Basisschool Basisschool De Lochtenbergh in Tilburg

Het team van Basisschool De Lochtenbergh in Tilburg

Current section: team
Perosistraat 150
5049 Tilburg

Zie hier hoe het team van Basisschool De Lochtenbergh is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Lochtenbergh. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Lochtenbergh bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Lochtenbergh bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Lochtenbergh zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 95.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (95.5%)
Man (4.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Lochtenbergh. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (9.1%)
25-35 jaar (40.9%)
35-45 jaar (36.4%)
45-55 jaar (13.6%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Lochtenbergh werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (63.6%)
Direct ondersteunend personeel (27.3%)
Indirect ondersteunend personeel (4.5%)
Management (4.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Lochtenbergh gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Vervanging van Leerkrachten bij Basisschool De Lochtenbergh: Efficiënte Oplossingen

Het waarborgen van een ononderbroken leerproces voor onze leerlingen staat centraal bij Basisschool De Lochtenbergh. We signaleren, net als veel andere scholen, een groeiende uitdaging in het snel vinden van gekwalificeerde vervangers bij ziekte of afwezigheid van onze toegewijde leerkrachten. Ondanks de inzet van centrale meldpunten zoals de Vervangerspool en Driessen HRM, is het vinden van adequate vervanging niet altijd direct gegarandeerd. De flexibiliteit en het extra engagement van ons eigen schoolteam spelen hierin een cruciale rol. Vaak weten onze medewerkers, door slimme inzet van ambulante ondersteuning of door de bereidheid van parttimers om extra uren te maken, toch een passende oplossing te vinden. We werken continu aan het optimaliseren van onze interne processen en het versterken van ons netwerk om de continuïteit van kwalitatief hoogstaand onderwijs te garanderen. Uw kind kan rekenen op een stabiele en stimulerende leeromgeving, ook bij onvoorziene omstandigheden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek de Specialisten voor Extra Ondersteuning op Basisschool De Lochtenbergh

7

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist
Logopedist
Jonge Kind Specialist
Auris Samenwerking
Dyslexiebehandelaar

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Lochtenbergh zetten we ons in voor elke leerling. Wanneer kinderen extra hulp nodig hebben, bieden onze specialisten gerichte ondersteuning. Ons schoolondersteuningsprofiel beschrijft gedetailleerd welke aanvullende hulp onze school biedt, naast de basiszorg. Het document licht toe waar de grenzen van deze ondersteuning liggen, welke criteria we hanteren en welke toekomstvisie we hebben. Wij geloven in een sterke samenwerking met ouders om de ontwikkeling van uw kind te stimuleren. Het ondersteuningsprofiel is opgesteld in nauw overleg met leerkrachten, de schoolleiding en het bestuur, met een focus op de onderwijsbehoeften van de leerling en het welbevinden binnen de groep.

5

Sociaal-Emotionele Begeleiding en Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Jonge Kind Specialist
PMT Samenwerking
Sociaal Medisch Werk (SMW)

Toelichting van de school:

Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen bieden wij gespecialiseerde begeleiding. Meer informatie hierover vindt u in ons uitgebreide schoolondersteuningsprofiel.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Expertise

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Jonge Kind Specialist

Toelichting van de school:

Onze specialisten helpen leerlingen met gedrag, werkhouding en taakaanpak. Raadpleeg ons schoolondersteuningsprofiel voor een compleet overzicht van onze aanpak.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkelingsondersteuning

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Logopedist
Ergotherapie Samenwerking (De Vlieger)

Toelichting van de school:

Wij bieden ondersteuning op het gebied van motorische en lichamelijke ontwikkeling. Gedetailleerde informatie is beschikbaar in ons schoolondersteuningsprofiel.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we geen permanente specialisten voor medische handelingen en persoonlijke verzorging in huis hebben, schakelen we, indien nodig, externe expertise in. Zie ons schoolondersteuningsprofiel voor meer details over onze werkwijze.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
18
Totaal specialisten
18
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Moestuin met kas
Lift
Invalidentoilet
Kooklokaal

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Leerlingen op Basisschool De Lochtenbergh

