Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn in Steenwijk

Het team van Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn in Steenwijk

Current section: team
De Vesting 15
8332 Steenwijk

Zie hier hoe het team van Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn bij jullie?

Ontdek hoe goed Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 84% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 81.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (84%)
Man (16%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (81.9%)
Man (18.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (10.2%)
25-35 jaar (32.7%)
35-45 jaar (32.7%)
45-55 jaar (16.3%)
55-65 jaar (6.1%)
&ge;65 jaar (2%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (5.6%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.6%)
45-55 jaar (22.8%)
55-65 jaar (18.7%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (53.1%)
Direct ondersteunend personeel (44.9%)
Management (2%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Invulling van Leerkrachtvervanging op 't Ravelijn

Bij Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn staat de continuïteit en veiligheid van onze leerlingen centraal. Wij begrijpen dat een vaste groepsleerkracht een essentieel onderdeel is van de geborgenheid die onze leerlingen nodig hebben. Daarom hebben we een zorgvuldig beleid ontwikkeld voor leerkrachtvervanging. Onze prioriteit is het minimaliseren van onderbrekingen in het leerproces. Wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is wegens ziekte of verlof, zetten we primair in op interne vervanging. Vaak wordt de lesopdracht overgenomen door een andere bekwame leerkracht binnen ons team, wat zorgt voor de minste verstoring en de meeste herkenbaarheid. In uitzonderlijke situaties, waarbij directe interne vervanging niet mogelijk is, organiseren we de opvang van leerlingen met de grootst mogelijke flexibiliteit. Dit kan betekenen dat groepen tijdelijk worden samengevoegd of dat we in overleg met u als ouder de beste oplossing zoeken, zoals het eventueel tijdelijk thuisblijven van uw kind, om zo de kwaliteit van de opvang te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

COMMISSIE VAN BEGELEIDING (CvB)

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning door Specialisten op 't Ravelijn

9

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexie Expert
Interne Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Hoogbegaafdheid Specialist
Taalspecialist
Logopedist
Autismecoach
PBS Coach

Toelichting van de school:

Op Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn bieden wij uitgebreide ondersteuning op het gebied van taal en rekenen. Onze gespecialiseerde leerkrachten werken nauw samen met gedragswetenschappers en logopedisten om elke leerling optimaal te begeleiden. Bij specifieke leerbehoeften voeren onze gedragswetenschappers diagnostisch onderzoek uit, zodat we een passend ondersteuningsplan kunnen opstellen en de leerontwikkeling stimuleren.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groei en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Interne Begeleider
Orthopedagoog
Hoogbegaafdheid Specialist
Pedagogisch Educatief Professional
Autismecoaches

Toelichting van de school:

Wij zetten ons in voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van elke leerling. Met methodes als Positive Behavior Support (PBS), het PAD leerplan en diverse projecten, creëren we een veilige en stimulerende leeromgeving. Onze HBO pedagogen, in samenwerking met andere schoolprofessionals, begeleiden leerlingen met aandacht voor hun welzijn. Diagnostisch onderzoek door gedragswetenschappers is beschikbaar voor diepgaande inzichten en ondersteuning.

6

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Focus op Prestatie

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Interne Begeleider
Orthopedagoog
Hoogbegaafdheid Specialist
Pedagogisch Educatief Professional
Autismecoach

Toelichting van de school:

't Ravelijn heeft expertise in het aanpakken van gedragsproblematiek en het bevorderen van een positieve werkhouding. Veel van onze leerkrachten beschikken over een Masteropleiding gericht op gedrag, aangevuld met de expertise van onze HBO pedagogen en gedragswetenschappers. Ons team is toegewijd aan het bieden van effectieve strategieën voor taakaanpak en gedragsmanagement. Wanneer nodig, kunnen onze gedragswetenschappers diagnostisch onderzoek uitvoeren om de meest geschikte aanpak te bepalen.

7

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Pedagogisch Educatief Professional
Interne Begeleider
Orthopedagoog
Fysiotherapeut
Logopedist
Vakleerkrachten Bewegingsonderwijs
Psychomotorisch Therapeut

Toelichting van de school:

Wij stimuleren de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen door middel van diverse professionele ondersteuning. Onze school werkt samen met fysiotherapie- en logopediepraktijken, en biedt psychomotorische therapie aan. Leerlingen genieten minimaal twee keer per week van sportlessen gegeven door vakleerkrachten. Jaarlijks organiseren we Rots en Water trainingen om weerbaarheid en sociale vaardigheden te versterken.

