Protestants Christelijke Basisschool De Postiljon in Soesterberg

Het team van Protestants Christelijke Basisschool De Postiljon in Soesterberg

Current section: team
Generaal Winkelmanstraat 111
3769 Soesterberg

Zie hier hoe het team van Protestants Christelijke Basisschool De Postiljon is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Protestants Christelijke Basisschool De Postiljon. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Protestants Christelijke Basisschool De Postiljon bij jullie?

Ontdek hoe goed Protestants Christelijke Basisschool De Postiljon bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Protestants Christelijke Basisschool De Postiljon gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op De Postiljon: Onze Aanpak bij Afwezigheid

Op Protestants Christelijke Basisschool De Postiljon zorgen we voor een stabiele leeromgeving, zelfs bij afwezigheid van een leerkracht. Bij ziekte of verlof zetten we eerst onze eigen flexibele invallers en getalenteerde collega's in om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Ons primaire doel is altijd een bevoegde leerkracht voor de klas te hebben. Indien directe vervanging binnen de school niet mogelijk is, organiseren we de dagelijkse gang van zaken creatief. Groepen kunnen tijdelijk worden samengevoegd of opgesplitst, waarbij we de impact op uw kind tot een minimum beperken. Ons beleid richt zich erop om kinderen zoveel mogelijk in hun eigen klas te laten leren, tenzij de situatie anders vereist. Onze interne specialisten, zoals onderwijsassistenten en interne begeleiders, springen bij waar nodig. Zij zetten hun expertise in voor de klas en halen hun eigen taken later in. Dit zorgt ervoor dat uw kind altijd begeleiding krijgt en dat het lesprogramma doorloopt, zelfs in uitdagende tijdsperiodes. We streven ernaar om te allen tijde te voorkomen dat kinderen naar huis moeten worden gestuurd. Mocht dit onverhoopt toch noodzakelijk zijn, dan informeren wij u tijdig en transparant. U ontvangt uiterlijk op de dag zelf bericht, en indien problemen langer duren, ook een bredere communicatie naar alle ouders. Uw betrokkenheid en informatievoorziening staan bij ons voorop.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Postiljon: Ons Team van Specialisten

4

Taal, Rekenen en Dyslexie Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Op De Postiljon bieden we gerichte ondersteuning voor leerlingen met taal-, reken- en dyslexieuitdagingen. Voor lees- en spellingsproblemen zetten we in groep 1-2 BOUW! in. Vanaf groep 3 evalueren we de voortgang met Herfstsignalering en vanaf groep 4 passen we extra ondersteuning toe zoals Ralfi- en theaterlezen, en stellen we handelingsplannen op bij dyslexieverklaringen. Om leerlingen met dyslexie te ondersteunen, maken we gebruik van het programma Alinea voor voorlezen en spraak-naar-tekst. Toetsen worden voorgelezen, vergroot, en leerlingen krijgen extra tijd indien nodig, met duidelijke, korte instructies van de leerkracht. Voor leerlingen met rekenproblemen bieden we diverse hulpmiddelen zoals rekenmachines en telramen, visuele ondersteuning met diagrammen, en aangepaste instructiemethoden met stapsgewijze uitleg. Tevens bieden we gestructureerde ondersteuning met stappenplannen en maken we gebruik van educatieve software. Groepsdoorbrekend rekenen vindt plaats op alle niveaus, zodat elke leerling op zijn eigen niveau instructie ontvangt. Daarnaast bieden we ondersteuning aan anderstalige leerlingen en leerlingen met lichte taal-spraakproblemen, indien nodig in samenwerking met externe partners zoals logopedisten, Auris, Pento en de GGD.

4

Sociaal-Emotionele en Gedragsondersteuning

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Basisschool De Postiljon zet zich in voor een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling van elke leerling. Bij gedragsproblemen en sociaal-emotionele uitdagingen bieden we ondersteuning via onze interne specialisten, aangevuld met expertise van externe partners zoals het Samenwerkingsverband (SWV), De Kleine Prins, Jeugdteam en Youké. Onze school beschikt over twee leerkrachten met specifieke expertise in het speciaal onderwijs en gedragskunde, wat zorgt voor een sterke interne kennisbasis. Dit stelt ons in staat om leerlingen effectief te begeleiden bij belemmeringen die voortkomen uit gedragsstoornissen of specifieke onderwijsbehoeften.