Gedetailleerde Toelichting van Onze School voor Passend Onderwijs

Gediplomeerde Specialisten Buiten de Schoolmuren Op Basisschool De Lochtenbergh geloven we in een proactieve aanpak voor optimale leerlingontwikkeling. Naast onze toegewijde interne specialisten, maken we gebruik van een extern netwerk van deskundigen. Deze begeleiders passend onderwijs (BPO-ers) bieden waardevolle inzichten en advies aan onze school. Wanneer wij aanvullende expertise nodig hebben om een leerling optimaal te ondersteunen, kunnen wij hen raadplegen. Elke inzet van een BPO-er wordt altijd vooraf uitgebreid met u als ouder besproken, zodat u volledig geïnformeerd bent. Samenwerking met Diverse Instanties Onze school werkt nauw samen met diverse externe instanties om een breed scala aan ondersteuningsmogelijkheden te bieden. Denk hierbij aan gespecialiseerde organisaties zoals Auris, de GGD, en Connect2jeugd. Deze samenwerkingen stellen ons in staat om op maat gemaakte ondersteuning te bieden, afgestemd op de specifieke behoeften van elke leerling. Toekomstig Aanbod aan Extra Ondersteuning: Het Schoolondersteuningsprofiel Voor een gedetailleerd overzicht van ons huidige en toekomstige aanbod aan extra ondersteuning, verwijzen wij u graag naar ons Schoolondersteuningsprofiel. Hierin vindt u alle informatie over hoe wij de ontwikkeling van elke leerling waarborgen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg op Basisschool De Lochtenbergh: Ons Schoolplan en Jaarplan in Detail

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan en hoe dragen ze bij aan de ontwikkeling van uw kind?

Op Basisschool De Lochtenbergh staat de persoonlijke groei van elk kind centraal. Onze visie is helder: wij willen samen bijdragen aan de ontplooiing van onze kinderen tot veerkrachtige individuen, klaar voor de toekomst. Dit streven naar optimale ontwikkeling en leren is gedetailleerd vastgelegd in ons schoolplan. Het schoolplan, dat om de vier jaar door het schoolbestuur wordt herzien en voorgelegd aan de onderwijsinspectie, vormt de basis voor ons onderwijsbeleid. In 2024 is een nieuw schoolplan vastgesteld, wat de leidraad is voor ons kwaliteitsonderwijs. Daarnaast stellen we jaarlijks een gedetailleerd jaarplan op. Dit plan bevat concrete veranderingsdoelen voor het komende schooljaar, gebaseerd op grondige analyses en resultaten uit het voorgaande jaar. Ons jaarplan 2024-2025 focuste op het versterken van ons onderwijs, met drie belangrijke speerpunten: het verbeteren van onze didactische vaardigheden voor rekenonderwijs, het verrijken van het pedagogisch klimaat met 'De Vreedzame School', en het implementeren van effectieve lesmethodes zoals EDI. Voor het jaarplan 2025-2026 zetten we de volgende stappen: het borgen van rekenonderwijs en 'De Vreedzame School', de introductie van een nieuwe taalmethode, en continue professionalisering van ons team. Een ander cruciaal aspect is het verbeteren van de leeropbrengsten. We hanteren schoolnormen per vak, waarmee we de daadwerkelijke resultaten vergelijken om onze eigen kwaliteitsstandaarden te waarborgen. Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling gebruiken we 'De Vreedzame School' en het IEP-systeem 'Hart en Handen' voor een nauwkeurige monitoring.

Hoe garandeert Basisschool De Lochtenbergh de kwaliteit en ondersteuning voor elke leerling?

