
De resultaten van Basisschool De Opstekker in Tijnje
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Opstekker, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool De Opstekker bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool De Opstekker bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op Basisschool De Opstekker
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. Dit wordt gemonitord in groep acht met behulp van de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm waarbij minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau moet halen. Dit percentage, 85%, fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau en geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Basisschool De Opstekker.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Prestaties Basisschool De Opstekker: Wat Verwachten We?
Het streefniveau biedt een uitdagender doel dan het fundamentele niveau, met als ambitie dat een zo groot mogelijk aantal leerlingen dit niveau bereikt aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een eigen streefpercentage vast. Dit percentage wordt de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school, Basisschool De Opstekker, genoemd.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Opstekker?
Op Basisschool De Opstekker in Tijnje ontvangen leerlingen van groep 7 in juni een schooladvies. Dit advies wordt tijdens een persoonlijk gesprek met ouders en de leerling besproken. Factoren zoals werkhouding, doorzettingsvermogen en zelfredzaamheid, de zogenaamde leer-voorwaardelijke aspecten, spelen hierbij een belangrijke rol. Deze helpen om een compleet beeld te vormen. In groep 8 vindt in oktober de middentoets plaats. Hiermee worden eventuele leerachterstanden tijdig opgespoord, zodat er passende ondersteuning geboden kan worden. De doorstroomtoets in februari voor groep 8 leerlingen geeft een definitief beeld van de vorderingen en bereidt hen optimaal voor op de volgende onderwijs stap.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welbevinden op Basisschool De Opstekker
Bij Basisschool De Opstekker staat een warme en veilige omgeving centraal, waar elke leerling zich thuis voelt en gewaardeerd wordt. We streven ernaar dat ieder kind zichzelf kan zijn en zich onderdeel voelt van onze schoolgemeenschap. Elke dag bieden we een omgeving waarin leerlingen gehoord en gezien worden, met een positieve benadering van gedrag en interactie. Afspraken over hoe we met elkaar omgaan, zijn duidelijk vastgelegd in onze school- en klassenregels. We richten ons op de individuele onderwijsbehoeften van elk kind, omdat we begrijpen dat ieder kind uniek is en deel uitmaakt van een groep. Het sociaal-pedagogisch klimaat krijgt veel aandacht, met als doel een veilige leeromgeving voor iedereen te creëren. De eerste zes weken van het schooljaar, de zogenaamde 'Gouden Weken', staan in het teken van het welbevinden van de leerlingen en het versterken van de groepsdynamiek. Op De Opstekker stimuleren we elke leerling om het beste uit zichzelf te halen, niet alleen op academisch gebied, maar ook op het vlak van creativiteit en beweging, wat bijdraagt aan de totale ontwikkeling van elk kind. Onze leerlingen worden actief betrokken bij schoolzaken via de leerlingenraad. Vanaf groep 4 wordt per klas een leerling gekozen om de klas te vertegenwoordigen. Voorafgaand aan de vergaderingen van de leerlingenraad vinden klassenvergaderingen plaats. Tijdens de Gouden Weken worden de verkiezingen voor de leerlingenraad gehouden, waarbij een lid eenmaal herkozen mag worden.
Een omgeving van vertrouwen en veiligheid
Het nemen van persoonlijke verantwoordelijkheid
Bewustwording en waardering van eigenheid
Hoe evalueert Basisschool De Opstekker de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Eén keer per jaar vullen leerlingen, als onderdeel van de IEP-toets, een vragenlijst in over hun welbevinden en het ervaren van veiligheid op school. Opvallende resultaten worden door de leerkracht besproken met de interne begeleider (IB'er) om gerichte ondersteuning te bieden.
Welke registratiemethoden gebruikt De Opstekker voor sociale opbrengsten?
Basisschool De Opstekker monitort sociale opbrengsten met behulp van diverse registratiemethoden:
- Sociaal Emotionele Vragenlijst
- IEP leerlingvolgsysteem (focus op hart en handen)
- Vensters Enquête (landelijke meting)
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Opstekker?
Onze school maakt gebruik van effectieve methoden voor sociaal-emotioneel leren:
- The Leader In Me programma
- Talent gedreven onderwijs