4

Ondersteuning bij Werkgeheugen en Executieve Functies

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Leerlingen met uitdagingen op het gebied van werkgeheugen, verwerkingssnelheid of executieve functies ontvangen gerichte ondersteuning op De Postiljon. Twee van onze leerkrachten hebben de opleiding tot coördinator executieve vaardigheden succesvol afgerond. Zij kunnen leerlingen begeleiden met specifieke strategieën en tools om deze vaardigheden te ontwikkelen. Indien nodig schakelen we externe expertise in, zoals die van een haptonoom of ergotherapeut, en werken we samen met instanties als het SWV en De Kleine Prins om een passend ondersteuningsplan op te stellen voor elk kind.

0

Motorische Ontwikkeling en Praktische Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor leerlingen met lichte motorische problemen biedt De Postiljon ondersteuning door gespecialiseerde leerkrachten en externe deskundigen. Onze vakleerkrachten gymnastiek zetten zich in voor de motorische ontwikkeling van alle leerlingen. Indien nodig, werken we nauw samen met kinderfysiotherapeuten (haptonomen) en ergotherapeuten om individuele ondersteuning te bieden. Leerlingen met leerachterstanden of die een eigen leerlijn/tempo volgen, kunnen terecht bij onze Remedial Teacher en het Samenwerkingsverband. Daarnaast biedt onze externe klas, 'de Gloeilamp', praktische vaardigheden en ondersteuning op maat.

0

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De Postiljon biedt een veilige en ondersteunende omgeving voor alle leerlingen. Hoewel we ons primair richten op onderwijs, werken we nauw samen met ouders en zorgprofessionals waar persoonlijke verzorging of medische handelingen nodig zijn. Onze communicatie met ouders en externe instanties zorgt ervoor dat de zorgbehoeften van elke leerling worden gerespecteerd en waar mogelijk gefaciliteerd binnen de schoolomgeving, altijd in lijn met de richtlijnen van het Samenwerkingsverband.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Optimale Leerlingontwikkeling: Ondersteuning op Maat

Ons Schoolbeleid voor Individuele Behoeften

Op Protestants Christelijke Basisschool De Postiljon heten we leerlingen met speciale onderwijsbehoeften van harte welkom. We streven ernaar om een omgeving te creëren waarin elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen, mits onze faciliteiten dit toelaten. Indien nodig passen we het lesprogramma aan om te waarborgen dat deze leerlingen de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. Onze school heeft ervaring met diverse leerlingen die specifieke leer- en ontwikkelingsbehoeften hebben. Voor deze leerlingen bieden we een afgestemd lesaanbod. Wanneer een leerling ondanks onze inspanningen stagneert in zijn of haar ontwikkeling, ernstig gefrustreerd raakt of de veiligheid van de leerling of anderen in het geding is, kan dit leiden tot handelingsverlegenheid. In dergelijke situaties werken we nauw samen met ouders. Samen met ouders bespreken we de mogelijkheden voor doorverwijzing naar gespecialiseerde scholen of instellingen. Dit kan variëren van het inwinnen van advies tot het starten van een procedure via SWV De Eem voor plaatsing in het speciaal (basis)onderwijs of een andere reguliere school. Een leerling is bij ons welkom als hij of zij zelfstandig kan functioneren binnen een groep van ongeveer 30 leerlingen, passend bij de leeftijd. Dit betekent ook dat de leerling geen therapeutische omgeving nodig heeft die het onderwijsproces verstoort, zoals intensieve gedragsinterventies of specifieke pedagogisch-sociale ondersteuning voor ernstige gedragsproblemen. De veiligheid van de leerling en medeleerlingen staat voorop. Daarnaast ondersteunen we leerlingen conform het medisch protocol van de PO-raad, inclusief het correct afhandelen van medicatie met een geldige verklaring van ouders. De cognitieve capaciteiten van de leerling moeten voldoende zijn om de lesstof en vaardigheden binnen onze basisondersteuning te kunnen verwerven. Toekomstig Aanbod voor Extra Ondersteuning: Continue Ontwikkeling Wij zetten ons in om elke leerling een ononderbroken ontwikkelingsproces te bieden. Door de diversiteit aan leerlingen te erkennen, richten we ons onderwijsleerproces zo in dat dit voor iedereen haalbaar is. Onze leerkrachten kennen hun leerlingen persoonlijk en volgen hun ontwikkeling nauwkeurig via het LOVS ParnasSys voor cognitieve ontwikkeling en het LOVS IEP Hart en Handen voor sociale ontwikkeling. Met ons opbrengstgerichte werkwijze vergelijken we toetsresultaten met schoolnormen. Waar nodig passen we onze lesmethoden en het aanbod aan, en bieden we extra ondersteuning. Ons zorgplan en schoolondersteuningsprofiel (SOP), beide beschikbaar als bijlage, beschrijven gedetailleerd onze zorgstructuur en de specifieke ondersteuning die we bieden. De leerkracht monitort de leerlingontwikkeling continu. Twee keer per jaar organiseren we groepsanalyses, waarbij twee groepen tegelijk worden geanalyseerd onder begeleiding van de intern begeleider. Deze analyses vinden plaats na de midden- en eindtoetsen. De gemaakte afspraken worden vastgelegd en gemonitord om de effectiviteit van onze ondersteuning te waarborgen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolplan op Basisschool De Postiljon

