Kindcentrum Vinkenbos in Sprundel

Het team van Kindcentrum Vinkenbos in Sprundel

Current section: team
Hertogstraat 11
4714 Sprundel

Zie hier hoe het team van Kindcentrum Vinkenbos is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum Vinkenbos. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum Vinkenbos bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum Vinkenbos bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kindcentrum Vinkenbos zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum Vinkenbos. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (12.5%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (37.5%)
45-55 jaar (12.5%)
55-65 jaar (4.2%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (27.5%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (17.2%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kindcentrum Vinkenbos werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76%)
Direct ondersteunend personeel (12%)
Indirect ondersteunend personeel (8%)
Management (4%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum Vinkenbos gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Vervanging van Leerkrachten bij Kindcentrum Vinkenbos: Een Zorgvuldige Aanpak

Bij Kindcentrum Vinkenbos staat de continuïteit van ons onderwijs voorop. Wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is wegens ziekte, zetten wij alles op alles om zo snel mogelijk voor passende vervanging te zorgen. De Borgesiusstichting, waar ons kindcentrum deel van uitmaakt, werkt samen met een gespecialiseerd vervangingsbureau om deze continuïteit te waarborgen. Ons kindcentrum hanteert een door de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) goedgekeurd vervangingsprotocol. Dit protocol biedt een duidelijke structuur voor het omgaan met leerkrachtafwezigheid. Desondanks erkennen we de uitdagingen die de huidige arbeidsmarkt met zich meebrengt, zoals de wet werk en zekerheid en het landelijke lerarentekort in het basisonderwijs. Hierdoor kan het voorkomen dat externe vervanging niet altijd direct beschikbaar is. In dergelijke situaties zal de school eerst intern zoeken naar oplossingen om de lessen zo goed mogelijk doorgang te laten vinden. Het kan echter voorkomen dat, in uitzonderlijke gevallen, groepen tijdelijk naar huis gestuurd moeten worden als er geen interne of externe vervanging geregeld kan worden voor de tweede dag van afwezigheid. Ook de professionele ontwikkeling van ons team is essentieel. Hoewel we streven naar het plannen van scholing en cursussen buiten schooltijd, kan het voorkomen dat deze tijdens schooluren plaatsvinden. Ook in deze gevallen zorgen wij voor adequate vervanging, zodat de kwaliteit van ons onderwijs gewaarborgd blijft. Aan het begin van elk schooljaar wordt een gedetailleerd professionaliseringsplan opgesteld, waarin de deelname aan en de planning van deze activiteiten wordt vastgelegd.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Traktatie bij verjaardagen Een kleine, gezonde, verpakte traktatie is toegestaan. De traktaties gaan in alle groepen gelijk mee naar huis. De ouders zien dan thuis wat er getrakteerd is die dag en bepalen zelf wanneer de kinderen dit mogen nuttigen. Voor de verjaardag van de leraar en tevens als bedankje voor het schooljaar, wordt door de kinderen gezamenlijk een cadeautje gekocht. De vrijwillige bijdrage hieraan is € 1,00 per kind en wordt geregeld door de ouderraad. Het cadeautje wordt in de laatste schoolweek aangeboden.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning op Kindcentrum Vinkenbos: Voor Elke Leerling

7

Taal en Rekenen: Extra Hulp voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerontwikkeling
Gespecialiseerde Rekencoach
Remedial Teacher voor Gerichte Bijles
Experts voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist voor Taalontwikkeling
Logopedist voor Spraak en Communicatie
VIB Specialist voor Begeleidingsverbetering

Toelichting van de school:

Kindcentrum Vinkenbos werkt nauw samen met Praktijk Cognitio voor gespecialiseerde begeleiding. Video Interactie Begeleiding (VIB) wordt ingezet om onze leerkrachten te coachen op het gebied van effectieve instructievaardigheden, wat direct ten goede komt aan de leerlingen. Onze deelname aan de professionele leergemeenschap rekenen van de Borgesiusstichting zorgt voor continue verbetering van ons rekenonderwijs. Met twee speciaal opgeleide reken- en taalspecialisten en een recent opgeleide remedial teacher in schooljaar 2023-2024, garanderen we gerichte ondersteuning voor elke leerling die extra hulp nodig heeft bij taal en rekenen.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Vertrouwenscontactpersoon voor Veilige Communicatie
Rots en Watertrainers voor Weerbaarheid

Toelichting van de school:

Onze gedragsspecialist stuurt de implementatie van de Positive Behavior Support (PBS) methodiek aan, wat bijdraagt aan een positief schoolklimaat. Met twee toegewijde vertrouwenscontactpersonen en diverse leerkrachten die zijn opgeleid als Rots en Watertrainer, bieden we laagdrempelige ondersteuning voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Naast onze interne specialisten voor meer- en hoogbegaafdheid, kunnen we rekenen op een bovenschoolse coördinator binnen de Borgesiusstichting voor extra expertise en ondersteuning.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Gedragsmanagement
Intern Begeleider voor Leren en Ontwikkelen
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Onze intern begeleiders bieden proactieve begeleiding aan leerkrachten op het gebied van gedrag, werkhouding en effectieve taakaanpak. Deze begeleiding vindt plaats in nauwe samenwerking met onze gedragsspecialist, om zo de best mogelijke ondersteuning te garanderen. Samen streven we naar een omgeving waarin elke leerling optimaal kan leren en ontwikkelen, met aandacht voor individuele behoeften.

