CBS Het Mozaïek in Stadskanaal

De resultaten van CBS Het Mozaïek in Stadskanaal

Current section: resultaten
Acaciahage 17
9501 Stadskanaal

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van CBS Het Mozaïek, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past CBS Het Mozaïek bij jullie?

Ontdek hoe goed CBS Het Mozaïek bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing Fundamenteel Niveau Taal en Rekenen op CBS Het Mozaïek

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden geëvalueerd in groep 8 middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm waarbij minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau moet behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau voor alle basisscholen in Nederland, inclusief CBS Het Mozaïek.

Grafiek

Grafiek laden...

Ambitieus Streefniveau: Verbetering in Leerresultaten op CBS Het Mozaïek

Het streefniveau gaat verder dan de basis en daagt leerlingen uit om hogere academische prestaties te leveren voor het einde van groep 8. Op basis van de specifieke leerlingpopulatie stelt de inspectie voor elke school een individueel streefpercentage vast. Dit percentage, de signaleringswaarde voor het streefniveau, wordt specifiek bepaald voor CBS Het Mozaïek en reflecteert onze inzet voor optimale leerontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van CBS Het Mozaïek?

CBS Het Mozaïek begeleidt leerlingen van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. Voor specifieke behoeften kan de 10-14-aanpak ingezet worden. Ouders worden vanaf groep 3 actief betrokken bij de schoolontwikkeling van hun kind door middel van het leerlingprofiel en Cito Leerling in Beeld. Deze informatie wordt gedeeld bij de rapportbesprekingen. Het schooladvies wordt onderbouwd met de plaatsingswijzer, die gebaseerd is op leerlingvolgsysteemscores van groep 6 tot en met 8. Vanaf midden groep 7 bespreken we de plaatsingswijzer met zowel ouders als leerlingen. Na de Cito M-toetsen in groep 8 ontvangen leerlingen de plaatsingswijzer mee naar huis. De transitie van basisschool naar voortgezet onderwijs is zorgvuldig gepland. In groep 7 ontvangen ouders uitleg over de plaatsingswijzer in maart, en in juni/juli een voorlopige indicatie van het schooladvies, waarbij ook de wensen van ouders en leerlingen worden genoteerd. In juni/juli krijgen leerlingen ook informatie over diverse VO-richtingen. In groep 8 start het jaar met een informatieavond en ambitiegesprekken in september. Na de M-toetsen in oktober/november vinden plaatsingsoverleggen en gesprekken met leerlingen en ouders plaats over het voorlopige advies. Eind november wordt er voorlichting gegeven over het VO. Van november tot februari zijn er diverse voorlichtingen en open dagen van VO-scholen. In januari volgt een tussenevaluatie, en ontvangen leerlingen hun voorlopig schooladvies. Na de doorstroomtoets in februari, waarvan de uitslag in maart bekend wordt, vinden definitieve plaatsingsoverleggen en oudergesprekken plaats. Eind maart worden de definitieve adviezen besproken en melden ouders hun kind aan bij het VO. Van januari tot mei zijn er warme overdrachten tussen PO en VO. Voor gedetailleerde data over deze procedures, raadpleeg de website van Cito Leerling in Beeld (www.cito.nl). **Bezwaarprocedure Schooladvies:** 1. Vraag de school om toelichting op het schooladvies, gebaseerd op het OSO-dossier. 2. Presenteer tegenargumenten en stel verhelderende vragen indien u het niet eens bent met de onderbouwing. 3. Verzoek de groepsleerkracht of directeur om het advies bij te stellen of verder te onderbouwen. 4. Indien geen overeenstemming wordt bereikt, kan het schoolbestuur worden verzocht het advies te heroverwegen, met sterke argumenten. Een klacht over de procedure is ook mogelijk. Het schoolbestuur heeft het finale beslissingsrecht (art. 42 lid 2 WPO). Ouders kunnen het schooladvies niet zelf bepalen, maar ontevredenheid kan wel in het dossier worden opgenomen. **Heroverweging Schooladvies na Doorstroomtoets:** Bij een tegenvallende doorstroomtoets in februari blijft het basisschooladvies ongewijzigd. Een hogere score kan leiden tot een heroverweging van het advies door de school. De school kan besluiten: * Het advies naar boven bij te stellen. * Het advies te handhaven, met een duidelijke motivatie waarom het advies niet wordt verhoogd (art. 42 lid 2 WPO). Ouders die een onrechtvaardige behandeling vermoeden bij de heroverweging, kunnen een klacht of verzoek tot heroverweging indienen bij de school of het schoolbestuur.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Maat: CBS Het Mozaïek