Wat zijn de ambitieuze doelen in ons vierjarige schoolplan (2024-2028)?

Op Protestants Christelijke Basisschool De Postiljon streven we naar optimale ontwikkeling voor elk kind. Ons schoolplan voor 2024-2028 is opgesteld vanuit onze kernwaarden: Verbinding, Ontwikkeling, Vertrouwen en Betrokkenheid. Deze waarden vormen de basis voor onze vier speerpunten: Samenwerking met Integrale Kindcentra (IKC), Doelgericht Onderwijs, Eigenaarschap en Executieve Functies. Met het speerpunt 'Samenwerking IKC' focussen we op het worden van een essentiële schakel binnen de gemeenschap. We leren leerlingen verantwoordelijkheid te nemen voor een veilige leer- en leefomgeving, waarin respectvolle samenwerking centraal staat, zowel op school als daarbuiten. Door nauwe samenwerking met kinderopvang BINK maken we ons onderwijs en de opvang inclusiever, zodat we een veilige plek bieden aan alle kinderen in de wijk. Ons 'Doelgericht Onderwijs' richt zich op het versterken van de basisvaardigheden rekenen, taal en begrijpend lezen. We dagen leerlingen uit om hun volledige potentieel te benutten. Het groepsdoorbrekend rekenonderwijs wordt geborgd, en we onderzoeken vanaf schooljaar 2025-2026 de mogelijkheden voor groepsdoorbrekend begrijpend lezen. 'Eigenaarschap' betekent dat leerlingen actief betrokken zijn bij hun eigen leerproces. Ze leren onderzoeksvragen te stellen en ontdekken, onderzoeken en spelen om nieuwe kennis te verwerven. Door diverse werkvormen, zoals bewegend leren en coöperatieve werkvormen, stimuleren we betrokkenheid bij hun leerdoelen en eigen ontwikkeling. Via 'Executieve Functies' bereiden we leerlingen voor op de toekomst. Ze leren omgaan met digitale leermiddelen en sociale media, en ontwikkelen kritisch, creatief en probleemoplossend denkvermogen. We oefenen met plannen, redeneren en het sturen van gedrag en emoties, essentieel voor succes in school en maatschappij. Naast deze speerpunten hanteren we een helder kader voor burgerschapsonderwijs, gericht op het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie in onze pluriforme samenleving. We leiden kinderen op tot democratische burgers die de principes van de democratische rechtsstaat respecteren en handelen vanuit algemeen aanvaarde waarden en normen. Onze christelijke identiteit inspireert ons om een respectvolle, inclusieve en stimulerende leeromgeving te creëren. We werken systematisch aan de kwaliteit van ons onderwijs door deze continu te bepalen, bewaken, borgen en verbeteren, met oog voor zowel overheidsnormen als onze eigen ambitieuze doelen.

Hoe monitort en verbetert Basisschool De Postiljon de leerontwikkeling en onderwijskwaliteit?