1

Motorische Ontwikkeling: Beweging en Lichaamsbewustzijn

Beschikbare specialisten:

Specialist Motorische Ontwikkeling

Toelichting van de school:

Op Kindcentrum Vinkenbos zetten we ons in voor de motorische ontwikkeling van alle leerlingen. Onze gespecialiseerde motorische ontwikkelaar werkt samen met Bouma Fysiotherapie om kinderen te ondersteunen bij hun fysieke vooruitgang. Deze samenwerking zorgt voor een brede aanpak, gericht op zowel fijne als grove motoriek, wat essentieel is voor een gezonde ontwikkeling.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke zorg rondom medisch handelen en persoonlijke verzorging werken wij samen met Cluster 3. Indien de situatie daarom vraagt, zullen wij altijd extra begeleiding en ondersteuning aanvragen om aan de behoeften van de leerlingen te voldoen. Een duidelijk protocol en een formele overeenkomst tussen school en ouders waarborgen een veilige en adequate aanpak bij medische handelingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Lift
Tillift

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Elk Kind op Kindcentrum Vinkenbos

Passend Onderwijs en Zorg op Maat: Een Uitleg van Kindcentrum Vinkenbos

Sinds de invoering van de wet Passend Onderwijs op 9 oktober 2012, heeft Kindcentrum Vinkenbos zich toegewijd aan het bieden van optimale ondersteuning aan alle leerlingen. Deze wet, die per 1 augustus 2014 de zorgplicht introduceerde, stelt schoolbesturen zoals de Borgesiusstichting centraal in het creëren van de best passende onderwijsplek voor elk kind. Wij geloven in een onderwijssysteem waarin elk kind een kans krijgt, bij voorkeur binnen het reguliere onderwijs. Wanneer speciale omstandigheden dit vereisen, zorgen we voor een soepele overgang naar het speciaal onderwijs. Ons doel is om scholen te voorzien van middelen voor ondersteuning op maat, waarbij de unieke capaciteiten en leerbehoeften van een kind altijd leidend zijn, niet de beperkingen. We zetten ons actief in om te voorkomen dat kinderen langdurig thuis komen te zitten. Binnen ons samenwerkingsverband, regio Roosendaal – Moerdijk (PO3002), werken we nauw samen met andere schoolbesturen. De afspraken over de inrichting van dit verband, de toewijzing van ondersteuning en de bijbehorende middelen zijn vastgelegd in het ondersteuningsplan, dat u kunt vinden op [https://po3002.nl](https://po3002.nl). Wij streven naar een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor passend onderwijs op elke school, met behoud van onze eigen identiteit en expertise. Meer informatie over de Borgesiusstichting, ons overkoepelende bestuur, vindt u op [https://www.borgesiusstichting.nl](https://www.borgesiusstichting.nl). Kindcentrum Vinkenbos profileert zich als een 'brede zorgschool', wat betekent dat we beschikken over de expertise om leerlingen met een breed scala aan onderwijs- en zorgvragen uitstekend onderwijs te bieden. Onze ambitie is inclusiviteit: we streven ernaar elk kind uit onze gemeenschap een plek te geven binnen ons reguliere onderwijs. We hanteren een methodegerichte aanpak en leggen sterk de nadruk op de basisvaardigheden, met als doel 95% van de leerlingen het referentieniveau 1F te laten behalen, en waar mogelijk ook 2F en 1S. Om de leerresultaten te optimaliseren, investeren onze leerkrachten in trainingen zoals Expliciete Directe Instructie (EDI). Dit draagt bij aan een duidelijke doorgaande lijn in ons onderwijs over de verschillende vakgebieden heen. Daarnaast bevorderen we een omgeving van rust, structuur en duidelijkheid door middel van de Positive Behavioral Support (PBS) methode. Zowel leerlingen, leerkrachten als ouders worden hierin getraind om zelfregulatie, concentratie en planvaardigheid te versterken. We erkennen het belang van 'praktisch gericht onderwijs' voor een deel van onze leerlingen. Dit stimuleert de ontwikkeling van 21st Century Skills, autonomie en zelfredzaamheid, en laat kinderen de verbinding ervaren tussen leren en doen. Onze leerlingenzorg is afgestemd op het koersplan van de Borgesiusstichting en het Samenwerkingsverband Roosendaal en Moerdijk (PO3002), met een focus op thuis nabij en inclusief onderwijs. Bij Kindcentrum Vinkenbos bieden we een solide basisondersteuning. Indien nodig en passend, kunnen we aanvullende ondersteuning inzetten, eventueel met faciliteiten van andere scholen binnen de Borgesiusstichting of het samenwerkingsverband. Onze werkwijze en de specifieke ondersteuning die we bieden, zijn gedetailleerd beschreven in ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP), dat jaarlijks wordt geactualiseerd en goedgekeurd. Onze ambities voor de komende periode omvatten de verdere implementatie en borging van PBS voor gedragsontwikkeling, en het versterken van instructievaardigheden door middel van EDI-trainingen voor onze leerkrachten. We streven ernaar om volgend schooljaar deze aanpak uit te breiden naar alle basisvakken en het leren van en met elkaar centraal te stellen. Daarnaast bieden we specifieke ondersteuning en begeleiding aan hoogbegaafde leerlingen, waarbij gespecialiseerde collega's de rol van HB-coördinator op zich nemen. Vorig jaar hebben we geïnvesteerd in de professionalisering van ons team met een taalcoördinator, een rekenspecialist en een remedial teacher. Twee leerkrachten hebben de opleiding Interne Cultuurcoördinator afgerond, en beide intern begeleiders hebben de opleiding kwaliteitscoördinator behaald. In de onderbouwgroepen (1-4) bieden we leerstof op een beredeneerde manier aan en stimuleren we de ontwikkeling van kinderen door spelend te leren. De Borgesiusstichting omarmt inclusief onderwijs, wat op Kindcentrum Vinkenbos leidt tot een gestage groei naar een volwaardig kindcentrum. Aankomend jaar richten we ons op het creëren van een consistente doorgaande lijn in ons aanbod, onze instructie en de borging ervan, waarbij het aanbod nauwkeurig wordt afgestemd op de leerdoelen per jaargroep.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Kindcentrum Vinkenbos

