
De resultaten van Basisschool De Lochtenbergh in Tilburg
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Lochtenbergh, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool De Lochtenbergh bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool De Lochtenbergh bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van De Lochtenbergh
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit niveau wordt geëvalueerd middels de eindtoets of doorstroomtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm waarbij minimaal 85% van de leerlingen het basisniveau dient te halen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die voor alle basisscholen in Nederland geldt.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten op Basisschool De Lochtenbergh
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamenteel niveau, met als doel dat een aanzienlijk deel van de leerlingen dit ambitieuze niveau bereikt aan het einde van groep acht. Voor elke basisschool wordt dit streefniveau, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie, door de inspectie vastgesteld. Dit vastgestelde percentage vormt de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van onze school. Het geeft aan hoe De Lochtenbergh presteert ten opzichte van de gestelde verwachtingen voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Lochtenbergh?
Op Basisschool De Lochtenbergh in Tilburg bereiden we leerlingen voor op hun toekomst in het voortgezet onderwijs. Het schooladvies, dat wordt gegeven op basis van de ontwikkeling en prestaties van de leerling, is een belangrijk onderdeel van deze voorbereiding. Alle leerlingen ontvangen een voorlopig schooladvies tussen 10 en 31 januari. Dit advies helpt bij het maken van de juiste schoolkeuze voor het middelbaar onderwijs. Vervolgens vindt er van 26 januari tot 15 februari 2026 een verplichte doorstroomtoets plaats. Deze toets toetst de kennis en vaardigheden die leerlingen hebben opgedaan tijdens hun basisschoolperiode. De resultaten van de doorstroomtoets, die uiterlijk 15 maart 2026 bekend zijn, kunnen leiden tot een definitief aangepast schooladvies. Als de toetsresultaten hoger uitvallen dan het voorlopige advies, wordt dit doorgevoerd, tenzij het niet in het belang van de leerling is. De school moet deze beslissing altijd motiveren. Een lagere score op de doorstroomtoets betekent niet automatisch een lager definitief advies. De toets is een indicatie van de ontwikkeling en geen examen. Het definitieve schooladvies, uiterlijk 24 maart 2026, biedt de leerling een solide basis voor de centrale aanmeldweek (25-31 maart 2026) en de uiteindelijke toelating (uiterlijk 12 mei 2026). Basisschool De Lochtenbergh gebruikt de DIA doorstroomtoets, een door de minister goedgekeurde toets, om een consistente en betrouwbare beoordeling te garanderen voor al haar leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Lochtenbergh
Bij Basisschool De Lochtenbergh stimuleren we kinderen om passend gedrag te ontwikkelen voor elke situatie. We creëren een omgeving waar wederzijds respect, duidelijke structuur en een gevoel van veiligheid centraal staan. Onze normen en waarden, verankerd in heldere afspraken, bieden leerlingen houvast en ondersteuning. Wij geloven dat kinderen zich volledig ontwikkelen door aandacht te besteden aan zelfstandigheid, zelfredzaamheid en een realistisch zelfbeeld. Dit bevordert zelfvertrouwen en een sterk verantwoordelijkheidsgevoel voor eigen handelen. Onze leerlingen leren zowel zelfstandig als in teamverband werken. Essentiële vaardigheden zoals samenwerken, doorzettingsvermogen, zelfmotivatie, conflicthantering en positieve omgangsvormen zoals hulpvaardigheid en vriendelijkheid worden actief gestimuleerd. We zijn ervan overtuigd dat kinderen alleen tot bloei komen als ze zich goed voelen. Daarom hechten we veel waarde aan de betrokkenheid van ouders. Samen bouwen we aan respectvolle interacties met zichzelf, anderen en de wereld om hen heen.
Respectvol handelen
Verantwoordelijkheid nemen
Een veilige leeromgeving
Hoe bevordert Basisschool De Lochtenbergh sociale ontwikkeling?
Ons beleid voor sociale veiligheid is gebaseerd op het programma 'De Vreedzame School'. Dit programma helpt ons een gemeenschap te creëren waarin leerlingen verantwoordelijkheid nemen voor elkaar, hun omgeving en de school. 'De Vreedzame School' richt zich op essentiële sociaal-emotionele en burgerschapscompetenties die nodig zijn in onze samenleving. We streven ernaar dat onze leerlingen niet alleen academisch uitblinken, maar ook sociaal en maatschappelijk gevormd worden tot actieve burgers. Onze school is een veilige plek waar elk kind zichzelf kan zijn en zich prettig voelt, wat essentieel is voor leren. We zetten ons actief in om sociale veiligheid te waarborgen en pestgedrag te voorkomen. Leerlingen uit groep 6, 7 en 8 evalueren jaarlijks de school sfeer en het onderwijs via een anonieme vragenlijst. Leerkrachten beoordelen tweemaal per jaar de groepssfeer en het gedrag van leerlingen. De resultaten analyseren we om gerichte acties te ondernemen, zoals gesprekken met leerlingen, ouders, onze gedragsspecialist of schoolmaatschappelijk werker. Soms werken we met een hele groep aan sociale vaardigheden, begeleid door de schoolmaatschappelijk werker en de leerkracht. Ons sociale veiligheidsbeleid is daarmee een proactief en dynamisch proces.
Welke methoden gebruikt De Lochtenbergh voor het meten van sociale opbrengsten?
Basisschool De Lochtenbergh brengt sociale opbrengsten in kaart met de volgende registratiemiddelen:
- Kijk!
- Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren hanteert deze school?
Voor sociaal-emotioneel leren maakt Basisschool De Lochtenbergh gebruik van:
- De Vreedzame School
Onderwijsinspectie Rapport: Ontdek de Kwaliteit van Basisschool De Lochtenbergh
Basisschool De Lochtenbergh in Tilburg, met 129 enthousiaste leerlingen, biedt een solide basis voor de toekomst. Wij streven naar excellent onderwijs, waarbij elke leerling de aandacht krijgt die nodig is om te excelleren. Ontdek hoe wij leren en ontwikkelen stimuleren in een veilige en inspirerende omgeving. Onze school, gelegen aan de Perosistraat 150, wordt regelmatig beoordeeld door de Onderwijsinspectie. Deze rapporten bieden u inzicht in de prestaties en de kwaliteit van ons onderwijs. Wij zijn trots op de resultaten en blijven ons continu inzetten voor verbetering. Lees het officiële inspectierapport om een compleet beeld te krijgen van onze educatieve aanpak en de positieve ontwikkelingen binnen onze schoolgemeenschap. Hier vindt u gedetailleerde informatie over onze onderwijskwaliteit en de resultaten die we behalen.