Op Protestants Christelijke Basisschool De Postiljon zetten we diverse toetsen en observaties in om de ontwikkeling van onze leerlingen in kaart te brengen. Dit stelt ons in staat om aan te sluiten bij individuele leerbehoeften. We maken gebruik van methodegebonden toetsen, IEP-toetsen, observaties en kindgesprekken. Ons leerlingvolgsysteem, Parnassys, 'Mijn Kleutergroep', het observatie-instrument 'Hart en Handen' en 'Assessment For Learning' zijn cruciaal om samen met de leerlingen hun voortgang te volgen. Ouders worden actief betrokken via voortgangsgesprekken en rapportgesprekken, waarbij leerlingen vanaf groep 5 ook aanwezig zijn. In groep 8 nemen alle leerlingen deel aan de drempeltoets en de IEP-eindtoets, wat leidt tot een passend advies voor het voortgezet onderwijs. We streven ernaar dat alle leerlingen de referentieniveaus voor rekenen, lezen en taal behalen en prestaties leveren die leiden tot succesvol vervolgonderwijs. Onze aanpak is zowel proces- als opbrengstgericht, met vastgestelde normen voor toetsen en sociale resultaten. Jaarlijkse analyses van toetsuitslagen leiden tot gerichte interventies op school- en stichtingsniveau om de kwaliteit continu te waarborgen. Wetenschappelijk onderzoek en kwaliteitszorg gaan hand in hand. Anonieme resultaten uit het leerlingvolgsysteem, zoals taal- en rekentoetsen en deelname aan voor- en naschoolse opvang, worden gedeeld met het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) voor het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO). Deze gegevens, die niet herleidbaar zijn naar individuele leerlingen of scholen, helpen bij het verbeteren van het onderwijs in heel Nederland. De verwerking door het CBS voldoet aan strenge wettelijke en eigen beveiligingsregels. Indien specifiek onderzoek bijzondere persoonsgegevens vereist, zoals gezondheidsgegevens, vragen wij hiervoor altijd expliciet toestemming aan ouders. Mocht u bezwaar hebben tegen de verwerking van uw kind's gegevens, ook na anonimisering, kunt u dit melden bij de directie. Wij zorgen er dan voor dat deze gegevens niet aan het CBS worden doorgegeven.

Ontwikkeling voor Jonge Kinderen bij De Postiljon

Toelichting van de school

Protestants Christelijke Basisschool De Postiljon ontwikkelt zich tot een integraal kindcentrum. Dit betekent een harmonieuze overgang voor uw kind, met een doorlopende leerlijn vanuit een gedeelde pedagogische visie. Onze school werkt nauw samen met diverse externe partners om de ontwikkeling van jonge kinderen optimaal te ondersteunen. Denk hierbij aan de peuterspeelzaal, een gespecialiseerde logopediste en een ergotherapeut. Deze samenwerkingen garanderen een brede en professionele aanpak. Voor leerlingen in de groepen 2 tot en met 8 bieden wij uitdagende verrijkingsprogramma's. Het 'Denklab' stimuleert theoretische vaardigheden, terwijl de 'Gloeilamp' praktische talenten aanspreekt. Speciaal voor leerlingen vanaf groep 7 zijn er de verrijkingsklas 'De Verrekijker' en het praktijkgerichte 'Gloeilamp' programma, die ingaan op zowel theoretische als praktische talenten.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op onze basisschool?

Protestants Christelijke Basisschool De Postiljon biedt specifieke programma's en ondersteuning voor jonge kinderen. Dit omvat nauwe samenwerking met kinderopvangorganisaties en voorzieningen voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Deze initiatieven zijn ontworpen om een soepele overgang naar de basisschool te faciliteren en de ontwikkeling van de allerkleinsten te stimuleren. Door deze vroege betrokkenheid leggen we een solide basis voor toekomstig schoolsucces.

Protestants Christelijke Basisschool De Postiljon biedt specifieke programma's en ondersteuning voor jonge kinderen. Dit omvat nauwe samenwerking met kinderopvangorganisaties en voorzieningen voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Deze initiatieven zijn ontworpen om een soepele overgang naar de basisschool te faciliteren en de ontwikkeling van de allerkleinsten te stimuleren. Door deze vroege betrokkenheid leggen we een solide basis voor toekomstig schoolsucces.

Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Professionele kinderopvang

Met welke partners werkt De Postiljon samen voor het jonge kind?

Onze school werkt samen met erkende partners om de beste zorg en educatie te bieden aan jonge kinderen. Een belangrijke samenwerkingspartner is BINK Kinderopvang. Via BINK Kinderopvang kunnen ouders profiteren van hoogwaardige kinderopvang en voor- en vroegschoolse educatie. Bezoek hun website voor meer informatie over hun aanbod en hoe zij bijdragen aan de ontwikkeling van uw kind.

Onze school werkt samen met erkende partners om de beste zorg en educatie te bieden aan jonge kinderen. Een belangrijke samenwerkingspartner is BINK Kinderopvang. Via BINK Kinderopvang kunnen ouders profiteren van hoogwaardige kinderopvang en voor- en vroegschoolse educatie. Bezoek hun website voor meer informatie over hun aanbod en hoe zij bijdragen aan de ontwikkeling van uw kind.