Basisschool Basisschool De Boemerang in Tilburg

Het team van Basisschool De Boemerang in Tilburg

Current section: team
Rijperkerkstraat 2
5035 Tilburg

Zie hier hoe het team van Basisschool De Boemerang is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Boemerang. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Boemerang bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Boemerang bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Boemerang zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 76% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (76%)
Man (24%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.5%)
Man (17.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Boemerang. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8%)
25-35 jaar (28%)
35-45 jaar (28%)
45-55 jaar (16%)
55-65 jaar (16%)
&ge;65 jaar (4%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Boemerang werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (12.5%)
Indirect ondersteunend personeel (8.3%)
Management (4.2%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Boemerang gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Drama
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging op Basisschool De Boemerang: Altijd Kwaliteit en Continuïteit

Op Basisschool De Boemerang garanderen we de continuïteit van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van een leerkracht. In eerste instantie zetten we een vertrouwde collega uit ons eigen team in voor de groep. Is er binnen school geen geschikte vervanger beschikbaar? Dan schakelen we onze betrouwbare vervangerspool in. Zo zorgen we ervoor dat uw kind altijd les krijgt van een gekwalificeerde professional. In het uitzonderlijke geval dat er geen vervanging gevonden kan worden, verdelen we de leerlingen over de bestaande groepen. Dit doen we om te voorkomen dat kinderen naar huis gestuurd moeten worden. Samen met de Medezeggenschapsraad (MR) hebben we duidelijke afspraken gemaakt over ziektevervanging, zodat u kunt vertrouwen op een stabiele leeromgeving voor uw kind.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onderwijzend personeel: Groep 1-2A Juffrouw Lydia en meneer Harry Groep 1-2B Juffrouw Jolien en juffrouw Lydia Groep 1-2C Juffrouw Pleun Groep 1-2D Juffrouw juffrouw Inky en juffrouw Vivian Groep 3A Juffrouw Pauline en juffrouw Margriet Groep 3B Juffrouw Joyce en juffrouw Mirjam Groep 4A Juffrouw Sanne en en juffrouw Kim Groep 4B Juffrouw Sabine en juffrouw Willemien Groep 5A Meneer Jasper en juffrouw Margriet Groep 5-6B Meneer Hein Groep 6A Juffrouw Ellen en juffrouw Margriet Groep 7A Juffrouw Angela en juffrouw Margriet Groep 7-8B Meneer Mark en juffrouw Irene Groep 8A Juffrouw Inge en juffrouw Irene

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Specialisten voor Optimale Ondersteuning op Basisschool De Boemerang

8

Taalontwikkeling en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Gepersonaliseerd Leren
Gespecialiseerde Rekencoach
Remedial Teacher voor Gerichte Studiehulp
Expert Jonge Kind en Ontwikkeling
Taalspecialist voor Vloeiende Communicatie
Logopedist voor Spraak- en Taalvaardigheid
Gedragsspecialist voor Studievaardigheden
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Onze toegewijde specialisten bieden essentiële ondersteuning aan zowel onze leerlingen als aan het onderwijsteam. Zij fungeren als klankbord voor collega's en leerlingen, en adviseren het schoolmanagement proactief over de verdere ontwikkeling van ons onderwijs. Dit zorgt voor een continu verbeterde leeromgeving, afgestemd op de individuele behoeften van elk kind.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Schoolklimaat
Intern Begeleider voor Welzijn op School
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor Emotionele Groei

Toelichting van de school:

Wij geloven in een holistische aanpak, waarbij de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind centraal staat. Onze specialisten werken nauw samen met leerkrachten om een veilige en stimulerende omgeving te creëren waarin elk kind zich optimaal kan ontplooien. Zij bieden ondersteuning aan leerlingen, ouders en collega's om een positieve en veerkrachtige houding te ontwikkelen.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Leren met Plezier

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Effectieve Studievaardigheden
Intern Begeleider voor Gestructureerde Leren
Remedial Teacher voor Oplossingsgerichte Werkvormen
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor Uitdagende Leertrajecten

Toelichting van de school:

Een goede werkhouding en een positieve taakaanpak zijn cruciaal voor schools succes. Onze specialisten bieden gerichte begeleiding aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij het ontwikkelen van deze vaardigheden. Zij implementeren bewezen strategieën en methodieken om leerlingen te helpen hun leerdoelen te bereiken en zelfstandigheid te bevorderen.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Logopedist voor Fijne en Grove Motoriek
Combinatiefunctionaris Sport voor Bewegingsstimulering
Begeleider Passend Onderwijs voor Fysieke Ondersteuning

Toelichting van de school:

Bewegen is essentieel voor de algehele ontwikkeling van een kind. Onze specialisten zetten zich in om de motorische en lichamelijke vaardigheden van onze leerlingen te stimuleren en te verbeteren. Door middel van diverse activiteiten en gerichte oefeningen zorgen wij voor een gezonde en actieve leeromgeving.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er momenteel geen specifieke specialisten voor medisch handelen en persoonlijke verzorging direct aan onze school verbonden zijn, werken wij nauw samen met externe partners om de benodigde zorg te waarborgen indien nodig.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
18
Totaal specialisten
18
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Muzieklokaal
Aula

Ontwikkeling en Succes: Extra Ondersteuning op Maat voor Elke Leerling

Ons Toegewijde Ondersteuningsaanbod in Detail

Bij Basisschool De Boemerang geloven we in handelingsgericht werken. We brengen de behoeften van al onze leerlingen nauwkeurig in kaart met een gestructureerd groepsoverzicht. Hierdoor kunnen we precies vaststellen wat elk kind nodig heeft voor optimale groei. Op basis van deze inzichten stellen we individuele plannen op. Deze plannen garanderen passende instructie en verwerkingsopdrachten, zodat elk kind zijn of haar leerdoelen kan behalen. De directe begeleiding vindt plaats binnen de klas door de eigen leerkracht, aangevuld met ondersteuning van onze onderwijsassistent. Kinderen die extra begeleiding nodig hebben vanwege een specifiek ontwikkelingsperspectief, ontvangen ondersteuning van een toegewijde individuele leerlingbegeleider. Ook bieden we hulp aan leerlingen die extra ondersteuning wensen bij motorische vaardigheden. Voor de creatieve talenten in groep 7 en 8 hebben we 'Talent in handen', een inspirerend wijkinitiatief dat gericht is op leren door te doen. Daarnaast bieden we met 'Xpeers' een boeiend programma voor meer- en hoogbegaafde leerlingen uit de wijk, waar ze wekelijks samenkomen om hun cognitieve en emotionele ontwikkeling te stimuleren. Meer gedetailleerde informatie over ons uitgebreide schoolondersteuningsprofiel is beschikbaar op www.plein013.nl. We blijven ons onderwijsaanbod continu verbeteren, met een focus op de ontwikkeling van executieve functies en een versterking van onze basisondersteuning door samenwerking met speciaal basisonderwijs en omliggende scholen. Daarnaast implementeren we een gestructureerde leerlijn voor digitale geletterdheid en onderzoeken we innovatieve benaderingen voor ons taal- en leesonderwijs, met speciale aandacht voor begrijpend lezen en schriftelijke taalvaardigheid. Ontdek de mogelijkheden voor uw kind bij Basisschool De Boemerang.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Ons Schoolplan bij Basisschool De Boemerang

Welke Educatieve Doelen Staan Centraal in Ons Schoolplan?