Wat zijn de kernambities en doelen van Kindcentrum Vinkenbos?

Bij Kindcentrum Vinkenbos stellen we ambitieuze doelen voor een leven lang leren en ontwikkelen. Ons huidig Koersplan 2022-2025 focust op ‘Kansrijk Ontwikkelen’ met drie kernambities: 'Een leven lang samen ontwikkelen', 'Passend partnerschap voor gelijke kansen', en 'Wij als duurzaam wereldburger'. Deze ambities vertalen zich naar concrete subdoelen in onze jaarplannen. Deze subdoelen zijn gericht op het versterken van gewenst gedrag, het optimaliseren van didactisch handelen en het werken met heldere leerdoelen. We streven naar een doorlopende lijn van 0 tot 12 jaar binnen ons kindcentrum en een passend onderwijsaanbod in een inspirerende leeromgeving. De inzet van talenten, kwaliteiten, ouders en de bredere omgeving is hierbij essentieel. Ons kwaliteitsstelsel garandeert een cyclische aanpak om onze onderwijsdoelen te realiseren en te borgen, minimaal voldoend aan de basisonderwijskwaliteit zoals vastgelegd in het waarderingskader van de onderwijsinspectie.

Hoe waarborgt Kindcentrum Vinkenbos onderwijskwaliteit en behaalt het gestelde doelen?

Onderwijskwaliteit bij Kindcentrum Vinkenbos omvat alle inspanningen om bij te dragen aan de brede ontwikkeling van onze leerlingen, hen te vormen tot zelfbewuste, sociale individuen met optimaal benutte talenten. Het bestuur van Borgesius streeft naar continue verbetering van het onderwijs door strategisch management, flexibele plannen en jaarlijkse evaluaties. We hanteren een transparante, voorspelbare kwaliteitsplanning met duidelijke stappen. Ons schoolplan wordt vertaald naar een jaarplan, opgesteld in samenspraak met het team en tweemaal per jaar geëvalueerd. Kwaliteit uit zich in goed onderwijs en vakmanschap. We communiceren open over onze onderwijskwaliteit via ons ouderportaal, nieuwsbrieven, informatieavonden, onze website en platforms zoals 'Scholen op de kaart'. Formele verantwoording wordt afgelegd aan het bestuur, de Medezeggenschapsraad (MR) en de Kindcentrumraad. Afspraken over inspraak en verantwoordingsmomenten zijn vastgelegd in de MR-reglementen en kwaliteitskaarten. De school rapporteert minimaal jaarlijks aan het bestuur en de MR over de voortgang en resultaten. Het bestuur rapporteert vervolgens aan de overheid en de inspectie. Bijzondere aandacht gaat uit naar de resultaten op 'Scholen op de kaart' en de documentatie in het Internet Schooldossier.

