Basisschool Daltonbasisschool Fredericus in Steggerda

Het team van Daltonbasisschool Fredericus in Steggerda

Current section: team
Pastoor Schuttestraat 30
8395 Steggerda

Zie hier hoe het team van Daltonbasisschool Fredericus is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Daltonbasisschool Fredericus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Daltonbasisschool Fredericus bij jullie?

Ontdek hoe goed Daltonbasisschool Fredericus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Daltonbasisschool Fredericus zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Daltonbasisschool Fredericus. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (22.2%)
25-35 jaar (22.2%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (11.1%)
55-65 jaar (11.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Daltonbasisschool Fredericus werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (57.1%)
Direct ondersteunend personeel (28.6%)
Management (14.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Daltonbasisschool Fredericus gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Ononderbroken Leren: Deskundige Leerkrachtvervanging bij Fredericus

Bij Daltonbasisschool Fredericus staat de educatieve continuïteit centraal voor al onze 94 leerlingen. Zelfs wanneer een van onze toegewijde leerkrachten afwezig is, garanderen we een stabiele en stimulerende leeromgeving. Onze prioriteit ligt bij het intern opvangen van klassen. Dit betekent dat uw kind les krijgt van een bekende collega, wat de rust en het vertrouwde karakter van onze school versterkt. Deze aanpak minimaliseert eventuele onderbrekingen in het leerproces en bevordert de sociale cohesie. Als een interne oplossing niet haalbaar is, schakelen we onze vertrouwde partner in: een vooraanstaand bureau voor personeelsbemiddeling in het onderwijs. Zij leveren ons deskundige en bevoegde invalleerkrachten uit hun uitgebreide netwerk, zodat uw kind altijd les krijgt van een gekwalificeerde professional. Hoewel we er alles aan doen om dit te allen tijde te vermijden, kan het in uitzonderlijke situaties voorkomen dat we, bij het ontbreken van geschikte vervanging, een klas naar huis moeten sturen. De kwaliteit van het onderwijs en het welzijn van uw kind blijven onze hoogste prioriteit, en we zetten ons onverminderd in om dit te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepering Op onze school zitten de kinderen in combinatiegroepen bij elkaar in zogenaamde basisgroepen. Dit jaar zijn de volgende groepen geformeerd: Een groep 1-2, een groep 3-4, een groep 5-6 en een groep 7-8. Kinderen krijgen de instructies van hun eigen leerkracht. Wanneer een leerling moeite heeft met een bepaald vak of de stof van een bepaald vak de leerling gemakkelijk af gaat, is het mogelijk om in een andere groep de instructie van het desbetreffende vak te volgen.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Daltonbasisschool Fredericus: Boost de Ontwikkeling van Uw Kind

3

Taal en Rekenen: Optimaliseer leerprestaties met onze specialisten

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Taalspecialist
Jonge Kind Specialist

Toelichting van de school:

Daltonbasisschool Fredericus investeert continu in de taal- en rekenvaardigheden van onze leerlingen. Sinds 2021 volgen onze gespecialiseerde leerkrachten intensieve trainingen voor Blink Lezen, onder begeleiding van onze toegewijde taalspecialist. In het schooljaar 2023-2024 ligt onze focus op het verfijnen van lesmethoden en didactiek. We onderzoeken de meest effectieve manieren om lesstof aan te bieden, zodat elk kind zijn of haar leerpotentieel volledig kan benutten en succesvol kan zijn.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige en Stimulerende Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Wij streven ernaar een schoolomgeving te creëren waarin elk kind zich sociaal en emotioneel veilig en gewaardeerd voelt. Onze aanpak zorgt ervoor dat ieder kind zich gezien en gehoord voelt, essentieel voor een positieve schoolervaring.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Daltonprincipes Succesvol Toegepast

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Dalton Leerkracht
Dalton Directeur

Toelichting van de school:

Ons onderwijsteam, inclusief de intern begeleider en directeur, heeft de prestigieuze Daltonopleiding succesvol afgerond. Deze expertise garandeert dat de kernprincipes van het Daltononderwijs consistent en effectief worden toegepast in onze dagelijkse lespraktijk.