Bij Basisschool De Boemerang stellen we continu de volgende vragen centraal in onze kwaliteitszorg: Wat gaat er goed? Wat kan beter? En wat móét er beter? Om deze essentiële vragen te beantwoorden, hechten we groot belang aan open communicatie en samenwerking. Dit doen we niet alleen, maar samen met onze leerlingen, ouders, collega-scholen, de wijk en het bestuur. Een reflectieve en onderzoekende houding vormt hierbij de basis. Onze leerkrachten maken de kwaliteit van ons onderwijs zichtbaar door middel van handelingsgericht werken. Door het opstellen van groepsoverzichten, groepsplannen en het voeren van groepsbesprekingen, evalueren we continu wat goed gaat en waar verbetering mogelijk is. De schoolleiding draagt bij aan deze zichtbare kwaliteit door te werken met een onderwijsportfolio. Dit zorgt ervoor dat onze kwaliteitszorg voortdurend in ontwikkeling is. We blijven onszelf kritisch beoordelen en zoeken actief naar mogelijkheden voor verbetering, waarbij leren van en mét elkaar centraal staat. Door de schoolanalyse gezamenlijk met alle collega's op te stellen, beantwoorden we effectief de kernvragen over onze onderwijskwaliteit. Het schooljaar is ingedeeld in drie periodes met behulp van ankerplannen. Deze plannen worden per periode geëvalueerd, waarna het volgende plan wordt bijgestuurd. De evaluaties en plannen worden ook gedeeld met de kwaliteitsafdeling van Xpect013. De afgelopen periode hebben we op diverse fronten significante kwaliteitsverbeteringen gerealiseerd. Binnen onze organisatie is de Kanjer-methode succesvol geïmplementeerd, wat heeft geleid tot een verbeterd sociaal klimaat. Er zijn duidelijke afspraken gemaakt met leerlingen, ouders en personeel over wederzijdse verwachtingen en handelingsprotocollen. Wekelijks worden er Kanjerlessen gegeven om deze vaardigheden te blijven oefenen en versterken. Met betrekking tot het taalonderwijs hebben we onze visie opnieuw vastgesteld en een moderne bibliotheek gerealiseerd. Dit heeft geresulteerd in verhoogd leesplezier, grotere betrokkenheid en meetbaar stijgende resultaten. In de komende beleidsperiode zal deze visie verder worden uitgediept en geïmplementeerd, waarbij de taal- en leesexpert nauw samenwerkt met het managementteam. Burgerschap heeft een structurelere plek gekregen binnen ons onderwijsaanbod. Door het gebruik van Faqta is burgerschap meer geïntegreerd en verbonden met de dagelijkse praktijk. Samen met de leerlingen ontdekken we hoe de samenleving functioneert en hoe zij zich hiermee verbonden voelen, inclusief rechten, plichten en democratische principes, altijd in relatie tot hun belevingswereld. Want samen leven, samen leren is onze kernboodschap. Het onderwijs voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong is verder versterkt. Het instrument SIDI wordt structureel toegepast om deze leerlingen tijdig te signaleren. Onze begaafdheidsspecialist deelt haar expertise met de leerkrachten tijdens regelmatige studiemomenten gericht op compacten, verrijken en signaleren. Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons op de volgende concrete doelen: - De visie op begrijpend lezen is volledig ontwikkeld. - De mate van sturing binnen het rekenonderwijs wordt effectiever toegepast. - De leerlijn digitale geletterdheid is vastgesteld en de implementatie is gestart. - De visie op het jonge kind is zichtbaar en voelbaar binnen de school. Deze doelen bereiken we door gezamenlijke inspanning. Diverse vakgroepen en specialisten werken, in opdracht van de directie, aan continue ontwikkeling. Verbinding en afstemming zijn hierbij cruciaal. In verschillende overlegvormen betrekken we teamleden actief om onze verwachtingen en doelen aan te scherpen. Beeldbegeleiding: Een Krachtige Ondersteuningsmethodiek Beeldbegeleiding is een van de methodieken die Basisschool De Boemerang hanteert om het onderwijs optimaal af te stemmen op de individuele leerling. Deze methodiek wordt ingezet bij vragen rondom leerlingenzorg, ter ondersteuning van leerkrachten en bij onderwijsvernieuwing. Een gespecialiseerde beeldbegeleider maakt korte, discrete beeldopnames in de klas en bespreekt deze fragmenten vervolgens met de leerkracht. Conform de beroepscode worden de opnames na gebruik binnen zes weken verwijderd. Bij inzet voor specifieke leerlingvragen worden ouders/verzorgers geïnformeerd en om toestemming gevraagd. Burgerschap: De Kern van Onze Kanjerschool Burgerschap is onlosmakelijk verbonden met ons onderwijs. Als Kanjerschool vormen vertrouwen in jezelf en respect voor de ander de basis voor een prettig schoolklimaat en sociale veiligheid. Burgerschap is een kernelement van de Kanjertraining, die ruimte biedt voor persoonlijke ervaringen en aandacht voor oplossingsgerichte benaderingen. Het doel van de Kanjertraining is het voorkomen en verminderen van sociale problemen zoals pesten, conflicten en uitsluiting, en het vergroten van het welbevinden bij alle leerlingen, waarmee we de kerndoelen voor burgerschap volledig dekken.