Downloaden

Optimale Start met Ons Jonge Kind Programma bij Kindcentrum Vinkenbos

Toelichting van de school

Kindcentrum Vinkenbos biedt een doorlopende leerlijn voor uw kind, van baby tot pre-puber, binnen één vertrouwde omgeving. Door de nauwe samenwerking met Kober Kinderopvang, die peuteropvang, dagopvang en buitenschoolse opvang verzorgt, garanderen wij een naadloze overgang van opvang naar basisschool. Ons VVE-aanbod (Voor- en Vroegschoolse Educatie) en de peuteropvang sluiten perfect aan bij ons basisonderwijs. Dit betekent dat uw kind al vroeg gesignaleerd wordt en de begeleiding direct wordt afgestemd op individuele behoeften. De gezamenlijke observatiemethode 'Kijk! 0-7 jaar' zorgt voor een gedetailleerde registratie van de ontwikkeling, inclusief sociaal-emotionele aspecten. Met uw toestemming delen we deze waardevolle inzichten tussen kinderopvang en school om de ontwikkeling van uw kind optimaal te ondersteunen. De intern begeleider kan, in overleg met u, deelnemen aan zorgoverleggen bij de kinderopvang. Dit alles met als doel een warme en succesvolle overstap naar de basisschool te faciliteren. Kies voor Kindcentrum Vinkenbos voor een complete en zorgzame start van de educatieve reis van uw kind. Kober Kinderopvang: Altijd Dichtbij en Volledig, * **Buitenschoolse Opvang (4-13 jaar):** Onze BSO is gevestigd in of direct nabij de school, en biedt opvang voor en na schooltijd, tijdens studiedagen en vakanties. Uw kind ontdekt nieuwe talenten met ons gevarieerde activiteitenaanbod, of geniet gewoon van vrije tijd met vrienden. * **Kinderdagverblijf (0-4 jaar):** Op ons kinderdagverblijf bieden we liefdevolle zorg en aandacht. Spel, voorlezen en knuffelen stimuleren de groei en het leren in het eigen tempo van uw kind. Vaste medewerkers zorgen voor een snelle gewenning en een thuisgevoel. * **Peuteropvang (2-4 jaar):** De peuteropvang bereidt uw kind spelenderwijs voor op de basisschool. Uw kind leert omgaan met leeftijdsgenootjes en went aan een nieuwe omgeving, wat de overgang naar de basisschool aanzienlijk vergemakkelijkt. **Kosten en Flexibele Pakketten:** De kosten voor kinderopvang kunnen deels worden gedekt via de kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst. Gebruik de rekentool op kober.nl voor een persoonlijke berekening. Wij bieden flexibele opvangpakketten aan (40, 47 of 52 weken) en zelfs vakantieopvang is mogelijk. Houd er rekening mee dat overblijven niet onder de Wet kinderopvang valt en dus niet in aanmerking komt voor kinderopvangtoeslag. **Meer Informatie:** Voor vragen of meer informatie kunt u contact opnemen met het Kober serviceteam via (076) 504 56 05 of serviceteam@kober.nl. Bezoek kober.nl voor locaties of maak een afspraak voor een rondleiding. *KIJK! Observatie en Rapportage: KIJK! is een professioneel observatie-instrument dat de ontwikkeling van jonge kinderen op diverse gebieden vastlegt. Twee keer per jaar (januari en juni) vullen leerkrachten de KIJK! rapportage in. Tussentijds observeren zij kinderen tijdens activiteiten. De verzamelde gegevens per ontwikkelingsgebied en leerlijn worden genoteerd. Na afronding ontvangt uw kind de rapportage, gevolgd door een persoonlijk gesprek.

Veelgestelde vragen

Biedt Kindcentrum Vinkenbos extra programma's voor jonge kinderen?

Kindcentrum Vinkenbos biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, inclusief peuteropvang en voor- en vroegschoolse educatie (VVE), ter voorbereiding op de basisschool.

Kindcentrum Vinkenbos biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, inclusief peuteropvang en voor- en vroegschoolse educatie (VVE), ter voorbereiding op de basisschool.

Kinderopvangdiensten
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Peuteropvang
Geïntegreerd Kindcentrum

Met welke partners werkt de school samen voor het jonge kind programma?

De school werkt nauw samen met Kober Kinderopvang om een consistente en hoogwaardige leerervaring te garanderen vanaf de jongste jaren.

De school werkt nauw samen met Kober Kinderopvang om een consistente en hoogwaardige leerervaring te garanderen vanaf de jongste jaren.

Team | Kindcentrum Vinkenbos in Sprundel | [2025] Schoolregister