4

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Interne Begeleider
Orthopedagoog
Pedagogisch Educatief Professional
Medisch Handelen Specialist

Toelichting van de school:

Op 't Ravelijn stemmen we onze zorg af op de individuele behoeften en mogelijkheden van elke leerling. We bieden gespecialiseerde ondersteuning en schakelen waar nodig externe medische professionals in. Onze onderwijsassistenten en pedagogen zijn getraind in medisch handelen. Bij specifieke medische zorg, zoals diabetesmanagement, werken we nauw samen met wijkverpleegkundigen om de gezondheid en het welzijn van uw kind te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
32
Totaal specialisten
32
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Mediatheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Diverse therapieën
Handvaardigheidslokaal /Keuken
Touwladder, time-in, bedaar, check in - check out
Hoogbegaafdheidsbegeleiding
Projecten en trainingen

Ontdek de Uitgebreide Ondersteuningsmogelijkheden op 't Ravelijn

Gedetailleerde Informatie over Onze Unieke Aanpak

Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn biedt op maat gemaakt onderwijs voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit geldt voor kinderen met gedragsproblemen, psychiatrische uitdagingen, leerproblemen of meervoudige problematiek. Onze toegewijde en ervaren professionals creëren een stimulerende omgeving waar elke leerling zijn of haar potentieel volledig kan benutten. We focussen op de individuele talenten en capaciteiten, met als doel een zinvolle participatie in de maatschappij. Door nauwe samenwerking met ouders en externe onderwijs- en zorgpartners bieden we een stevige basis voor de toekomst. Wij geloven dat elk kind recht heeft op een passende onderwijsplek. Ons onderwijs kenmerkt zich door flexibiliteit, maatwerk en meetbare resultaten, wat essentieel is voor de ontwikkeling van onze leerlingen. Toekomstige Ontwikkelingen in Extra Ondersteuning De komende jaren versterken we onze expertise voor specifieke leerlingprofielen, waaronder hoogbegaafdheid en ernstige ontwikkelingsvertragingen. Hiermee anticiperen we nog beter op complexe onderwijsbehoeften. We investeren continu in de professionalisering van ons team, met gerichte scholing op het gebied van taal en lezen, conform ons taalbeleidsplan. Daarnaast werken we aan een vernieuwd rekenbeleidsplan, inclusief bijbehorende teamtrainingen. De leerlijnen voor jonge kinderen worden herzien en we leiden drie specialisten voor het jonge kind op. Succesvolle methodieken zoals Positive Behavior Support (PBS) en Effective Direct Instruction (EDI) blijven cruciaal in onze aanpak. De focus ligt op het borgen en verder verdiepen van deze effectieve onderwijspraktijken.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Schoolplan: Kwaliteitszorg en Toekomstvisie voor Speciaal Basisonderwijs

Wat zijn de kernambities en speerpunten van ons schoolplan?

Ons schoolplan is gericht op de toekomst en omvat een reeks ambitieuze doelen om de onderwijskwaliteit continu te verbeteren. Centraal staat de implementatie van Positive Behavior Support (PBS) om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren. We zetten sterk in op de versterking en borging van expertise op alle niveaus binnen het PBS-raamwerk. Nieuwe teamleden volgen een gedegen cursus om interventies effectief uit te voeren, waardoor we collectief dezelfde taal spreken en proactief handelen om incidenten te voorkomen. Dit draagt bij aan een veilige school. Daarnaast focussen we op het verdiepen van kennis en vaardigheden voor interventies op hogere niveaus, ondersteund door theoretische en praktische trainingen. We bevorderen actief burgerschap door een lesprogramma te integreren dat sociale cohesie stimuleert, startend in het schooljaar 2024-2025. Leren van en met elkaar is een belangrijk onderdeel, met structurele kennisdeling binnen het team om optimaal aan te sluiten bij diverse onderwijsbehoeften. Interprofessionele samenwerking met interne en externe partners, zoals gemeenten en GGZ, is cruciaal voor het gezamenlijk aanpakken van complexe casussen en het voorkomen van schooluitval. Onze kwaliteitszorg wordt periodiek getoetst met externe audits, die input leveren voor onze schooljaarplannen. De eerste audit staat gepland voor februari 2025. Veiligheid staat voorop; we streven naar een omgeving waarin alle leerlingen zich veilig voelen en ouders tevreden zijn. Jaarlijkse veiligheidsmonitors en tevredenheidsonderzoeken onder teamleden en ouders helpen ons bij directe verbeteringen. We mikken op een minimale score van 7,5 op alle onderdelen. Een gedragsinterventieteam wordt operationeel in september 2024 om snel de functie van gedrag te analyseren en passende interventies in te zetten, wat leidt tot minder incidenten en een snellere terugkeer naar een positief leerklimaat. Professionalisering is essentieel voor brede en verdiepende expertise, met als doel dat 80% van onze leerkrachten tegen 2028 een HBO-plus of masterkwalificatie heeft. Dit garandeert hoogwaardig passend onderwijs en positieve resultaten op sociaal, emotioneel en didactisch gebied. Wat betreft opbrengsten, monitoren we continu de effectiviteit van ons onderwijsaanbod en verbeteren dit om het leerrendement te maximaliseren. We streven ernaar dat alle leerlingen aan het einde van hun schoolloopbaan de basisvaardigheden beheersen en bieden kansrijke adviezen die de mogelijkheden voor verdere ontwikkeling vergroten; 80% van onze leerlingen moet na twee jaar op het voortgezet onderwijs nog steeds het uitstroomadvies volgen.

