
De resultaten van IKC De Twilling in Stiens
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC De Twilling, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC De Twilling bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC De Twilling bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald: De Basis voor Succes op IKC De Twilling
Het bereiken van het fundamenteel niveau in groep acht is essentieel voor de taal- en rekenontwikkeling van elke leerling op IKC De Twilling. Dit niveau vormt de solide basis die nodig is voor succes in het voortgezet onderwijs. De onderwijsinspectie stelt een landelijke signaleringswaarde van 85% voor dit cruciale basisniveau. Op IKC De Twilling zetten we ons in om dit percentage niet alleen te halen, maar te overstijgen, zodat al onze leerlingen een uitstekende start kunnen maken.
Grafiek
Grafiek laden...
Ambitie en Resultaten: Het Streefniveau op IKC De Twilling
Naast het waarborgen van een sterk fundamenteel niveau, richt IKC De Twilling zich ook op het ambitieuze streefniveau voor onze leerlingen in groep acht. Dit uitdagende doel stimuleert verdere academische groei en bereidt hen voor op toekomstige uitdagingen. Het streefniveau wordt door de inspectie bepaald op basis van de specifieke kenmerken van onze leerlingenpopulatie. Dit percentage is een belangrijke graadmeter voor de kwaliteit van ons onderwijs en onze voortdurende drive naar excellentie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC De Twilling?
IKC De Twilling biedt een proactief en gepersonaliseerd schooladvies, essentieel voor een soepele overstap naar het voortgezet onderwijs. Al in het voorjaar van groep 6 ontvangen onze leerlingen een voorlopig advies, zorgvuldig samengesteld op basis van de resultaten van de officiële Plaatsingswijzer. Dit advies wordt in groep 8 verder geoptimaliseerd, waarbij we rekening houden met de individuele cognitieve en metacognitieve groei van elk kind. Het doel is om een advies te geven dat de best mogelijke kansen biedt voor toekomstig succes. Voorafgaand aan de communicatie met ouders en leerlingen, vindt een grondige afstemming plaats met het volledige docententeam, de interne begeleider en de schoolleiding. Wij streven ernaar dat minimaal 75% van onze leerlingen ook in het derde jaar van het voortgezet onderwijs succesvol blijft op het niveau van het afgegeven schooladvies. De kwaliteit van onze schooladviezen wordt bevestigd door positieve feedback van ouders en leerlingen. De meerderheid van onze leerlingen ervaart een passende begeleiding, wat resulteert in een succesvolle start in het voortgezet onderwijs. Meer dan 75% van onze leerlingen presteert nog steeds op het niveau dat door ons schooladvies werd aangegeven, wat de effectiviteit van onze aanpak onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op IKC De Twilling: Samen Leren, Samen Groeien
Bij IKC De Twilling omarmen we het principe 'Samen Eigen'. Dit betekent dat we in ons dagelijkse onderwijs de nadruk leggen op het opbouwen van sterke verbindingen. Uw kind leert waardevolle relaties aan te gaan met medeleerlingen, ouders, leerkrachten en de bredere gemeenschap van Stiens. Door deze onderlinge verbindingen verrijken we elkaar en ontdekken we samen ieders unieke talenten en potentieel. We koesteren een leeromgeving waarin kinderen op een respectvolle manier van en met elkaar leren. Wij begeleiden uw kind actief bij het verkennen, begrijpen en waarderen van hun omgeving. Deze aanpak draagt bij aan een sterke zelfkennis en de ontwikkeling van essentiële levensvaardigheden. Dit is de kern van onze missie bij IKC De Twilling. Onze bewezen aanpak voor sociale ontwikkeling is gebaseerd op de effectieve KiVa-methode. KiVa richt zich op het creëren van een positieve groepsdynamiek, het stimuleren van pro-sociale gedragingen en het versterken van de sociaal-emotionele groei. Daarnaast vergroten we de weerbaarheid en het verantwoordelijkheidsgevoel van kinderen door middel van ons gestructureerde stappenplan 'gewenst gedrag'. Bovendien besteden we gerichte aandacht aan de ontwikkeling van executieve functies, uitgelegd via de toegankelijke autometafoor. Hierbij kunt u denken aan cruciale vaardigheden zoals planning, timemanagement, werkgeheugen, taakinitiatie, metacognitie, flexibiliteit, emotieregulatie en volgehouden aandacht. Deze vaardigheden zijn essentieel voor kinderen om effectief te functioneren in diverse onderwijs- en levenssituaties.
Altijd Nabij: Een school waar we er altijd voor elkaar zijn.
Altijd Eigen: Wij omarmen en stimuleren de unieke kracht van elk kind.
Altijd Groeiend: Een omgeving die voortdurende persoonlijke en gezamenlijke ontwikkeling bevordert.
Hoe ondersteunt IKC De Twilling de sociale groei van uw kind?
De kernwaarden van IKC De Twilling, 'Samen Eigen', zijn gezamenlijk ontwikkeld met ons toegewijde team, betrokken ouders en onze leerlingen. Via de KiVa-methode werken we proactief aan de verbetering van sociale vaardigheden en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit resulteert in een verhoogde sociale veiligheid en een positief pedagogisch klimaat op onze school. Het stappenplan 'Gewenst gedrag' biedt zowel voor kinderen als het team een duidelijke visuele ondersteuning. De KiVa-monitor, met het inspirerende motto 'Samen maken we er een fijne school van', wordt tweejaarlijks ingezet om de beleving van veiligheid en het algemene welzijn van onze leerlingen te meten, wat perfect aansluit bij onze onderwijsvisie.
Welke methoden gebruikt IKC De Twilling om sociale vooruitgang te meten?
IKC De Twilling maakt gebruik van de volgende gestandaardiseerde registratievormen om sociale opbrengsten nauwkeurig in kaart te brengen: * KiVa monitor: Een effectief instrument voor het meten van sociale veiligheid en welzijn.
Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op IKC De Twilling?
IKC De Twilling integreert de volgende bewezen methodieken voor sociaal-emotioneel leren in ons onderwijsprogramma: * KiVa: Een uitgebreid programma gericht op sociale vaardigheden en pestpreventie. * Executieve functies: Ontwikkeld via de inzichtelijke Autometafoor, gericht op zelfregulatie en leerstrategieën.
Inspectierapport IKC De Twilling: Kwaliteitsinzichten in Ons Basisonderwijs
IKC De Twilling in Stiens heeft in 2019 een positief "voldoende" beoordeling gekregen van de onderwijsinspectie. Dit onderstreept de robuuste kwaliteit van ons onderwijsaanbod en de dagelijkse inzet van ons team. Om onze voortdurende groei en de hoge standaard van ons onderwijs te garanderen, heeft IKC De Twilling in juni 2024 een proactieve audit aangevraagd. Deze grondige evaluatie zal de effectiviteit van onze verbeterplannen nauwgezet volgen en de geboekte vooruitgang objectief vaststellen. De specifieke aandachtspunten uit recente rapportages zijn volledig geïntegreerd in ons strategische Schooljaarplan voor de periode 2024-2025 en 2025-2026. Hiermee verstevigen we onze ambitie om elke leerling optimale ontwikkelingskansen te bieden en te streven naar onderwijsexcellentie.