweejaarlijkse analyse van omgevingskenmerken en zorgindicatoren, bekend als Vroegsignalering. Deze analyse vindt plaats op macro-, meso- en microniveau. Jaarlijks evalueren we de leerlingresultaten. Tussentijdse resultaten meten we tweemaal per jaar met Cito-toetsen, en de eindresultaten in groep 8 met de DIA-eindtoets. Na deze metingen voeren we een grondige schoolzelfevaluatie uit, inclusief analyse van opbrengsten en aanbevelingen voor verbetering. Het onderwijsleerproces wordt regelmatig geëvalueerd. De werkprocessen kwaliteitszorg, veilige omgeving, planmatig handelen en toetsen, waarderen en rapporteren worden jaarlijks geanalyseerd, met bijbehorende actiepunten. Andere werkprocessen worden tweejaarlijks geëvalueerd. We werken planmatig aan verbeteringen. Vanuit onze missie en visie is een kompas ontwikkeld met richtinggevende uitspraken over ons onderwijs. Deze leiden tot specifieke schoolontwikkelingen die we vastleggen in het schooljaarplan. Dit schooljaar ligt de focus op innovatieve onderwijsorganisatie, gedragsmanagement en didactische aanpak, met sterke nadruk op educatief partnerschap. De kwaliteit van ons onderwijsleerproces borgen we via operationele jaarplannen. Hierin beschrijven we concreet de doelen, werkwijzen en borgingsmechanismen voor elk ontwikkelonderwerp. We communiceren transparant over onze onderwijskwaliteit naar alle belanghebbenden. Ouders worden geïnformeerd en betrokken via diverse kanalen zoals kijkuren, informatiemomenten en online platforms. Een jaarlijks schooljaarverslag licht de ontwikkelingen toe, en een monitorgesprek met het bevoegd gezag dient als verantwoording. Dit alles draagt bij aan een omgeving waarin kinderen de best mogelijke leerervaringen opdoen en zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Stimulerend Aanbod voor Jonge Kinderen bij Basisschool de Kleine Wereld

Toelichting van de school

Bij Basisschool de Kleine Wereld hanteren we de bewezen methode 'Onderbouwd'. Deze aanpak integreert diverse vakgebieden binnen een samenhangend thema, met een sterke focus op de taalontwikkeling. We investeren in een rijke woordenschat en bieden intensieve begeleiding, mede dankzij onze nauwe samenwerking met een logopediste. De leertijd voor taal is hierdoor verlengd en verdiept, wat essentieel is voor een sterke start in het onderwijs. Om de aansluiting tussen voor- en vroegschoolse educatie (VVE) te optimaliseren, werken we op drie niveaus. Dit gebeurt via koppeloverleg tussen leidsters en kleuterleerkrachten, zorgoverleg met zorgcoördinatoren en interne begeleiders, en directieoverleg. Nieuwe leerlingen ervaren een warme overdracht, waarbij de unieke behoeften van elk kind centraal staan. Ook ouders worden actief betrokken bij dit proces, wat zorgt voor een gezamenlijke visie op de ontwikkeling van uw kind.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool de Kleine Wereld extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool de Kleine Wereld biedt een gespecialiseerd programma voor het jonge kind, gericht op een optimale start. Dit programma omvat een thematische aanpak die vakgebieden bundelt en legt een sterke nadruk op taalontwikkeling en een uitgebreide woordenschat. Door intensieve samenwerking met specialisten en een doordachte aanpak, zorgen we voor een soepele overgang en een stimulerende leeromgeving.

Ja, Basisschool de Kleine Wereld biedt een gespecialiseerd programma voor het jonge kind, gericht op een optimale start. Dit programma omvat een thematische aanpak die vakgebieden bundelt en legt een sterke nadruk op taalontwikkeling en een uitgebreide woordenschat. Door intensieve samenwerking met specialisten en een doordachte aanpak, zorgen we voor een soepele overgang en een stimulerende leeromgeving.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)

Met welke partners werkt de school samen voor het jonge kind programma?

Basisschool de Kleine Wereld werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangpartners om een doorlopende leerlijn te garanderen. Onze belangrijkste samenwerkingspartners zijn Peuteropvang Ukkepuk, onderdeel van Spelentere, en Kinderdagverblijf Humankind. Deze samenwerkingen waarborgen een warme overdracht en een consistente benadering van de ontwikkeling van jonge kinderen.

Basisschool de Kleine Wereld werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangpartners om een doorlopende leerlijn te garanderen. Onze belangrijkste samenwerkingspartners zijn Peuteropvang Ukkepuk, onderdeel van Spelentere, en Kinderdagverblijf Humankind. Deze samenwerkingen waarborgen een warme overdracht en een consistente benadering van de ontwikkeling van jonge kinderen.

Peuteropvang Ukkepuk (Spelentere)
KDV Humankind
Team | Basisschool de kleine Wereld in Vaals | [2025] Schoolregister