Hoe realiseert Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn zijn onderwijsdoelen en kwaliteitsverbetering?

Op Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn omarmen we een cultuur van continue verbetering, gedreven door een planmatige en projectmatige aanpak. Kwaliteitszorg is een topprioriteit, ondersteund door regelmatige audits, tevredenheidsonderzoeken en kwaliteitsmetingen. Ons onderwijsteam is ingedeeld in vier deelteams, elk aangestuurd door een teamleider. We voeren groepsobservaties, besprekingen en leerrendementgesprekken om het onderwijs te optimaliseren. Er zijn volop scholingsmogelijkheden, en we streven naar een team met brede en verdiepende expertise, waarbij veel leerkrachten een masteropleiding volgen. Met behulp van twee opgeleide beeldcoaches analyseren we videobeelden om onze aansluiting op de onderwijsbehoeften van leerlingen te verbeteren. Binnen de klassen bieden we verrijking en verdieping die aansluiten bij individuele leerlingenniveaus, vaak via het DIM-model. We meten de voortgang tweemaal per jaar met Cito-toetsen in januari en juni. De resultaten hiervan analyseren we om ons Individueel Handelingsplan (IHP) en Ontwikkelingsperspectief (OPP) te evalueren. Protocollen binnen de school worden jaarlijks of tweejaarlijks geëvalueerd en waar nodig bijgesteld, wat bijdraagt aan een gestructureerde en kwalitatieve aanpak.

Speciaal Onderwijs voor Jonge Kinderen bij 't Ravelijn in Steenwijk

Toelichting van de school

Ontdek het speciaal basisonderwijs voor jonge kinderen bij Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn in Steenwijk. Wij bieden een veilige en stimulerende omgeving voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. **Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor Speciaal Onderwijs** Ouders kiezen zelf de school die het beste past bij hun kind, ook als er behoefte is aan extra begeleiding. Voor aanmelding bij ons speciaal (basis)onderwijs is een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) vereist. Het bevoegde samenwerkingsverband in uw regio beoordeelt de aanvraag. U vindt het benodigde aanmeldformulier op onze website www.oecravelijn.nl. Wij adviseren u om de specifieke procedure van uw regionale samenwerkingsverband te raadpleiden voor een soepel aanmeldingsproces. **Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) voor Optimale Groei** Na succesvolle intake stelt ons team, in samenwerking met de Commissie van Begeleiding, een persoonlijk Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. Dit plan beschrijft de onderwijsbehoeften, de huidige situatie en de factoren die de ontwikkeling van uw kind bevorderen of belemmeren. Het OPP vormt de basis voor ons onderwijsaanbod en de didactische aanpak van de leerkracht. We werken doelgericht en resultaatgericht, met regelmatige evaluaties en bijstellingen in februari en juni. De voortgang wordt altijd met u als ouder(s)/verzorger(s) besproken. **Onderwijsprogramma Gelijk aan Kerndoelen Speciaal Onderwijs** Bij 't Ravelijn volgen we de officiële Kerndoelen Speciaal (Basis) Onderwijs, vastgesteld door de overheid in 2009. Deze doelen richten zich op zowel specifieke leergebieden als bredere ontwikkelingsgebieden. Onze geïntegreerde leerlijnen stimuleren de ontwikkeling van uw kind op de volgende gebieden: zintuiglijke en motorische ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling (zelfbeeld en sociaal gedrag), leren leren en mediawijsheid. Dit alles om een complete ontwikkeling te waarborgen.

Veelgestelde vragen

Biedt 't Ravelijn extra ondersteuning voor zeer jonge kinderen?

Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn richt zich op speciaal basisonderwijs en biedt geen specifieke extra programma's voor het jonge kind buiten de reguliere speciaal onderwijs setting.

Met welke partners werkt 't Ravelijn samen voor kind-gerelateerde diensten?

Voor dienstverlening gericht op kinderen werkt Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn samen met vooraanstaande partners zoals Jabadoe Kinderopvang en Speel@home Thuisspeelgroepen.

Voor dienstverlening gericht op kinderen werkt Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn samen met vooraanstaande partners zoals Jabadoe Kinderopvang en Speel@home Thuisspeelgroepen.