Basisschool IKC De Twilling in Stiens

Het team van IKC De Twilling in Stiens

Current section: team
Ieleane 8
9051 Stiens

Zie hier hoe het team van IKC De Twilling is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC De Twilling. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC De Twilling bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC De Twilling bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC De Twilling zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90.9%)
Man (9.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC De Twilling. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (9.1%)
25-35 jaar (9.1%)
35-45 jaar (36.4%)
45-55 jaar (18.2%)
55-65 jaar (27.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC De Twilling werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (20%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC De Twilling gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Drama
Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsplanning en Vervanging bij IKC De Twilling

IKC De Twilling in Stiens garandeert de continuïteit van hoogwaardig onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze toegewijde onderwijzers. Wij streven ernaar om direct passende vervanging te regelen, zodat leerlingen ongestoord kunnen blijven leren en ontwikkelen. Onze eerste aanpak is interne oplossingen. We onderzoeken de mogelijkheden voor duo-collega's of andere teamleden om de lessen over te nemen. Dit bevordert de herkenbaarheid en stabiliteit voor onze leerlingen, wat essentieel is voor hun leerproces. Indien interne vervanging niet haalbaar is, maken we gebruik van de expertise van de gespecialiseerde vervangerspool van Elan Onderwijsgroep. Als dit geen geschikte kandidaat oplevert, zetten we ons in om externe, gekwalificeerde professionals aan te trekken. Ondanks het landelijke lerarentekort, blijven we ons maximaal inzetten voor de best mogelijke onderwijscontinuïteit. In zeldzame gevallen, wanneer vervanging onvermijdelijk niet geregeld kan worden en de groepsgrootte het toelaat, verdelen we de leerlingen tijdelijk over andere klassen. Het naar huis sturen van leerlingen is een laatste redmiddel dat we actief proberen te vermijden. Mocht dit toch noodzakelijk zijn, dan werken we nauw samen met u om passende opvangoplossingen te vinden. Bij gepland verlof, zoals zwangerschapsverlof, initiëren we het wervingsproces ruim van tevoren. Via Elan Onderwijsgroep publiceren we de vacature en betrekken we zowel het schoolteam als de Medezeggenschapsraad (MR) bij de selectieprocedure. Als de ideale kandidaat niet intern gevonden wordt, zetten we al onze middelen in om een gekwalificeerde professional van buitenaf te werven, zodat de onderwijskwaliteit te allen tijde gewaarborgd blijft.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De verdeling van de kinderen in Units is vanuit onze visie ‘Samen Eigen’ tot stand gekomen. Het belangrijkste uitgangspunt is: "Wat is goed voor leerlingen en op welke manier kunnen we het beste invulling geven aan de kernwaarden Altijd Nabij, Altijd Eigen en Altijd Groeiend. We vinden samen van en met elkaar leren belangrijk.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen
Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op IKC De Twilling: Specialisten voor Elke Uitdaging

1

Taal en Rekenen: Versterking van Basisvaardigheden

Beschikbare specialisten:

Taalspecialist & Rekenspecialist

Toelichting van de school:

IKC De Twilling investeert in uitmuntend taal- en rekenonderwijs met een gecertificeerde taalspecialist. Onze rekenspecialist, met GWGB+ certificering, verbetert continu het didactisch handelen van het team. Een nieuw teamlid start begin 2026 met de opleiding tot rekenspecialist. Dit schooljaar focussen we op het versterken van de basisvaardigheden, het vernieuwen van ons reken- en taalbeleid en bieden we alle werkgroepen basisvaardigheden de benodigde tijd.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis voor Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider & Schoolmaatschappelijk Werk

Toelichting van de school:

Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind staat ons team klaar. De schoolmaatschappelijk werker is één dag per week, op donderdagen, beschikbaar op onze locatie. Onze intern begeleider a.i. werkt 2,5 dag per week voor Elan OWG en is twee vaste dagen per week direct beschikbaar op De Twilling, met woensdag als vaste dag en een flexibele invulling voor de overige dag. Met de implementatie van de 'SterkWerk' module van KiVa en de A-B-C-methode, stimuleren we de groei naar zelfstandige, verantwoordelijke en weldenkende burgers. Dit alles is zichtbaar in ons dagelijks handelen en ons stappenplan voor gewenst gedrag.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist & Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Onze gedragsspecialisten en de intern begeleider a.i. bieden gerichte ondersteuning aan leerlingen die extra hulp nodig hebben bij gedrag, werkhouding en taakaanpak. De schoolmaatschappelijk werker is aanwezig op donderdagen, terwijl de intern begeleider a.i. twee dagen per week flexibel inzetbaar is voor het maken van afspraken. Samen zorgen we voor een optimale leeromgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Stimuleren van Beweging

