Basisschool De Stokland in Son en Breugel

De resultaten van Basisschool De Stokland in Son en Breugel

Current section: resultaten
Jupiterstraat 3
5694 Son en Breugel

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Stokland, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool De Stokland bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Stokland bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing van het Fundamentele Niveau op De Stokland

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling bij het verlaten van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht middels een doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert de norm dat minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau dient te behalen. Deze 85% fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die voor iedere basisschool in Nederland van toepassing is.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Streefniveau Bereikt op Basisschool De Stokland

Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau en stimuleert leerlingen om hun maximale potentieel te bereiken voor het einde van groep acht. De inspectie stelt voor elke basisschool een individueel streefpercentage vast, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van de school, en weerspiegelt onze ambitie om leerlingen verder te ontwikkelen dan de basisvereisten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Stokland?

Bij Basisschool De Stokland in Son en Breugel bereiden we onze leerlingen in groep 7 en 8 zorgvuldig voor op de overstap naar het voortgezet onderwijs (VO). Gedurende groep 7 ontvangen leerlingen een voorlopig VO-advies, gebaseerd op een integrale beoordeling van zowel hun didactische als sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit advies wordt intern vastgesteld door een deskundige commissie, bestaande uit de intern begeleider, een directielid en de groepsleerkracht. Ouders van leerlingen in groep 7 en 8 worden uitgebreid geïnformeerd over het traject naar het VO tijdens een speciale informatieavond aan het begin van het schooljaar. In februari van groep 8 leggen de leerlingen een doorstroomtoets af, waarna de aanmeldingen voor middelbare scholen in maart plaatsvinden. Dit zorgt ervoor dat elke leerling een eerlijke kans krijgt op een plek aan de school die het beste bij hem of haar past, op het juiste niveau. Indien de score van de doorstroomtoets resulteert in een hoger advies dan het oorspronkelijke schooladvies, wordt dit schooladvies heroverwogen. In samenspraak met de leerling en de ouders kan het advies dan naar boven worden bijgesteld. De basisschool faciliteert ook de 'warme overdracht' door het Onderwijskundig Rapport (OKR) naar de gekozen VO-school te versturen, waarbij ouders ook een kopie ontvangen. Tevens organiseren we tijdens schooluren oriëntatiebezoeken aan diverse VO-scholen. Samenvattend omvat onze begeleiding: * Een gedetailleerde uitleg over het keuzetraject en de aanmeldingsprocedure tijdens de algemene informatieavond. * Tijdige communicatie van het volledige tijdspad met alle belangrijke data voor ouders. * Mogelijkheid tot deelname aan een psychologisch onderzoek in november, uitgevoerd door de schoolbegeleidingsdienst, mits ouders hiervoor toestemming geven. * Een persoonlijk adviesgesprek in januari, waarin de leerkracht het schooladvies mondeling toelicht aan de ouders. * Deelname van de leerlingen aan de DIA-eindtoets. * Aankondigingen van informatieavonden en open dagen van VO-scholen. Ouders melden hun kind zelf aan bij de school van hun keuze. De leerkracht zorgt voor de verzending van het Onderwijskundig Rapport en de resultaten van de Doorstroomtoets naar de betreffende VO-school. Ouders ontvangen tevens een eigen exemplaar van het OKR.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Stokland: Kinderen Leren en Groeien

Basisschool De Stokland stimuleert de natuurlijke nieuwsgierigheid van ieder kind en ondersteunt hun ontwikkelingsbehoeften. Wij bieden een inspirerende, veilige en uitdagende leeromgeving waarin kinderen zich optimaal kunnen ontplooien. Een belangrijk focuspunt ligt op het bevorderen van eigenaarschap, het versterken van sociale vaardigheden en het aanleren van de nodige competenties voor een wereld vol technologie. Onze aanpak is doelgericht en planmatig, met ruimte voor differentiatie en thematisch onderwijs. Onze toegewijde leerkrachten hanteren een coachende stijl en spelen flexibel in op de individuele leerbehoeften van elk kind, zodat iedereen de kans krijgt om succesvol te zijn.

Nieuwsgierigheid en verwondering stimuleren

Een veilige en rijke leeromgeving creëren

Samen leren en effectief samenwerken bevorderen

Hoe bevordert Basisschool De Stokland de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Onze kernwaarden, zoals nieuwsgierigheid, eigenaarschap, veiligheid en samenwerken, vormen de basis van ons onderwijs. Deze waarden zijn intern ontwikkeld en sluiten naadloos aan bij de specifieke onderwijsbehoeften van onze leerlingen. We zetten effectieve methodes in, zoals IPC, en hanteren een planmatige registratie van ondersteuning om leerlingen betekenisvol en doelgericht leren te bieden. Deze methodes faciliteren het werken met duidelijke leerdoelen, individuele differentiatie en boeiend thematisch onderwijs. De visie van De Stokland is dagelijks zichtbaar: leerkrachten coachen leerlingen, kinderen krijgen verantwoordelijkheid over hun eigen leerproces, ouders worden actief betrokken en onze leeromgeving is ontworpen om rijk, speels en herkenbaar te zijn.

Welke instrumenten gebruikt De Stokland voor het monitoren van sociale voortgang?

Om de sociale en emotionele groei van onze leerlingen nauwkeurig te volgen, maken wij gebruik van de volgende registratievormen:

  • Kijk! observatie-instrument
  • SEL (Sociaal-Emotioneel Leren) via Kindbegrip ParnasSys
  • MSV (Motorische en Sociaal-Emotionele Vaardigheden) via Kindbegrip ParnasSys

Welke methodieken voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Stokland?

Basisschool De Stokland zet proactief in op de sociaal-emotionele ontwikkeling door gebruik te maken van bewezen methodieken:

  • Does lief: een programma gericht op sociaal-emotionele vaardigheden
  • GDO (Groepsdynamisch Onderwijs) voor een positieve groepsdynamiek
  • IPC persoonlijke doelen: geïntegreerd in het International Primary Curriculum voor persoonlijke groei

Inspectierapport Basisschool De Stokland: Inzichten en Beoordelingen

Basisschool De Stokland, met 313 leerlingen in Son en Breugel, streeft naar excellentie in basisonderwijs. Dit rapport bevat een gedetailleerd overzicht van de prestaties en de kwaliteit van ons onderwijs, zoals beoordeeld door de onderwijsinspectie. We nodigen u uit om de bevindingen te bekijken en meer te leren over onze educatieve aanpak. Ontdek hoe wij ons inzetten voor de optimale ontwikkeling van elke leerling en de sterke punten van onze school. We zijn trots op de resultaten en blijven ons continu ontwikkelen.