0

Motorische Ontwikkeling: Beweging Integreren voor Gezonde Kinderen

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Onze bevoegde leerkrachten verzorgen hoogwaardig bewegingsonderwijs dat de fysieke ontwikkeling van kinderen stimuleert. In de onderbouw voeren we periodiek motorische screenings uit, begeleid door onze lokale buurtsportcoach, voor een optimale ontwikkeling van jonge kinderen.

0

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Maatwerk voor Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische ondersteuning en persoonlijke verzorging bieden wij een individuele aanpak op maat. We werken nauw samen met gespecialiseerde zorgpartners om te verzekeren dat de zorg perfect aansluit bij de unieke behoeften van ieder kind op onze school.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Een creatieve ruimte
Een leerplein waar kinderen individueel en/of samen kunnen werken
Twee ochtenden per week is er een peutergroep binnen de school
Een dag(deel) per week een logopedist/dyslexiebehandelaar binnen de school
Een ruim en modern schoolplein met veel beweegmogelijkheden inclusief een voetbalveld naast de school

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij Fredericus

Ons Toegewijde Passend Onderwijs Beleid

Passend Onderwijs op Maat Passend onderwijs zorgt ervoor dat elk kind de juiste ondersteuning krijgt voor een succesvolle schoolcarrière. Wij werken samen binnen een regionaal netwerk om aan de onderwijsbehoeften van alle leerlingen te voldoen. Daltonbasisschool Fredericus is trots lid van samenwerkingsverband primair onderwijs Friesland 2101, bereikbaar via Fonteinland 11, 8913 CZ Leeuwarden, telefoonnummer 0582948937. Financiering en Kernondersteuning Via deze samenwerkingsverbanden ontvangt Stichting Catent de benodigde middelen voor de implementatie van passend onderwijs op al haar scholen. De afgelopen jaren hebben we binnen Catent gefocust op het versterken van de basisondersteuning. Dit betekent dat elke leerling een solide basis en gerichte begeleiding krijgt voor optimale persoonlijke ontwikkeling. Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften kunnen rekenen op extra ondersteuning. Expertise voor Specifieke Behoeften Stichting Catent biedt aanzienlijke ondersteuning voor leerlingen die extra hulp nodig hebben. Deze aanvullende begeleiding wordt verzorgd door ervaren interne leerkrachten met specialistische kennis of door onderwijsexperts van het Catent Expertiseteam. Voordat deze ondersteuning wordt ingezet, vindt er altijd een open gesprek plaats met u als ouder. De groepsleerkracht of intern begeleider bespreekt de situatie met u. Indien de benodigde expertise niet binnen Catent beschikbaar is, zoeken we actief naar samenwerking met regionale scholen die deze expertise wel kunnen aanbieden. School Ondersteunings Profiel: Onze Kracht en Grens Elke school heeft een eigen School Ondersteunings Profiel (SOP) ontwikkeld. Dit profiel schetst de kwaliteiten en de mogelijkheden van onze school met betrekking tot de begeleiding van leerlingen met speciale onderwijsbehoeften. Wij volgen het basis ondersteuningsprofiel van het samenwerkingsverband, aangevuld met onze unieke, schoolspecifieke ondersteuningsmogelijkheden. U kunt het volledige profiel inzien bij de directeur. Een beknopte samenvatting is ook beschikbaar op onze schoolwebsite www.fredericus.nl. Individuele Leerlijnen en Ontwikkelingsperspectief Sommige leerlingen volgen voor specifieke vakken een eigen leerlijn. Dit programma sluit aan bij hun