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut, Logopedist & ALO-Gediplomeerde Leerkracht

Toelichting van de school:

IKC De Twilling besteedt veel aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Standaard voeren we logopedische screenings uit bij alle vijfjarigen om taal- en spraakproblematiek vroegtijdig te signaleren. Op indicatie, aangevraagd door ouders via de huisarts, zijn een logopedist en kinderfysiotherapeut beschikbaar. Indien nodig faciliteert de school de ruimte om deze therapieën binnen de schooluren te laten plaatsvinden. Dit helpt ons om alle kinderen te ondersteunen in hun fysieke ontwikkeling.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Protocol en Signalering

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medisch handelen hanteren wij een strikt protocol. Hoewel er geen specifieke medische specialisten op locatie werkzaam zijn, zorgen we voor een veilige omgeving. We maken gebruik van signaalkaarten, opgesteld in overleg met ouders, de intern begeleider en eventueel de schoolarts. Dit garandeert dat elke mentor weet hoe te handelen bij specifieke zorgvragen. Raadpleeg ons schoolondersteuningsprofiel voor meer gedetailleerde informatie over ons aanbod.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
4
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Levelgroep Elan OWG
Na Schools Aanbod (Kunstcarrousel)

Maatwerk Ondersteuning: Elk Kind Telt bij IKC De Twilling

Ons Unieke Ondersteuningsprofiel: Ontdek de Mogelijkheden bij IKC De Twilling

Bij IKC De Twilling bieden we elke leerling de individuele aandacht en ondersteuning die nodig is voor succes. Ons uitgebreide ondersteuningsprofiel, gedetailleerd beschreven in onze schoolgids op pagina 14, schetst de extra hulp die wij op maat leveren. Dit profiel gaat verder dan de standaard basisondersteuning die wettelijk verplicht is. Wanneer een nieuwe leerling zich aanmeldt met specifieke onderwijsbehoeften, beoordelen we zorgvuldig of onze faciliteiten en expertise aansluiten. Hierbij houden we rekening met zowel de individuele behoeften van uw kind als de samenstelling en dynamiek van de klas. Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, zoals meer- en hoogbegaafden, bieden wij deelname aan de Levelgroep van Elan Onderwijsgroep. Deze groep, gevestigd op onze locatie Obs De Twilling, bevordert de samenwerking en het leren met leeftijdsgenoten van verschillende basisscholen. Onze interne begeleiders helpen u graag verder met informatie over de toelatingscriteria en de beschikbare mogelijkheden via https://elanonderwijsgroep.nl/organisatie/talentgroepen/. Mocht ons huidige aanbod niet volledig aansluiten bij de unieke behoeften van uw kind, dan werken we nauw met u samen. In overleg met het Multi Disciplinair Team van Elan Onderwijsgroep zoeken we naar de best passende schoolomgeving voor uw kind. IKC De Twilling is met trots aangesloten bij samenwerkingsverband Passend Onderwijs Fryslân. Meer details en contactinformatie vindt u onder het menu-item 'Passend Onderwijs'. Toekomstig Aanbod: We onderzoeken de mogelijkheid om logopedische ondersteuning structureel aan te bieden op school gedurende het schooljaar 2025-2026, ter verbetering van onze zorg.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Schoolplan IKC De Twilling: Ontwikkeling en Toekomstgericht Onderwijs

Wat zijn de belangrijkste doelstellingen van ons schoolplan bij IKC De Twilling?

IKC De Twilling hanteert een proactieve kwaliteitszorgcyclus die gericht is op het continu verbeteren van onze onderwijsprocessen en leerresultaten. We optimaliseren ons aanbod voortdurend met gespecialiseerde modules, waaronder kwaliteitszorg, didactisch en pedagogisch handelen, leerlingondersteuning, monitoring van onderwijsopbrengsten, afstemming van leertrajecten en het bevorderen van een positief schoolklimaat. Via ons digitale platform, WMK (Werken met Kwaliteitskaarten), waarborgen we de realisatie van onze vierjarige schoolplandoelen. Deze doelen worden systematisch getoetst en geëvalueerd door zowel de directie als het voltallige team. Onze kernambities voor het schoolplan zijn: 1. Gepersonaliseerd Leren: Het bieden van op maat gemaakt onderwijs, aangepast aan het individuele niveau en de leerstijlen van elk kind. 2. Stimulerende Leeromgeving: Het creëren van een vernieuwde en inspirerende schoolinrichting die dit maatwerk optimaal ondersteunt. 3. Integraal Kindcentrum (IKC): Het waarborgen van een naadloze en doorlopende ontwikkelingslijn voor alle kinderen, van peuterleeftijd tot en met 13 jaar. 4. Ouderbetrokkenheid 3.0: Het versterken van de gedeelde verantwoordelijkheid en samenwerking tussen de school, de ouders en het kind. 5. Persoonlijke Groei: De volledige implementatie van het programma 'Mooi Inzichtelijk' ter bevordering van de professionele ontwikkeling van ons team. Jaarlijks selecteren we een deel van de schoolplandoelen om prioriteit te geven in ons Schooljaarplan, waarbij we concrete realisaties en specifieke focuspunten definiëren.