Bij CBS Het Mozaïek geloven we dat elk kind een unieke bijdrage levert aan zijn of haar eigen toekomst. Onze missie is om kinderen de vaardigheden en het zelfvertrouwen te geven om vorm en kleur te geven aan hun levenspad. Dit realiseren we door een omgeving te creëren waarin respect voor jezelf en anderen centraal staat. Een gevoel van veiligheid en vertrouwen is essentieel voor persoonlijke groei. Wij bieden deze veilige basis, zodat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Kinderen leren op onze school verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces en om te gaan met diverse situaties. Dit alles gebeurt binnen duidelijke kaders en regels, die bijdragen aan een gestructureerde en positieve leerervaring. Onze school hanteert de volgende kernprincipes: een warm pedagogisch klimaat, onvoorwaardelijke veiligheid, open en transparante communicatie, het stimuleren van zelfstandig werken, leren van en met elkaar, en diepgaand respect voor God, medemens en de natuur. Deze waarden vormen de ruggengraat van ons onderwijs en begeleiden de sociale en emotionele ontwikkeling van elk kind.

Respect voor jezelf, de ander en de omgeving

Veiligheid en vertrouwen als fundament

Verantwoordelijkheid nemen voor eigen ontwikkeling

Hoe bevordert CBS Het Mozaïek de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Op CBS Het Mozaïek hanteren we een proactieve en gestructureerde aanpak om de sociale ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren. Dit omvat het aanleren van sociale vaardigheden, het bevorderen van empathie en het creëren van een positieve groepsdynamiek. We zorgen ervoor dat elke leerling zich gewaardeerd en veilig voelt. Onze werkwijze is gericht op het ontwikkelen van zelfbewustzijn en sociale competenties. Door middel van diverse activiteiten en methoden leren kinderen effectief met elkaar om te gaan, conflicten op te lossen en samen te werken. Dit draagt bij aan een harmonieuze schoolomgeving waar iedereen zich thuis voelt.

Welke methoden en registraties worden gebruikt voor sociale ontwikkeling bij Het Mozaïek?

CBS Het Mozaïek maakt gebruik van gerichte methoden en registraties om de sociale opbrengsten van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen. Dit stelt ons in staat om de voortgang van elk kind te volgen en waar nodig extra ondersteuning te bieden. Voor de registratie van sociale opbrengsten maken we gebruik van het systeem 'Kanvas'. Dit biedt ons een gedetailleerd inzicht in de ontwikkeling van sociale vaardigheden en welzijn van onze leerlingen. Daarnaast zetten we effectieve methoden in om sociaal-emotionele groei te bevorderen.

  • Registratie via Kanvas

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op CBS Het Mozaïek?

Om de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen te versterken, maakt CBS Het Mozaïek gebruik van bewezen effectieve methoden. Deze aanpakken zijn ontworpen om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van een positief zelfbeeld, veerkracht en goede sociale omgangsvormen. Onze school implementeert de 'Kanjer trainingen' als kernmethode voor sociaal-emotioneel leren. In de bovenbouw bieden we daarnaast optioneel de methode 'Sterke Kinderen' aan, om leerlingen verder te begeleiden in hun persoonlijke groei en weerbaarheid.

Inspectierapport CBS Het Mozaïek: Inzicht in Onderwijskwaliteit

CBS Het Mozaïek, gelegen in het hart van Stadskanaal, is een bruisende basisschool met 188 enthousiaste leerlingen. Wij streven naar uitstekend onderwijs waarin elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Onze school staat bekend om een veilige en stimulerende leeromgeving, waarin aandacht is voor zowel de individuele behoeften als de gezamenlijke groei van onze leerlingen. Wij geloven in een brede vorming, waarbij naast kennisoverdracht ook creativiteit, sociale vaardigheden en kritisch denken centraal staan. De onderwijsinspectie speelt een cruciale rol in het waarborgen en verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs in Nederland. Via de onderstaande link kunt u het officiële inspectierapport van CBS Het Mozaïek inzien en meer te weten komen over onze prestaties en ontwikkelpunten.

Resultaten | CBS Het Mozaïek in Stadskanaal | [2025] Schoolregister