Basisschool Basisschool B in Steenwijk

De resultaten van Basisschool B in Steenwijk

Current section: resultaten
Mr Zigher Ter Steghestr 1
8331 Steenwijk

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool B, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool B bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool B bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van Basisschool B

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. In groep acht meten we dit met de doorstroomtoets, waarbij we streven naar een hoog slagingspercentage. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage is cruciaal voor het waarborgen van gelijke kansen voor alle basisschoolleerlingen in Nederland.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Resultaten op Basisschool B

Het streefniveau daagt onze leerlingen uit om méér te bereiken dan het basisniveau, een hogere academische standaard nastrevend. Ons doel is om zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep acht dit ambitieuze streefniveau te laten behalen. De inspectie stelt voor elke school een uniek streefpercentage vast, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als de signaleringswaarde die de prestaties van Basisschool B op dit hogere niveau weerspiegelt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool B?

Bij Basisschool B in Steenwijk staat een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs centraal. We zetten ons actief in om alle leerlingen optimaal voor te bereiden op hun volgende stap, met oog voor hun individuele behoeften en de verwachtingen van het voortgezet onderwijs. Om dit te realiseren, onderhouden we nauwe banden met de scholen waar onze leerlingen naartoe gaan. We werken volgens het protocol Passend Onderwijs - Voortgezet Onderwijs (PO-VO) voor een gestructureerde samenwerking. Onze belangrijkste ambities zijn het vaststellen van een heldere adviseringprocedure in samenspraak met het regionale voortgezet onderwijs. Daarnaast zorgen we voor systematisch overleg met mentoren van vervolgscholen. Zo hebben we altijd inzicht in de vereisten van het voortgezet onderwijs en kunnen we ons onderwijsaanbod continu aanpassen. De effectiviteit van onze schooladviezen wordt zorgvuldig gemonitord.

Grafiek

Grafiek laden...

Bevorderen van Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Basisschool B

Op Basisschool B geloven we dat gelukkige kinderen beter leren. We zetten vol in op de sociale en emotionele ontwikkeling van elke leerling, zodat zij zich optimaal kunnen ontplooien. Door middel van de 'Gelukskoffer' methode verkennen we zeven thema's die bijdragen aan persoonlijk leiderschap en zelfinzicht. Onze visie op burgerschap is geworteld in respect. We creëren een schoolcultuur waarin iedereen zich gewaardeerd voelt. Onze leerlingen leren actief om te gaan met diversiteit, bij te dragen aan onze democratische samenleving en respect te tonen voor verschillende achtergronden, overtuigingen en identiteiten.

Ontwikkel een positief zelfbeeld en geloof in jezelf

Cultiveer dankbaarheid en stel inspirerende toekomstdoelen

Erken en benut talenten, en deel geluk met anderen

Hoe pakt Basisschool B de sociale ontwikkeling van leerlingen aan?

Basisschool B integreert sociaal-emotioneel leren met de 'Gelukskoffer' methode, gebaseerd op positieve psychologie. Deze aanpak versterkt het zelfvertrouwen en de veerkracht van kinderen. Elk schooljaar starten we met de 'Gouden Weken'. Dit programma is speciaal ontworpen om de groepsdynamiek te versterken en een positieve, veilige sfeer te creëren die het hele jaar door aanhoudt. Een sterke groepsbasis is essentieel voor succesvol leren.

Welke instrumenten gebruikt Basisschool B om sociale vooruitgang te meten?

Om de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen te monitoren, maken we gebruik van de Sociaal Emotionele Vragenlijst.

  • Sociaal Emotionele Vragenlijst

Met welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren werkt Basisschool B?

Onze school maakt gebruik van de effectieve sociaal-emotionele leer methode 'De Gelukskoffer'.

  • De Gelukskoffer

Oprichting en Kwaliteit: Wat de Onderwijsinspectie over Basisschool B Zegt

Basisschool B, gelegen in het hart van Steenwijk, is een dynamische basisschool die zich inzet voor excellent onderwijs. Met 320 leerlingen biedt onze school een inspirerende leeromgeving waar elk kind de kans krijgt om zijn of haar volledige potentieel te bereiken. Wij geloven in een aanpak die zowel de intellectuele als de persoonlijke ontwikkeling van uw kind stimuleert. Onze ervaren en toegewijde onderwijzers creëren een veilige en uitdagende sfeer, waarin leren plezierig en betekenisvol is. De onderwijsinspectie speelt een cruciale rol in het waarborgen van de kwaliteit van het onderwijs in Nederland. Deze onafhankelijke beoordeling geeft ouders inzicht in de prestaties en de organisatie van scholen. Op deze pagina vindt u de officiële bevindingen.

Resultaten | Basisschool B in Steenwijk | [2025] Schoolregister