Kwaliteitsbewaking en continue verbetering zijn de kern van ons dagelijks werk op Basisschool De Lochtenbergh. We monitoren de leerprocessen en resultaten nauwkeurig via het IEP leerlingvolgsysteem. De analyses hiervan, samen met observaties en gesprekken, leiden tot op maat gemaakte groepsplannen die direct worden toegepast in de klas. Deze groepsplannen specificeren extra ondersteuning bovenop de basisaanpak, om ervoor te zorgen dat elke leerling zijn of haar doelen bereikt. Dit garandeert een consistente leerlijn. Groepsplannen worden regelmatig bijgewerkt en indien nodig worden individuele ondersteuningsplannen (OPP's) opgesteld voor leerlingen die langdurige extra begeleiding nodig hebben. Wij bieden passende ondersteuning aan kinderen met specifieke behoeften, zoals TOS, dyslexie of ADHD. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft deze aanpak gedetailleerd. Binnen onze school hanteren we de kwaliteitsaanpak Enigma, waarbij de leraar centraal staat. Goed opgeleide en gemotiveerde leraren zijn immers essentieel voor de ontwikkeling van onze leerlingen. Ons team investeert continu in professionele ontwikkeling door middel van cursussen en opleidingen. Tijdens teamvergaderingen evalueren we onderwijsinhoudelijke thema's en processen. We werken met korte cycli, waarbij doelenplanners per leerblok worden vertaald naar dagelijkse lesactiviteiten, zowel voor de korte- als lange termijn leerdoelen.

Ontwikkeling stimuleren: Het Jonge Kind Programma bij De Lochtenbergh

Toelichting van de school

Bij Basisschool De Lochtenbergh bieden we kleuters een rijke leeromgeving, met een doordacht aanbod dat alle ontwikkelingsgebieden omvat. Onze kleuterklassen zijn ingericht met diverse speelhoeken, zoals een bouwhoek, constructiehoek, verfhoek, schrijfhoek, huishoek en een zand-watertafel. Kinderen werken tweemaal daags in deze hoeken om spelenderwijs te leren en ontdekken. Buiten spelen is essentieel voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Daarom zorgen wij ervoor dat onze kleuters tweemaal per dag buiten spelen, waar ze samen actief kunnen zijn en hun motorische vaardigheden kunnen ontwikkelen. De dag begint en eindigt in de kring, een vast ritueel dat zorgt voor verbinding en structuur. In de kring starten we de dag samen, bespreken we belangrijke zaken en krijgt de leerkracht gelegenheid voor gerichte instructie. Dit dagelijkse kringmoment is cruciaal voor zowel taal- als rekenontwikkeling, en voor het bevorderen van sociaal-emotionele vaardigheden. Ons onderwijs is gebaseerd op de LIST-methodiek, waarbij elk prentenboek twee weken centraal staat. Vanuit dit thema organiseren we diverse taal-, reken-, motorische en beeldende activiteiten. We versterken de woordenschat met behulp van woordwebben en praatplaten van LOGO 3000, en voor rekenen maken we gebruik van de methode Getal & Ruimte Junior. De ontwikkeling van elk kind volgen we nauwgezet gedurende het schooljaar met behulp van de signaleringslijsten van IEP. Hierdoor kunnen we ons aanbod continu aanpassen aan de specifieke behoeften en leerstijl van ieder kind, zodat we optimale groei en ontwikkeling kunnen garanderen.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Lochtenbergh aanvullende programma's voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Lochtenbergh zet zich in voor een breed scala aan extra ondersteuning en programma's die speciaal zijn ontworpen voor de behoeften van jonge kinderen, gericht op een vliegende start in hun educatieve reis.

Ja, Basisschool De Lochtenbergh zet zich in voor een breed scala aan extra ondersteuning en programma's die speciaal zijn ontworpen voor de behoeften van jonge kinderen, gericht op een vliegende start in hun educatieve reis.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) mogelijkheden
Peuteropvang en voorschoolse educatie
Specialistische ondersteuning voor jonge kinderen
Samenwerking met Auris voor ontwikkelingsondersteuning

Met welke partners werkt De Lochtenbergh samen voor het jonge kind programma?

Om een soepele overgang en een doorlopende leerlijn te garanderen, werkt Basisschool De Lochtenbergh nauw samen met Peuterwereld De Lochtenbergh, een vertrouwde partner in de voorschoolse educatie.

Om een soepele overgang en een doorlopende leerlijn te garanderen, werkt Basisschool De Lochtenbergh nauw samen met Peuterwereld De Lochtenbergh, een vertrouwde partner in de voorschoolse educatie.