Jan Ligthartschool Driecant in Tilburg

Het team van Jan Ligthartschool Driecant in Tilburg

Current section: team
Dalemdreef 25
5035 Tilburg

Zie hier hoe het team van Jan Ligthartschool Driecant is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Jan Ligthartschool Driecant. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Jan Ligthartschool Driecant bij jullie?

Ontdek hoe goed Jan Ligthartschool Driecant bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Jan Ligthartschool Driecant zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 77.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (77.3%)
Man (22.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Jan Ligthartschool Driecant. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (9.1%)
25-35 jaar (22.7%)
35-45 jaar (27.3%)
45-55 jaar (18.2%)
55-65 jaar (22.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Jan Ligthartschool Driecant werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (63.6%)
Direct ondersteunend personeel (22.7%)
Indirect ondersteunend personeel (4.5%)
Management (9.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Jan Ligthartschool Driecant gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervangingsbeleid voor Lescontinuïteit op de Jan Ligthartschool Driecant

Op de Jan Ligthartschool Driecant staat de continuïteit van het onderwijs voorop. Bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten, zetten wij ons volledig in om de impact op de leerlingen te minimaliseren. Ons beleid is erop gericht dat elke leerling ononderbroken kwalitatief goed onderwijs ontvangt. Ons uitgebreide vervangingsprotocol, zoals gedetailleerd in onze kwaliteitskaart, beschrijft de stappen die we nemen. In eerste instantie schakelen we het Regionaal Transfer Centrum (RTC) in voor de inzet van bevoegde vervangende leerkrachten. Dit zorgt voor een snelle en professionele oplossing, zodat de lessen zo min mogelijk worden verstoord. Indien het RTC geen passende vervanging kan bieden, benaderen we proactief onze eigen leerkrachten om, waar mogelijk, extra ondersteuning te bieden. Dit doen we met respect voor hun werkdruk en welzijn. Wanneer interne flexibiliteit ontoereikend is, mobiliseren we onze onderwijsassistenten en ambulant personeel om de continuïteit te waarborgen en de leerlingen de benodigde aandacht te geven. Als laatste redmiddel en in uitzonderlijke situaties, waarbij geen adequate vervanging gevonden kan worden, kunnen klassen tijdelijk worden samengevoegd. De school garandeert echter altijd een veilige opvang voor alle leerlingen die naar school komen. In het uiterste geval, waarbij de onderwijskwaliteit en veiligheid niet gegarandeerd kunnen worden, kunnen we als school besluiten de deuren te sluiten, maar de mogelijkheid voor opvang blijft altijd bestaan.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Samenstelling groepen

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Ondersteuningsspecialisten op de Jan Ligthartschool Driecant

4

Taal en Rekenen: Versterking voor Elke Leerling

Beschikbare specialisten:

Rekenspecialist
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Kwaliteitscoördinator (KC)
Onderwijsondersteuner

Toelichting van de school:

Op de Jan Ligthartschool Driecant bieden we aanvullende ondersteuning wanneer de basisondersteuning niet volstaat. Dit kan zowel binnen de schoolmuren als met hulp van naburige scholen. Onze extra ondersteuning kent twee niveaus: 2a richt zich op verrijking en extra hulp binnen de groep of school. Niveau 2b omvat ondersteuning met gespecialiseerde expertise, zoals individuele begeleiding of coaching door externen. Onze doel is om elke leerling de best mogelijke kansen te geven om zich optimaal te ontwikkelen, met speciale aandacht voor taal en rekenvaardigheden.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Pedagogisch educatief professional
Kwaliteitscoördinator (KC)

Toelichting van de school:

Wij hanteren consequente gedragsverwachtingen, regels en routines om een veilige en gestructureerde omgeving te waarborgen. Leerlingen en ouders die behoefte hebben aan extra ondersteuning op sociaal-emotioneel vlak, kunnen rekenen op onze expertise. Denk hierbij aan hulp bij gedragsuitdagingen, het versterken van zelfvertrouwen of ondersteuning bij thuissituaties. Onze schoolmaatschappelijk werker staat klaar om hierbij te assisteren, zodat ieder kind zich prettig en gesteund voelt.