individuele leerproces en de verwachte vervolgstap in het onderwijs, zelfs als niet altijd de basisschool einddoelen worden behaald. We streven ernaar om de minimale einddoelen zoveel mogelijk te realiseren. In samenwerking met de schoolorthopedagoog (trajectbegeleider van het Catent Expertiseteam) en andere specialisten, stellen we, in overleg met u, een persoonlijk ontwikkelingsperspectief op. Dit document beschrijft de specifieke begeleiding, de verwachte leerresultaten en de uitstroommogelijkheden van de leerling. Dyslexieprotocol: Gerichte Hulp Daltonbasisschool Fredericus hanteert een nauwkeurig dyslexieprotocol. Dit protocol, gebaseerd op landelijke richtlijnen van het Expertisecentrum Nederlands, biedt een gestructureerde aanpak voor het vroegtijdig signaleren van lees- en spellingproblemen en dyslexie. We bieden effectieve hulp en begeleiding op maat. Neem contact op met de school voor gedetailleerde informatie over ons dyslexiebeleid. Catent Commissie Arrangeren en Toewijzen (CCAT) De CCAT, samengesteld uit leden van het Catent Expertiseteam, beoordeelt en wijst ondersteuning toe voor leerlingen met specifieke onderwijs- en zorgbehoeften, wanneer de school handelingsverlegenheid ervaart. Sinds 2023 maakt Catent gebruik van specifieke Ondersteuningsgelden Passend Onderwijs. Scholen ontwikkelen plannen voor de inzet van deze gelden ten behoeve van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. Bij aanvullende middelen kunt u een aanvraag indienen bij de CCAT. Voorafgaand aan de CCAT-bespreking vindt een overleg plaats met de onderwijsadviseur/orthopedagoog, ouders, leerkracht(en) en intern begeleider. De intern begeleider documenteert de besproken punten en deelt deze met alle betrokkenen. Besluitvorming CCAT en Toelaatbaarheidsverklaring De CCAT evalueert de onderwijs- en zorgbehoeften van de leerling en de handelingsmogelijkheden van de school in relatie tot het schoolondersteuningsprofiel. Op basis hiervan beslist de CCAT over het toekennen van begeleiding en ondersteuning via een 'arrangement'. De CCAT beoordeelt tevens de noodzaak van een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor plaatsing in het speciaal basisonderwijs (S(B)O). In elke regio Passend Onderwijs is een aparte 'Commissie Toewijzing' bevoegd voor het afgeven van de wettelijk vastgestelde TLV. Voor al uw vragen over Passend Onderwijs kunt u terecht bij de directeur of intern begeleider. Meer informatie vindt u op de websites van Catent en www.passendonderwijs.nl. Bezwaarprocedure: Open Communicatie Belanghebbenden, zoals ouders en schoolpersoneel, kunnen bezwaar maken tegen beslissingen van de CCAT met betrekking tot toelaatbaarheid tot het S(B)O. Stichting Catent is via de regionale verbanden aangesloten bij de landelijke bezwaarcommissie Toelaatbaarheidsverklaring S(B)O. We adviseren echter om bij een eventueel bezwaar eerst contact op te nemen met de voorzitter van de CCAT voor een collegiale oplossing. Toekomstgerichte Ondersteuning Wij evalueren elke individuele situatie zorgvuldig. Als schilderachtige dorpsschool met een regionale functie, streven we ernaar om zoveel mogelijk thuisnabij onderwijs te faciliteren. Dit doen we binnen de grenzen van onze capaciteiten, met het welzijn en de vooruitgang van alle leerlingen op onze school als hoogste prioriteit.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Optimale Kwaliteitszorg op Daltonbasisschool Fredericus: Schoolplan en Jaarplan

Wat zijn de kernpunten van het schoolplan van Daltonbasisschool Fredericus?

