Basisschool Basisschool De Opstekker in Tijnje

Het team van Basisschool De Opstekker in Tijnje

Current section: team
Breewei 6A
8406 Tijnje

Zie hier hoe het team van Basisschool De Opstekker is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Opstekker. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Opstekker bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Opstekker bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Opstekker zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Opstekker. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (8.3%)
55-65 jaar (33.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Opstekker werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (83.3%)
Direct ondersteunend personeel (8.3%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Opstekker gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Ons Protocol voor Continuïteit op Basisschool De Opstekker

Op Basisschool De Opstekker streven we naar een stabiele leeromgeving zonder onderbrekingen. We begrijpen dat de afwezigheid van een leerkracht vragen kan oproepen. Daarom hebben we een duidelijk protocol opgesteld om lesuitval te minimaliseren en de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Onze prioriteit is het zo snel mogelijk regelen van deskundige vervanging. Wanneer een vaste leerkracht onverhoopt afwezig is, zetten we alles op alles om een gekwalificeerde invalleerkracht in te zetten. Gezien de huidige uitdagingen op de arbeidsmarkt, waarbij er een tekort aan invalleerkrachten is in onze regio, werken alle scholen binnen ons bestuur nauw samen. Dit doen we aan de hand van een gedetailleerd protocol dat zorgt voor een gestroomlijnd proces. Indien een externe invalleerkracht niet direct beschikbaar is, zoeken we eerst naar interne oplossingen. Gedurende de eerste dag van de afwezigheid proberen we de lesdoelen te realiseren met ons eigen team. Dit kan betekenen dat een eigen leerkracht extra taken op zich neemt, groepen tijdelijk worden samengevoegd, of leerlingen worden verdeeld over andere klassen. Deze flexibele aanpak zorgt ervoor dat uw kind zo min mogelijk wordt belemmerd in zijn of haar leerproces. Pas in uitzonderlijke gevallen, wanneer alle andere opties zijn uitgeput, kan het voorkomen dat leerlingen tijdelijk geen les op school hebben. Bij langdurige afwezigheid van een leerkracht werken we nauw samen met het stafbureau van ons bestuur. Samen zoeken we naar een duurzame en passende oplossing die de kwaliteit van het onderwijs op de lange termijn garandeert.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

aantal leerlingen Groep 1 14 (is instroomgroep)

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Professionele Ondersteuning voor Elke Leerling bij Basisschool De Opstekker

7

Academische Ontwikkeling: Taal, Rekenen en Meer

Beschikbare specialisten:

Onze gespecialiseerde dyslexiebegeleider biedt gerichte hulp.
De interne begeleider coördineert de individuele leerplannen.
Een toegewijde orthopedagoog staat klaar voor extra begeleiding.
Ontdek onze rekenspecialist voor een sterke rekenbasis.
Onze expert in meer- en hoogbegaafdheid stimuleert talent.
De taalspecialist verbetert lees- en schrijfvaardigheden.
Professionele logopedische ondersteuning voor optimale communicatie.

Toelichting van de school:

Onze gecertificeerde specialist Hoogbegaafdheid heeft een doorlopende leerlijn ontwikkeld om uitzonderlijk talent optimaal te ontwikkelen. De schooltaalcoördinator is verantwoordelijk voor het vernieuwen van het taalbeleid, waarbij de vakken Fries en Engels de aandacht krijgen die ze verdienen voor een brede taalontwikkeling.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Onze gedragsspecialist ondersteunt bij uitdagend gedrag.
De intern begeleider monitort de sociaal-emotionele groei.
De orthopedagoog biedt deskundig advies voor welzijn.
Onze specialist meer- en hoogbegaafdheid begeleidt ook sociaal-emotionele aspecten.
Alle teamleden zijn gecertificeerde specialisten van 'The Leader In Me'.
Drie collega's zijn gespecialiseerd in de begeleiding van 'Het Jonge Kind'.

Toelichting van de school:

Voor gespecialiseerde ondersteuning werken we nauw samen met externe professionals. Via ons gebiedsteam, een waardevolle partner in onderwijs, kunnen we de benodigde externe expertise inschakelen om onze leerlingen optimaal te bedienen.