4

Gedrag, Werk en Studievaardigheden: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Pedagogisch educatief professional
Kwaliteitscoördinator (KC)
Begeleider passend onderwijs (BPO)

Toelichting van de school:

Onze professionals zetten zich in om leerlingen te ondersteunen bij hun gedrag, werkhouding en leerstrategieën. We bieden psycho-educatie, stimuleren de ontwikkeling van executieve functies en leren leerlingen effectief ‘leren leren’. Ook voor meer- en hoogbegaafde leerlingen hebben we specifieke aandacht. Middels observaties en een digitaal signaleringsinstrument zoals ZOOV+ identificeren we leerlingen die extra uitdaging nodig hebben. Zo zorgen we ervoor dat elk kind op zijn eigen tempo en niveau wordt uitgedaagd.

1

Motorische Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Vakdocenten gymnastiek (combinatiefunctionarissen)

Toelichting van de school:

Voor ondersteuning op het gebied van motorische ontwikkeling en lichamelijke activiteit kunnen we rekenen op onze gespecialiseerde vakdocenten gymnastiek. Zij dragen bij aan de algehele ontwikkeling van onze leerlingen. Bij specifieke hulpvragen van ouders of leerkrachten, vragen wij advies en begeleiding van deze professionals om de ontwikkeling van elk kind te optimaliseren.

2

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn van Kinderen

Beschikbare specialisten:

Jeugdarts GGD
Jeugdverpleegkundige GGD

Toelichting van de school:

Het welzijn van onze leerlingen is van groot belang. Onze jeugdverpleegkundige van de GGD is nauw betrokken bij ons interne zorgteam en bespreekt elke zes weken de hulpvragen vanuit zowel school als thuis. Deze samenwerking zorgt ervoor dat we proactief kunnen inspelen op medische en persoonlijke verzorgingsbehoeften, en zo een gezonde omgeving voor alle leerlingen garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Aula
Groen schoolplein
Muzieklokaal
Gymzaal

Extra Ondersteuning op de Jan Ligthartschool Driecant: Een Diepgaande Kijk

Ontdek Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP)