Hoe zorgen wij bij IKC De Twilling voor de realisatie van onze onderwijsdoelstellingen?

Bij IKC De Twilling zetten we ons onophoudelijk in voor onderwijsverbetering, met een sterke nadruk op het behalen van optimale leerresultaten. Ons kwaliteitsbeleid wordt effectief ondersteund door de systemen MijnSchoolplan, de kwaliteitskaarten van WMK, en de KiVa-monitor, die essentieel is voor het welbevinden en de veiligheid van onze leerlingen. We monitoren onze onderwijsopbrengsten tweemaal per jaar met behulp van de gestandaardiseerde toetsen van Dia. Daarnaast meten we de tevredenheid van leerlingen, ouders en medewerkers via het platform Venster PO, wat ons waardevolle inzichten geeft voor verdere verbetering. We stellen ambitieuze, vierjarige onderwijsdoelen op, die we vertalen naar haalbare en concrete jaarlijkse plannen. Elk team binnen onze school heeft een gedetailleerde planning ontwikkeld die aansluit bij deze doelen. De inrichting van onze schoolfaciliteiten is hierbij zorgvuldig afgestemd. Ouders worden actief betrokken bij het onderwijsproces en worden tweemaal per jaar geïnformeerd over de voortgang via persoonlijke voortgangsgesprekken. Voor een nauwkeurige monitoring van de individuele leerlingontwikkeling hebben we MijnRapportfolio geïmplementeerd. Om de professionele groei van onze medewerkers te waarborgen, faciliteren wij een gestructureerde gesprekkencyclus.

Start Uw Kind met Succes: Jonge Kind Programma bij IKC De Twilling

Toelichting van de school

Bij IKC De Twilling in Stiens faciliteren we een soepele overgang van de peuteropvang naar de basisschool. Bij instroom in groep 1 verzamelen onze toegewijde leerkrachten essentiële informatie over de kennis en vaardigheden van elke nieuwe leerling. Deze waardevolle inzichten, verkregen via de pedagogisch medewerkers van de kinderopvang en uiteraard de ouders, stellen ons in staat om een lesprogramma op maat te creëren. We stemmen dit programma perfect af op de individuele behoeften van uw kind, met extra aandacht voor kinderen die zich anders ontwikkelen. Samen met de interne begeleider en ouders brengen we de specifieke ondersteuningsbehoeften in kaart. Binnen de eerste twee schoolweken voeren we de SIDI-PO screening uit om eventuele meer- of hoogbegaafdheid te identificeren. Indien nodig, schakelen we externe deskundigen in voor optimale begeleiding. Dit schooljaar verfijnen we onze visie op het jonge kind, volledig afgestemd op onze schoolpopulatie en onze visie op effectief leren.

Veelgestelde vragen

Welk aanvullend aanbod is beschikbaar voor jonge kinderen op onze basisschool in Stiens?

IKC De Twilling biedt een rijk en gevarieerd aanvullend programma, speciaal ontworpen om de ontwikkeling van de jongste leerlingen te stimuleren en een brede basis te leggen.

IKC De Twilling biedt een rijk en gevarieerd aanvullend programma, speciaal ontworpen om de ontwikkeling van de jongste leerlingen te stimuleren en een brede basis te leggen.

Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Integraal Kind Centrum (IKC) Diensten
Peuteropvang door Kids First
Voor- en Buitenschoolse Opvang (VSO/BSO) faciliteiten

Met welke partners werkt IKC De Twilling samen voor het jonge kind programma?

Voor een optimaal aanbod voor jonge kinderen onderhoudt onze school, IKC De Twilling, nauwe samenwerkingsverbanden met gespecialiseerde partners zoals Kids First Kinderopvang.

Voor een optimaal aanbod voor jonge kinderen onderhoudt onze school, IKC De Twilling, nauwe samenwerkingsverbanden met gespecialiseerde partners zoals Kids First Kinderopvang.