Ons schoolplan op Daltonbasisschool Fredericus vormt de ruggengraat van onze kwaliteitszorg en beschrijft gedetailleerd ons onderwijsbeleid, de organisatorische structuur en onze onderwijskundige visie. Het document is opgesteld in 2022 en heeft een looptijd van drie jaar, met een jaarlijkse vertaling naar concrete jaarplannen. We monitoren onze kwaliteit continu door middel van jaarlijkse vragenlijsten en QuickScans uit WMK. Dit stelt ons in staat om onze ambities systematisch te evalueren en waar nodig bij te sturen, zodat we onze onderwijskwaliteit voortdurend verbeteren en borgen. Onze aanpak omvat een diepgaand inzicht in onze leerlingenpopulatie, heldere beleidsdoelen, een evaluatieplan dat zorgt voor regelmatige beoordeling en een planmatige aanpak van verbeteringen. De kwaliteitsborging is nauw verbonden met ons personeelsbeleid. We stimuleren de professionele ontwikkeling van onze leraren, zodat deze parallel loopt aan de schoolontwikkeling en de persoonlijke groei van elk kind. Transparante rapportage aan alle belanghebbenden, waaronder ouders en de onderwijsinspectie, en het waarborgen van sociale veiligheid vormen eveneens essentiële onderdelen van onze kwaliteitsaanpak.

Hoe borgt Daltonbasisschool Fredericus de kwaliteit van het onderwijs en de ontwikkeling van leerlingen?

Daltonbasisschool Fredericus realiseert haar onderwijsdoelen door middel van zorgvuldig opgestelde jaarplannen. Deze plannen, die per kalenderjaar worden gefinetuned op basis van ons schoolplan, zorgplan, opbrengstenanalyses en het jaarevaluatieplan, dienen als leidraad voor het onderwijsproces. Ze zorgen voor continuïteit, monitoren de voortgang en houden ons scherp op de effectiviteit van ons onderwijs. We maken gebruik van eigentijdse lesmethodes die aansluiten bij de SLO-kerndoelen en referentieniveaus voor taal en rekenen. Deze wettelijke kaders bieden de basis, maar we streven ernaar om verder te gaan dan de minimale vereisten. Met onze diverse leerlingenpopulatie zetten we in op maatwerk en stellen we continu hoge verwachtingen, waarbij we de leerdoelen waar nodig bijstellen. Essentiële vaardigheden zoals begrijpend lezen, schrijven, samenwerken en presenteren worden geïntegreerd in betekenisvolle contexten, zowel voor kernvakken als voor wereldoriëntatie. Kritische zelfreflectie en het vieren van successen zijn vaste onderdelen van onze teamdagen en vergaderingen. Periodiek en aan het einde van het jaar leggen we verantwoording af aan elkaar, aan ouders en aan ons bovenschools bestuur, wat bijdraagt aan een continue kwaliteitsverbetering.

Wat zijn de speerpunten voor de professionele ontwikkeling van leraren op Daltonbasisschool Fredericus?

Op Daltonbasisschool Fredericus staat de continue professionele ontwikkeling van onze leraren centraal, gedreven door de behoeften van onze leerlingen. Onze leerkrachten zijn proactief, zoeken naar oplossingen en zetten zich volledig in om elk kind optimaal te begeleiden. Kennisdeling binnen het team is cruciaal voor verdere ontwikkeling en het leveren van maatwerk. Dit schooljaar focussen we specifiek op verdere scholing in didactiek en Sociaal-Emotioneel Leren (SEL). Alle leerkrachten zijn gecertificeerde Daltonleerkrachten na het succesvol afronden van een tweejarige cursus. We onderhouden actieve samenwerkingen met andere Daltonscholen en zijn aangesloten bij het regio netwerk GrootZwolle (www.daltonregiogrootzwolle.nl) voor verdere daltonontwikkeling. Naast interne scholing organiseren we jaarlijks studiedagen en profiteren we van tweejaarlijkse studiedagen van onze stichting, met verbinding als kernwaarde. De speerpunten voor 2023-2024 omvatten ook het verhogen van leerling-effectiviteit, het borgen van de begrijpend leesmethode Blink, de doorlopende lijn van SEL, samenwerking met Stichting leerKRACHT voor continue verbetering, de herziening van ons aanbod voor actief burgerschap en gerichte didactische scholing.