De Jan Ligthartschool Driecant zet zich in voor optimale ontwikkeling van elke leerling door middel van een uitgebreid Schoolondersteuningsprofiel (SOP). Dit profiel, conform de vereisten van ons samenwerkingsverband Plein013, schetst gedetailleerd hoe wij extra ondersteuning bieden, die verder gaat dan de basisondersteuning. Basisondersteuning omvat alle preventieve en licht corrigerende maatregelen die wij binnen de school en klas toepassen. Denk hierbij aan vroegtijdige signalering en aanpak van leerproblemen zoals dyslexie en dyscalculie, ondersteuning bij leervermogen, bevordering van sociale veiligheid en het voorkomen van gedragsproblemen. Ook medische protocollen en samenwerking met externe partners vallen hieronder. Onze onderwijs-ondersteuningsstructuur kenmerkt zich door de expertise van ons team en de zichtbaarheid van deze expertise in de dagelijkse schoolpraktijk. Wij werken planmatig, met aandacht voor handelingsgericht werken (HGW) en de indicatoren uit het inspectiekader, om zo de leerprestaties en het welzijn van uw kind te waarborgen. De extra ondersteuning, zoals beschreven in het SOP, is onderverdeeld in vijf kerngebieden: de beschikbare aandacht in de klas, aangepast lesmateriaal, de ruimtelijke omgeving, de expertise van onze leerkrachten en de samenwerking met externe organisaties. Voor meer details kunt u contact opnemen met onze Kwaliteitscoördinator, Sanne de Win. Talent: Onderwijs voor Hoogbegaafde Kinderen in Tilburg Speciaal voor leerlingen uit groep 4 tot en met 8 met kenmerken van hoogbegaafdheid, die extra uitdaging nodig hebben, bieden wij 'Talent'. Dit programma verrijkt en verdiept de lesstof, ontwikkelt leerstrategieën (leren leren) en executieve functies, en bevordert sociale interactie met gelijkgestemden. In kleine groepen, onder begeleiding van gespecialiseerde leerkrachten, krijgen deze kinderen de ruimte om zich volledig te ontplooien. Talent functioneert als een zorgniveau 3 voorziening. Kinderen die Talent bezoeken, hebben doorgaans een uitgebreid intelligentieonderzoek ondergaan, zoals de RAKIT of WISC-V, waaruit kenmerken van hoogbegaafdheid zijn gebleken. Vaak zijn er aanvullende uitdagingen, zoals autisme, AD(H)D of hoogsensitiviteit, die de onderwijsbehoefte complexer maken. Aanmeldingen voor Talent komen voort uit diverse problematieken, zoals sociaal-emotionele problemen, het niet vinden van aansluiting bij leeftijdsgenoten, prestaties die achterblijven bij het potentieel, of onvoldoende ontwikkelde executieve functies. Voor meer informatie over Talent en de aanmeldprocedure kunt u contact opnemen met Marion Kerkhof, KC’er/coördinator Talent, via marion.kerkhof@bijkinderstad.nl. Deelname aan Talent wordt gefinancierd door Plein 013, met Kinderstad als formeel verantwoordelijke. Toekomstig Aanbod: Begiftigdheidsprofielschool (BPS) Met trots kondigen wij aan dat de Jan Ligthartschool Driecant voor schooljaar 2023-2024 en 2024-2025 het predicaat 'Begaafdheidsprofielschool (BPS)' draagt. Dit betekent dat wij onze expertise verder uitbreiden om ook kinderen met meer- en hoogbegaafdheid optimaal passend onderwijs te bieden binnen onze eigen schoolomgeving.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Visie voor Toekomstig Onderwijs

Welke doelen staan centraal in ons schoolplan voor optimale kinderontwikkeling?

Bij Jan Ligthartschool Driecant streven we ernaar om elk kind uitstekend onderwijs te bieden en hanteren we hoge verwachtingen voor alle leerlingen. Onze focus ligt niet alleen op het verbeteren van academische prestaties, maar ook op de sociaal-emotionele en creatieve ontwikkeling, evenals de algehele persoonsvorming van onze leerlingen. We zetten ons in voor een gegarandeerd kennisrijk curriculum dat wereldwijsheid en kritisch denken stimuleert, zodat kinderen vol vertrouwen de maatschappij tegemoet kunnen treden. Samen met onze leerlingen werken we aan het worden van de beste versie van zichzelf. Specifiek voor rekenen richten we ons op het versterken van basiskennis en vaardigheden, terwijl we bij taalvaardigheid zorgen voor effectief onderwijs in lezen en taal, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en collectief ontwikkelde lesmethoden.

Hoe realiseert Jan Ligthartschool Driecant haar onderwijsdoelen door middel van continue kwaliteitsverbetering?

Ons onderwijs is continu in ontwikkeling, waarbij we de principes van High Performing Schools (HPS) volgen om de hoogste kwaliteit te waarborgen. We werken evidence-informed, doen actief onderzoek naar verbeterpunten en benutten leergroepen om onze professionele vaardigheden te verhogen. Ons onderwijs is gebaseerd op bewezen effectiviteit, voortkomend uit wetenschappelijk onderzoek, praktijkervaring en de specifieke behoeften van onze leerlingen. Om onze langetermijndoelen te realiseren, vertalen we deze naar concrete ambitie- en kwaliteitskaarten. Elke beslissing wordt getoetst aan onze visie en ambities, wat zorgt voor een doelgerichte aanpak. We koesteren een professionele schoolcultuur en stellen continu kritische vragen zoals: 'Doen we de juiste dingen?', 'Doen we de dingen goed?', en 'Hoe kunnen we dit bewijzen?'. Onze kwaliteitscoördinatoren bewaken deze processen nauwgezet, in samenwerking met zowel het onderwijsteam als de directie, om een hoog niveau van kwaliteitszorg te garanderen.