6

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Onze gedragsspecialist helpt bij het ontwikkelen van een positieve werkinstelling.
De intern begeleider begeleidt leerlingen bij hun leerproces.
De orthopedagoog biedt ondersteuning bij gedragsuitdagingen.
Onze specialist meer- en hoogbegaafdheid stimuleert zelfstandige studievaardigheden.
De ergotherapeut adviseert over een optimale werkhouding en taakaanpak.
Specialisten van 'The Leader in Me' bevorderen leiderschap en verantwoordelijkheid.

Toelichting van de school:

We maken gebruik van externe expertise om onze leerlingen de best mogelijke ondersteuning te bieden. Ons samenwerkingsverband met het gebiedsteam zorgt ervoor dat we toegang hebben tot hooggekwalificeerde specialisten voor diverse onderwijsbehoeften.

0

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Momenteel bieden wij geen specifieke gespecialiseerde ondersteuning op het gebied van motorische en lichamelijke ontwikkeling aan.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medische handelingen en persoonlijke verzorging werken wij samen met ouders en externe zorgverleners.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
19
Totaal specialisten
19
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Optimale Leerlingondersteuning op Basisschool De Opstekker

Onze Visie op Individuele Begeleiding

Bij Basisschool De Opstekker staat uw kind centraal. Wij hanteren de principes van handelingsgericht werken (HGW) om de unieke onderwijsbehoeften van elke leerling te vervullen. Onze toegewijde leerkrachten observeren en begeleiden de kinderen gedurende het schooljaar, waarbij een gedetailleerd leerlingdossier wordt bijgehouden. Naast de algemene zorg voor alle leerlingen, bieden we proactief extra ondersteuning aan kinderen die specifieke hulp nodig hebben in hun ontwikkeling. Wanneer een groepsleerkracht merkt dat een leerling boven of onder het verwachte niveau presteert, wordt dit direct besproken met de interne begeleider. Samen stellen zij een effectief plan van aanpak op, waarbij de betrokkenheid van ouders essentieel is. Specifieke Aandacht voor Meer- en Hoogbegaafde Leerlingen. Onze school biedt gespecialiseerde ondersteuning voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Met een gediplomeerd hoogbegaafdheidsspecialist en innovatieve 'levelkisten' met lesmateriaal, zorgen we voor een uitdagende en gestructureerde leerlijn. De hoogbegaafdheidsspecialist werkt aan de verdere ontwikkeling van een doorlopende leerlijn voor hoogbegaafdheid in het schooljaar 2025-2026. Deze specialist reserveert één dag per week om onze meer- en hoogbegaafde leerlingen individuele begeleiding te bieden, gericht op hun specifieke talenten en leerbehoeften.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en schoolplan

Welke doelen staan in het schoolplan?

We gaan verhuizen naar een nieuw pand. We komen van 2 locaties, waar volop ruimte is. In de nieuwbouw hebben we veel minder ruimte tot onze beschikking. Dit heeft consequenties voor de organisatie van ons onderwijs. Het schooljaar 2024-2025 gebruiken we dan ook om in de nieuwe school te 'groeien'. Tevens komen we in een Multi Functionele Accommodatie, waarbij we samen komen met de Peuterspeelzaal en de kinderopvang. Hierdoor zal de samenwerking intensiever worden, wat een grote wens is van beide partijen. Ons hoogbegaafdheidsbeleid zal verder geimplementeerd worden in de groepen. Het taalbeleidsplan zal worden herschreven, waarin de talen Frysk en Engels een prominente plaats krijgen. Speerpunten dit schooljaar Dit schooljaar zijn de interventies (vanuit de evaluatie van vorig schooljaar) op het reken- en schrijfonderwijs doorgevoerd. Bij rekenen is schoolbreed meer tijd ingeroosterd voor het automatiseren. En het schrijfonderwijs krijgt ook meer tijd en aandacht. Momenteel ligt er vanuit de overheid een grote nadruk op burgerschap. Bij ons is burgerschap helemaal verweven in onze lessen en hoe we met elkaar omgaan. Dit schooljaar zullen de burgerschapsdoelen in een document gekoppeld worden aan de les/methodedoelen.