Ontdek het Jonge Kind Programma op Daltonbasisschool Fredericus

Toelichting van de school

Ontwikkeling van Elk Kind Centraal bij Fredericus Daltonbasisschool Fredericus hecht enorm belang aan een sterke start voor alle jonge leerlingen. De eerste schooljaren vormen de basis voor een leven lang leren en succes. Wij begrijpen dat de groei van kinderen uniek is; ontwikkeling verloopt vaak in sprongen, afgewisseld met perioden van consolidatie. Sommige kinderen volgen niet de standaard ontwikkelingslijn, slaan stappen over of hebben simpelweg meer tijd nodig om bepaalde mijlpalen te bereiken. Een veilige omgeving, emotionele ondersteuning en het stimuleren van natuurlijke nieuwsgierigheid zijn onze prioriteiten. Dit helpt kinderen zelfvertrouwen op te bouwen en betrokken te raken bij hun leerproces. Wij creëren een inspirerende sfeer waar kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen en ontdekken. Thematisch Leren voor Kleuters: Nieuwsgierigheid als Kracht Het onderwijs voor onze jongste leerlingen is geworteld in hun aangeboren nieuwsgierigheid en leefwereld. In de kleuterklassen werken we met thematisch onderwijs, waarbij we de thema's zorgvuldig afstemmen op de interesses en behoeften van de kinderen. Binnen elk thema duiken we actief in de vragen en leeruitdagingen van de leerlingen, en passen we onze leeractiviteiten hier flexibel op aan. We maken gebruik van onze directe omgeving om rijke en betekenisvolle leerervaringen te creëren. De voortgang van elk kind wordt nauwkeurig gemonitord met het observatiesysteem 'Mijn kleutergroep'. Dit systeem bevat de kerndoelen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Onze lessen, individuele begeleiding en uitdagende activiteiten zijn afgestemd op deze observaties, zodat elke leerling de juiste ondersteuning krijgt en optimaal wordt voorbereid op groep 3. Flexibele Leerroutes: Verlengde Kleuterperiode, Overslaan of Herhalen Soms blijkt dat een leerling nog niet volledig klaar is voor de volgende onderwijs stap, wat kan komen door zowel cognitieve als sociaal-emotionele factoren. In nauw overleg met de ouders besluiten we dan tot een verlengde kleuterperiode of het herhalen van een leerjaar. Deze beslissing wordt altijd genomen met het welzijn en de leeropbrengsten van het kind als hoogste prioriteit. Zelfs met onze zorgvuldige differentiatie kan het voorkomen dat leerstof structureel als te eenvoudig wordt ervaren. In zulke situaties overwegen we, in samenspraak met ouders, de leerkracht en de intern begeleider, of versnelling (het overslaan van een leerjaar) in het belang van de leerling is. Deze procedure volgt dezelfde duidelijke richtlijnen als de beslissing tot het herhalen van een leerjaar, met volledige transparantie voor alle betrokkenen.

Veelgestelde vragen

Welke extra ondersteuning biedt Daltonbasisschool Fredericus aan jonge kinderen?

Daltonbasisschool Fredericus biedt een breed scala aan extra ondersteuningsmogelijkheden om de ontwikkeling van jonge kinderen optimaal te stimuleren en te begeleiden.

Daltonbasisschool Fredericus biedt een breed scala aan extra ondersteuningsmogelijkheden om de ontwikkeling van jonge kinderen optimaal te stimuleren en te begeleiden.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke partners werkt Fredericus samen voor de jongste leerlingen?

Daltonbasisschool Fredericus werkt nauw samen met Peutergroep Steggerda om een naadloze en stimulerende ontwikkelingstraject voor jonge kinderen te garanderen.

Daltonbasisschool Fredericus werkt nauw samen met Peutergroep Steggerda om een naadloze en stimulerende ontwikkelingstraject voor jonge kinderen te garanderen.

Team | Daltonbasisschool Fredericus in Steggerda | [2025] Schoolregister