Ontdek Ons Unieke Programma voor Jonge Kinderen bij Jan Ligthartschool Driecant

Toelichting van de school

Bij de Jan Ligthartschool Driecant in Tilburg geloven we sterk in een stimulerende start voor elk kind. Ons onderwijs is gericht op het ontwikkelen van nieuwsgierigheid, creativiteit en sociaal-emotionele vaardigheden. Wij bieden een veilige en inspirerende leeromgeving waar jonge kinderen zich optimaal kunnen ontplooien. Door middel van speelse activiteiten en doelgerichte begeleiding leggen we een stevige basis voor hun verdere schoolloopbaan. Ontdek hoe wij met passie en expertise het verschil maken voor uw kind. Ons team van toegewijde leerkrachten staat klaar om elk kind de aandacht te geven die het verdient.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft de Jan Ligthartschool Driecant voor jonge kinderen?

De Jan Ligthartschool Driecant biedt diverse aanvullende activiteiten om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Dit omvat een nauwe samenwerking met kinderopvangfaciliteiten voor een soepele overgang. Daarnaast organiseren we speciale peuter-kleuter ontmoetingen. Deze bijeenkomsten bevorderen de sociale interactie en wennen kinderen spelenderwijs aan de schoolse omgeving. Ons doel is om een naadloze en positieve start te garanderen voor elk kind dat onze school bezoekt.

De Jan Ligthartschool Driecant biedt diverse aanvullende activiteiten om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Dit omvat een nauwe samenwerking met kinderopvangfaciliteiten voor een soepele overgang. Daarnaast organiseren we speciale peuter-kleuter ontmoetingen. Deze bijeenkomsten bevorderen de sociale interactie en wennen kinderen spelenderwijs aan de schoolse omgeving. Ons doel is om een naadloze en positieve start te garanderen voor elk kind dat onze school bezoekt.

Verrijkend aanbod kinderopvang
Interactieve peuter-kleuter ontmoetingen

Met welke lokale partners werkt de Jan Ligthartschool Driecant samen voor het jonge kind programma?

De Jan Ligthartschool Driecant onderhoudt waardevolle samenwerkingen met lokale organisaties om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken. Een belangrijk partnerschap is met Kinderstad Tilburg, specifiek de locatie Grote Beemd. Deze samenwerking stelt ons in staat om gezamenlijke activiteiten te ontplooien die de ontwikkeling en het welzijn van jonge kinderen bevorderen. We streven ernaar om een breed en ondersteunend netwerk rondom onze leerlingen te creëren. Door deze synergie met partners zoals Kinderstad Tilburg, versterken we de leermogelijkheden en sociale integratie van onze jongste leerlingen.

De Jan Ligthartschool Driecant onderhoudt waardevolle samenwerkingen met lokale organisaties om het aanbod voor jonge kinderen te verrijken. Een belangrijk partnerschap is met Kinderstad Tilburg, specifiek de locatie Grote Beemd. Deze samenwerking stelt ons in staat om gezamenlijke activiteiten te ontplooien die de ontwikkeling en het welzijn van jonge kinderen bevorderen. We streven ernaar om een breed en ondersteunend netwerk rondom onze leerlingen te creëren. Door deze synergie met partners zoals Kinderstad Tilburg, versterken we de leermogelijkheden en sociale integratie van onze jongste leerlingen.

Team | Jan Ligthartschool Driecant in Tilburg | [2025] Schoolregister