Hoe Realiseert Basisschool De Boemerang Haar Educatieve Doelen?

Alle hierboven genoemde doelen worden bereikt door gezamenlijke inspanning en samenwerking. Diverse vakgroepen, specialisten en het gehele team werken, in opdracht van de directie, aan continue ontwikkeling. Hierbij staan verbinding en nauwe afstemming centraal. In diverse overlegvormen betrekken we teamleden actief bij het formuleren en aanscherpen van onze verwachtingen en doelstellingen. Een cyclische aanpak vormt hierbij onze fundamentele werkwijze.

Ontwikkeling voor Jonge Kinderen bij Basisschool De Boemerang

Toelichting van de school

Bij Basisschool De Boemerang in Tilburg geloven we sterk in een soepele overgang van de opvang naar de basisschool. Daarom werken we nauw samen met peuteropvang Boemerang, gevestigd in ons schoolgebouw. Deze samenwerking zorgt voor een afgestemd aanbod, kennisdeling en een praktische aanpak. Peuters en kleuters ontmoeten elkaar regelmatig tijdens gezamenlijke activiteiten, gebaseerd op gezamenlijke thema's. Dit bevordert de sociale en educatieve ontwikkeling van jonge kinderen. Daarnaast beschikt onze school over een proactief ondersteuningsnetwerk voor leerlingen die extra aandacht nodig hebben. Dit netwerk, onder leiding van onze intern begeleider en in afstemming met de groepsleerkracht, signaleert en ondersteunt vroegtijdig. Sinds 2022 is een gespecialiseerde leerkracht verbonden aan onze school, die leerkrachten van jonge kinderen traint in het herkennen en aanpakken van ondersteuningsvragen, met name op het gebied van spraak- en taalontwikkeling.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Basisschool De Boemerang voor jonge kinderen?

Basisschool De Boemerang biedt een rijk en gevarieerd programma voor jonge kinderen. Dit omvat een nauwe samenwerking met peuteropvang Boemerang, wat resulteert in gezamenlijke activiteiten en thema's. Deze integratie zorgt voor een stimulerende omgeving waarin jonge kinderen zich optimaal kunnen voorbereiden op de basisschool. Bovendien zetten we ons in voor vroegsignalering en ondersteuning van taalontwikkeling, met speciale aandacht voor kinderen die extra hulp nodig hebben.

Basisschool De Boemerang biedt een rijk en gevarieerd programma voor jonge kinderen. Dit omvat een nauwe samenwerking met peuteropvang Boemerang, wat resulteert in gezamenlijke activiteiten en thema's. Deze integratie zorgt voor een stimulerende omgeving waarin jonge kinderen zich optimaal kunnen voorbereiden op de basisschool. Bovendien zetten we ons in voor vroegsignalering en ondersteuning van taalontwikkeling, met speciale aandacht voor kinderen die extra hulp nodig hebben.

Kinderopvang Tilburg
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partners werkt Basisschool De Boemerang samen voor het jonge kind?

Basisschool De Boemerang werkt intensief samen met Peuteropvang Boemerang. Deze samenwerking is cruciaal voor het bieden van een doorlopende leerlijn en een warme overdracht naar de basisschool. Door deze nauwe banden kunnen we een naadloze en stimulerende leerervaring garanderen voor alle jonge kinderen in Tilburg die onze school bezoeken.

Basisschool De Boemerang werkt intensief samen met Peuteropvang Boemerang. Deze samenwerking is cruciaal voor het bieden van een doorlopende leerlijn en een warme overdracht naar de basisschool. Door deze nauwe banden kunnen we een naadloze en stimulerende leerervaring garanderen voor alle jonge kinderen in Tilburg die onze school bezoeken.

Team | Basisschool De Boemerang in Tilburg | [2025] Schoolregister