
De resultaten van Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn in Steenwijk
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn bij jullie?
Ontdek hoe goed Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn?
Na het succesvol afronden van groep 8 op Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn, staat de stap naar het Voortgezet (Speciaal) Onderwijs centraal. Wij, als toegewijde school, beoordelen per leerling of speciaal onderwijs de meest geschikte vervolgstap is en adviseren u hierover uitgebreid. Ons uitgangspunt is altijd passend onderwijs, afgestemd op de individuele behoeften van uw kind. Steeds meer reguliere scholen bieden mogelijkheden voor leerlingen met extra onderwijsbehoeften. In februari organiseren we een persoonlijk gesprek om het schooladviesverslag toe te lichten. Tijdens dit gesprek bespreken we welk niveau en type voortgezet onderwijs het beste aansluit bij de capaciteiten en leerstijl van uw zoon of dochter. Het onderstaande schema geeft een gedetailleerd overzicht van de uitstroom van onze leerlingen in voorgaande jaren. Na de overstap naar het voortgezet onderwijs onderhouden we nauw contact met de scholen. Dit stelt ons in staat om de voortgang van onze oud-leerlingen te monitoren en te verzekeren dat zij succesvol hun onderwijstraject vervolgen.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op 't Ravelijn: Een Veilige Basis
Bij Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn staat de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen centraal. Wij geloven dat een veilige, respectvolle en verantwoordelijke omgeving essentieel is voor elke leerling om te floreren. Onze pedagogische aanpak is hierop gericht, waarbij we systematisch de vooruitgang van uw kind volgen en stimuleren. Om de sociaal-emotionele groei te monitoren, maken we tweemaal per jaar gebruik van de gevalideerde Kindbegrip/Leerling in Beeld vragenlijsten. De resultaten hiervan gebruiken we om individuele leerdoelen op te stellen, die naadloos aansluiten bij de behoeften van uw kind. Elke zes weken bespreken we de voortgang van alle leerlingen in ons multidisciplinair team. Dit team, dat wekelijks bijeenkomt, ontwikkelt nieuwe inzichten en adviezen om onze aanpak continu te verbeteren. Vaak schuift hierbij ook de jeugdconsulent van de gemeente Steenwijkerland aan, wat zorgt voor een brede expertise. 't Ravelijn is trots gecertificeerd als School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) school sinds juni 2021. Dit programma richt zich op het actief bevorderen van gewenst gedrag en het voorkomen van uitdagingen. Door gezamenlijk schoolbrede waarden te definiëren en het bijpassende gedrag actief aan te leren, creëren we een positief en voorspelbaar schoolklimaat. Positieve acties worden consequent bekrachtigd, wat leidt tot een omgeving waarin elke leerling optimaal kan leren en ontwikkelen. Onze kernwaarden zijn **Veiligheid**, **Respect** en **Verantwoordelijkheid**. Deze waarden vormen de basis voor alle gedragslessen die we aanbieden. Daarnaast integreren we het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD) in alle groepen. Dit programma stimuleert zelfcontrole, emotioneel begrip, probleemoplossend vermogen, een positief zelfbeeld en het aangaan van gezonde relaties met leeftijdsgenoten. Voor de jongste leerlingen gebruiken we de voorloper van PAD, 'Ik ga voor PAD' en 'De Doos vol Gevoelens', om basisemoties zoals bang, boos, blij en verdriet te verkennen. Een zichtbaar gevoelensbord in elke klas en speciale PAD-plekken bieden leerlingen een veilige ruimte om emoties te uiten en te verwerken, altijd met ondersteuning van de leerkracht.
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Respect
Hoe pakt 't Ravelijn de sociale ontwikkeling van leerlingen aan?
Onze aanpak voor sociale ontwikkeling is geworteld in onze kernwaarden: Veiligheid, Verantwoordelijkheid en Respect, zoals verankerd in ons SWPBS-model. Deze waarden zijn zichtbaar in alle aspecten van ons onderwijs. Daarnaast bieden we diverse projecten aan, zowel individueel, in kleine groepjes als klassikaal, om specifieke sociale en emotionele vaardigheden te versterken. Enkele van deze projecten zijn: 'Op tijd voorbereid' (Tactus verslavingszorg) voor de bovenbouw, gericht op de risico's van alcohol, roken, gamen en sociale media. De lessenserie 'Iedereen is Anders' van onze autismecoaches ondersteunt leerlingen in de bovenbouw bij zelfinzicht en omgaan met hun specifieke kenmerken. 'Kids Skills' biedt een speelse, praktische aanpak voor groep 1-8 om oplossingen te vinden voor uitdagingen. Het 'Puberteit Project' bereidt leerlingen in de boven- en middenbouw voor op de lichamelijke en emotionele veranderingen van de puberteit. SOVA trainingen in de middenbouw versterken sociale vaardigheden, terwijl extra bewegingsonderwijs het zelfvertrouwen en de motoriek bevordert voor alle groepen. We nemen deel aan de landelijke anti-pestweek en bieden de 'Rots en Water' training voor weerbaarheid aan alle leeftijdsgroepen. Mediawijsheid en veilig internetgebruik worden behandeld in projecten zoals 'Mediamasters' voor de bovenbouw. Voor de onderbouw focussen we op emotieherkenning met 'Transporters' en psycho-educatie met 'Het Volle Hoofdenboek' en 'Plakboek'. Het 'Pop Talk' en 'Gevoelsverkenners' projecten helpen kinderen hun belevingswereld en gevoelens te visualiseren en te begrijpen. Voor de bovenbouw bieden we ook HALT-voorlichting aan. In onze plus- en praktijkklassen meten we jaarlijks de groeps-SEO (Schaal Emotionele Ontwikkeling) om de emotionele behoeften van de groep te identificeren en onze ondersteuning hierop af te stemmen. Bij individuele zorgen over de emotionele ontwikkeling zoeken we altijd het gesprek met ouders. Specifiek voor hoogbegaafde leerlingen hanteren we een 'top-down' benadering, waarbij we eerst het geheel schetsen en vervolgens inzoomen op details. Dit, samen met het werken met kernconcepten en het bevorderen van inzicht in het 'waarom' van leren, vergroot de intrinsieke motivatie en het leervermogen, conform de taxonomie van Bloom en 21e-eeuwse vaardigheden.
Hoe registreert 't Ravelijn de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen?
Voor het in kaart brengen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen maken we gebruik van het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) en het instrument 'Zien'. Deze methoden stellen ons in staat om de voortgang van elke leerling nauwkeurig te volgen en te documenteren.
- Ontwikkelingsvolgmodel (OVM)
- Zien
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op 't Ravelijn?
Op Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn zetten we diverse bewezen methoden in om de sociaal-emotionele ontwikkeling te stimuleren. Deze omvatten:
- Een doos vol gevoelens
- Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD)
- School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
- Diverse projecten op maat.
Inspectierapport en Kwaliteit van Onderwijs op 't Ravelijn
Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie met betrekking tot ons speciaal basisonderwijs. Op Onderwijs Expertise Centrum 't Ravelijn zetten we ons dagelijks in voor een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Onze focus ligt op het bieden van persoonsgerichte begeleiding en op maat gemaakt onderwijs, afgestemd op de unieke behoeften van onze leerlingen. We streven naar uitmuntendheid in alle facetten van het onderwijs, van didactiek tot pedagogische aanpak. Dit inspectierapport biedt een objectief beeld van onze prestaties en de kwaliteit van ons onderwijs. Het dient als leidraad voor onze continue verbeterprocessen en onze ambitie om altijd de beste zorg en educatie te garanderen.