Hoe bereikt de school de doelen?

Voor het schooljaar 2025-2025 hebben wij gesprekken ingepland met Kinderwoud, de aanbieder van de opvang en peuterspeelzaal. Gesprekonderwerp is, hoe we de samenwerking op een hoger niveau kunnen tillen, zodat er een doorgaande leerlijn komt van peuters naar kleuters. Onze specialist Hoogbegaafdheid heeft extra tijd gekregen om het HB-plan te implementeren en het team te begeleiden. Eens per maand vinden er evaluatiegesprekken plaats tussen de HB-specialist en de directie. Onze taalcoordinator zal het taalbeleidsplan schrijven. Eens per maand vinden er evaluatiegesprekken plaats tussen de taal-coordinator en de directie. Wanneer het plan is vastgesteld, kan de implementatie worden ingepland. Het reken- en schrijfonderwijs zal tijdens de groepsbesprekingen (4 x per jaar) worden geevalueerd en indien noodzakelijk worden bijgesteld.

Downloaden

Ontdek ons Aanbod voor Jonge Kinderen: Een Vlotte Start bij De Opstekker

Toelichting van de school

Vanaf het schooljaar 2024-2025 versterkt Basisschool De Opstekker de samenwerking met de peuterspeelzaal. Deze intensivering vloeit voort uit de komst van een nieuwe, deskundige aanbieder voor peuterspeelzaal en kinderopvang. Hierdoor zullen de schoolse opvang, de peuterspeelzaal en de basisschool fysiek samengebracht worden in een moderne Multifunctionele Accommodatie. Dagelijks ontmoeten de betrokken partijen elkaar, wat een natuurlijke basis legt voor een soepele overgang. Bovendien is er een gestructureerde gesprekkencyclus ingepland in de jaarplanning, met speciale aandacht voor de doorlopende ontwikkelingslijn van peuters naar kleuters. Ontdek hoe wij een naadloze en stimulerende leeromgeving creëren voor de allerkleinsten, vanaf de eerste stapjes in hun educatieve reis.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Opstekker extra programma's voor jonge kinderen?

Basisschool De Opstekker richt zich op een integrale aanpak. Hoewel er geen specifieke 'extra' programma's zijn, zorgen we voor een optimale voorbereiding en een zachte landing in ons basisonderwijs. De nauwe samenwerking met onze partners binnen de Multifunctionele Accommodatie garandeert een doorlopende leerlijn vanaf de peuterfase. Dit betekent dat alle kinderen een stimulerende en ontwikkelingsgerichte omgeving ervaren, afgestemd op hun leeftijd en behoeften.

Met welke organisaties werkt Basisschool De Opstekker samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

Basisschool De Opstekker onderhoudt een waardevolle samenwerking met erkende partners om een complete ontwikkelingservaring voor jonge kinderen te waarborgen. Deze samenwerkingen zijn cruciaal voor de doorlopende leerlijn en een soepele overgang naar het basisonderwijs. We werken nauw samen met Stichting Kinderwoud, een gerenommeerde organisatie die zorgt voor hoogwaardige opvang en educatie. Daarnaast is er een sterke band met Peuterspeelzaal De Lytse Wrald, wat de continuïteit in de ontwikkeling van onze jongste leerlingen garandeert.

Basisschool De Opstekker onderhoudt een waardevolle samenwerking met erkende partners om een complete ontwikkelingservaring voor jonge kinderen te waarborgen. Deze samenwerkingen zijn cruciaal voor de doorlopende leerlijn en een soepele overgang naar het basisonderwijs. We werken nauw samen met Stichting Kinderwoud, een gerenommeerde organisatie die zorgt voor hoogwaardige opvang en educatie. Daarnaast is er een sterke band met Peuterspeelzaal De Lytse Wrald, wat de continuïteit in de ontwikkeling van onze jongste leerlingen garandeert.

Peuterspeelzaal De Lytse Wrald: Een vertrouwde start voor uw peuter